Problem med flashning av firmware, Samsung S20

Permalänk
Medlem

Problem med flashning av firmware, Samsung S20

Det började med att jag störde mig på att min mukvara tog upp så mycket plats på mitt internminne, jag har en gammal Samsung Galaxy S20. Jag var uppe på 84GB använt av 128GB på mitt interna minne. Jag har ett SD-kort men det användes knappt, bara 8/128GB. Så jag gjorde en backup med Samsung Smart Switch och gjorde sedan en factory reset. Men INGET utrymme blev ledigt.

Så jag började titta på att råflasha in en ren FW. Nu har jag kommit halvvägs men jag är inte så säker på de två sista sakerna som ska flashas.

De två sista filerna passar inte så bra överrens med vad som skall flashas så jag undrar ifall någon har koll på det?

Flyttad till bättre forumdel, rubrik ändrad - MOD
Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Anledningen till 84% är ju att du har 66GB appdata som tar mest plats.
Du kommer inte kunna partitionera om eller minska använt utrymme på /system-partitionen för att du flashar om mjukvaran.
Det ser inte heller ut som att du gjort en återställning iom använt minne.

Din telefons NAND-minne är 128GB, du som användare kommer kunna använda runt 90GB, det är vad som är tilldelat dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Anledningen till 84% är ju att du har 66GB appdata som tar mest plats.
Du kommer inte kunna partitionera om eller minska använt utrymme på /system-partitionen för att du flashar om mjukvaran.
Det ser inte heller ut som att du gjort en återställning iom använt minne.

Din telefons NAND-minne är 128GB, du som användare kommer kunna använda runt 90GB, det är vad som är tilldelat dig.

Jag har inte sett någon som har så mycket använd data bland apps och system som jag har.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Jag har inte sett någon som har så mycket använd data bland apps och system som jag har.

Inställningar > Appar > Sortera efter storlek och börja ta bort appar/rensa data ur appar så kommer det minska.

Gällande Odin så har du bara lagt in 3 av 4 filer. CSC filen behöver läggas in också men det är inte säkert att det går ändå, T.ex om mjukvaran du har laddat ner är äldre än den i din telefon så kommer det inte gå att installera.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mezzo_:

Google visar en hel del faktiskt.
Du kan klicka på appar och se vad det är som tar plats. Jag tror att den siffran inte heller är 100% sann.
Jag har ca 34GB apppar, iofs ca 18GB system men du har säkert uppdaterat till nyare versioner och det lär ta lite mer plats.

Permalänk
Medlem

Det ska tilläggas att Samsungs One UI roms förstås tar upp en hel del mer utrymme i anspråk än något av det lite renare alternativen. En typisk installation av LineageOS med Gapps tar exempelvis upp ca 25GB, i jämförelse med 43GB för Samsung OneUI på din S20.

Det är också så att Samsungs medföljande operativsystem kommer förinstallerat med en hel del APKs/appar som ligger i system-partitionen och som inte kan tas bort utan att man root:ar telefonen, dessa ligger kvar där även fastän du inaktiverar/döljer de apparna via app-inställningarna.

Något som är värt att ha i åtanke vad gäller SD-kort på nyare Android-enheter. När du ansluter SD-kortet första gången så får du en fråga om du vill formatera om kortet som intern-minne. Detta krävs för att appar ska kunna lägga sig där, men de hamnar dock inte där som standard utan du behöver gå in under app-inställningar, en viss app och lagringsinställningar. Där kan du välja att flytta appen till sd-kortet för att frigöra lagringsminne från interna eMMC-lagringen på telefonens moderkort.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Något som är värt att ha i åtanke vad gäller SD-kort på nyare Android-enheter. När du ansluter SD-kortet första gången så får du en fråga om du vill formatera om kortet som intern-minne. Detta krävs för att appar ska kunna lägga sig där, men de hamnar dock inte där som standard utan du behöver gå in under app-inställningar, en viss app och lagringsinställningar. Där kan du välja att flytta appen till sd-kortet för att frigöra lagringsminne från interna eMMC-lagringen på telefonens moderkort.

Den funktionen att formatera om kortet som internminne finns inte hos alla tillverkare. Samsung har valt att inte ha den funktionen för deras telefoner

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den funktionen att formatera om kortet som internminne finns inte hos alla tillverkare. Samsung har valt att inte ha den funktionen för deras telefoner

Just, det stämmer nog. Lite knäppt att dotterns Samsung Galaxy Tab S6 Lite stödjer detta, men de kanske räknar med att det installeras mer eller större appar på en surfplatta än på deras telefoner, men det är inte alltid som Samsungs tanker följer logik.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD