Gnisslande ljud från bilen, vad kan orsaken vara?

Permalänk
Medlem

Gnisslande ljud från bilen, vad kan orsaken vara?

Hej

Någon som vet möjligtvis vad detta oljud pekar på?
Låter endast när jag åker framåt ca 10km och uppåt. Tomgång tyst och gaspådrag så det verkar komma från hjul/styrområdet. Har försökt att svänga kraftigt ifall en sten har fastnat men ingen skillnad. Uppkom helt plötsligt under körning, kan meddela att jag inte kört på grusväg.

https://imgur.com/a/TMLBDRc

Tack

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om - MOD
Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

Låter exakt som en sten hamnat mellan bromssköld och bromsskiva.
Men vad det än är så är det bäst att ta av hjulet och kolla runt lite, borde vara ganska enkelt att se.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte hör något alls?
(och ja, jag har ljudet på)

Permalänk
Medlem

Finns stenar på andra ställen än grusvägar, men stenar mot bromsskivorna brukar ju försvinna till slut. Samt eftersom det låter när varje gång du kört en längre sträcka så kan man nästan utesluta stenar också.
Några andra saker som kan låta är: slita bromsklossar, antiskrikfjädrar som inte gör sitt jobb längre, dålig rörelse i bromsoket, skyddsplåten bakom bromsskivan som börjar gå sönder och ligger mot skivan, etc.
Så du får nog ta dig en titt lite närmare, kan ju ta fram domkraften när det väl börjar låta så du kan lyfta bilen och snurra på hjulet manuellt så du kan lyssna bättre var någonstans det kommer ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Finns stenar på andra ställen än grusvägar, men stenar mot bromsskivorna brukar ju försvinna till slut. Samt eftersom det låter när varje gång du kört en längre sträcka så kan man nästan utesluta stenar också.
Några andra saker som kan låta är: slita bromsklossar, antiskrikfjädrar som inte gör sitt jobb längre, dålig rörelse i bromsoket, skyddsplåten bakom bromsskivan som börjar gå sönder och ligger mot skivan, etc.
Så du får nog ta dig en titt lite närmare, kan ju ta fram domkraften när det väl börjar låta så du kan lyfta bilen och snurra på hjulet manuellt så du kan lyssna bättre var någonstans det kommer ifrån.

Det konstiga är att den var inne på besiktning förra veckan och lät ingenting. Besiktningsmannen kikade visuellt och hittade inga fel alls. Sa att allting såg fint ut.
Hur kan sånt här bara uppstå helt plötsligt under körning?

Visa signatur

Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

Om jag torrvrider på ratten hörs ingenting heller. Måste komma från hjul/bromsområdet.

Visa signatur

Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Låter exakt som en sten hamnat mellan bromssköld och bromsskiva.
Men vad det än är så är det bäst att ta av hjulet och kolla runt lite, borde vara ganska enkelt att se.

Håller med, låter precis som en sten mellan skölden och skivan.
Hade detta på min bil i vintras och då försvann det efter att jag backade några meter.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Är det bara jag som inte hör något alls?
(och ja, jag har ljudet på)

Längst upp i klipper finns troligen en högtalare med ett kryss över, jag såg inte heller den först.

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare talare, du har en sten i bromsskölden

Permalänk

tänkte också skriva sten i bromsoket elle mot skölden.

skulle väl kunna vara hjullager men det brukar genrellt inte bara börja plötsligt utan komma sakta men säkert i form av ett brummande och inte som det där skramlande/gnisslandet men visst inte omöjligt om typ en kula i lagrettyp smulats sönder och nu resterna mals av de andra kulorna i lagret men absolut inte det första jag misstänker.

ett annat skulle kunna vara slitagevarnaren för bromsbeläggen de brukar kunna ha en liten metallpinne på beläggen som lägger sig mot bromsskivorna och skriker när bromsbeläggen börjar närma sig slutet på sin livstid och de är dax att byta ut.

och det kan mycket väl bara börja en dag iom att bromsbeläggen används ju relativt flitigt vid körning och kan mycket väl varit precis på gränsen vid besiktningen men godkända.

skulle rekommendera att antingen lämna in det eller om du inte har tummen mitt i handen plocka av bromsoken och skivorna en gång till att börja med (undvik att göra det själv om du har elektronisk handbroms då de eventuellt kommer behöva kalibreras för att fungera) om det inte försvinner av sig självt efter ett par kraftiga inbromsningar från hög fart så absen får jobba lite och skakar loss det.

hur än väljer att göra kolla in bromsarna är iaf det första jag skulle börjat med oavsett då det defenetivt är det smidigaste att börja felsöka på då det i bästa fall bara handlar om att hissa upp bilen och plocka av hjulen för att identifiera felkällan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tänkte också skriva sten i bromsoket elle mot skölden.

skulle väl kunna vara hjullager men det brukar genrellt inte bara börja plötsligt utan komma sakta men säkert i form av ett brummande och inte som det där skramlande/gnisslandet men visst inte omöjligt om typ en kula i lagrettyp smulats sönder och nu resterna mals av de andra kulorna i lagret men absolut inte det första jag misstänker.

ett annat skulle kunna vara slitagevarnaren för bromsbeläggen de brukar kunna ha en liten metallpinne på beläggen som lägger sig mot bromsskivorna och skriker när bromsbeläggen börjar närma sig slutet på sin livstid och de är dax att byta ut.

och det kan mycket väl bara börja en dag iom att bromsbeläggen används ju relativt flitigt vid körning och kan mycket väl varit precis på gränsen vid besiktningen men godkända.

skulle rekommendera att antingen lämna in det eller om du inte har tummen mitt i handen plocka av bromsoken och skivorna en gång till att börja med (undvik att göra det själv om du har elektronisk handbroms då de eventuellt kommer behöva kalibreras för att fungera) om det inte försvinner av sig självt efter ett par kraftiga inbromsningar från hög fart så absen får jobba lite och skakar loss det.

hur än väljer att göra kolla in bromsarna är iaf det första jag skulle börjat med oavsett då det defenetivt är det smidigaste att börja felsöka på då det i bästa fall bara handlar om att hissa upp bilen och plocka av hjulen för att identifiera felkällan.

Tack för ditt utförliga svar. Tror inte det är hjullager då bilen bara rullat 3,5k mil men man vet aldrig.

Problemet med stenen är att jag åkt flera mil och nästan tvärnitat flera gånger från motorväg utan att det hjälpt. Förut när jag fått sten i skiva har det släppt efter några hundra meter. Men vad vet jag, är inte direkt någon mekaniker.
Det låter inte vid inbromsning. Bara vid rull.

Här har vi en bild på hur beläggen ser ut, rätta mig om jag har fel men det ser ut att vara mycket kvar på de?

Visa signatur

Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Skrivet av GraffeT:

Tack för ditt utförliga svar. Tror inte det är hjullager då bilen bara rullat 3,5k mil men man vet aldrig.

Problemet med stenen är att jag åkt flera mil och nästan tvärnitat flera gånger från motorväg utan att det hjälpt. Förut när jag fått sten i skiva har det släppt efter några hundra meter. Men vad vet jag, är inte direkt någon mekaniker.
Det låter inte vid inbromsning. Bara vid rull.

Här har vi en bild på hur beläggen ser ut, rätta mig om jag har fel men det ser ut att vara mycket kvar på de?
<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

hur ser belägget på insidan om skivan ut?

skulle säga att du är väl iaf typ 50+% genom belägget på dem du tagit biler på (de brukar generellt vara iaf 15-20mm nånstans när de är nya och brukar börja varna när det är ~5mm kvar) men det på insidan kan va mer slitet om oket kärvar lite så beläggen slits ojämnt in/utsida.

skulle säga att du är väl iaf gränsfall till att beläggen är dax att byta ut. varnaren brukar gå i ganska tidigt just pga att förhindra att om det tar lite ojämnt att du kör helt slut på ett belägg och förstör bromsskivorna också.

heller inget ovanligt att slitagevarnaren tystnar när bromsarna används iom att den trycks hårdare mot skivan och inte kan vibrera lika frekvent.

om du som du säger inte är en mekaniker skulle jag låta en verkstad iaf kolla på det för misstänker starkt att du ev har ett dåligt bromsbelägg nånstans nu när jag sett beläggen.

skivorna ser ju ok ut iaf på sidan man ser på bilderna så du skulle ev kunna komma undan med ett pad slap och bara byta bromsbeläggen och smörja upp bromsoken. ~1500-2000:- kanske på en mekonomen verkstad om de bara är är lite smörjning och belägg som behövs.

beläggen kostar genrellt kanske ~700:- typ för belägg till bägge sidor. en Volvo? ser ut som motorhuven på typ en S80 eller något sådant.

Gav 6000:- för skivor och belägg runtom på min bil för nått år sedan inkl arbete.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som om bromsskölden ligger an mot skivan.
Bromskölden är ofta en ganska tunn plåt. Se om du kan böja ut den från skivan lite.

Permalänk
Medlem

Tack till alla som svarat. Som några av er sa så skulle jag kika på täckplåten bakom skivan och rätt vad det var så trillade en större sten ner på fälgen efter att jag tryckte lite på plåten. Efter detta gick jag på en provkörning och problemet var åtgärdat.

Tack alla ännu en gång

Visa signatur

Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

Kul att du hittade den, de kan sitta länge ibland. Jag har samma och har haft den där ett par veckor får fixa när jag orkar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9