Basemark lanserar nytt prestandatest för ray tracing

Permalänk
Melding Plague

Basemark lanserar nytt prestandatest för ray tracing

Det nya prestandatestet går att använda på flera operativsystem och är helt gratis.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite konstiga resultat att jämföra mot på deras hemsida, vet inte om det är pga det är så nytt.
Men här är mitt resultat på Official Ultra Benchmark;

Permalänk
Testpilot
Skrivet av qwertylol1:

Lite konstiga resultat att jämföra mot på deras hemsida, vet inte om det är pga det är så nytt.
Men här är mitt resultat på Official Ultra Benchmark;

<Uppladdad bildlänk>

Visar inte resultaten en spec-lista eller dylikt? Har inte möjlighet att testa själv just nu 😁

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Visar inte resultaten en spec-lista eller dylikt? Har inte möjlighet att testa själv just nu 😁

Har uppdaterat mitt första inlägg med det nu!

Permalänk
Datavetare

Vet inte om det såg så imponerande ut, men kul att det fungerar på typ "alla OS".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Testade Crossplatform-varianten på mitt RX6800. Fick 14147poäng. I jämförelse ligger ett RTX3060Ti på 12084. Ett kort som kostade lika mycket RX6800 vid inköp. Folk skriker sig hesa över att RT-prestandan på Radeon-kort är kasst, men jag håller inte med. iaf inte när man tittar på RT-prestanda/krona i den väldigt populära "mid-range" kategorin.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Testade Crossplatform-varianten på mitt RX6800. Fick 14147poäng. I jämförelse ligger ett RTX3060Ti på 12084. Ett kort som kostade lika mycket RX6800 vid inköp. Folk skriker sig hesa över att RT-prestandan på Radeon-kort är kasst, men jag håller inte med. iaf inte när man tittar på RT-prestanda/krona i den väldigt populära "mid-range" kategorin.

Översätts den prestandan till verkliga speltester då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Översätts den prestandan till verkliga speltester då?

Ja, ganska väl skulle jag säga. Ifall man tittar på 1440p i Unreal Unreal 5 så presterar RX6800 snarlikt ett RTX3070 med HWRT aktiverat. I Cyberpunk ligger det jämnt med ett 3060Ti i "Ultra RT preset". Det är väl egentligen de tidiga RT-titlarna där nvidia visar en fördel (som i t.ex. Control). Problemet ligger ju i att man recenserar produkters värde efter lanseringspris. Och då jämförs AMDs kort ofta med kort ovanför den prisklass som marknadspriset normaliseras till ett halvår upp till ett år senare... När jag tittade efter GPU kostade ett MSI RX6800 Gaming Z Trio ~5500kr (fantastisk kylare). Det absolut billigaste RTX3060Ti (med dual fan kylare) kostade 5300kr. därefter låg de på 5800kr och uppåt ifall man ville ha något lyxigare.

Så ja, i mid-range segmentet ser jag inte att Nvidia har en så stor RT-fördel sett till marknadspriset på produkterna (vilket såklart varierar över tid)

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Ja, ganska väl skulle jag säga. Ifall man tittar på 1440p i Unreal Unreal 5 så presterar RX6800 snarlikt ett RTX3070 med HWRT aktiverat. I Cyberpunk ligger det jämnt med ett 3060Ti i "Ultra RT preset". Det är väl egentligen de tidiga RT-titlarna där nvidia visar en fördel (som i t.ex. Control). Problemet ligger ju i att man recenserar produkters värde efter lanseringspris. Och då jämförs AMDs kort ofta med kort ovanför den prisklass som marknadspriset normaliseras till ett halvår upp till ett år senare... När jag tittade efter GPU kostade ett MSI RX6800 Gaming Z Trio ~5500kr (fantastisk kylare). Det absolut billigaste RTX3060Ti (med dual fan kylare) kostade 5300kr. därefter låg de på 5800kr och uppåt ifall man ville ha något lyxigare.

