Permalänk

Extender utomhus sommarstugan

Hej Sweclockers,

Har riggat upp en Wifi Extender utomhus vid friggeboden och använder mig av en släkting nätverk (de vet såklart inte om det).
Fiberlinan är en 100/100 mbit från OnlyIP.

Jag har den billigare varianten TP-Link RE205. Se jämförelsen nedan:
https://www.tp-link.com/se/compare/?typeId=10&productIds=50766%2C41983%2C50756

Det är väl en ca 20-30 meter till routern och det är en husvägg emellan. Jag kör mest på deras 5Ghz band har lyckats tidigare få upp hastigen till snudd på full kapacitet för att nu ligga på en 40/40 mbit.

Så min fråga är, skulle en dyrare extender vara bättre på att ta emot wifi signalen än den billigare?
Vad är det man skall kolla på för spec?

Permalänk
Medlem

Är det 20-30m skulle jag satsat på 2.4GHz istället

Permalänk
Skrivet av Macmasteri:

Hej Sweclockers,

Har riggat upp en Wifi Extender utomhus vid friggeboden och använder mig av en släkting nätverk (de vet såklart inte om det).
Fiberlinan är en 100/100 mbit från OnlyIP.

Jag har den billigare varianten TP-Link RE205. Se jämförelsen nedan:
https://www.tp-link.com/se/compare/?typeId=10&productIds=50766%2C41983%2C50756

Det är väl en ca 20-30 meter till routern och det är en husvägg emellan. Jag kör mest på deras 5Ghz band har lyckats tidigare få upp hastigen till snudd på full kapacitet för att nu ligga på en 40/40 mbit.

Så min fråga är, skulle en dyrare extender vara bättre på att ta emot wifi signalen än den billigare?
Vad är det man skall kolla på för spec?

troligen inte 30m är rätt långt för wifi så mottagningen på extendern är troligen inte toppnivå där den sitter bra mottagning med extender förutsätter att signalen från källan till den är bra.

sen skulle jag nog prata med din släkting för ganska säker på att använda det utan tillåtelse är ett brott och blir du påkommen och din släkting inte är speciellt chill med det så kan det nog bli rätt dyra böter.

skulle säga att det ganska troligt är samma som om du skulle koppla på dig på hans vatten eller elnät utan att han vet om det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att den byter automatiskt mellan 2,4 och 5Ghz beroende på täckning, 2,4 ger ju lägre hastighet men längre räckvidd, testa om du kan att ansluta en bättre antenn , brukar göra susen

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen inte 30m är rätt långt för wifi så mottagningen på extendern är troligen inte toppnivå där den sitter bra mottagning med extender förutsätter att signalen från källan till den är bra.

sen skulle jag nog prata med din släkting för ganska säker på att använda det utan tillåtelse är ett brott och blir du påkommen och din släkting inte är speciellt chill med det så kan det nog bli rätt dyra böter.

skulle säga att det ganska troligt är samma som om du skulle koppla på dig på hans vatten eller elnät utan att han vet om det.

Jo det har ju så klart rätt i men han vet nog om det trots allt, då han gett mig sitt lösenord.

Permalänk
Skrivet av Ikariwarrior:

Kan det inte vara så att den byter automatiskt mellan 2,4 och 5Ghz beroende på täckning, 2,4 ger ju lägre hastighet men längre räckvidd, testa om du kan att ansluta en bättre antenn , brukar göra susen

Jag har medvetet valt 2,4 respektive 5Ghz banden och gett dem två olika IDn.

Asnluta en bättre antenn till min extender eller köpa helt ny?

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Är det 20-30m skulle jag satsat på 2.4GHz istället

Då är hastigheten öken deluxe. 5-10 mbit.

Permalänk
Medlem

Är det inte enklare att bara lägga en kabel, går att köpa RJ45 kabel som har PE-mantel. Den kan man lägga ner i marken på spaddjup, dvs cirka 10cm ner i marken genom att bara gräva en smal ränna. Grejen är att en repeater fungerar men i ditt fall kommer det påverka hastigheten mycket negativt. Antingen kör man med en länk eller så måste du på något vis flytta en AP mycket närmare det tänkta området som ska ha tillgång till WiFi.

Vill du inte gräva kan du kanske hänga upp kabeln eller i åtminstone bara lägga ut en kabel på marken och prova hur det blir, när du hittat något som passar och fungerar som det är tänkt kan man göra det mer permanent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macmasteri:

Jag har medvetet valt 2,4 respektive 5Ghz banden och gett dem två olika IDn.

Asnluta en bättre antenn till min extender eller köpa helt ny?

Tror inte du behöver köpa en ny extender, testa byta antenn bara, handla, öppet köp, lämna tillbaka om det inte blir bättre.

Permalänk
Medlem

En extender sänker hastigheten på din släktings wifi så jag skulle bli ganska sur.
Det som behövs en brygga. Så en enhet som tar emot wifi och sedan en AP som skapar ett helt nytt wifi nätverk.
Den enhet som tar emot kan antingen vara en wifi brygga med med riktantenn eller vilken router/ap/extender som helst som har bryggläge och lösa antenner så att en riktantenn kan kopplas in.

TP-Link RE205 går att sätta i AP läge.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W