Besvarad: Linux HCL och Drivers oöverstigligt!

Permalänk

Besvarad: Linux HCL och Drivers oöverstigligt!

Hej,
Jag har jobbat de sista tjugo åren som servertekniker, mestadels i Windows.

Men så fort jag ska sätta upp övervakning, IoT eller kringutrustning med Linux kör jag fast på drivrutiner.
Jag behöver säkra drivrutiner, supportade drivrutiner från tillverkaren, certifikat signerade drivrutiner och drivrutiner som är med i en HCL för just den disten. Jag vet inte hur ni tänker men när man jobbar mot sjukvård och finansinstitut, vill man inte vara den som släppt in tandtrollen.

Nej, det finns inte, det är bara att hoppas att skiten funkar.
Men det slutar oftast med att man får köpa ny hårdvara för att det ska funka överhuvudtaget, detta efter man har suttit i tre dagar för att hitta något som skulle fungera med befintlig hårdvara.

Linux drivers suger!!

//marsk

Permalänk
Medlem

Vad är det du vill diskutera?

Det är tydligt att ditt drivrutinstänk kommer från Windowsvärlden och att du nu försöker applicera det på Linux. Då är det inte konstigt att det känns som att saker suger. Du försöker skruva i en skruv med hammare och är upprörd över att skruven fungerar sämre till detta än en spik.

Om man inte vill lära om, är det bättre att hålla sig till sitt vanliga arbetssätt än att bli arg på verktyget.

Skrivet av Martin_Skorvald:

Jag vet inte hur ni tänker men när man jobbar mot sjukvård och finansinstitut, vill man inte vara den som släppt in tandtrollen.

Skrivet av Martin_Skorvald:

Men det slutar oftast med att man får köpa ny hårdvara för att det ska funka överhuvudtaget, detta efter man har suttit i tre dagar för att hitta något som skulle fungera med befintlig hårdvara.

Om jag jobbade mot sjukvård och finansinstitut så skulle jag köpa hårdvara som tillverkaren har verifierat mot det operativsystemet jag ska köra. Givetvis med tillhörande supportavtal i fall något skulle strula. Det är inte ett billigt hemmalabb som ska sättas upp.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jag har då aldrig hört att man behöver drivrutiner till ens Linux-distribution mer än grafikkortets. Resten är inbakat i linux-kernel. Installera systemet, koppla in vad det ni nu vill koppla in i datorn och se sen glada ut, för det kommer då att fungera.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Tack

Som jag skriver att det är frågan om kringutrustning, du har helt rätt när det gäller datorer och lagring.
Det kan vara en kvittoskrivare för labbsvar, eller att någon handlar något i parallellt IT.

Även om man tittar på stora tillverkare kan jag inte hitta några signerade drivrutiner.
När man tittar i skript som kommer med drivrutinen finns det inte en rad om tillverkaren, bara namnet på någon random kille.

Snälla hjälp mig att hitta säkra drivrutiner, vilka verktyg har jag missat?
Det jag hittar nu är oftast länkar till privata Github-konton.

//marsk

Permalänk

Tack A
Halava detta forum handlar om att man inte får hårdvara att funger, om jag fattar rätt.

//marsk

Permalänk
Medlem

Det är väl hos hårdvarutillverkaren du ska klaga, inte här? Det är bara dem som kan signera kernel-moduler åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_Skorvald:

Tack

Som jag skriver att det är frågan om kringutrustning, du har helt rätt när det gäller datorer och lagring.
Det kan vara en kvittoskrivare för labbsvar, eller att någon handlar något i parallellt IT.

Även om man tittar på stora tillverkare kan jag inte hitta några signerade drivrutiner.
När man tittar i skript som kommer med drivrutinen finns det inte en rad om tillverkaren, bara namnet på någon random kille.

Snälla hjälp mig att hitta säkra drivrutiner, vilka verktyg har jag missat?
Det jag hittar nu är oftast länkar till privata Github-konton.

//marsk

Som sagt, drivrutiner förutom grafikkortets behövs inte till Linux. Allt finns redan inbakat i systemet. Och eftersom Linux är FOSS (Free Open Source Software) så kan vem som helst förbättra och utveckla systemet.

Många stora företag stödjer inte Linux på grund av antalet användare jämfört med Windows och macOS (även om Linux blir allt mer populärt nu för tiden). De fokuserar istället mer på Windows. Privatpersoner och små företag utvecklar mjukvarorna till Linux, tack vare FOSS (som det ska vara (FOSS)).

Skrivet av Martin_Skorvald:

Tack A
Halava detta forum handlar om att man inte får hårdvara att funger, om jag fattar rätt.

//marsk

Om hårdvaran du försöker koppla in i Linux-servern inte fungerar, så finns det inte något officiellt stöd för den typen av hårdvara än. Då får man leta runt på främst GitHub och installera det man hittar. Var då mycket noga med att mjukvaran är minst 1 år gammal (säkerhetsmässigt) och att källkoden finns öppen för alla att se. Alternativt det som @dlq84 skrev i inlägget ovan.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du vill att din hårdvara ska vara officiellt supporterad under Linux, så får du köpa hårdvara vars tillverkare supporterar Linux. Svårare än så är det inte.

