Generation Z förvånansvärt dålig på att skriva på tangentbord

Permalänk
Medlem

En sak man inte ska glömma är hur mycket tangetbordet påverkar också. Jag testade precis med två olika laptopar, och min stationära.

På stationära har jag ett tangentbord som är mera gaming-fokuserat, och där kom jag upp i 80wpm rätt enkelt. Min Dell-laptop har ett lite undermåligt tangentbord, men jag har använt den i 6 år nu, och har rätt bra koll på den. Där kom jag upp i samma 80 wpm.

Men sen tog jag min nya HP Dragonfly G3, som har ett grymt bra tangentbord. Ingen erfarenhet av den alls - jag har haft datorn nu i några timmar och har inte skrivit något längre än en url - 105 wpm direkt!

Själv tycker jag väl att 100 wpm är rätt okej. Jag jobbar som jurist, och behöver ibland göra rätt snabba och precisa anteckningar (bland annat skriva ner exakta citat), och då klarar jag väl mig med nöd och näppe. Helst skulle jag ligga minst någonstans runt 130-140wpm, men det fungerar.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Har haft så enormt stor nytta av de där skrivmaskinslektionerna på högstadiet. Kodknackandet på VIC-20n och C64an efteråt blev så himla enkelt och gick nog åtskilliga gånger snabbare än om jag inte haft dem.

Skriva på mobilen är en ren plåga med mina stora fingrar. Jag hatar det innerligt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Skrev ganska snyggt i min ungdom men numera efter alla år med bara datortangentbord är min handstil så usel att jag ofta inte kan läsa vad jag skrivit. För att skriva läsbart måste jag pränta sakta och då ser det ut som om ett litet barn skrivit. Anmäler mig till eran klubb om inte medlemsavgiften är skrämmande hög.

Inga avgifter! Det räcker med ett handskrivet ansökningsbrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Inga avgifter! Det räcker med ett handskrivet ansökningsbrev.

Måste väl vara läsligt så då är det nog kört.

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan riktigt maskinskrivning idag? Min Mormor som jobbade sm sekerteare på ett stort företag, kunde skriva flera 100 ord minunten, tro aldrig hon vidrörde en dator, men hon kunde hantera en vanlig skrivmaskin.

Dessutom är qwerty tangenbord design gjort för att begränsa hastigheten och slutligen känsla i många tgb idag är usel. Det är plastig skit utan riktig känsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Skrev ganska snyggt i min ungdom men numera efter alla år med bara datortangentbord är min handstil så usel att jag ofta inte kan läsa vad jag skrivit. För att skriva läsbart måste jag pränta sakta och då ser det ut som om ett litet barn skrivit. Anmäler mig till eran klubb om inte medlemsavgiften är skrämmande hög.

Det värsta är att skriva på whiteboard på möten… Så, så pinsamt…

Du är välkommen. Medlemsavgiften var tvungen att skrivas ner för hand så vi sket i den.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Skrivet av hasseb64:

Är denna generation bra på något förutom att vara mini-skådespelare på Insta och Youtube?

Virka offerkoftor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vi lärde oss hur man skulle hålla händerna och skriva på tangentbord i högstadiet, men då var det redan försent. Eftersom jag började med datorer när jag var 7-8 så hade redan pekfingervalsen satt sig. Använder ring och lillfinger väldigt lite, bara till ctrl tror jag.

Men jag använder tummar och långfingrar, men det är väl typ pekfingervals ändå.