Så ja, i mid-range segmentet ser jag inte att Nvidia har en så stor RT-fördel sett till marknadspriset på produkterna (vilket såklart varierar över tid)

Enligt Sweclockers ganska aktuella tester är ju 3060 Ti mellan 9-90% snabbare än RX 6800 i ray tracing och 1440p. Och det är innan man aktiverat DLSS och FSR där DLSS erbjuder betydligt mindre kvalitetsförlust än FSR…

Permalänk
Medlem

Det finns ingen standard för hur vi testar raytracing, därför kan man tycka som man vill hur kort förhåller sig till varandra. Jag personligen tycker ju att man skall isolera det man testar så man inte blir bottleneckad av något annat i systemet. Då behöver man använda typ Portal RTX eller något sådant som bara testar raytracing.

Medan någon annan tycker Resident Evil 4 är ett suveränt benchmarking-test, och då får man totalt och fullständigt annorlunda siffror. Som kanske är minst lika relevanta.

Det beror helt enkelt på vad man skall göra med raytracingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Enligt Sweclockers ganska aktuella tester är ju 3060 Ti mellan 9-90% snabbare än RX 6800 i ray tracing och 1440p. Och det är innan man aktiverat DLSS och FSR där DLSS erbjuder betydligt mindre kvalitetsförlust än FSR…

Jag kan inte hitta artikeln själv. testade dock Cyberpunk och Hellblade II här hemma och detta är mina resultat:

Cyberpunk Native 1440p Ultra RT

  • RX6800: ~23fps

  • RTX3060Ti: ~10fps (slut på VRAM)

Cyberpunk FSR/DLSS Performance 1440p, Ultra RT

  • RX6800: ~55fps

  • RTX3060Ti: ~60fps

Hellblade II 1440p TSR 100%, High Settings

  • RX6800: 46fps

  • RTX3060Ti: 31fps

Tycker mest att det är spännande att det blir en sån där skolgårdsfight grej. Folk vill rättfärdiga sina inköp. Personligen slår jag gärna av RT när det finns prestanda att vinna, och värderar generellt VRAM över allt annat då jag ofta overtrasserar 12GB i VR. (i HL: Alyx använder jag ganska enkelt 14.5GB i en upplösning på 5400x2700) Men även när jag tittar på moderna spel med RT så känns det mest som att nvidia vinner på "mind share" och att folk är villiga att spendera premium för DLSS och den lilla prestandafördel man hittar i nischade RT-scenarier. För min del ser det mest ut som att man vinner några fåtal FPS i dessa nischade scenarier (ofta i titlar där det finns ett partnerskap med nvidia), samtidigt som man som konsument istället får dras med en GPU som är praktiskt taget två klasser sämre än vad man kunde ha fått. Så man måste värdera DLSS och RT väldigt högt för att göra det hela värdefullt. Inte sagt att det är fel att köpa nvidia. Jag är mest förundrad över vilket grepp de har även om pålästa entusiaster.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Liknande resultat som qwertylol1 fast med en Intel CPU istället.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Så här kan det se ut på ett RTX 3070 Mobile, inte så imponerande kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Personligen slår jag gärna av RT när det finns prestanda att vinna

Då slår du aldrig på raytracing då Personligen kan jag köra Ratchet och klank på medium för att ha VRAM över till RT reflektionerna med 3070, givetvis med prestanda-tapp. Eller Hogwarts på high för att kunna köra max raytracing. DLSS givetvis, framegen också. Medan du troligen skulle köra Ultra utan RT, kanske ingen uppskalning. Helt olika settings, men båda blir vi nöjda.

Digital Foundry lyckades skrämma upp 4060 till ~75 fps i Cyberpunk pathtracing i sin review, visserligen med en mod. Andra reviewers lyckas inte ens få igång frame gen för att det saknas VRAM. Det är så spridda skurar vad dessa kort klarar och det känns som det finns agendor åt olika håll vilket iofs är ok. Man får hitta dom kanaler som är alignade mest med de preferenser man själv har. För mig är Digital Foundry helt rätt. Jag kan se att för dig ser det annorlunda ut.

