Intel: Ny mikrokod sänker inte Raptor Lakes prestanda

Permalänk
Melding Plague

Intel: Ny mikrokod sänker inte Raptor Lakes prestanda

På en intern presentation med Asus i Kina diskuterade Intel bland annat mikrokoduppdateringen som ska fixa felet i 13:e och 14:e generationen processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Aha!

Blir 2024: "energi effektiva" generationen för alla cpu'er.

Permalänk
Medlem

Samtidigt skriver Guru3D (som inte använder mobo tweaks utan stock intel settings) såhär (mitt fetat);

Citat:

Before testing Ryzen 9000, we took a peek at the 14600K and 14900K to see what the new voltage-limited default settings did to the processor's performance. Compared to our way of testing, it wasn't a monumental difference, but it's there and it's certainly measurable. You can easily expect processors like the i5 13600K, i7 13700K, i9 13900K, i5 14600K, i7 14700K and i9 14900K to see a 3%<>7% drop in multi-threaded performance. Single-thread performance remains roughly the same. In gaming, we noticed very subtle effects, really small within a margin of error even.

However, if you compare Intel's new (stock) default BIOS voltage with the motherboard manufacturer's standard tweaks that they apply, then the results can easily be 10% of even higher, and that is significant. For example, if you have bought a premium motherboard from, say, MSI, ASRock, ASUS or others, they will have tweaked the BIOS for you to get better performance. If you compare these settings with the new Intel stock settings, you'll see a drop in performance. My story doesn't end with that conclusion, as the Intel issue hasn't been solved yet; somewhere in August again a new firmware revision from Intel will be pushed to motherboard manufacturers, which again can have an effect on performance. So all results for the Intel 13000 and 14000 series are served as is. We are already in the process of re-benching the primary Intel processors with early internal BIOS versions, starting with the 9900X and 9950X reviews these results will propagate into the articles.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Har installerat den nya mikrokoden på mitt Z690 ( "Description: - Update CPU Microcode 0x125" ).

Eftersom jag har en 12900KF så märker jag ingen skillnad, exakt samma i benchmarks. Kommer inte heller att byta till en 14900K, men för kuriosa.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem

@bran Länka gärna
https://www.guru3d.com/review/review-ryzen-7-9700x-processor/...

De verkar dock prata om Intels "Baseline Profile" (och Performance / Extreme som har andra gränser) som inte alls är samma sak som den kommande mikrokoden. Huruvida båda behövs för att lösa problemen återstår väl att se, men jag tycker inte att det verkar så på Intels kommunikation hittills.

Vad den nya mikrokoden gör med prestandan vet nog ingen utanför Intel ännu.

@the squonk Är 0x125 verkligen den slutgiltiga? Den fixen kom ju i juni och Intel har pratat om release till tillverkarna mitten av augusti. Skulle tro att det kommer en till mikrokodsversion för detta.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Har installerat den nya mikrokoden på mitt Z690 ( "Description: - Update CPU Microcode 0x125" ).

Eftersom jag har en 12900KF så märker jag ingen skillnad, exakt samma i benchmarks. Kommer inte heller att byta till en 14900K, men för kuriosa.

Skrivet av Thomas:

@bran Länka gärna
https://www.guru3d.com/review/review-ryzen-7-9700x-processor/...

De verkar dock prata om Intels "Baseline Profile" (och Performance / Extreme som har andra gränser) som inte alls är samma sak som den kommande mikrokoden. Huruvida båda behövs för att lösa problemen återstår väl att se, men jag tycker inte att det verkar så på Intels kommunikation hittills.

Vad den nya mikrokoden gör med prestandan vet nog ingen utanför Intel ännu.

@the squonk Är 0x125 verkligen den slutgiltiga? Den fixen kom ju i juni och Intel har pratat om release till tillverkarna mitten av augusti. Skulle tro att det kommer en till mikrokodsversion för detta.

Det kommer en till i aug. 0x125 kom i juli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Det kommer en till i aug. 0x125 kom i juli.

Ok, så de släpper så tätt inpå, ja då kanske det blir någon påverkan. Vi får se.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@bran Länka gärna
https://www.guru3d.com/review/review-ryzen-7-9700x-processor/...

De verkar dock prata om Intels "Baseline Profile" (och Performance / Extreme som har andra gränser) som inte alls är samma sak som den kommande mikrokoden. Huruvida båda behövs för att lösa problemen återstår väl att se, men jag tycker inte att det verkar så på Intels kommunikation hittills.

Vad den nya mikrokoden gör med prestandan vet nog ingen utanför Intel ännu.

@the squonk Är 0x125 verkligen den slutgiltiga? Den fixen kom ju i juni och Intel har pratat om release till tillverkarna mitten av augusti. Skulle tro att det kommer en till mikrokodsversion för detta.

