Helgsnack: Vilken hårdvarutillverkare väljer du oftast?

Permalänk
Medlem

Chassi: något stillrent utan fönster, blivit fractal senaste gångerna.
CPU: Det som är mest prisvärt (kollar i kombination med moderkort för vad jag tror jag behöver nu och till nästa uppgradering av GPU).
Minnen: Ofta så biliga som möjligt, lågprofil, men kollar även att de passar bra med CPU och moderkort. Kan t.ex. vara att matcha vilken spänning som fungerar bäst för den platformen. Ofta blivit GSkill eller ADATA, inslag av Corsair men har haft flera missöden med dem (bland annat att minneskretsarna var lösa vid leverans).
Moderkort: Något utan leds, har på stationära inte hållit mig till någon specifik tillverkare utan hoppat runt. På server sidan är det SuperMicro och ett enstaka ASRock.
Nätagg: En platform av Seasonic (OEM).
GPU: Sapphire -> Powercolor. MSI för Nvidia (rip EVGA).

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

När det kommer till arbete så behöver jag att saker och ting ska fungera. Så Apple blir det självklara valet för mig.

Inte lika kräsen när det kommer till PC-komponenter. Datorn jag har nu har både moderkort och grafikkort från Asus, kylare från Noctua och chassi från Fractal Design. Just det, även skärmen är från Asus.

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag gillar Sapphire men har inte haft något från dem på ett par generationer. Brukar annars inte välja någon särskild tillverkare och har blivit att det varit olika från generation till generation men köper helst inte produkter från Gigabyte på grund av deras dåliga mjukvara.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Chassi: Fractal design alla dagar i veckan, dammfilter, ljudisolerat och lättarbetade.
CPU: Där har jag varit Intel sedan jag testade Athlon 64 X2 någon gång runt 2006, men det var löjligt varmt på den tiden.
Nu senast bytte jag till AMD 7800x3d och kan bara säga att jag är supernöjd.
Minnen: Corsair, har "alltid" kört dem och har aldrig haft problem med dem.
Moderkort: ASUS, lättarbetade och utan krångel.
Nätagg: Corsair eller BeQuiet, men har mest haft Corsair från HX serien
GPU: Nvidia, Asus eller MSI, svårt att få en gammal hund att byta märke.

Permalänk
Medlem

Den som bäst täcker mina behov för tillfället och ger mest pang för pengen, förutsatt att de inte har varit inblandade i några allt för stora skandaler nyligen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Mobo: ASUS har varit mitt go to men kan köra MSI med, gillar deras Bios UI och det har sällan krånglat. Det jag håller mig från mest är Gigabyte då jag haft 2 och de har bara krånglat eller gått sönder samt har dålig UI.
GPU AMD, ASUS, Sapphire, MSI, spelar mindre roll för GPU
Minnen: Corsair, Kingston
CPU: AMD
Nätagg: Seasonic, Corsair, Fractal Design, BeQuiet
Fläktar: Noctua, BeQuiet, Fractal Design
Chassi: Fractal Design men går mest på hur jag gillar det.
SSD, M.2: Samsung, Corsair, Kingston

Visa signatur

<<< Ryzen 5800X w/ CM ML240R RBG w/ 2x Noctua 120mm - ASUS B550-PLUS Prime - MSI RX6650XT 8GB (i väntan på 8800XT) - Kingston 32GB 3600Mhz DDR4 RBG - 2x1TB M.2 SSD, 2x500GB SSD 2.5" - Corsair RMe 750W Gold Modular >>>

<<< Fractal Design Define C Tempered Glass + 1x 120mm + 2x 140mm Fractal Fans >>>

<<< LG UltraGear 27GP850-B 27" @ 1440p >>>

Permalänk
Medlem

De som har minst dålig pris/prestanda för tillfället för de kravspecifikationer som kan anses vara minimum.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

har köpt allt möjligt andrahand, speciellt grafikkort. tittar inte på märke. däremot brukar det bli Asus- även fast jag har haft mest strul med dem (både grafikkort och moderkort). Men de brukar erbjuda mest för pengarna

Skrivet av Kibbo:

Den som bäst täcker mina behov för tillfället och ger mest pang för pengen, förutsatt att de inte har varit inblandade i några allt för stora skandaler nyligen.

hah har ibland försökt tänka så men det funkar inte- då blir man utan komponent

edit:
Dock AMD när det gäller cpu. Aldrig jag skulle köpt Intel nytt från butik, särskilt inte nu. Men så köper jag ju begagnat ändå, kan bli intel då men oftast inte.

Gällande grafikkort: oftast Amd för att de är billigare, men kan bli äldre Nvidia också. Aldrig Intel, testade a750 och var skit.

Skärm brukar Aoc vara billigast, nytt iaf. Ram, corsair/kingston. (crucial för budget). Ssd, kingston, (wd, tidigare).

Sen finns det märken man undviker. Inte Chieftec, Deepcool eller annat kinesiskt för PSU. Inte Intel som sagt.

Permalänk
Medlem

Har haft alla de stora när det gäller moderkort. Alltid varit mest nöjd med asrock tror jag. Asus har jag tappat suget på. Har dem i min huvuddator. Gigabyte har jag inget förtroende för längre. Blir antagligen ASRock i fortsättningen.

PSU är det alltid seasonic, Corsair eller bequiet.

CPU: det som är bäst just nu

RAM: bäst prestanda för pengarna just nu, ofta Corsair

SSD: 90% samsung

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Den som har bäst pris på det jag vill ha och är någon av de större märkena.
Är en "rödgrön röra" i min dator...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

har köpt allt möjligt andrahand, speciellt grafikkort. tittar inte på märke. däremot brukar det bli Asus- även fast jag har haft mest strul med dem (både grafikkort och moderkort). Men de brukar erbjuda mest för pengarna

hah har ibland försökt tänka så men det funkar inte- då blir man utan komponent

edit:
Dock AMD när det gäller cpu. Aldrig jag skulle köpt Intel nytt från butik, särskilt inte nu. Men så köper jag ju begagnat ändå, kan bli intel då men oftast inte.

Gällande grafikkort: oftast Amd för att de är billigare, men kan bli äldre Nvidia också. Aldrig Intel, testade a750 och var skit.

Skärm brukar Aoc vara billigast, nytt iaf. Ram, corsair/kingston. (crucial för budget). Ssd, kingston, (wd, tidigare).

Sen finns det märken man undviker. Inte Chieftec, Deepcool eller annat kinesiskt för PSU. Inte Intel som sagt.

Det går inte alltid att följa till 100%, men just nu skulle jag exempelvis inte köpt ett grafikkort eller moderkort från Asus med deras senaste garantihaveri.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk

Moderkort och Grafikkort brukar jag välja Gigabyte. Nätagg så väljer jag oftast Coolermaster. CPU är alltid AMD. Kylning väljer jag alltid Noctua.
Chassi så kollar jag mest på vilket jag gillar bäst. Oftast Coolermaster eller corsair.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Det går inte alltid att följa till 100%, men just nu skulle jag exempelvis inte köpt ett grafikkort eller moderkort från Asus med deras senaste garantihaveri.

jag förstår dig som sagt, bara det att man hört samma historier om Evga, Gigabyte m.m bara att det inte blivit en lika stor grej kanske precis nyligen.

Samtidigt tänker jag att det inte spelar stor roll för oss i Sverige då återförsäljare är ytterst ansvariga, så välj hellre att handla ifrån en bra butik istället. (eg. undviker Netonnet för viktiga/större grejer, Webhallen/Komplett är ok, Inet är bättre då de har fysisk butik i närheten.) Är något defekt med Asus kortet vänder man sig till butik, inte till Asus.

Permalänk
Medlem

Alltid varit asus som jag bara haft som standardmärke, nu däremot så är det snarare asrock/msi som gäller, hade nog även velat kolla lite mer på nzxt om dom haft lite större utbud (läs billigare modeller) samt större sortiment.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Moderkort Asus, processor Intel, PSU Corsair, Nvme Samsung eller Kingston.

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26100.2314|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2203| 2 st Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 128 GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk

När jag var ung och okunnig såg jag lite upp till vissa märken. Det borde man kunna göra idag också. Men marknadsekonomisk prissättning ser till att det inte finns en självklar vinnare, för då höjer de bara priset om de vore så mycket bättre.

Men mycket Gigabit och Asus har det för mig blivit när det gäller modetkort och grafik. Idag så vet jag ej vad jag skulle välja.

Permalänk
Medlem

När det gäller grafikkort är det alltid Sapphire som gäller. Aldrig gjort mig besviken med kvaliteten på deras produkter.

Har genom åren köpt lite olika moderkort men på senare år har det varit Asus. Börjat omvärdera det valet dock, får se vad det blir nästa gång. Kanske blir Asus ändå om de skärpt till sig tills det är dags.

På processorsidan är det AMD som gällt sedan min första x86-dator. Ser ingen anledning i dagsläget att byta.

Hårddiskar är jag inte särskilt bunden till något, undviker dock Seagate som pesten då samtliga av deras jag ägt har dött i förtid. Vad gäller HDD har WD dominerat, aldrig varit med om att någon av deras diskar havererat. SSD har det blivit Kingston såhär långt, funkat bra hittills.

Ram har det varit Corsair och Gskill. Köpte minnen från Crucial vid ett tillfälle och de fungerade inte alls bra.

PSU har jag nog aldrig köpt annat än Corsair, inte som jag kan påminna mig i alla fall.

I övrigt har jag nog inget jag föredrar utan det blir lite det som passar mig bäst vid köptillfället.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag vill nog egentligen säga att jag inte köper vissa specifika märken men efter jag funderat lite så är det faktiskt inte så jag gör. Jag köper inte okända billiga weird märken. Jag är inte rädd för att betala lite extra för komponenterna om de har en tillverkare som har ett bra rykte. Exempelvis kommer jag nog hålla mig uteslutande till Seasonic vad gäller PSU framöver. GPU är en tråkig sak men där blir det nog något av ASUS, MSI, Gigabyte och med ett nvidia chip. Allt drivrutinsstrul med AMD är fortfarande ett jobbigt minne. CPU där blir det AMD till 100% nästa gång. 😅

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Plextor när jag kan hitta dom.

Permalänk
Medlem

Det är ett mischmasch, beroende på funktioner och pris för tillfället. Ser noll vits att vara "märkeslojal".

Det har ändå blivit ett par byggen sen AMD Athlon, via Sandy Bridge, Haswell-E och Coffee Lake till nyvarande Ryzen, så försöker komma ihåg på rakt arm här

Asus: 3st moderkort, varav 2 ROG, och 1st grafikkort
MSI: 2st moderkort
Gigabyte: 1st moderkort
Sapphire: 2st grafikkort
Evga: 1st grafikkort
Fractal Design: 2st chassin och 1st nätagg
Seasonic: 2st nätagg
Be quiet: 1st nätagg och en kylare
Lian Li: 1st chassi
Jonsbo: 2st chassin
Corsair: en hel drös RAM-kit
Kingston: nuvarande RAM
Crucial: massor av SSDs
Wd: en SSD och flera hårddiskar
Samsung: en uw-skärm och en SSD
Benq: förra skärmen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Det skall vara tyst. Det är den viktigaste punkten.
Väljer baserat på vad är bra kvalité på marknaden för stunden.

Hade lite förkärlek för grafikkort från Sapphiretech.
Men eftersom de är baserade i Hong Kong har jag slutat köpa dem.

Bjokott på alla bolag som har sitt säte i Kina.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Gigabyte mer eller mindre alltid. Oftast bang for the buck.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

CPU: AMD, alltid priset som avgjort.
GPU: Nvidia, alltid allas problem med ati korten som hållt mig vid gröna laget här.
Moderkort: billigaste efter behov.
RAM: low/mid corsair varianter, priset kontra mängd har avgjort.
PSU: Corsair, mitt första höll 14 år, nuvarande är inne på 3e.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Jag lägger gärna ner tid på att gå igenom färska tester och lusläsa specifikationer, så det blir väldigt sällan något märkesval. Men möjligen, om tid/intresse saknas så kan jag mycket väl tänka mig att välja ett Seasonic nätaggregat per default.

Det finns å andra sidan märken som jag inte bygger med just till mig själv, av olika inte rent tekniska anledningar.

Permalänk
Medlem

den som har bästa hårdvaran helt enkelt, följer inte specifikt varumärke men undviker apple grejer när det går. förr asus moderkort på intel & nvidia på amd nu som sagt de som har bäst funktioner oftare server kort än spelkort. grafikkort så spelar ej så stor roll (märke) Internminne kända varumärken & pris .ssd samma som förgående. osv osv

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Fram tills idag har det genom åren varit Gigabyte's moderkort oftast, helt enkelt för att de fungerat utan problem. CPU har varit intels och corsairs RAM och grafikkortet har varit NVIDIAs.
Men nu har jag blivit lite wild and crazy och bytt ut moderkort till MSI, CPU och Grafikkort till AMD. För att jag vill testa (inte minst för att se om det är såna hemska problem med dem som vissa påstår) då jag inte använt AMD på typ 20 år, men också för att stödja konkurrensen

Permalänk
Medlem

AquaComputer gör bra delar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har väl int egentligen några favoritmärken som så, men vilka har vart vanligast...
MSI eller Gigabyte för moderkort, XFX för ATi/AMD-grafikkort, Seasonic för PSU, saker som gör jobbet liksom.

Men det är väldigt olika, kollar info på stabilitet, tillgänglighet och någorlunda support så gott det går, och kör på det.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Kan ju ändra sig också, köpte 2010 Gigabyte P55-USB3, som var ett rätt ok mid-range-moderkort som var tidigt med USB3 (dvs, det kostade strax under tusingen, budgetkort kostade 500, bättre kort 2000), och tyckte Gigabyte var rätt ok.

Men efter att jag köpt grafikkorten Gigabyte rx570 och rx580 begagnat (och varit nöjd med korten, de köptes för att funka under MacOS) så nukade Gigabytes programvara 4st DDR3-stickor och därefter väljer jag nog helst andra märken.

På senare tid har jag även blivit mer intresserad av tillverkningsland, speciellt vid nyinköp.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

jag förstår dig som sagt, bara det att man hört samma historier om Evga, Gigabyte m.m bara att det inte blivit en lika stor grej kanske precis nyligen.

Samtidigt tänker jag att det inte spelar stor roll för oss i Sverige då återförsäljare är ytterst ansvariga, så välj hellre att handla ifrån en bra butik istället. (eg. undviker Netonnet för viktiga/större grejer, Webhallen/Komplett är ok, Inet är bättre då de har fysisk butik i närheten.) Är något defekt med Asus kortet vänder man sig till butik, inte till Asus.

Jag hör inte till gruppen som går fullt ut med "bojkotta företag X för all evig framtid", men jag tycker det ska kännas för företaget när de gjort något riktigt dåligt. Sen kan företaget få en ny chans efter att de visat tydliga tecken på att ha bättrat sig.

Visa signatur