Permalänk
Medlem

Gamingdator 15-20k

Det var mycket länge sedan jag ägde en stationär dator men nu är det dags igen att försöka bygga en gamingdator som räcker ett tag framöver. Jag är helt out of the loop vad gäller vilka komponenter som är bra nu för tiden så jag vänder mig, ödmjukt, till er experter här på Sweclockers.

Budget: 15-20k
Behov: gaming, inget annat. Några spel jag planerar att spela: Elden Ring, Diablo 4, Dragons Dogma 2, Baldurs Gate 3 och diverse strategispel etc. Utöver dessa är det kul om den kan fixa nya spel något år framåt (är dock öppen för möjlighet att uppgradera senare om det behövs). Gärna 4k upplösning och rätt höga inställningar (om möjligt med den budgeten). Inga direkta krav på att den måste vara suupertyst eller att den måste vara kompakt eller snygg. Sådant bryr jag mig inte direkt om.

Jag har redan datorskärm och kan även tänka mig köpa allt förutom GPU (och köpa detta begagnat).

Tacksam för alla tips!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för det snabba förslaget!

Hur bör jag tänka när jag jämför RTX 4070, RX 7900 XT och RTX 4070 Super? Förstått att grovt gäller: RTX 4070 < RX 7900 XT < 4070 Super men att det säkert är väldigt förenklat. Är 4070 bättre än 7900 XT om jag vill köra RT? Eller måste jag köpa ett 4070 super för att slå RX 7900 XT när det kommer till RT?

Om jag byter ut RX 7900 XT mot 4070 super, blir det någon annan komponent som flaskhalsar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sent1nel:

Tack för det snabba förslaget!

Hur bör jag tänka när jag jämför RTX 4070, RX 7900 XT och RTX 4070 Super? Förstått att grovt gäller: RTX 4070 < RX 7900 XT < 4070 Super men att det säkert är väldigt förenklat. Är 4070 bättre än 7900 XT om jag vill köra RT? Eller måste jag köpa ett 4070 super för att slå RX 7900 XT när det kommer till RT?

Om jag byter ut RX 7900 XT mot 4070 super, blir det någon annan komponent som flaskhalsar då?

Om RT-prestanda är viktigt hade jag kört på 4070 Ti Super. Vilken upplösning tänkte du spela i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Om RT-prestanda är viktigt hade jag kört på 4070 Ti Super. Vilken upplösning tänkte du spela i?

https://komponentkoll.se/bild/IIVfn.png

Jag tänker att 1440p räcker i de med ray tracing. Har inte riktigt fått grepp om hur mycket det kostar relativt det smakar med RT. Lutar åt delarna du plockade ihop pt mig med 4070 Ti Super. Nåt jag ska tänka på om jag vill uppgradera i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sent1nel:

Jag tänker att 1440p räcker i de med ray tracing. Har inte riktigt fått grepp om hur mycket det kostar relativt det smakar med RT. Lutar åt delarna du plockade ihop pt mig med 4070 Ti Super. Nåt jag ska tänka på om jag vill uppgradera i framtiden?

Bygget blir ca 16 % dyrare med 4070 Ti Super istället för 4070 Super men presterar också ca 16 % bättre i 1440p och dessutom får du 4 GB mer VRAM så jag tycker nog att det är värt det.

Jag valde ett riktigt bra chassi, PSU och moderkort så att du lätt ska kunna uppgradera i framtiden.

Permalänk
Medlem

Ledsen att jag bumpar denna tråd men planerna har ändrats lite och jag söker nu råd för ett bygge som ska klara ett RTX 4090 (med allt vad det innebär - nätagg, kylvning, utrymme). Tänkte försöka få tag på ett 4090 begagnat så om någon kan föreslå komponenter till detta kort så vore jag väldigt tacksam!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sent1nel:

Ledsen att jag bumpar denna tråd men planerna har ändrats lite och jag söker nu råd för ett bygge som ska klara ett RTX 4090 (med allt vad det innebär - nätagg, kylvning, utrymme). Tänkte försöka få tag på ett 4090 begagnat så om någon kan föreslå komponenter till detta kort så vore jag väldigt tacksam!