Jag tycker inte det behöver vara ett case av "Folk vill rättfärdiga sina inköp" som du skriver, man har helt enkelt i grund väldigt olika preferenser bara. T.o.m konsoller har ju nuförtiden Performance och Quality läge på spelen så man kan välja, mycket bra tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Då slår du aldrig på raytracing då Personligen kan jag köra Ratchet och klank på medium för att ha VRAM över till RT reflektionerna med 3070, givetvis med prestanda-tapp. Eller Hogwarts på high för att kunna köra max raytracing. DLSS givetvis, framegen också. Medan du troligen skulle köra Ultra utan RT, kanske ingen uppskalning. Helt olika settings, men båda blir vi nöjda.

Digital Foundry lyckades skrämma upp 4060 till ~75 fps i Cyberpunk pathtracing i sin review, visserligen med en mod. Andra reviewers lyckas inte ens få igång frame gen för att det saknas VRAM. Det är så spridda skurar vad dessa kort klarar och det känns som det finns agendor åt olika håll vilket iofs är ok. Man får hitta dom kanaler som är alignade mest med de preferenser man själv har. För mig är Digital Foundry helt rätt. Jag kan se att för dig ser det annorlunda ut.

Jag tycker inte det behöver vara ett case av "Folk vill rättfärdiga sina inköp" som du skriver, man har helt enkelt i grund väldigt olika preferenser bara. T.o.m konsoller har ju nuförtiden Performance och Quality läge på spelen så man kan välja, mycket bra tycker jag.

Absolut handlar det om preferenser. Problemet för min del med RT är att det inte nödvändigtvis alltid förbättrar den grafiska kvalitén av ett spel. Så fort man kommer ner till mid-range segmentet då måste man förlita sig på kraftig uppskalning och/eller bildgenerering för att återhämta den gigantiska prestandaförlust som RT innebär. När man har låg bas-framerate och låg bas-upplösning, då blir också de-noising artefakter väldigt tydliga. Speciellt när det handlar om diffusa material. (tillskillnad från när man kör ett high-end kort) Och när jag väger mellan RT och Rasterisering med en grafikkortsbudget på 5000kr så återvänder jag oftast till rasterisering. Konsumerar man mycket DF får man lätt en väldigt skev syn av hur hårdvara fungerar i praktiken. Nivån av nvidia-cherry-picking är komisk i många situationer...

I slutändan, mitt argument handlar egentligen om att RX6800kr var ett väldigt bra kort för ~5500kr när jag köpte det. Det presterar ca 5% snabbare än ett 3070Ti i rasterisering (Hardware Unboxed 50+ speltest), Men har likvärdig RT-prestanda som ett RTX3060Ti, som kostade lika mycket vid inköp. (Därav mitt argument, är nvidia så bra på RT sett till svenskt marknadspris i det populära mid-range segmentet?)

Folk säger att AMD är kassa på RT, men jag kan köra Cyberpunk med RT-reflektioner i 60-70fps med 1440p FSR Quality. Är det så kass prestanda? Däremot tycker jag personligen att det är trevligare att köra spelet rasteriserat i 120+fps med samma inställningar. Då slipper man dessutom de-noising artefakter på diffusa material och vapen, och att havet ser ut som kvicksilver. Men som sagt, personlig preferens för min del.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

I slutändan, mitt argument handlar egentligen om att RX6800kr var ett väldigt bra kort för ~5500kr när jag köpte det. Det presterar ca 5% snabbare än ett 3070Ti i rasterisering (Hardware Unboxed 50+ speltest), Men har likvärdig RT-prestanda som ett RTX3060Ti, som kostade lika mycket vid inköp. (Därav mitt argument, är nvidia så bra på RT sett till svenskt marknadspris i det populära mid-range segmentet?)

Mina argument handlar om att det enda vi kan göra är att acceptera varandras åsikter. Jag är övertygad om att om någon Köper ett Nvidia kort för att Digital Foundry framställt det på ett visst sätt, och sedan visar det sig att man inte håller med, då blir det ett AMD kort nästa gång, och så skiter man i att lyssna på DF. Men det är också många, liksom jag som faktiskt håller med DF och tycker att de kompromisser man måste göra för att köra RT är värt det.

Tycker det är helt rätt av dig att köpa AMD kort, om dom har det du behöver. Jag har också köpt AMD kort i mina dagar, men gör det inte längre delvis pga av RT prestandan, men även annat.