Råkade lämna in DHL- och Schenker-paket hos Postnord

Permalänk
Medlem

Råkade lämna in DHL- och Schenker-paket hos Postnord

För några veckor sedan hjälpte jag min sambo med att paketera och skicka två stycken kameror som hon sålt på Tradera. Jag väljer själv alltid Postnord som transportör när jag säljer något, så av ren vana åkte jag dit med paketen. Personen bakom disken tog emot och skannade in dem utan några konstigheter.

Dagen efter fick sambon ett meddelande från en av köparna som undrade huruvida paketet hade skickats. Det fanns nämligen ingen uppdatering sedan frakten bokades. Då insåg jag mitt misstag och ringde Postnords kundservice för att förklara läget. Personen jag fick prata med var inte hoppfull, men hänvisade mig till ombudet där paketen lämnades in. Så fort de öppnade åkte jag dit, men paketen hade gått iväg till terminalen samma dag som de lämnades in.

Efter att personalen på plats ringt runt hit och dit fick jag följande besked:
Postnord kan skanna in paket vars frakt bokats hos Schenker och DHL, men de registreras inte i någon av transportörernas system och kan därför inte spåras. Det som normalt sker (problemet är inte alltför ovanligt) är att felet upptäcks på Postnords terminal och att paketet därefter överlämnas till rätt transportör, alternativt att felet inte upptäcks och försändelsen levereras till mottagaren av Postnord.

Två dagar senare fick DHL en uppdatering om att ett av paketen registrerats på deras terminal och dagen efter det levererades det till mottagaren. Schenker-paketet tog dock nästan två veckor innan det till slut gav ifrån sig ett livstecken i Schenker-systemet och jag kunde slappna av igen.

Om du gör samma misstag som jag gjorde och lämnar in ett DHL- eller ett Schenker-paket hos Postnord kommer det sannolikt fram ändå, med viss fördröjning, men det finns ingen möjlighet att spåra det förrän det hamnar hos rätt transportör.

Jag kunde inte hitta någon information om det här på nätet och var därför rätt orolig till dess att jag fått prata med rätt person på Postnord. Det är anledningen till att jag startar den här tråden, så att framtida ångestfyllda avsändare förhoppningsvis kan hitta hit och lugnas något.

Ändrade formuleringen från "ska det komma fram" till "kommer det sannolikt fram"
Permalänk
Medlem

Att det kommer fram beror ju på personalens/policyns goda vilja. De har naturligtvis ingen skyldighet att hjälpa ditt paket på traven.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort nästan exakt samma fast lämnade in ett postnord paket hos ombud som bara var schenker o dhl , tog en vecka extra typ innan de dök upp i postnord, men enligt schenkers kundtjänst finns det ett sammarbete som ska lösa de där, därför de ens går skjuta in dem i systemet när de blippas, tycker de hade varit bättre med att de inte var så o de bara sas ifrån vid inlämning. eller iaf man fick frågan, de var samma sak de kunde inte se paketet fören de dök upp på terminal o blivit överflyttat till postnord o de skjuter in det i sin terminal

Permalänk
Medlem

Om nån lämnar in ett postnord,schenker eller dhl paket på rätt ombud, finns fortfarande möjligheten att ombudet sorterar paketet till fel företag, om de är ombud för flera företag. Inte alls ovanligt att ombud lägger kundinlämnade paket i fel bur tyvärr.

Dock så brukar detta problem lösa sig själv, men det kan ta ett par dagar till nån vecka som du märkt.
Men även om ett företag får in fel paket så kommer de försöka lösa det, men det kan ta tid, beroende på medarbetare och rutiner.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Jo men i mitt och ts fall så hade vi lämnat in paketet hos fel ombud, dvs för mig ett ombud som inte alls är hade Postnord, men de kan ändå scanna in och ta emot paketet, vilket jag tycker var lite dumt, att de sen finns ett system för fånga upp såna felhändelser som de hamnar i fel bur är ju såklart bra egentligen.

Permalänk
Medlem

Jag minns själv när jag köpt något som skickats med Postnord, paketet blev spårlöst försvunnen 1-2 veckor. Sedan återkom Postnord att paketet felaktigt hade hamnat med Shenkers post till ett annan län, men blev som tur upptäckt och gavs till Postnord.

Inte samma men jag råkade lämna in 2st paket med samma Shenker fraktsedel en gång. Båda åkte iväg och kom fram
Som tur var fick rätt paket utlämnas av ombudsstället, och den som felaktigt fått samma fraktsedel blev skickad tillbaks, men det hade blivit tvärtom ifall jag lämnat in den andra först

Med ett par mejl och ett telefonsamtal kunde jag dessutom stoppa det felaktigt märkta paketet halvvägs tillbaka och personal på sorteringsterminal hjälpte till att lägga på rätt fraktsedel istället.

Skrivet av izzie:

Att det kommer fram beror ju på personalens/policyns goda vilja. De har naturligtvis ingen skyldighet att hjälpa ditt paket på traven.

Nej, men i så fall behöver de lämna tillbaks den. De får ju inte ta varan och medvetet kassera den bara för att det är fel fraktsedel. Så blir en win-win då liknande säkerligen händer åt båda hållen.

Permalänk
Medlem

Hur i hela jösses kunde personen ens scanna in paketen?? Det ska ju rimligtvis inte ens gå