Har fått samma intryck som du, att 0x125 var någon slags symptomlindring tills man gått till botten med problemet och fått fram en "riktig" fix.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av BlackRed Guy:

Aha!

Blir 2024: "energi effektiva" generationen för alla cpu'er.

De hävdar ju 100 W lägre effekt med Arrow Lake jämfört med Raptor Lake för desktop.

Vi lär få en bra indikation om huruvida det är mest varmluft eller om det har substans nästa månad när Lunar Lake släpps (3e september).

Sen verkar det bara spela roll om MacOS inte är ett alternativ. De tester som gjordes både vid släppet av Snapdragon X och nu senast med AMD Strix Point visar att Apple spelar fortfarande i en egen liga vad det gäller effektivitet. Och när de senare i höst släpper M4 för Mac kommer de även ta prestandakronan i absolut prestanda per kärna (de drar redan jämnt med Intels/AMDs desktop med M3).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

De hävdar ju 100 W lägre effekt med Arrow Lake jämfört med Raptor Lake för desktop.

Vi lär få en bra indikation om huruvida det är mest varmluft eller om det har substans nästa månad när Lunar Lake släpps (3e september).

Sen verkar det bara spela roll om för de där MacOS inte är ett alternativ. De tester som gjordes både vid släppet av Snapdragon X och nu senast med AMD Strix Point visar att Apple spelar fortfarande i en egen liga vad det gäller effektivitet. Och när de senare i höst släpper M4 för Mac kommer de även ta prestandakronan i absolut prestanda per kärna (de drar redan jämnt med Intels/AMDs desktop med M3).

Absolut!

Det är säkert detta som driver effektiviserings fokuset!

Bra med alternativ till x86'orna

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Samtidigt skriver Guru3D (som inte använder mobo tweaks utan stock intel settings) såhär (mitt fetat);

Det där handlar väl dock inte om den nya mikrokoden utan något helt annat?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det var ju gött om det stämmer

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en Z690 och i7 13700KF, inga beskymmer whatsoever och aldrig haft.
Är det dumt att uppdatera bios till det senaste som släppts?
Känns som att "don't fix what aint broken"

Eller vad säger ni andra? Några fler som uppdaterat till senaste BIOS ang. Microcode" trots att ni inte hade beskymmer innan?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Jag sitter på en Z690 och i7 13700KF, inga beskymmer whatsoever och aldrig haft.
Är det dumt att uppdatera bios till det senaste som släppts?
Känns som att "don't fix what aint broken"

Eller vad säger ni andra? Några fler som uppdaterat till senaste BIOS ang. Microcode" trots att ni inte hade beskymmer innan?

Det är ju något som kan bli ett problem över tid så jag tror det är bra att uppdatera bios. Jag tänker själv göra det trots att mitt system varit stabilt sen byggt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Jag sitter på en Z690 och i7 13700KF, inga beskymmer whatsoever och aldrig haft.
Är det dumt att uppdatera bios till det senaste som släppts?
Känns som att "don't fix what aint broken"

Eller vad säger ni andra? Några fler som uppdaterat till senaste BIOS ang. Microcode" trots att ni inte hade beskymmer innan?

Jag ska vänta tills den här fixen kommer som nytt BIOS och då uppdatera. Det var en tidigare fix gällande intels rekommenderade inställningar som fick ny mikrokod nyligen och mitt moderkort släppte bios för denna för några dagar sedan men känner att jag hoppar över den och uppgraderar till den riktiga fixen istället som lär komma så småningom.

Nu när intel säger att den är broken så är det nog ändå ganska vettigt att lägga in fixen. Skulle man få problem får man väl nedgradera bios. Men som sagt var den här tidigare halvdana fixen som inte var någon riktig fix hoppar jag över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Jag sitter på en Z690 och i7 13700KF, inga beskymmer whatsoever och aldrig haft.
Är det dumt att uppdatera bios till det senaste som släppts?
Känns som att "don't fix what aint broken"

Eller vad säger ni andra? Några fler som uppdaterat till senaste BIOS ang. Microcode" trots att ni inte hade beskymmer innan?

Förr var det lite så att man bara uppdaterade när man behövde, men nu för tiden kommer det ju en del säkerhetsuppdateringar via nya BIOS också som gör att det kan vara bra att vara uppdaterad.

Men när det gäller den nya mikrokoden som artikeln handlar om så bör man definitivt se till att uppdatera när Intel väl släpper den. Även om du inte har några problem i dag så vill du inte vänta tills du får problem, för då är det för sent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Jag sitter på en Z690 och i7 13700KF, inga beskymmer whatsoever och aldrig haft.
Är det dumt att uppdatera bios till det senaste som släppts?
Känns som att "don't fix what aint broken"

Eller vad säger ni andra? Några fler som uppdaterat till senaste BIOS ang. Microcode" trots att ni inte hade beskymmer innan?

