Glömt lösenord, problem att komma in på datorn?

Permalänk
Medlem

Glömt lösenord, problem att komma in på datorn?

Hej,

En kompis har fått problem med en dator till sitt barn:

Man köpte en ny finare märkesdator, stationär, från någon hemelektronikkedja. Ett Microsoft-konto upprättades där man angav en del uppgifter, t.ex. namn, adress, postnummer, telefonnummer, och även en backup-mailadress angavs. För att logga in i Windows valde man PIN-kod, vilket man körde på ett bra tag, allt var guld och gröna skogar!

En vacker dag fick de en BitLocker-varning vid uppstart. Tyvärr hade man glömt bort lösenordet, och efter en drös försök blev kontot låst. För att låsa upp kontot försökte man först med SMS, men tyvärr visade det sig att man hade missat en siffra. Istället fick man förlita sig på backup-mailadressen. Man efterfrågades en hel del information och någonstans här blev det återigen fel, man anger namn, adress, samt svarar på ett par frågor. T.ex. vilka lösenord man haft (har endast haft ett), vad man köpt för grejer i appbutiken (vilket man aldrig gjort) o.s.v. Något svar här blir fel men det går inte att reda ut vilket.

De har försökt komma i kontakt med Microsoft via telefon, men allt de får där är en automatiserad robot.

Finns det något sätt att lösa detta på, eller måste man installera om datorn och förlora all data?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Låter skumt att man skulle missat en siffra i mobilnumret, brukar krävas ett konfirmations SMS. Men ja låter onekligen som att de försökt alla sätt att återställa på.

Permalänk
Medlem

Vad händer om man från en annan dator försöker (i webläsaren) logga in på https://account.microsoft.com/account/manage-my-account ? Det finns ingen microsoft authenticator i någon mobil?

Men, bitlocker är lite krångligt om man glömmer bort lösen och återställning. Lika bra att köra utan, tycker jag - men det beror såklart på vilken data man har. Känslig data - använd skydd. Viktig data - gör backup och kör utan skydd. (viktig och känslig är ju inte alltid samma sak, jag kör alla familjebilder okrypterat - de är viktiga men helt harmlösa i fel händer)

Jag provade https://account.microsoft.com/account/manage-my-account nyss, på ett "slask-konto", låtsades att jag inte kunde lösen, fick då ange återställningsadressen och fick en sex-siffrig kod dit så jag kunde logga in. Kommer även åt filerna på Onedrive. (Har man Bitlocker aktiverat har man nog Onedrive också?)

På mitt "huvud"konto funkar inte samma sak, där krävs autentisering med microsoft authenticator i mobilen eller liknande. Beror nog på vad man angett för säkerhet på kontot.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Låter skumt att man skulle missat en siffra i mobilnumret, brukar krävas ett konfirmations SMS. Men ja låter onekligen som att de försökt alla sätt att återställa på.

Ja, om telefonnumret verifierades på något sätt så är det konstigt. Men oavsett, när de bad om att använda telefonen för att få återställningskoden så visades en del av numret, och en av siffrorna var fel.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Vad händer om man från en annan dator försöker (i webläsaren) logga in på https://account.microsoft.com/account/manage-my-account ? Det finns ingen microsoft authenticator i någon mobil?

Men, bitlocker är lite krångligt om man glömmer bort lösen och återställning. Lika bra att köra utan, tycker jag - men det beror såklart på vilken data man har. Känslig data - använd skydd. Viktig data - gör backup och kör utan skydd. (viktig och känslig är ju inte alltid samma sak, jag kör alla familjebilder okrypterat - de är viktiga men helt harmlösa i fel händer)

Jag provade https://account.microsoft.com/account/manage-my-account nyss, på ett "slask-konto", låtsades att jag inte kunde lösen, fick då ange återställningsadressen och fick en sex-siffrig kod dit så jag kunde logga in. Kommer även åt filerna på Onedrive. (Har man Bitlocker aktiverat har man nog Onedrive också?)

På mitt "huvud"konto funkar inte samma sak, där krävs autentisering med microsoft authenticator i mobilen eller liknande. Beror nog på vad man angett för säkerhet på kontot.

Ska höra med dem om om de testat återställa via annan dator.

Nej, tror inte de kör onedrive.

Jag antar att Bitlocker nyckeln ligger på första kontot som loggade in på datorn vilket är hans sons Microsoft konto. Så om man lyckas låsa upp det på någon vänster så bör maskinen också komma åt nyckel för att låsa upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske finns något steg ni missat som kan hjälpa?
Felsöka problem med inloggning i Windows

Permalänk
Medlem

Ja, jag förstår att det är svårt att ge något stöd för att lösa detta rakt upp och ner, det är ju ovisst exakt vad det är för uppgift som Microsoft inte tycker matchar i detta fallet. Ex hur viktigt är det att namnet stämmer helt? Kanske har men en kobination med namn, ex mellannamn och man kommer inte ihåg vad man skrev in när det skapades.

Kanske borde man posta i Microsoft "forumet" och se om man kan lösa det där.

Man förstår ju varför det fungerar som det gör, säkerheten måste vara på en rimlig nivå och kanske är det så illa att det inte finns någon annat vis än att ominstallera datorn. Men innan man gör det vill man vara helt säker på att det inte finns några andra alternativ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet inte om det här programmet fungerar fortfarande men har använt det själv tidigare med lyckat resultat:
Offline NT Password & Registry Editor
http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"