Så länge du kan skriva någorlunda snabbt så är det ju inte nödvändigtvis ett problem.
Största fördelen med att ha tränat på att vila pekfingrarna på F och J är att man kan skriva utan att kolla på tangentbordet.
Ska man skriva in en text från bok eller ta en anteckning när någon presenterar något så är det nice att inte behöva kolla ner på tangentbordet.
Vi hade tangenbordsträning när jag gick på mellanstadiet så jag har skrivit effektivt på tangentbord sedan dess - nu min handstil är katastrof! Ett pris jag är beredd att betala.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcgreag:

Jag hade dålig handskrift redan som barn och fick därför extralektioner i skrivstil på mellanstadiet (slutet på 80talet). Det var det mest meningslösa jag någonsin gjort, eftersom det var så annorlunda från handskrift så hade det noll effekt på den och nu 35 år senare är min handskrift fortfarande lika dålig. Och skrivstilen har jag heller aldrig använt sen dess.

Jag har/hade också dom problemen, och fick också dom insatserna, men hur vet du att det var meningslöst?

Jag är en total fuck-up på nästan alla sätt, men uppenbarligen kan det vara värre på just det här området, så det känns lite förhastat att säga att det som faktiskt gjordes var meningslöst.

Permalänk
Medlem

Millennial här, och själv har jag blivit katastrofdplig på att skriva på pekskärm senaste tre åren.

Lite mer seriöst lagt, Glyphica på Steam är ett rätt schysst spel om man vill öva lite på tangentbordsskillsen.

Permalänk
Medlem

Generation Z är allmänt kass på IT, generaliserat såklart och Gen Alpha är ännu värre. Allt har blivit så abstraherat, jag har pratat med IT-tekniker som kommer ut i arbetslivet nu som inte vet vad ett filsystem är för de har typ inte suttit vid en dator innan.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Med det sagt är min handstil fruktansvärd. Rent utav pinsam.

Skrivet av Mortac:

Vi kan bilda klubb.

Får jag vara med?

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem

Jag är född 87 och använder WADS fattning när jag skriver och kodar. Funkar utmärkt för programmering, men jag skriver ju inte i närheten så fort som vissa som skriver riktigt...

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Jag lärde mig på mellanstadiet, men har nog inte helt rätt fingersättning numera. Skriver ca 60 wpm tydligen, men var nog snabbare förr. Skriver nog snabbare på svenska, testet var på engelska och det krävde lite mer känner jag. Märker att jag har nästan korrekt fingersättning på vänsterhanden, men högerhanden använder lite mer stokastiskt, kanske för att den även används till mus, piltangenter, osv. Har inget jobb där det krävs snabbskrivning, och jag skriver snabbare än jag tänker på forum verkar det som, så...det får räcka med 60 wpm.

Det jag däremot kan konstatera är att jag skriver mycket långsammare på mobiltelefon än på tangentbord. Det är ju ingen överraskning, även om man är snabb på touchskärm och använder båda händerna, word prediction, "att dra" fram ord, så ska det nog mycket till innan man ordbajsar snabbare på touch än på riktigt tangentbord. Jag har haft mobiler i 25 år, alltid skrivit mycket SMS (med och utan T9), skrivit en del även på touchmobil. Jag inser att yngre folk skriver snabbare på touch än jag, då de är uppvuxna med det, men jag är inte SÅÅ mycket långsammare än min 11-åriga dotter tror jag.

Angående skrivstil, min hela grundskola var innan LPF94 när allt började gå utför (förutom betygen), och jag skulle givetvis kunna skriva skrivstil. Lyckades dock "tenta av" det i typ fjärde klass genom att med stark bevisning påtala att det var viktigare att jag skrev läsligt än skrivstil, och att eftersom jag kunde skrivstil (fast fult) var det även lärarna till gagn om det jag skrev var läsligt. Därefter fick jag dispens från att skriva skrivstil, då jag rent formellt kunde, men var ett hopplöst fall med inget hopp om bättring.

Trots att jag hatade skrivstil innerligt kan jag nog ändå tycka att det är viktigt att kunna skriva för hand. Jag skriver givetvis tusen gånger mer på tangentbord än för hand numera, men om inte annat är det ju viktigt att kunna skriva sin epost-adress på papper i många sammanhang... Jag skriver inte fulare nu än som tonåring, men skriver säkert lite långsammare. Då skrev man ju så mycket i skolan att man fick valkar på fingrarna från blyertspennan. Har fortfarande en knöl på höger långfinger där pennan låg mot.

