AMD-chef: Playstation 4 räddade företaget

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Fast det får man väl inte om man köper Intel?

Du får sämre prestanda per krona, mer instabilitet, dåliga drivrutiner och kompatibilitetsproblem.

De hade väl behövt sänka priserna en hel del för att ge bra prestanda för pengarna och ändå göra kortet till ett vettigt alternativ i någon klass?

Drivrutinerna har blivit mycket bättre. Köpte ett A770 just för att det är överlägset i VRAM för priset (väldigt bra i Davinci Resolve) sen har kortet presterat väldigt bra i sin prisklass i många spel också. Det är faktiskt inte dåligt för att vara första dGPU intel gjort och Battlemage verkar rätt lovande faktiskt. Sen kanske det floppar ändå med tanke på att det är ny spelplan för intel och många vill inte chansa. Dåliga drivrutiner vid launch hjälpte ju inte heller. Men framtiden för GPU sidan ser ljusare ut nu när vi har 3 spelare på plan och att intel faktiskt har en god chans att vinna låg/medelklass segmentet.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Vilken vändning, idag är börsvärdet för AMD dubbelt så stort som Intel.

Det var som f-n! Hade jag inte en aning om att det skett.
Trodde det var tvärtom!
Det är tom så att det är lite mer än dubbelt så högt, 277 vs 136, just nu!
Intel går det verkligen inte bra för. Och AMD som var på ruinens brant i mitten av 10-talet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja dom låg rätt risigt till efter bulldozer, riktigt dålig cpu.

Så dålig var den inte egentligen, men den uppfyllde inte förväntningarna då den i vissa fall inte var snabbare än föregångaren Phenom-II även fast den hade ca 30% högre klockfrekvens.

Kollar man lite geek-bench 5 resultat för några processorer runt 2012-2013:

Processor Single Multi FX8350: 674 3374 Xeon E5-2420: 595 3601 I7-3770: 545-737 1783-2576 (kollade några olika system)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Att dom kallade exempelvis FX-8320 för 8-kärnig när den var en 4-kärnig med 2st exekveringsenheter/kärna!

Det där går att diskutera i all oändlighet. Nej det var inte en tvättäkta 8-kärnig men det var heller inte en äkta 4 kärning processor.

Processorn delade en del men hade 8 heltals unit. Den var byggd på CMT och inte SMT vilket i sak kan anses vara en processor med 8 kärnor.

Tyvärr så vart den för långsam, försenad och klarade inte av att mäta sig mot Sandy Bridge.

Oavsett så löste de en hel del när de släppte Zen.

Jag är nöjd då jag faktiskt hade nytta av bulldozer i form av Virtualisering.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Donkey:

Det där går att diskutera i all oändlighet. Nej det var inte en tvättäkta 8-kärnig men det var heller inte en äkta 4 kärning processor.

Processorn delade en del men hade 8 heltals unit. Den var byggd på CMT och inte SMT vilket i sak kan anses vara en processor med 8 kärnor.

Tyvärr så vart den för långsam, försenad och klarade inte av att mäta sig mot Sandy Bridge.

Oavsett så löste de en hel del när de släppte Zen.

Jag är nöjd då jag faktiskt hade nytta av bulldozer i form av Virtualisering.

Egentligen finns inget alls att diskutera där.

Det finns en vedertagen definition av vad som utgör SMT. Det är att minst en av fetch-decode-execute stegen delas. I Zen 1-4 och i Core delas alla dessa. Stämmer ryktena om Zen 5 kommer nu fetch-decode i praktiken vara separat när SMT används (en design som tidigare även används, med gott resultat, i PowerPC CPUn e6500).

Bulldozer/Piledriver delade fetch-decode, samt FPU-delen för execute, d.v.s. lite av en invers av Zen5/e6500, men båda varianterna är ändå SMT. Och ingen lär hävda något annat för Zen 5 samt det var aldrig någon diskussion för e6500.

AMDs egna ingenjörer ville kalla det för 4 kärnor med 8 CPU-trådar, men de blev överkörda av PR-avdelningen för 8 myror är fler än 4 elefanter... x86 har funktioner där OS:et kan fråga en CPU om dess topologi, de "8-kärniga" Bulldozer-modellerna sa 4C/8T.

Kanske mer märkligt hur mycket av ovan var känt redan när den här diskussionen "rasade" som mest. Något gjorde att många inte ville ta det till sig kanske.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Den Jaguar-baserade processorn fick ju ta mycket skit på många forum, även långt in i generationen kunde Phenom II X4 (2009) bjuda på en liknande 30-aktig FPS som i konsolversionerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Det där går att diskutera i all oändlighet. Nej det var inte en tvättäkta 8-kärnig men det var heller inte en äkta 4 kärning processor.

Kan du länka till standarden som beskriver hur en processorkärna skall vara uppbyggd för att få kallas för kärna & inget vedertaget nu då det betyder mer eller mindre allmänt antagen eller liknande utan den internationella standarden!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Det var som f-n! Hade jag inte en aning om att det skett.
Trodde det var tvärtom!
Det är tom så att det är lite mer än dubbelt så högt, 277 vs 136, just nu!
Intel går det verkligen inte bra för. Och AMD som var på ruinens brant i mitten av 10-talet!

Marknadsvärde är iofs en pajas-siffra. Aktier styrs av alldeles för mkt hönshjärnor med panikreaktioner varvat med hype till höger och vänster.

Men visst, 2022 och framåt är inte vackra siffror. Å andra sidan så är inte AMDs siffror jätteimponerande heller (om än mkt bättre än 10-talet, speciellt omsättningen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Dock, om jag inte är ute och cyklar, var väl AMD ändå ett klart mer logiskt val för konsoltillverkarna att välja just eftersom de gjorde både rimligt kraftfulla grafikkort och processorer? Med deras APU...

Och ändå valde nintendo nvidia tegra i sitt switch. Så beror väl lite på hur man tänker.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Och ändå valde nintendo nvidia tegra i sitt switch. Så beror väl lite på hur man tänker.

De valde primärt ARM för att de vill ha en batteritid som var rimlig. Hade man valt ARM var Nvidia de enda med OK grafik.

Sen skall sägas att de valde ett färdigt chip som låg på hyllan för att spara tid i utvecklingen. AMDs styrka är att de gör semicustom designer för konsol-tillverkarna.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Netburst (arkitekturen som användes i Pentium 4, mfl) var ingen direkt flopp. P4 sålde bra på sin tid. Däremot så var Netburst en återvändsgränd - den var designad för att kunna köras i höga klockfrekvenser, men det fungerade inte så bra på grund av mycket högre värmeutveckling än väntat.
Så Intel kunde inte fortsätta utveckla baserat på Netburst utan var tvungna att börja om från början med en ny design.

En anledning till att den sålde bra var ju dock för att Intel mutade datortillverkare att använda Intel framför AMD under den perioden.

Sen gick det bra en stund och den presterade väldigt väl, men var som du säger en återvändsgränd.
Visst tog man med sig vissa saker man utvecklat under den perioden till de nya arkitekturerna, men det var ändå en total felsatsning med mycket bortkastad tid och utveckling.

För att inte tala om delen med RAMBUS och RD-RAM.

Så på det stora hela vill jag ändå kalla det en flopp och en anledning till varför Intel hamnat på efterkälken trots ett enormt övertag till att börja med.

Skrivet av Yoshman:

I fallet Bulldozer hade det kunna vara en vettig idé om man relativt automagiskt hade kunna konvertera sekventiella program till att effektivt utnyttja många (lite enklare) CPU-trådar. Det går åt betydligt färre transistorer att göra två CPU-kärnor som utför X mängd arbete än att bygga en CPU-kärna som utför 2X.

De delarna av Bulldozers arkitektur tycker jag kändes rätt, men hade den inte precis som Netburst lång pipeline och låg IPC för att istället satsa på högre klockfrekvenser?
Den satsningen förstår jag mig inte på efter att Netburst redan försökt sig på det.

Skrivet av kaput:

Klassisk kvartalsekonomi. Det var bättre för den dåvarande ledningen att maximera avkastningen då. Det fanns ingen anledning för dem att fatta beslut och göra investeringar som avkastar först nu när någon annan tagit över rodret.

Ja, och det känns ju lite som att PR-snubbar hade mer att göra med att Högre Siffra Är Bättre! tog så stor del av hur Intel pratade om processorprestanda på den tiden.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kilroy:

De delarna av Bulldozers arkitektur tycker jag kändes rätt, men hade den inte precis som Netburst lång pipeline och låg IPC för att istället satsa på högre klockfrekvenser?
Den satsningen förstår jag mig inte på efter att Netburst redan försökt sig på det.

Låg IPC beror ju på hur man ser det. AMD/Intel pratar ibland om "total IPC" när de vill framhäva värdet av SMT. Om man definierar "total IPC" för Bulldozer som vad de båda trådarna i samma CPU-kärna presterade så var den rätt bra ställd mot samtida konkurrens.

Tankevurpan, som AMD inte var ensam att göra vid den tidpunkten, var att att helt missa hur kritiskt maximal prestanda per CPU-tråd var, är, och lär fortsätta vara. Både SMT och/eller P-kärnor+E-kärnor kombo är långt bättre design gör att nå hög MT-kapacitet då man även kan ha hög ST-kapacitet.

Specifikt för desktop är hög ST-kapacitet extra viktigt. Är ingen slump att mobiltelefoner (bra touch-upplevelse behöver verkligen hög ST-perf för låg latens) "bara" har 1-2 högpresterande kärnor. Normalfallet än i dag är att latenskritiska delar i UI är nära nog helt enkeltrådade, där var Bulldozer-designen en rejäl miss-fit vilket är problematisk för en konsumentprodukt.

Att gå efter hög frekvens kanske man inte ska säga var idiotiskt. Kolla vad både AMD och Intel gjort senaste generationerna, de är nu vid 6 GHz strecket... Det lockande med hög frekvens är att i praktiken allt blir snabbare med högre frekvens. Att öka IPC är mycket lurigare och vissa saker är otroligt svårt att bättra på IPC för.

Vi lär se fall där Zen 5 / Lion Cove ger runt 0 % bättre prestanda än deras förgångare då frekvensen inte ökas denna generation.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja dom låg rätt risigt till efter bulldozer, riktigt dålig cpu.

Bulldozer FX-8150 får mig att känna kalla kårar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Tur för oss. CPU-marknaden hade stagnerat under flera år när Ryzen dök upp och gjorde den intressant igen.

Så blir det alltid när inte konkurrensen fungerar. Då "lallar" de som har monopol fram halvkassa produkter till höga priser. Kolla bara på Nvidia nu. De "lallar" i lugn takt och tar för mycket betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att gå efter hög frekvens kanske man inte ska säga var idiotiskt. Kolla vad både AMD och Intel gjort senaste generationerna, de är nu vid 6 GHz strecket... Det lockande med hög frekvens är att i praktiken allt blir snabbare med högre frekvens. Att öka IPC är mycket lurigare och vissa saker är otroligt svårt att bättra på IPC för.

Ja, men Bulldozer körde ju ändå in i en vägg där fysiska hinder kom i vägen på ett sätt som jag tycker de borde förutsett med tanke på Netburst några år tidigare?

Visst är det lätt att vara efterklok och som du säger så har vi ju ändå pressat upp klockfrekvenserna rätt bra.

Men just där och då tyckte jag att det var en lite konstig prioritering och i efterhand så blev det ännu tydligare.

Visst är ren klockfrekens det absolut bästa och säkraste sättet att öka prestandan på men det är ju också där som fysikens lagar ställer till med mest problem.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kilroy:

Ja, men Bulldozer körde ju ändå in i en vägg där fysiska hinder kom i vägen på ett sätt som jag tycker de borde förutsett med tanke på Netburst några år tidigare?

Visst är det lätt att vara efterklok och som du säger så har vi ju ändå pressat upp klockfrekvenserna rätt bra.

Men just där och då tyckte jag att det var en lite konstig prioritering och i efterhand så blev det ännu tydligare.

Visst är ren klockfrekens det absolut bästa och säkraste sättet att öka prestandan på men det är ju också där som fysikens lagar ställer till med mest problem.

Håller med. Sen kanske man egentligen inte ha löst problemen med hög frekvens, man har bara väntat in acceptansnivån för i ett historiskt perspektiv är det inte bara Intels "push-it-very-very-hard-to-the-limit" med 13900K/14900K som dragit upp effekten på extremt höga nivåer.

Kikar man på SweC test av FX8150 har den faktiskt "bara" ca 150 W delta mellan idle och full-tilt. I TPU mätning där man isolerat effekten CPU tar ser vi att 7950X drar 254 W medan 14900K når hela 282 W (och 407 W med "power limit removed"!!!).

På Bulldozer-tiden ansågs nivåer över 100 W som högt, något vi idag ser redan på "kompakta gaminglaptops" och anses som direkt lysande för desktop!

Går inte heller blunda för hur brutalt mycket bättre det är om man lyckas nå prestanda med hög IPC istället för hög frekvens. 14900K, 7950X och M3 Max presterar i många fall rätt nära varandra i absolut termer. Den sista når denna nivå med 35-40 W tack vare att den når den prestandan vid 4,1 GHz! Så det handlar rätt många 100-tals % bättre perf/W!

Och här kan man inte bara peka på Intel och AMD. Dagens high-end GPUer har ju också en effekt på nivåer vi aldrig sett tidigare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Egentligen finns inget alls att diskutera där.

Det finns en vedertagen definition av vad som utgör SMT. Det är att minst en av fetch-decode-execute stegen delas. I Zen 1-4 och i Core delas alla dessa. Stämmer ryktena om Zen 5 kommer nu fetch-decode i praktiken vara separat när SMT används (en design som tidigare även används, med gott resultat, i PowerPC CPUn e6500).

Bulldozer/Piledriver delade fetch-decode, samt FPU-delen för execute, d.v.s. lite av en invers av Zen5/e6500, men båda varianterna är ändå SMT. Och ingen lär hävda något annat för Zen 5 samt det var aldrig någon diskussion för e6500.

AMDs egna ingenjörer ville kalla det för 4 kärnor med 8 CPU-trådar, men de blev överkörda av PR-avdelningen för 8 myror är fler än 4 elefanter... x86 har funktioner där OS:et kan fråga en CPU om dess topologi, de "8-kärniga" Bulldozer-modellerna sa 4C/8T.

Kanske mer märkligt hur mycket av ovan var känt redan när den här diskussionen "rasade" som mest. Något gjorde att många inte ville ta det till sig kanske.

Fast AMD kallade det för moduler med 2 integer cores i varje modul.

Detta kallas även för CMT och inte SMT.

Tomato/tomato.

Oavsett så vart det inte en bra lansering och zen vart flera gånger bättre

Oavsett så vart något som inte gjorts i om det vanliga
PowerPC har använt sig av CMT och den fungerade ju rätt bra i PS3

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Donkey:

Fast AMD kallade det för moduler med 2 integer cores i varje modul.

Detta kallas även för CMT och inte SMT.

Tomato/tomato.

Oavsett så vart det inte en bra lansering och zen vart flera gånger bättre

Oavsett så vart något som inte gjorts i om det vanliga
PowerPC har använt sig av CMT och den fungerade ju rätt bra i PS3

Att AMDs marknadsavdelning ville kalla det "CMT" utesluter inte att det var SMT. Intels kallar ju sin implementation för "hyper-threading", det är bara ett namn på deras implementation av SMT.

Detta är från AMDs presentation på Hot Chips där de presenterade hela konceptet, det året innan lansering av Bulldozer och innan marknadsavdelningen tydligen hade fått ställa till det

De röda boxar är delarna som är "SMT-agnostic"...

Cell i PS3 hade en PowerPC CPU med två trådar. Det är också SMT, vilket bl.a. står på Wiki-sidan och i beskrivningar från tech-siter som t.ex. AnandTech.

Ovanpå det var även Cell en heterogen CPU. En PowerPC med SMT samt upp till 8 st "SPE":er som körde en specialdesignad ISA.

Vi har ju inte sett Zen 5 lanseringen än. Inte helt omöjligt att AMDs PR-avdelning vill göra något speciellt av deras split-decoder design. Den lär ge vissa effekter som påminner om deras CMT i bemärkelsen: man bör få ut lite mer av SMT med en sådan design än man fått ut tidigare. Ändrar inte att det fortfarande är SMT!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att AMDs marknadsavdelning ville kalla det "CMT" utesluter inte att det var SMT. Intels kallar ju sin implementation för "hyper-threading", det är bara ett namn på deras implementation av SMT.

Detta är från AMDs presentation på Hot Chips där de presenterade hela konceptet, det året innan lansering av Bulldozer och innan marknadsavdelningen tydligen hade fått ställa till det

https://i0.wp.com/chipsandcheese.com/wp-content/uploads/2022/12/image-3.jpg?w=1032&ssl=1

De röda boxar är delarna som är "SMT-agnostic"...

Cell i PS3 hade en PowerPC CPU med två trådar. Det är också SMT, vilket bl.a. står på Wiki-sidan och i beskrivningar från tech-siter som t.ex. AnandTech.

Ovanpå det var även Cell en heterogen CPU. En PowerPC med SMT samt upp till 8 st "SPE":er som körde en specialdesignad ISA.

Vi har ju inte sett Zen 5 lanseringen än. Inte helt omöjligt att AMDs PR-avdelning vill göra något speciellt av deras split-decoder design. Den lär ge vissa effekter som påminner om deras CMT i bemärkelsen: man bör få ut lite mer av SMT med en sådan design än man fått ut tidigare. Ändrar inte att det fortfarande är SMT!

Problemet för marknadsavdelningen var nog det att Phenom-II fanns som 6-kärnig. Och då ville man inte gå ut med att efterföljaren hade max 4 kärnor. Ser ju ut som ett steg tillbaka i så fall.