Permalänk

5G eller fiber

Kort och gott har min kära dam skrivit under ett avtal med Telenor, men behöver lite synvinklar om det var rätt val.

Det finns fiber som hon och jag använder, vi har inte haft några problem. det är 100/100 som funkar prima för spel, videosamtal eller liknande (lite trögt vid nerladdning)

Nu har hon skrivit ett avtal om en ny router och 5G istället för fiber. Det nya avtalet är billigare, men är inte säker på om det är värt. Jag vet att Fiber är stabilt och snabbt (men inte så rörligt), men jag läste på att 5G är relativt stabilt och snabbt beroende på avstånd till masten.

Frågor

1. Vad är skillnaden på prestandan när det kommer till t.ex. spel?

2. Är det värt att byta?

3. Egna erfarenheter?

Tack!
(vet inte vilket forum jag ska skriva i)

Permalänk
Medlem

Att byta från fiber till 5G verkar lite hål i huvudet.

Permalänk

1. I spel så är ju fiber överlägset. Ping/Letancy kan aldrig bli lika bra med 5G.
2. Jag tycker man ska köra fiber om man har tillgång till fiber. Alltid stabilare
3. Att fiber är stabilare och aldrig går ner. Just 5G har jag inte så stor erfarenhet av utan 4G och där är ju kabel alltid bäst.

Håller med ovan.

Permalänk
Medlem

1. Beror på vilket spel och hur bra radiovågorna funkar mellan dig och masten
2. Jag tycker inte det, men det är subjektivt
3. Fiber > Mobilt

Nätverk och uppkoppling hade väl varit en rimlig forumdel https://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling, skapa ingen ny dock, en mod kommer säkert snart flytta den.

Permalänk
Rekordmedlem

Fiber är stabilt medans radio alltid beror på lokala förhållanden och dagsform, det kan vara bra nog eller odugligt men det vet du inte innan du provat eftersom det är radio, etern är delad och påverkas även av vädret.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fiber är stabilt medans radio alltid beror på lokala förhållanden och dagsform, det kan vara bra nog eller odugligt men det vet du inte innan du provat eftersom det är radio, etern är delad och påverkas även av vädret.

Precis, bara för det funkar idag är det inte säkert det gör det imorgon. Se bara de ställen med massa sommarstugor, i princip obrukbart på sommaren.

Permalänk
Medlem

Innan du ens tänker tanken på om du ska skaffa 5G så måste du lista ut ifall du ens har en 5G antenn i närheten, var den är placerad osv. Därefter måste du i princip skaffa en extern antenn för att få någorlunda prestanda, men det kommer fortfarande vara lika instabilt som ADSL. Om du kan köra med fiber gör det!! Polaren gick också på ett sådan avtal där 5G modemet osv blev billigare, men han fick kräva tillbaka pengarna då det knappt funkade alls. Har kusiner där de kör 5G till hemmet, då alla har 5G till mobilen så är det typ inget problem föränn man faktiskt försöker använda 5G routern till typ Chromecasten och den inte ens orkar med en 1080p stream från Max.
Grund och botten beror det på var du bor och var din närmaste 5G mast är. Men om fiber är indraget så hade jag ALDRIG gått över till 5G. Mängden krångel är helt enkelt inte värt det i mina ögon.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av copyguy:

Precis, bara för det funkar idag är det inte säkert det gör det imorgon. Se bara de ställen med massa sommarstugor, i princip obrukbart på sommaren.

Ja eller att det funkar mitt på dagen och på natten men dåligt på kvällen då det blir många fler som använder mer bandbredd typ strömningstjänster när de kommer hem efter jobbet.

Man bör testa hur det funkar utefter ens egna användningsmönster för det kan variera ordentligt beroende på tidpunkt och väder tex om det finns träd som dämpar olika beroende på om de är "torra och bara" har löv eller om det ligger snö på dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag skulle aldrig använda mobilnät om jag har tillgång till fiber. Hade 4G några år sedan och uppkopplings hastigheten varierade mycket under dagen. Gick från 100Mbps ner till under 10Mbps.

Har aldrig haft problem med fiber uppkopplingen, körs alltid i den hastighet jag betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RGB-burken:

Kort och gott har min kära dam skrivit under ett avtal med Telenor, men behöver lite synvinklar om det var rätt val.

Det finns fiber som hon och jag använder, vi har inte haft några problem. det är 100/100 som funkar prima för spel, videosamtal eller liknande (lite trögt vid nerladdning)

Nu har hon skrivit ett avtal om en ny router och 5G istället för fiber. Det nya avtalet är billigare, men är inte säker på om det är värt. Jag vet att Fiber är stabilt och snabbt (men inte så rörligt), men jag läste på att 5G är relativt stabilt och snabbt beroende på avstånd till masten.

Frågor

1. Vad är skillnaden på prestandan när det kommer till t.ex. spel?

2. Är det värt att byta?

