Jag lärde mig på mellanstadiet, men har nog inte helt rätt fingersättning numera. Skriver ca 60 wpm tydligen, men var nog snabbare förr. Skriver nog snabbare på svenska, testet var på engelska och det krävde lite mer känner jag. Märker att jag har nästan korrekt fingersättning på vänsterhanden, men högerhanden använder lite mer stokastiskt, kanske för att den även används till mus, piltangenter, osv. Har inget jobb där det krävs snabbskrivning, och jag skriver snabbare än jag tänker på forum verkar det som, så...det får räcka med 60 wpm.
Det jag däremot kan konstatera är att jag skriver mycket långsammare på mobiltelefon än på tangentbord. Det är ju ingen överraskning, även om man är snabb på touchskärm och använder båda händerna, word prediction, "att dra" fram ord, så ska det nog mycket till innan man ordbajsar snabbare på touch än på riktigt tangentbord. Jag har haft mobiler i 25 år, alltid skrivit mycket SMS (med och utan T9), skrivit en del även på touchmobil. Jag inser att yngre folk skriver snabbare på touch än jag, då de är uppvuxna med det, men jag är inte SÅÅ mycket långsammare än min 11-åriga dotter tror jag.
Angående skrivstil, min hela grundskola var innan LPF94 när allt började gå utför (förutom betygen), och jag skulle givetvis kunna skriva skrivstil. Lyckades dock "tenta av" det i typ fjärde klass genom att med stark bevisning påtala att det var viktigare att jag skrev läsligt än skrivstil, och att eftersom jag kunde skrivstil (fast fult) var det även lärarna till gagn om det jag skrev var läsligt. Därefter fick jag dispens från att skriva skrivstil, då jag rent formellt kunde, men var ett hopplöst fall med inget hopp om bättring.
Trots att jag hatade skrivstil innerligt kan jag nog ändå tycka att det är viktigt att kunna skriva för hand. Jag skriver givetvis tusen gånger mer på tangentbord än för hand numera, men om inte annat är det ju viktigt att kunna skriva sin epost-adress på papper i många sammanhang... Jag skriver inte fulare nu än som tonåring, men skriver säkert lite långsammare. Då skrev man ju så mycket i skolan att man fick valkar på fingrarna från blyertspennan. Har fortfarande en knöl på höger långfinger där pennan låg mot.
Andra observationer : man skriver ju generellt snabbare på det tangentbord man är van vid, men vana kan inte helt övervinna tekniska begränsningar; små laptoptangentbord kan aldrig bli lika snabba som ett fullstort tangentbord (för mig).