Det verkar vara ett problem som långsamt förvärras, tills det når en kritisk nivå där det orsakar symptom.

Två filosofier:

1) Installera fixen och häv förvärrandet av problemet innan det börjar krascha. Eventuellt eller rent av sannolikt är din processor skadad i och med att du använt den med buggig microcode. Här kan man fråga sig hur skadad processorn är och om det ökar risken för att processorn pajar senare eller ej.

Billiknelse: framvagnsbalken har börjat rosta, men du tectylbehandlar den och häver vidare rostangrepp. Den är dock sannolikt försvagad, hur mycket får du aldrig veta då rostangreppen finns på insidan där du inte kan se dem. Du chansar på att du ingrep i tid och den håller tills det är dags att skrota bilen.

2) Kör vidare med buggig microcode och hoppas på att problemet når kritisk nivå innan garantitiden löpt ut, så du kan få den utbytt utan kostnad och vara garanterad en 100% oskadad processor.

Billiknelse: du vet att framvagnsbalken har börjat rosta. Du låter den rosta vidare tills det börjar synas, och du kan göra ett garantiärende av det och få en ny bil du vet är 100% oskadad.

Jag installerade fixen så fort den kom, orka krångla med garantiärenden om man kan slippa. Är förvisso typen som inte uppgraderar datorn särskilt ofta, men har råd att göra det om processorn skulle dö i förtid.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jag installerade fixen så fort den kom, orka krångla med garantiärenden om man kan slippa. Är förvisso typen som inte uppgraderar datorn särskilt ofta, men har råd att göra det om processorn skulle dö i förtid.

Fixen är inte släppt än, den ska komma någon gång denna månad. Bara så att du inte tror att du redan har den och missar den när den väl kommer.

Permalänk
Medlem

0x125 adresserar ett av problemen med instabilitet som intel identifierat (felaktig algoritm vad gäller TVB thermal velocity boost). En tid därefter går intel ut med att det kommer en ny mikrokod som adresserar vad som dom säger är en felaktig algoritm i mikrokod gällande felaktig strömförfrågan från processorn, som resulterat i att processorn fått mer ström än den ska oavsett vad. Är ju detta som många tror successivt degraderat många processorer i förtid, och den biosen ska då rätta till algoritmen och förhindra fortsatta degradering i förtid. Men, är processorn redan så pass degraderad så går det helt enkelt inte att fixa den. Man bör nog göra dessa bios-uppdateringar särskilt om man sitter på en 13th eller 14th i9, vilket jag själv kommer göra som mest troligen kommit en bit in i degraderingen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

0.129 kom i dag på Asus Z790. Ingen skillnad i mt prestanda hittils.

"ROG MAXIMUS/STRIX/PROART/AYW Z790 Series Beta Bios 2503/1503

01. Update microcode to 129 for Intel instability issue
02. Improve system performance"

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Blir lite fundersam när jag läser swec, många här är hw-entusiaster väl? Varför kör inte hårdvaro-entusiasterna sina egna inställningar? har ju varit normen här på swec förr, ser att många som har varit här länge håller på med att joxa med intels egna bios profiler å dylikt, va? kör med egna inställningar, mena även avg joes som kör amd säger ju att de undervoltar sina cpuer för att det funkar bättre för dem då de slipper se höga temps med snarlik prestanda. Varför är inte intel användarna villiga att köra med egna inställningar nu för tiden, fattar inte, e man en hw entusiast så kör du väl med egna inställningar i bios...

nu ska ni inte ta det som att jag försvarar intel, de kunde gott å väl köra med mycket mer moderata inställningar om det verkligen är det som är orsaken till problemen men ändå, hw entusiaster pular väl med sin egen hårdvara?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Blir lite fundersam när jag läser swec, många här är hw-entusiaster väl? Varför kör inte hårdvaro-entusiasterna sina egna inställningar? har ju varit normen här på swec förr, ser att många som har varit här länge håller på med att joxa med intels egna bios profiler å dylikt, va? kör med egna inställningar, mena även avg joes som kör amd säger ju att de undervoltar sina cpuer för att det funkar bättre för dem då de slipper se höga temps med snarlik prestanda. Varför är inte intel användarna villiga att köra med egna inställningar nu för tiden, fattar inte, e man en hw entusiast så kör du väl med egna inställningar i bios...

nu ska ni inte ta det som att jag försvarar intel, de kunde gott å väl köra med mycket mer moderata inställningar om det verkligen är det som är orsaken till problemen men ändå, hw entusiaster pular väl med sin egen hårdvara?

