Någon som är optiker här eller bara bra att tyda synintyg?

Permalänk
Medlem

Någon som är optiker här eller bara bra att tyda synintyg?

Funderade på att beställa glasögon och kollade mitt synintyg som jag fått utskrivet från Specsavers. Det som konfunderad mig en smula är att jag har två värden för Addition, troligen då jag gjorde synundersökningen för ett par rumsprogressiva. Står dock inte ut med dem då jag inte lyckas få skärpa över hela skärmen på de ultrabreda skärmarna vi har på jobbet, så jag funderar på att beställa ett par enkelslipade terminalglasögon.

Receptet är ut så här:

Sfär H: -1,50 Sfär V: -1,75
Addition 1: 1,25 cm för både höger och vänster
Addition 2: 1,00 cm för både höger och vänster

Frågan är då vilket värde som är för läsglasögon kontra vilket av dem som är för skärmavstånd?

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Add är det som handlar om närsynthet vilket jag förmodar är typ det enda man justerar med läsglasögon. Jag har också provat rumsprogresiva och på våra breda skärmar på jobbet fungerar det inte alls. Gick tillbaka till terminalglasögon.

ChatGPT säger:
• För läsglasögon: Använd Addition 1 (1,25 cm) för att få skärpa på nära håll.
• För terminalglasögon: Använd Addition 2 (1,00 cm) för att få skärpa på mellanavstånd, som vid datorarbete.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Add är det som handlar om närsynthet vilket jag förmodar är typ det enda man justerar med läsglasögon. Jag har också provat rumsprogresiva och på våra breda skärmar på jobbet fungerar det inte alls. Gick tillbaka till terminalglasögon.

ChatGPT säger:
• För läsglasögon: Använd Addition 1 (1,25 cm) för att få skärpa på nära håll.
• För terminalglasögon: Använd Addition 2 (1,00 cm) för att få skärpa på mellanavstånd, som vid datorarbete.

Jo, det är just det problemet jag har också. Med vanliga skärmar hade det säkert varit jättebra, men det blir för mycket vridande på huvudet med en bred skärm.

ChatGPT-svaret låter rimligt och lite vad jag tänker mig, det skulle ge de svagaste glasögonen på läsavstånd och lite mer korrigering på mellanavstånd. Är närsynt och har fortfarande inga större problem att läsa om jag helt enkelt tar av glasögonen. Men jag har testat att implementera kodförslag från ChatGPT lite för många gånger för att rakt av lita på det, vill helst ha svar från en människa. 🙂

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Jo, det är just det problemet jag har också. Med vanliga skärmar hade det säkert varit jättebra, men det blir för mycket vridande på huvudet med en bred skärm.

Har du provat med (rums)progressiva glas med extra brett synfält?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Nu har jag mindre synfel och kommer inte ihåg om jag har samma synfel, ser sämre på nära håll. Men ställ frågan om enkelslipade hade passat, om det är terminalglasögon vi pratar om.

Jag frågade om progressiva för jag fick recept på enkelslipade men min optiker sa att i och med jag jobbar typ enbart framför skärm och annat inom samma ish 60-100 cm avståndet så var progressiva bara dyrare och ger mindre optimalt synfält, då man har olika fokusfällt.

Det beror ju på när de ska användas.
Om du använder den vid lösning eller har specifika läsglas för det. Det var var min optiker sa.

Jag är bara vara lite mer låst att saker bara är bra skarpt på rätt avstånd.
Edit sen har du kompromisser på om det är närprogresiva eller rumsprogresiva. Pros and cons.

Gå till kollegor och läsa kod bakom dem är svårare om de ska visa något. Får gå fram närmare eller ta ner dem på nösan som en gammal gubbe och titta utan, viket är fine för mig men kanske inte för dig.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Har du provat med (rums)progressiva glas med extra brett synfält?

Nej, det kanske hade funkat. Det var genom jobbet och lite stressad synundersökning, jag skulle tydligen aha rumsprogressiva och litade på det. Just nu känner jag bara att den progressiva delen tillför så ytterst lite. Jag är systemutvecklare, jag tittar mest på skärmen och ska jag göra något annat kan jag lika gärna skifta till mina vanliga glasögon.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

vill helst ha svar från en människa. 🙂

Det mest självklara e juh att åka till en optiker och göra en full synundersökning.
ingen här på forumet kommer kunna ge dig några svar optiker eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Nej, det kanske hade funkat. Det var genom jobbet och lite stressad synundersökning, jag skulle tydligen aha rumsprogressiva och litade på det. Just nu känner jag bara att den progressiva delen tillför så ytterst lite. Jag är systemutvecklare, jag tittar mest på skärmen och ska jag göra något annat kan jag lika gärna skifta till mina vanliga glasögon.

