PS5 DualSense till PC via Bluetooth - stängs av direkt efter parkoppling

Permalänk
Medlem

PS5 DualSense till PC via Bluetooth - stängs av direkt efter parkoppling

Försöker parkoppla min PS5 DualSense-kontroller till min PC via Bluetooth.

Går enligt Windows bra att parkoppla enheten (Bluetooth -> lägg till ny enhet -> Bluetooth -> DualSense), men efter att "anslutningen lyckades" stängs kontrollern av på en gång.
Samt att varje gång jag startar kontrollern får jag frågan om jag vill ansluta den, vilket datorn rimligtvis bör komma ihåg att jag vill om det är en tidigare tillagd och ansluten enhet.

Verkar också ha problem att bestämma sig vilken typ av enhet det är då den antingen hamnar under "Mus, tangentbord och penna", "Ljud", eller "Andra enheter" i Bluetooth-menyn i Windows. Enheten "DualSense Wireless Controller" hoppar runt lite huller om buller där innan den försvinner helt.

Har provat:
- Startat om datorn
- Tagit bort enheten i Windows och parkopplat den på nytt
- Anslutit den med USB-kabel, installerar mjukvara för firmware-uppdatering och sett till att firmware är up-to-date
- Laddat enheten

Bluetooth-modemet är integrerat i moderkortet (ROG Strix X570-I Gaming, Bluetooth 5.0).
Windows-version: Win10 64-bit, 22H2.
DualSense-firmware: 0458

Nån som råkat ut för samma problem och vet hur man fixar det? Verkar fungera bra om man har den trådbundet ansluten, men det vore trevligt att kunna använda den trådlöst.

Permalänk
Medlem

Japp har gjort samma "misstag" och lärt mig hur det fungerar, det finns 2 vägar att parkoppla ihop Dualsense med windows på och bara ett sätt är rätt, precis som du skriver så vill gärna windows parkoppla ihop enheten så fort du slår på den och frågar om du vill ansluta enheten till windows vilket resulterar att Dualsense stängs av på en gång alltså är detta "fel" sätt att paransluta Dualsense på vilket du redan upplevt med att den lägger sig lite huller om buller och windows tror det är en högtalare osv.

Korrekt sätt är att INTE låta windows ansluta enheten utan låta Dualsense ansluta till windows istället, alltså tvärtom det gör du på följande sätt

Gå in på Bluetooth och andra enheter under inställningar och klicka på Dualsense Wireless Controller om du redan har den i listan och välj "ta bort" så listan är helt ren från tidigare försök att parkoppla Dualsense på

Sen går du in på "+knappen -Lägg till bluetooth enhet eller annan enhet" och klickar på Bluetooth och där låter du windows lyssna efter Dualsense istället för att para

Tryck sedan och håll in "Share" knappen den lilla knappen uppe till vänster om touchpaden på Dualsense kontrollen samtidigt som du trycker och håller in den stora "PS" knappen i mitten precis under touchpaden... håll in båda knapparna några sekunder tills Dualsense börjar blinka hejdlöst snabbt då är Dualsense i pairing mode (istället för windows) och du kommer få upp Dualsense Wireless Controller (inmatning) i listan över upptäckta trådlösa enheter under Bluetooth i windows så klicka på den och du kommer få upp en ruta att "Din enhet är klar att användas!" på skärmen

Så fort du väljer att ansluta på det sättet så ska Dualsense gå över till att visa ett fast lysande sken hela tiden istället, då är den riktigt paransluten till windows

Gjorde själv alla uppdateringar i kontrollen mm. men la även in nyaste bluetooth drivrutinerna så kan rekommendera dom också om det ändå skulle krångla... känns framförallt mycket stabilare
https://www.intel.com/content/www/us/en/download/18649/intel-...

Har du samma kontroll till en Ps5 så måste du parkoppla igen varje gång du byter från Ps5 till PC annars så gör du bara ovanstående en gång så kommer windows ihåg allt tills nästa omstart osv. bara trycka igång kontrollen och fortsätta lira efter du lyckats parkoppla på rätt sätt vill säga

Felet var alltså att inte låta windows parkoppla utan istället låta dualsense parkoppla med windows stångade mig blodig innan jag kom på det kan jag lova

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tack för utförlig instruktion @Erebor! Uppskattar det grymt mycket!

Jag har försökt följande nu:
- Uppdaterat Bluetooth-drivrutinen
- Tagit bort Xbox Wireless-kontrollern och adaptern från enhetshanteraren (som jag tidigare använde men som inte var anslutna)
- Följt dina instruktioner

Det fungerade bättre, och enheten hamnade under "Mus, tangentbord och penna" i Bluetooth och andra enhter-menyn samt under Bluetooth i Enhetshanteraren.

Men tyvärr är det något otroligt märklig input delay när jag använder den i spel i Steam. Ibland reagerar den (nästan) på en gång, ibland inte alls, och ibland har den flera sekunders fördröjning. Sitter 30cm från datorn så jag har svårt att se att det skulle vara för svag signal mellan BT-modemet och kontrollern.

Tror jag ger upp och kör trådat. Vill inte stånga mig blodig som du behövde göra!

Edit: Kanske också värt att nämna varför jag inte längre använder Xbox Wireless-kontrollern; när jag klickar A-knappen får jag dubbel input ibland. Har felsökt även det och provat allt möjligt utan framgång, därför jag ville börja använda DualSense-kontrollern istället.

Permalänk
Medlem

Testa DS4Windows annars: https://ds4-windows.com/

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av att ansluta kontroller till moderkort med inbyggd Bluetooth är att det fungerar dåligt. Anslutningen blir dålig/laggig/delayfylld och anslutning tappas ofta helt.

Jag köpte en liten Bluetooth-dongle från Asus som har fungerat mycket bättre. Något i denna stilen: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/asus-usb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Tack för utförlig instruktion @Erebor! Uppskattar det grymt mycket!

Jag har försökt följande nu:
- Uppdaterat Bluetooth-drivrutinen
- Tagit bort Xbox Wireless-kontrollern och adaptern från enhetshanteraren (som jag tidigare använde men som inte var anslutna)
- Följt dina instruktioner

Det fungerade bättre, och enheten hamnade under "Mus, tangentbord och penna" i Bluetooth och andra enhter-menyn samt under Bluetooth i Enhetshanteraren.

Så långt allt väl, där ska den ligga så du är på rätt väg helt klart

Skrivet av ackwell:

Men tyvärr är det något otroligt märklig input delay när jag använder den i spel i Steam. Ibland reagerar den (nästan) på en gång, ibland inte alls, och ibland har den flera sekunders fördröjning. Sitter 30cm från datorn så jag har svårt att se att det skulle vara för svag signal mellan BT-modemet och kontrollern.

Låter tyvärr som du har väldigt dålig signal mellan BT-modemet och kontrollen... eftersom du sitter 30cm ifrån och ändå tappar signalen och får fördröjning så tror jag mer att du kanske rentav "glömt" att skruva i Wi-Fi antennen bak på moderkortet ?!, alltså "haj-fenan" du fick med i moderkortslådan... bak på moderkortet har du två runda identiska guld uttag där du ska skruva in Wi-Fi antennen och sedan placerar du förslagsvis själva "haj fenan" uppepå datorburken eller jämte skärmen... så kontrollen får fri sikt bara

Ditt inbyggda Bluetooth-modem och inbyggda Wi-Fi delar på samma antenn och behövs för att Bluetooth ska fungera smärtfritt, utan antenn så räcker signalen max 30cm sen börjar den "lagga" som du märker och man får väldig input delay som följd, med antennen iskruvad så räcker signalen upp till 10m utan "lagg" eller fördröjning överhuvudtaget... så tror mer på att felet ligger där så kolla upp så antennen sitter ordentligt iskruvad på båda guld uttagen längst ner på moderkortet bak var rädd om dom tunna kablarna bara så du inte skadar dom osv.

Har du satt i antennen rätt och vet att den fungerar som den ska så kanske det beror på att du har många Bluetooth enheter igång samtidigt, Tex. trådlösa hörlurar, trådlöst tangentbord plus trådlös mus mm. så signalen rentav krockar i luften med alla andra Bluetooth enheter i närheten.. då får man stänga av enheterna en efter en och prova tills Dualsense fungerar som den ska

Jag har också ett ROG Strix gaming moderkort men äldre modell och Bluetooth 4.0 men får full fart på Bluetooth och kan lätt vara 3 meter ifrån och har inget input delay alls överhuvudtaget med Dualsense kontrollen så tror nog ändå det är något med antennen, provade precis att koppla ur min antenn och kan då vara max 30 cm ifrån sen tappar jag signal och får input delay utan dess like så prova det först

Skrivet av ackwell:

Tror jag ger upp och kör trådat. Vill inte stånga mig blodig som du behövde göra!

Jag har även mätt upp och jämnfört den faktiska input delay:en mellan att köra Bluetooth och köra trådat för något år sedan med Dualsense till PC och Bluetooth är faktiskt snabbare än trådat

Bluetooth - 1ms
USB kabel (trådat) - 3,5ms

Så kan varmt rekommendera Bluetooth all dagar i veckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av talleN^:

Min erfarenhet av att ansluta kontroller till moderkort med inbyggd Bluetooth är att det fungerar dåligt. Anslutningen blir dålig/laggig/delayfylld och anslutning tappas ofta helt.

Provat att ansluta Wi-Fi antennen ?!

Skrivet av talleN^:

Jag köpte en liten Bluetooth-dongle från Asus som har fungerat mycket bättre. Något i denna stilen: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/asus-usb...

Då fallerar väl själva grejen med att ha inbyggd Bluetooth kan tänkas ? Du har Bluetooth men köper till ännu mera Bluetooth... hmm

Permalänk
Medlem

@Erebor Tack återigen, letade reda på (den avskyvärt fula) hajfenan och kopplade in den. Fungerade mycket bättre därefter.

Ska testa lite med BT och se hur det fungerar, om jag märker någon skillnad. Nu har jag lagt ner SF6/Tekken 8 tyvärr och det är nog där om nånstans jag skulle märka av skillnad i input lag mellan USB och BT, men visst är det skönt att slippa kabel!

Tänker nog även prova Ryochan7s DS4... om det nu behövs. Jag märker väl!