Klart man kör egna inställningar med en K cpu och Z chipset. "sparar" gott och väl 100w på bara cpu med bibehållen prestanda (lite sämre singlecore, mycket bättre multicore), säkert 100w eller mer på gpu med undervolt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Blir lite fundersam när jag läser swec, många här är hw-entusiaster väl? Varför kör inte hårdvaro-entusiasterna sina egna inställningar? har ju varit normen här på swec förr, ser att många som har varit här länge håller på med att joxa med intels egna bios profiler å dylikt, va? kör med egna inställningar, mena även avg joes som kör amd säger ju att de undervoltar sina cpuer för att det funkar bättre för dem då de slipper se höga temps med snarlik prestanda. Varför är inte intel användarna villiga att köra med egna inställningar nu för tiden, fattar inte, e man en hw entusiast så kör du väl med egna inställningar i bios...

nu ska ni inte ta det som att jag försvarar intel, de kunde gott å väl köra med mycket mer moderata inställningar om det verkligen är det som är orsaken till problemen men ändå, hw entusiaster pular väl med sin egen hårdvara?

Personligen pallar jag inte längre.
Vill ha en dator som funkar, är stabil och idag har jag så pass snabba prylar ändå att jag inte bryr mig om 1-3% extra

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fixen är inte släppt än, den ska komma någon gång denna månad. Bara så att du inte tror att du redan har den och missar den när den väl kommer.

Ah, kanske var otydlig. Menade förstås det tillfälliga 0x125-plåstret, vilket ju är vad som finns tillgängligt nu

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Personligen pallar jag inte längre.
Vill ha en dator som funkar, är stabil och idag har jag så pass snabba prylar ändå att jag inte bryr mig om 1-3% extra

nej många kanske inte orkar jaga prestanda å felsöka å allt det dära, men om man ser överdrivna temps och spänning så brukar man väl bli fundersam å går in i bios för att ändra så man är nöjd.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

nej många kanske inte orkar jaga prestanda å felsöka å allt det dära, men om man ser överdrivna temps och spänning så brukar man väl bli fundersam å går in i bios för att ändra så man är nöjd.

Det hjälper inte om cpu.n redan är halvkass pga av spänningspikar eller vad det nu är.
Min e körd. kvittar vad jag gör.

Jag ska byta till 7800x3D orkar med sånt här jäfla skit.
Intel kan dra åt helvete.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Det hjälper inte om cpu.n redan är halvkass pga av spänningspikar eller vad det nu är.
Min e körd. kvittar vad jag gör.

Jag ska byta till 7800x3D orkar med sånt här jäfla skit.
Intel kan dra åt helvete.

självklart, e bara att höja spänningen för att stabilisera den tills den dör å sen kräva pengar eller ny.

faaaaast, jag kör med amd 7800x3d oxå å, ja den har inte varit problemfri, dock har den ju inte dött men tvivlar att många avg joes hade varit mindre nervösa med den när den tar så lång tid på sig att boota ibland, dvs man sätter på datorn å det är svart skärm i flera minuter å ibland så går den in i bios istället.

har tom bytt mobo å ram å en ny 7800x3d men det händer ibland. Så vette fasiken vilken som är bäst om man är avg joe.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Blir lite fundersam när jag läser swec, många här är hw-entusiaster väl? Varför kör inte hårdvaro-entusiasterna sina egna inställningar? har ju varit normen här på swec förr, ser att många som har varit här länge håller på med att joxa med intels egna bios profiler å dylikt, va? kör med egna inställningar, mena även avg joes som kör amd säger ju att de undervoltar sina cpuer för att det funkar bättre för dem då de slipper se höga temps med snarlik prestanda. Varför är inte intel användarna villiga att köra med egna inställningar nu för tiden, fattar inte, e man en hw entusiast så kör du väl med egna inställningar i bios...

nu ska ni inte ta det som att jag försvarar intel, de kunde gott å väl köra med mycket mer moderata inställningar om det verkligen är det som är orsaken till problemen men ändå, hw entusiaster pular väl med sin egen hårdvara?

Det har blivit väldigt mycket mer komplext med åren. När jag började överklocka på allvar, under SS7/Slot1-tiden kunde man i stort sett bara pilla med vcore, FSB-frekvens, multiplier, och en handfull minnesinställningar. Det gick snabbt att lära sig, förstå vad man gjorde, och testa stabilitet.

Därifrån har det sakta men säkert blivit mera och mera.

Idag kräver det där en väldig tidsinvestering, och åtminstone mitt intresse har falnat med åren så det inte längre känns värt besväret att göra mer än grundläggande egna inställningar. Auto-alternativen ter sig lockande på många ställen, och jag tycker man nog ska kunna förvänta sig att de är säkra som baslinje

Sedan kan man spekulera i hur det ser ut med användarbasens föryngring på Sweclockers, och huruvida vi i stort nu är en dröse bekväma gubbar/kärringar med andra prioriteringar, som inte orkar hålla på i största allmänhet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!