Råkade lämna in DHL- och Schenker-paket hos Postnord
För några veckor sedan hjälpte jag min sambo med att paketera och skicka två stycken kameror som hon sålt på Tradera. Jag väljer själv alltid Postnord som transportör när jag säljer något, så av ren vana åkte jag dit med paketen. Personen bakom disken tog emot och skannade in dem utan några konstigheter.
Dagen efter fick sambon ett meddelande från en av köparna som undrade huruvida paketet hade skickats. Det fanns nämligen ingen uppdatering sedan frakten bokades. Då insåg jag mitt misstag och ringde Postnords kundservice för att förklara läget. Personen jag fick prata med var inte hoppfull, men hänvisade mig till ombudet där paketen lämnades in. Så fort de öppnade åkte jag dit, men paketen hade gått iväg till terminalen samma dag som de lämnades in.
Efter att personalen på plats ringt runt hit och dit fick jag följande besked:
Postnord kan skanna in paket vars frakt bokats hos Schenker och DHL, men de registreras inte i någon av transportörernas system och kan därför inte spåras. Det som normalt sker (problemet är inte alltför ovanligt) är att felet upptäcks på Postnords terminal och att paketet därefter överlämnas till rätt transportör, alternativt att felet inte upptäcks och försändelsen levereras till mottagaren av Postnord.
Två dagar senare fick DHL en uppdatering om att ett av paketen registrerats på deras terminal och dagen efter det levererades det till mottagaren. Schenker-paketet tog dock nästan två veckor innan det till slut gav ifrån sig ett livstecken i Schenker-systemet och jag kunde slappna av igen.
Om du gör samma misstag som jag gjorde och lämnar in ett DHL- eller ett Schenker-paket hos Postnord kommer det sannolikt fram ändå, med viss fördröjning, men det finns ingen möjlighet att spåra det förrän det hamnar hos rätt transportör.
Jag kunde inte hitta någon information om det här på nätet och var därför rätt orolig till dess att jag fått prata med rätt person på Postnord. Det är anledningen till att jag startar den här tråden, så att framtida ångestfyllda avsändare förhoppningsvis kan hitta hit och lugnas något.