Oftast är drivrutinerna inte fristående på samma sätt som i Windows, istället bakas de in i Linux-kärnan, och utvecklas även i många fall av hårdvarutillverkarna själva som bidrar med källkod till Linux-kärnan, men ibland kan det vara andra som jobbar på drivrutinerna också. Det finns liksom inga separata drivrutiner att ladda ner i sådana fall, de distribueras som en del av själva Linux-kärnan, och därmed behöver de inte heller signeras av de individuella tillverkarna.

De gånger drivrutinerna är separata är då drivrutinerna i sig inte är öppen källkod, som t.ex. för Nvidias drivrutiner för deras grafikkort, men det är ganska ovanligt.

Sedan om man tar valfri dator som är byggd att köra Windows, eller något tillbehör utan officiellt Linux-stöd funkar det ofta ändå, vilket ändå är rätt bekvämt, men det är väl mest något för hemmabruk, inte om du ska köra det i en stor företagsmiljö som du är inne på. Ibland funkar det inte, och då är det för att just den hårdvara som sitter i datorn någon försöker köra Linux på utan tillverkaren support inte fungerar.

Men detta är inget som är specifikt för Linux på något sätt, om du t.ex. försöker köra Windows på en Steam Deck OLED så kommer du inte få igång Wi-Fi, Bluetooth, eller ljudet p.g.a. det inte finns några drivrutiner. (Källa: Steam Deck - Windows Resources) Den gemensamma nämnaren här är att installera ett annat OS än datorn ursprungligen är designad för, inte att Linux eller Windows är mer eller mindre förträffligt.

Angående kodsignering: När du installerar en Linux-kärna genom din Linuxdists pakethanterare så är ju paketet digitalt signerat av din Linuxdistributör i de flesta fall. Du får välja om du litar på dem eller inte när du väljer Linuxdist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_Skorvald:

Som jag skriver att det är frågan om kringutrustning, du har helt rätt när det gäller datorer och lagring. Det kan vara en kvittoskrivare för labbsvar, eller att någon handlar något i parallellt IT.

Men precis samma tänk gäller även för detta. Om din kringutrustning behöver fungera på Linux i en professionell kontext så måste du prata med tillverkaren om Linuxstöd innan du köper in hårdvaran.

Skrivet av Martin_Skorvald:

Även om man tittar på stora tillverkare kan jag inte hitta några signerade drivrutiner.

Då får du kontakta tillverkaren.

Skrivet av Martin_Skorvald:

När man tittar i skript som kommer med drivrutinen finns det inte en rad om tillverkaren, bara namnet på någon random kille.

Det här problemet uppstår eftersom du jobbar baklänges och letar efter drivrutiner som random hobbyister har skrivit, istället för att leta efter hårdvara med officiellt stöd.

Skrivet av Martin_Skorvald:

Snälla hjälp mig att hitta säkra drivrutiner, vilka verktyg har jag missat? Det jag hittar nu är oftast länkar till privata Github-konton.

Du har missat att det inte är windows-vilda-västern, där det är fullt rimligt att googla efter drivrutiner. Nu gör du ett jobb mot kund, inte SM i fulhack, så din uppgift är att säkerställa hårdvarukompatibiitet från tillverkaren (alternativet vara tvärsäker på att det finns bra stöd i mainline-kerneln) innan du köper in hårdvara.

Det finns inga genvägar, oavsett hur många windowsdrivrutiner du googlat fram genom åren.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Tack
Det gör ju jobbet lite större och tidskrävande, att hitta några HCL listor för det olika distarna gör jag inte (suse hade en liten).
Hittar inte heller listor på vad som redan finns i kernel, när det kommer till drivare.

Det är inte vi som alltid bestämmer hårdvara det kan vara en mjukvaru tillverkarens rekommendationer, med det säger det inte att det är testat fullt ut oavsett os.

Tack nu har jag fått svar på min fråga.
Ursäkta om jag vara lite frustrerad.

//marsk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_Skorvald:

Det gör ju jobbet lite större och tidskrävande, att hitta några HCL listor för det olika distarna gör jag inte (suse hade en liten).

Jag skulle vända på steken och prata med hårdvarutillverkaren om linuxstöd.

Den övervägande majoriteten av drivrutiner kommer inte från distributionen utan kommer uppströms via kerneln. Andra drivrutiner kommer via tredje part, exempelvis nvidia. Distributionens HCL blir bara intressant i fall distributionen valt att göra ändringar till kerneln eller att disten kommer bundlad med extra tredjepartsdrivrutiner.

Däremot är det inte ovanligt med tillverkare som säger att de har stöd för en specifik dist.

Skrivet av Martin_Skorvald:

Hittar inte heller listor på vad som redan finns i kernel, när det kommer till drivare.

Din hårdvara identifierar sig mot OS (gäller för Windows och Linux) med ett vendor id och device id, oavsett om det rör sig om instickskort eller usb-enhet.

Om du tar reda på vendor id och device id för din hårdvara blir det betydligt lättare att leta efter inbyggda drivrutiner.

När du läst ut IDn för hårdvaran kan du söka här:
https://linux-hardware.org/?view=search

(Jag vågar dock inte garantera att den sidan är korrekt eller uppdaterad. Hygglig för en hobbyist, fel väg att gå för att kontrollera företagsdrift).

Skrivet av Martin_Skorvald:

Det är inte vi som alltid bestämmer hårdvara det kan vara en mjukvaru tillverkarens rekommendationer, med det säger det inte att det är testat fullt ut oavsett os.

Mjukvarutillverkaren rekommenderar hårdvara som inte är kompatibel med det OS som mjukvaran ska köras på?
Förstår jag dig rätt nu?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB