Internat tvingar elever att använda Nokia-telefoner

Permalänk

Ungdomar har alltid lekt med deras vertyg. Spel som tetris m.m på miniräknaren redan på 90talet. Dessa hypermoderna nokiamobiler som både har sms och snake missbrukades till den förbannelse.

Jag ser inte hur smartphone skulle missbrukas på en seriös skola. Elever får ej ha mobilen öppen med displayen synlig på lektionstid. Deras enda chans till missbruk är smartklockan som de heller ej får använda på lektionstid och det syns ganska tydligt om de gör det.
Elevernas chans till missbruk är diskreta smartglasögon som de kan styra med ögonen eller tanke. Då diskreta smartglasögon som klarar detta inte ännu existerar, så ser jag idag inget problen med missbruk av dessa.

Däremot att skolor utan disciplin har problem är ej konstigt.

Permalänk
Skrivet av rytterstedt:

Finns dock händelser där elever använt mobilen för att fotografera/filma andra elever i smyg och sen använt materialet för att mobbas. Även om man ska arbeta med värderingar och moral med mobbare så är det, enligt mig, helt okej att ta ifrån dem ett av sina verktyg för att mobbas.

Det är exakt så man bekämpar symtom istället för det riktiga problemet. Mobbningen upphör knappast bara för att någon blir av med sin telefon i några timmar.

Permalänk
Hedersmedlem

Om det innebär bättre ordning och reda i klassrummet vet jag inte, men det är väl bara bra att den nya generationen får lära sig hur man SMS:ar med T9, så inte den kunskapen dör ut med min generation som hade den här sortens telefoner när vi gick i skolan.

Generellt tror jag det är dåligt med mobilförbud i skolan. Ungarna måste lära sig hur man hanterar distraktioner, för ute i verkliga livet kommer det inte finnas några förbud som gör att de inte kan distraheras av mobilerna, och då kommer de inte ha lärt sig hur man hanterar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exerion76:

Jag är jävligt glad över, att jag växte upp på 80-talet, och föräldrarna inte skulle ha koll på vad man gjorde 24/7.

Gillar inte heller den överdrivna bevakningen av barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Jag röstar för en lag där ingen i skolor får ha mobiler, där alla vuxna får en Nokia 3310 på fritiden och en smartphone under arbetstid. Tror allas välmående skulle öka, inklusive mitt eget.

Jag känner igen de där tongångarna, men då gällde det hemdatorer som var ett otyg Datorer skulle man ha på arbetet, och då helst inte med Windows. (På en arbetsdator har man ju MS-DOS eller något annat liknande men mer obskyrt, alternativt terminal till större dator)

Skolresultaten har ju börjat sjunka långt innan smartphones eller ens "Nokia"-mobiler var normen, och det finns nog många orsaker till det. Däremot finns det ju många andra skäl att förbjuda mobiler på skoltid - inte minst på Eton vill väl föräldrarna att deras barn inte ska hamna på löpsedlarna efter att ha petat näsan och någon annan elev sålt bilder till (o)lämplig tabloid.

Mina barn har lämnat in mobilerna vid skolstart, fått dem vid hemgång (efter fritids alltså), det har funkat bra. Ändå har det på Snapchat skrivits en del dumheter tydligen; barnen har (utanför skoltid) skapat grupper i stil med "XYZ-skolan klass 4j" (fiktivt exempel såklart) och först är alla inbjudna men sedan är det någon som kickar ut någon eller skriver något dumt, eller några känner sig utanför, och så får skolan diskutera det på någon lektion sedan. De diskuterar en del netikett faktiskt, det är ju bra.

Man kan inflika att en del barn som känner sig riktigt utanför eller ensamma i skolan faktiskt kan vara med i dessa chatgrupper och känna mer samhörighet, men det varierar såklart från person till person hur man känner det. Sociala medier och spel kan verka inkluderande för den som annars känner sig eller rentav är exkluderad.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

Det är exakt så man bekämpar symtom istället för det riktiga problemet. Mobbningen upphör knappast bara för att någon blir av med sin telefon i några timmar.

Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag skriver att man även ska jobba med värderingar ich moral (även attityder). Jag tror inte att mobbningen upphör genom att ta bort mobiler, men det är en av flera saker man kan, och ska, göra när någon mobbas.

Permalänk
Skrivet av rytterstedt:

Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag skriver att man även ska jobba med värderingar ich moral (även attityder). Jag tror inte att mobbningen upphör genom att ta bort mobiler, men det är en av flera saker man kan, och ska, göra när någon mobbas.

Som tur är jobbar skolan bra mycket mer med värderingar, moral och allas lika värde nu för tiden än vad de gjorde förr. Att ta bort mobiler löser absolut ingenting, det är som att förbjuda handdukar vid ombyte efter gympan så att inte mobboffret kan piskas med dom. Det löser ingenting, mobbningen byter bara form.

Permalänk
Medlem

Meh, de har väl laptops på skolan/rummet? Big deal att vara utan tictoc under skoltid.. på en skola som Eaton kan man ändå inte bara sitta och scrolla på lektionerna och ändå klara sig .

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

För den intresserade kan man ju ta del av Jonathan Haidts senaste alster. Mobilförbud verkar som en synnerligen bra idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vet att fler Skolor inför nu att elever måste lämna ifrån sig sina telefoner vid skoldagens början.
Om det innebär att man får dom på raster eller först vid skoldagens slut vet jag inte.
Men det är bra i övrigt att skolorna får mer kontroll.
Man har genom decenier gjort skolor mer och mer maktlösa.

Det känns som ett jävla ansvar för skolan eller?

Ta dotterns skola som exempel.
klass 4-6 kan man börja räkna med att 100% av barnen har telefon med sig till skolan (95% kanske?)
25 elever per klass ger cirka 75 telefoner.

75 telefoner med ett snittpris lågt räknat på 2500kr men troligen är det närmare 5000kr.

Det ger typ minimum 190 000 kr som ska förvaras i ett skrin på lärarrummet?

Permalänk
Medlem

Det som Sweclockers har glömt att nämna i artikeln är åldersgruppen som skolan erbjuder studer till, vilket är 13-18.

Jag anser att det borde vara tydligt att huvudproblemet nu förtiden är inte smartphones utan ansvarslösa föräldrar men det finns en tydlig tråd som visar att smartphones har en negativ påverkan på barn under viss ålder. Både fysiskt - ögonen från att stirra på små pixlar samt kroppen då typist användning av smartphones är motsatt åt fysisk aktivitet och mentalt - sociala medier och mest för mycket passivt mottagande av information och inte mycket aktivt tänkande vilket är dåligt för utveckligen av hjärnan.

Man ska inte glömma att en viktig funktion av skolan är socialt umgänge mellan studenter, om ett par föräldrar vill förbjuda deras bar från att ha smartphones pga ovan anledningar så måste de ta i åtanke att barnet riskeras ha svårare att integrera i sociala kretsar när de flesta av andra elever har smartphones medans de inte har sådan. Skolan löser problemet igenom att förbjuda det totalt, det kan inte ske grupptryck när ingen har smartphones.

Persoligen tycker jag att barn redan vid ålder 16 och ovan redan ska kunna bära tillräckligt med personligt ansvar att bära smartphones, men det blir ju då "varför får de ha det men inte vi" problemet i skolan om de har elever från 13-18.

I kina får inte barn under viss ålder inte äga smartphones - detta är inte något som uppräthålls privat, men är träder definitivt i kraft under publika sammanhang som t.ex. skola. Jag ser det som en positiv sak samhällsmässigt. Var är det som du som förälder skulle vilja att dina barn har smartphones till? Kunna SMS/Ringa de, whatsapp/telegram/signal/wechat/messenger för videosamtal, kunna se vart de befinner sig via GPS. Vad mer behövs? Tiktok för dumma trender? Sociala medier som är programmerade att rekommendera innehål som skapar mest reaktion (vilket typiskt sätt är något som antingen gör användaren arg eller kåt?) Instagram för att ge barnen orealistiska förväntningar och kroppsdysmorfi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Det känns som ett jävla ansvar för skolan eller?

Ta dotterns skola som exempel.
klass 4-6 kan man börja räkna med att 100% av barnen har telefon med sig till skolan (95% kanske?)
25 elever per klass ger cirka 75 telefoner.

75 telefoner med ett snittpris lågt räknat på 2500kr men troligen är det närmare 5000kr.

Det ger typ minimum 190 000 kr som ska förvaras i ett skrin på lärarrummet?

Lösning
Lämna mobilen hemma eller skicka med en "dum mobil".
Inte svårt som förälder att bestämma över sina barn, speciellt inte mellanstadie

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Lösning
Lämna mobilen hemma eller skicka med en "dum mobil".
Inte svårt som förälder att bestämma över sina barn, speciellt inte mellanstadie

Tänker inte på individens ansvar utan skolans här. Om det ligger telefoner för 200 000 som skolan tvingat eleverna lämna i en låda i skolan, och sen blir lådan stulen. Då lär skolan bli ersättningsskyldig eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Tänker inte på individens ansvar utan skolans här. Om det ligger telefoner för 200 000 som skolan tvingat eleverna lämna i en låda i skolan, och sen blir lådan stulen. Då lär skolan bli ersättningsskyldig eller?

Vi vet ju inte hur skolorna hanterar detta. Men de är inte precis svårt att lösa: det är bara för skolan att säga "ni får inte komma in ifall ni har mobil, vi omhändetar inte era mobiler, lämna mobilen hemma eller kom inte hit"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Tänker inte på individens ansvar utan skolans här. Om det ligger telefoner för 200 000 som skolan tvingat eleverna lämna i en låda i skolan, och sen blir lådan stulen. Då lär skolan bli ersättningsskyldig eller?

Jag vet inte men gissningsvis lämnas det inte i en låda som nån lätt kan sno hrla lådan.
Man får väll ifrågasätta sånt tänker jag om man är medveten att man/ens barn måste lämna ifrån sig telefonerna.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Vi vet ju inte hur skolorna hanterar detta. Men de är inte precis svårt att lösa: det är bara för skolan att säga "ni får inte komma in ifall ni har mobil, vi omhändetar inte era mobiler, lämna mobilen hemma eller kom inte hit"

Jag vet hur skolorna här hanterar det iaf. och det är därför jag undrar hur de ställer sig till ansvarsbiten om telefonerna blir stulna

Nu är det ju den här rutinen som gäller idag, så alla diskussioner om att lämna telefonerna hemma är ett sidospår tänker jag. I dagsläget lämnas de inte hemma utan hamnar i ett litet skåp/låda hos berördas klassrum eller i lärarrummet.

Hur som helst skulle det vara intressant att veta juridiskt huruvida skolan ansvarar för eventuella stulna telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Jag vet hur skolorna här hanterar det iaf. och det är därför jag undrar hur de ställer sig till ansvarsbiten om telefonerna blir stulna

Nu är det ju den här rutinen som gäller idag, så alla diskussioner om att lämna telefonerna hemma är ett sidospår tänker jag. I dagsläget lämnas de inte hemma utan hamnar i ett litet skåp/låda hos berördas klassrum eller i lärarrummet.

Hur som helst skulle det vara intressant att veta juridiskt huruvida skolan ansvarar för eventuella stulna telefoner.

Den skolan jag känner till i närheten med mobilförbud så gäller det hela skolgården och alla skolans lokaler, barn får inte ha med telefon alls, inklusive fritids i deras regi

Tar barnet med en avstängd mobil så läggs den i dess olåsta skåp, dvs helt oskyddad från stöld

Det gäller även smarta klockor

Lämna dessa saker hemma är den starka rekommendationen

Permalänk
Skrivet av MegaMuztek:

Hjälpte ju inte förr så varför skulle det hjälpa idag?

Vi spenderar mer tid vid mobilskärmen idag än förr. Så en annan situation idag.

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Skrivet av medbor:

Den skolan jag känner till i närheten med mobilförbud så gäller det hela skolgården och alla skolans lokaler, barn får inte ha med telefon alls, inklusive fritids i deras regi

Tar barnet med en avstängd mobil så läggs den i dess olåsta skåp, dvs helt oskyddad från stöld

Det gäller även smarta klockor

Lämna dessa saker hemma är den starka rekommendationen

Mina barn har alltid haft låsbart skåp med eget hänglås. Mobiler skall läggas där och får tas fram när de skall gå hem. Det är enbart de med funktionshinder som kräver aktiva appar som får ha mobiler.

Permalänk
Medlem

Mobilförbud på lektion? Ja!
Mobilförbud på skoltid? Kanske

På min tid så hade vi äldre nokia där vi kunde spela snake, men jag ser inte riktigt behovet varför man måste använda sin telefon.
Det är ett redskap, dagens ungdomar använder den mer till spel, små chattande vilket egentligen inte behövs på skoltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalu1976:

Jag har fyra barn och gick själv i skolan på 80- och 90-talet. Jag växte upp i en by/småstad som var utan större samhällsproblem. Och nej, skolan var inte seriösare förr på något sätt. Dagens krav är helt andra. Enligt mig.

Jo, det var den, men du behöver gå tillbaka än längre än så ... Skolan var sedan länge totalkvaddad redan på 80-talet - bara det att få då talade om det. Det är en långsam kulturrevolutionistisk strypning (vilken började med Alva Myrdal) och som har utövats mot det svenska utbildningsväsendet i minst 50-60 år. Om du visste och förstod vidden av galenskapen och detaljerna bakom reformerna - skulle du bli mörkrädd.

Läs bl a:

https://timbro.se/smedjan/nar-de-sociala-ingenjorerna-tog-mak...