Man vänjer sig rätt snabbt med progressiva glasögon även om enkelslipade är lite bättre när de enbart används för de avstånd de är tänka för. Det känns ganska otrevligt att ha stark styrka när man kollar på en skärm och sen behöver kolla på något längre bort.
Men i princip kan du beställa enkelslipade med det första Additions numret så har du ett par skärmglasögon.

Ett av mina bästa par glasögon är rumsprogressiva.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Det mest självklara e juh att åka till en optiker och göra en full synundersökning.
ingen här på forumet kommer kunna ge dig några svar optiker eller ej.

Jag har gjort en full synundersökning hos en optiker. Det framgår av den första meningen i mitt inlägg.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Man vänjer sig rätt snabbt med progressiva glasögon även om enkelslipade är lite bättre när de enbart används för de avstånd de är tänka för. Det känns ganska otrevligt att ha stark styrka när man kollar på en skärm och sen behöver kolla på något längre bort.
Men i princip kan du beställa enkelslipade med det första Additions numret så har du ett par skärmglasögon.

Ett av mina bästa par glasögon är rumsprogressiva.

Är du närsynt eller översynt? Jag är närsynt och har inga egentliga problem med läsavstånd, som nu på telefonen, helt utan glasögon. Kanske därför jag har lite svårt att vänja mig vid progressiva när jag måste passa in det rätt i synfältet på ett par glasögon eftersom det annars blir det oskarpt på ett avstånd som jag annars kan se bra på.

Men det känns som det blev lite komplicerat det här, kommer nog boka upp en ny synundersökning privat igen och hoppas på en optiker som har tid att ta en lite längre diskussion om vad jag är ute efter egentligen. 🙂

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Varför ringer du inte bara specsavers eller besöker butiken och frågar? De har dina synundersökningar och kan svara på din fråga direkt. Betydligt bättre än försöka gissa på ett forum som Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Är du närsynt eller översynt? Jag är närsynt och har inga egentliga problem med läsavstånd, som nu på telefonen, helt utan glasögon. Kanske därför jag har lite svårt att vänja mig vid progressiva när jag måste passa in det rätt i synfältet på ett par glasögon eftersom det annars blir det oskarpt på ett avstånd som jag annars kan se bra på.

Men det känns som det blev lite komplicerat det här, kommer nog boka upp en ny synundersökning privat igen och hoppas på en optiker som har tid att ta en lite längre diskussion om vad jag är ute efter egentligen. 🙂

Nu kan jag tyvärr inte bidra till något vettigt svar mer än min egen upplevelse.
Vänje saken kommer, till viss del. Jag hade inte glasögon ö.h.t fram tills jag var strax över 20, vilket nu är 10 år sen snart.. zz (aja)
så förutom att bara se sämre fick jag såklat lite mer på köpet, ett av ögonen "skelar" i höjd fruktansvärt lite men det påverkar otroligt så jag behöver s.k prisma glas vilket är lite spec och jämnar ut men jag blir yr om jag bara har dem så kör progressivt nedtill för och jämna ut det.

Alltså, jag saknar att inte ha glasögon fruktansvärt mycket och att leta glasögon suger lika mycket som att leta jeans men hoppas du hittar rätt. Tänk att vara tydlig vid glasögonval och VERKLIGEN fixa minsta lilla obekvämhet då man inte byter glasögon ofta (förutom jag då, typ 2a år)

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Varför ringer du inte bara specsavers eller besöker butiken och frågar? De har dina synundersökningar och kan svara på din fråga direkt. Betydligt bättre än försöka gissa på ett forum som Sweclockers

Nä nu, ringa och prata?! 😄

Jag vill ha svar i text och sen beställa glasögon anonymt på en hemsida. Trist att man inte kan göra synundersökningen online. 🙂

Skrivet av kamisama76:

Alltså, jag saknar att inte ha glasögon fruktansvärt mycket och att leta glasögon suger lika mycket som att leta jeans men hoppas du hittar rätt. Tänk att vara tydlig vid glasögonval och VERKLIGEN fixa minsta lilla obekvämhet då man inte byter glasögon ofta (förutom jag då, typ 2a år)

Ja så är det verkligen. Körde linser länge, men det blev till slut för grusigt i ögonen tyckte jag.

Jag har haft glasögon sen lågstadiet och enklast möjliga fel, enkelslipade glas i samma styrka för båda ögonen. Det är ju relativt enkelt att vänja in såna och allt som händer om jag tar av dem är att jag inte ser på avstånd. Det var först nu närmarr 40 jag märkte av lite ansträngning i ögonen och mycket riktigt hade jag för första gången sen barndomen en synförändring, glasögonen hade blivit lite för starka.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"