Andra observationer : man skriver ju generellt snabbare på det tangentbord man är van vid, men vana kan inte helt övervinna tekniska begränsningar; små laptoptangentbord kan aldrig bli lika snabba som ett fullstort tangentbord (för mig).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Med det sagt är min handstil fruktansvärd. Rent utav pinsam.

Gissa vad boomers läste för rubriker när vi var små.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av talonmas:

Så hade vi också maskinskrivning som ämne i skolan

Ja men det var också före hemma-PC blev en grej. Hade bara Commodore 64 då så man satt inte hemma och skrev och underhöll det man lärde sig. Man knackade mest lite kod av olika slag och laddade spel.

Så det blev pekfingervalsen för fulla rullar i måånga år. Tills jag till slut tröttnade på det och valde att lära mig det själv hemma. Köpte nåt självlärningsprogram för 500kr och efter en vecka hade jag lärt mig korrekt hållning även om det gick väldigt sakta i början men det ökade på fort. Väldigt tacksam idag att man tog tag i det för jag sitter och skriver på dator varje dag i jobbet.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Första försöket på ett laptoptangentbord.

Sitter jag hemma landar det på runt 160 wpm average.
Född 89

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Så länge du kan skriva någorlunda snabbt så är det ju inte nödvändigtvis ett problem.

Kodar, har autocomplete och har inte sett någon annan som skriver lika snabbt som mig när det gäller att koda på jobb, så jag tror det är ok. Men jag kanske hade kunnat vara ännu snabbare. Det är aldrig hjärnan som är flaskhalsen, utan alltid överföringen till datorn.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Största fördelen med att ha tränat på att vila pekfingrarna på F och J är att man kan skriva utan att kolla på tangentbordet.

Det funkar förstås, men kan väl tillägga att det finns andra metoder för att skriva utan att kolla på tangentbordet.. Jag är hyfsad på det med ren pekfingervals och vilar egentligen aldrig fingrarna på F+J enligt klassisk fingersättningsmetod.

För mig är nog mest vänster lillfinger ankaret som håller lite koll på vänsterkanten på tangentbordet och gör att jag hamnar rätt på brädan. (Av den anledningen hatar jag makroknappar som är i en kolumn till vänster om vanliga knapparna )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Skrivet av Roger W:

Det funnkar förstås, men kan väl tillägga att det finns andra metoder för att skriva utan att kolla på tangentbordet.. Jag är hyfsad på det med ren pekfingervals och vilar egentligen aldrig fingrarna på F+J enligt klassisk fingersättningsmetod.

För mig är nog mest vänster lillfinger ankaret som håller lite koll på vänsterkanten på tangentbordet och gör att jag hamnar rätt på brädan. (Av den anledningen hatar jag makroknappar som är i en kolumn till vänster om vanliga knapparna )

Jag vilar på WASD med vänster och J med höger hand.
Jag har kanske en udda skrivstil, använder egentligen bara tre fingrar på vänstern till text (lillfingret tar hand om ctrl, shift etc och tummen space), men jag kör bara med två fingrar på högerhanden (pekfingret och mittenfingret).

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Inaktiv

Född på 70-talet med tangentbord i näven sen 6 års ålder, maskinskrivning i skolan, IRC-chattande sen tidigt 90-tal, MMORPG-spelande sen sent 90-tal och med ett av-och-till författarintreesse har gjort att jag skriver uruselt med penna och touch-skärm. Sensteb tiden har hastigheten börjat lida då handleder och underarmar tagit stryk.

Permalänk
Medlem

Född 1976 och hade maskinskrivning på gymnasiet på ekonomisk linje. Att skriva flytande på tangentbord på datorn är så sjukt skönt. I mitt yrke sitter jag nära nog hela tiden vid datorn och skriver meddelande och mail och använder därmed mina kunskaper i maskinskrivning varje dag. Tänk att man kunde lära sig något under 90-talet som man sedan har användning för i hela resten av livet. Så sjukt tacksam över att jag att jag gick in för att bli duktig på att skriva flytande. Alla som har ambitioner att jobba med en dator borde lära sig att skriva utan att titta och köra pekfingervalsen.

Permalänk
Medlem

Intressant med att det blir 3 olika genrationer, de som skriver bra för hand, de som är duktiga på fysiska tangentbord och de som skriver på skärm. Får se vad som ersätter skärmskrivandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Dom är ena jävlar på att skriva på telefoner dock, har jag intrycket av. En annan får ju nått fel när man ska skriva på touch-skärmar.

Pja fast ta en riktigt snabb mobilskrivare mot en snabb tangentbordsskrivare och den senare kommer springa åttor runt mobilaren. Lite som att spela FPS med handkontroll mot mus+tgb där det senare alltid kommer vara det bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Det värsta är att skriva på whiteboard på möten… Så, så pinsamt…

Du är välkommen. Medlemsavgiften var tvungen att skrivas ner för hand så vi sket i den.

Tänk på mig, som är lärare och har usel handstil...

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Generation Z är allmänt kass på IT, generaliserat såklart och Gen Alpha är ännu värre. Allt har blivit så abstraherat, jag har pratat med IT-tekniker som kommer ut i arbetslivet nu som inte vet vad ett filsystem är för de har typ inte suttit vid en dator innan.

Då är man inte IT-tekniker. Punkt.

Permalänk
Skrivet av Señor Hallon:

Jag brukar fundera på hur kunskapen förändras. Jag har ofta exjobbare och ser att väldigt mycket för mig självklara saker saknas, som att aldrig hört talas om att det finns en windowsregister inte kunna några kommandon i dosprompten. Men samtidigt kan de andra saker. Jag tycker det då är fel att dra för stora slutsatser och jag funderar på om de kan mer eller mindre?
Det som jag ser självklart är att de kan andra saker än vad vi kunde.
Så de kan se mig som den där gamla gubben som inte kan det nya och jag se dem sakna viss allmänbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag brukar fundera på hur kunskapen förändras. Jag har ofta exjobbare och ser att väldigt mycket för mig självklara saker saknas, som att aldrig hört talas om att det finns en windowsregister inte kunna några kommandon i dosprompten. Men samtidigt kan de andra saker. Jag tycker det då är fel att dra för stora slutsatser och jag funderar på om de kan mer eller mindre?
Det som jag ser självklart är att de kan andra saker än vad vi kunde.
Så de kan se mig som den där gamla gubben som inte kan det nya och jag se dem sakna viss allmänbildning.

Jag håller med dig till viss del, men jag märker stor skillnad på generationerna. I yngre Gen Z och Gen Alpha så finns verkligen inte baskunskaperna där än, man har blivit lärd att man kan mycket IT för att man kan mobiler typ men all sorts felsökning är långt bortom deras kunskaper exempelvis.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Folk är säkert jäkligt snabba här, men hur snabba är ni egentligen? Kör gärna en vända på https://monkeytype.com/ så har ni lite att jämföra med varandra

Fungerar ju även på telefonen om man vill visa att man är snabb på att pilla

Edit:
Mitt resultat, engelska 30 sec gen Y:
<Uppladdad bildlänk>

Trodde att jag var relativt snabb på att skriva på tangentbord. I alla fall när man jämför med kollegor på arbetsplatsen. Men det finns helt klart en del att jobba på om man skulle vilja. Samtidigt så hinner hjärnan knappt med att formulera hela meningar i den här takten så det gör nog inte så mycket att jag inte är snabbare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600X | RAM 2x16GB DDR5 | MSI Suprim RTX 3070 Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Med risk för att låta som den där gubben, men vad är det du menar att de kan som kan kompensera?