3. Egna erfarenheter?

Tack!
(vet inte vilket forum jag ska skriva i)

Ring och säg upp innan det går igång, fiber är överlägset på alla sätt och vis

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Hade jag spelat så hade jag haft kvar fiber, eftersom det är mer stabilt ifråga om jämn hastighet, 5G kan vara bra en dag och uselt nästa. Jag har hittills så gott som alltid klarat mig bra sen jag bytte från fiber till 4G i våras. 5G har kommit nyligen, men inte värt priset att köpa ny router. Men jag spelar inte krävande spel, och jobbar t.ex. inte hemifrån och "måste" inte vara uppkopplad vissa klockslag. Är det usel hastighet (vilket det mycket sällan är) när jag vill se min favoritfilm, så kan jag titta en timme senare. Ett plus i mitt fall är att jag lätt tar med mig mitt internet till stugan om jag är där en helg.

Men jag märker speciellt i stugan att hastigheten kan gå ner rätt mycket på sommaren när alla sommarboende använder nätet. Jag kan ha 50-75 Mb/s mellan ungefär när skolorna börjar och folk flyttar hem, hela vintern fram till valborg. Mitt i semestern kan det gå ner till ~5! Ett tips vid ett sånt tillfälle kan vara att låsa routern på 3G, det kan faktiskt vara snabbare, för på 3G surfar inte lika många!

Grammatik
Permalänk
Medlem

Fiber är, som många andra säger, stabilare.

5G är väl inte dåligt, men finns valet mellan dessa två är det ju ingen tvekan vad man väljer även om det är lite dyrare.

Är väl främst om det är en anslutning som används mer begränsat el där fiberinstallationen är väldigt dyr el inte kan göras som 5G kan vara ett alternativ, men annars nej.

Har 4G i fritidshuset, finns 5G men inte värt det för steget upp då det fungerar tillräckligt bra & snabbt redan.
Visst hade en fiberanslutning väl inte suttit fel där i allmänhet, men inte värt då installationen inte är subventionerad (som det varit på många håll tidigare) och några hundra extra i månaden.

Permalänk
Medlem

Som nämnts tidigare Fiber är stabilare.
Jag byte bort fiber 100/100Mbit mot ett mobilabonnemang med fri surf 4G och Max 3Mbit surfhastighet för 149:- mån men det beror på dålig ekonomi just nu.

Jag kan göra allt med mina 3Mbit se streaming i 720p max även från Telefonen till datorn. Kör dock bara en sak åt gången.
Man får planera sitt nedladdande över kvällen av nån större uppdatering.

Latensen dock för mitt 4G ligger mellan 25-30ms tidigare med fiber mot sunet mellan 1-7ms

Dock ligger Latensen för 5G lägre än för 4G vid de få gånger jag testat har jag varit nere på 10-12ms testat mot sunet.

Jag håller dock inte riktigt med om att mobil surf funkar dåligt jag har låg hastighet ja men jag får mina 3/3Mbit som erbjuds och har varit så vid flera testtillfällen över 2 månader. Men det är nog som med Fiber jue högra hastighet som levereras desto mera svinn på vägen.
på en 100/100 är jue vanligt med 90-97 och 250 ca 230 och 500 ca 470-480 och 1000 ibland så lågt som 750-950 sen finns det såklart dem som levererar över.

Ni lär få snabbare hastighet över 5G om det är bra mottagning för en billig peng men hastigheten kan nog svaja mera beroende på belastning på nätet. Det går ofta fiber till och sen sänds det ut 4G och 5G från Masten så sista biten till dig.

Jag tycker inte det är hål i huvudet att byta bort Fiber.
Allt beror på vad just ni i fråga använder ert nät till i många fall fungerar det säkert minst lika bra som fiber och i detta fallet för en billigare peng.
Men är lägst latens viktigast så vinner fiber.

Fiber är inte lika väderkänslig.
Men blir det strömavbrott så kan du fortsätta surfa mobilt i några timmar till medans fiberswitcharna i fastigheten oftast inte har nån UPS så då dör Fiberanslutningen. Så där beror på vad man lägger i ordet stabilitet.

Permalänk
Medlem

Är det inom 14 dagar och din fru köpte detta på "distans" så använd ångerrätten.
Vill du ha mer hastighet hemma så kolla kampanjer som olika fiberoperatörer har i ditt nät.

Permalänk
Medlem

Spela på 5G bjuder på ping toppar och är mycket känsligt för flera användare samtidigt.
Fiber är värt varje krona över 5g

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Vad är fördelen att köra fiber till en nod och sedan radiolänk till dig sista biten istället för fiber hela vägen?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Förlåt i förväg.
Vi är på ett teknikforum men folk är fortfarande insnöade att fiber alltid skulle vara bäst.
Jag säger inte att fiber inte är bra men man kan se över sitt nyttjande och välja lösning därefter i somliga fall kanske den billigare lösningen funkar lika bra för än som fiber.
För i vissa nät så har fibern blivit dyrare än mobilt bredband 4G samt 5G.

Skulle säga välj lösning smart med:
Plånboken
Stabiliteten för ditt behov i somliga fall Fiber i somliga fall 4G eller 5G låt behovet styra.
Men som både jag och andra nämnt tidigare är det Latens så är Fiber överlägsen men stabilitet nja det beror på vad man lägger i ordet stabilitet.
4G och 5G masterna har batteribackup för 2-4tim medans fiberswitcharna i Fastigheten inte ofta har UPS / Batteribackup. Men fiber håller ofta en jämn hastighet annars. Så som sagt beror på vad man lägger i ordet stabilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Att byta från fiber till 5G verkar lite hål i huvudet.

Ord och inga visor