Här är Playstation 5 Pro – släpps den 7 november 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Oerhört märkligt beslut att sälja konsolen utan skivläsare när de samtidigt säljer spel fysiskt, där det krävs att skivan är insatt för att man ska kunna spela spelet. Hur tänkte de här?

Ja, man antar att en s.k. "pro" variant av en konsol har alla "bells and whistles". Men tydligen är den inte tillräckligt "pro" för en diskläsare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Helt jävla galet vad priser skenar iväg. En telefon för typ 20k. En konsol för 10k. Grafikkort typ 10-15k. Byta kamrem i en bil, 20-25k. Listan kan definitivt bli avsevärt längre.

Tänk om lönerna och alla ersättningar (från typ FK för folk som är sjuka etc) hade ökat lika mycket. Jösses.

Ja de är helt orimligt. Anledningen till varför företagen kan fortsätta med den orimliga prissättningen är att folk är fortfarande villiga att betala de summorna, hade man däremot sett till att bojkotta så skulle priserna se annorlunda ut. Nu är det så att folk verkligen sitter med höga säckar av pengar.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Får hoppas på någon limited edition variant men finns det ens några Sony spel framöver som det ens är värt att göra en limited edition variant av?

Concord? 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av klutzy:

Concord? 😂

Synd att inte Concord limited edition dosan kom till sverige, den är otroligt dyr nu och spelen säljer på Tradera för 1300kr.

Permalänk
Medlem

Priset i sig är OK. Men att inte inkludera disk drive eller stand är girigt som fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Synd att inte Concord limited edition dosan kom till sverige, den är otroligt dyr nu och spelen säljer på Tradera för 1300kr.

Så barnbarnen kan gå på Antikrundan och få det värderat haha
"Detta mina damer och herrar är en raritet i sitt bästa slag, inplastad och värderat till 500.000 kr"

Permalänk
Medlem

Om det nu bara ska vara digitalt och dom börjar komma upp i dessa summorna så är det ett bra tillfälle att göra ett nytt försök med Steam Machines.

Spela på tåget med Deck, kommer hem och så har save filer redan synkat tills man kommit till soffan och fortsätter där med bättre grafik mm.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Helt jävla galet vad priser skenar iväg. En telefon för typ 20k. En konsol för 10k. Grafikkort typ 10-15k. Byta kamrem i en bil, 20-25k. Listan kan definitivt bli avsevärt längre.

Tänk om lönerna och alla ersättningar (från typ FK för folk som är sjuka etc) hade ökat lika mycket. Jösses.

Allt ska mer och mer bli dyra lyxvaror även fast vi egentligen inte har nåt behov av det, oklart varför det blivit så men jag skyller gärna allt på Apple.

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte mycket om att skivläsaren inte ingår då jag köpte disc-versionen av vanliga PS5:an men har nästan aldrig använt den då digitalt är smidigare och det är skönt att aldrig höra en snurrande skiva. Däremot vet jag inte kom det känns värt det då jag inte spelar så mycket som jag gjorde förr utan är en periodare. Jag har redan en bra PC för gaming som inte används alls för ändamålet då det är så trist att sitta vid ett skrivbord, samt att utrustningen för ljud och bild i vardagsrummet är så mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Ja de är helt orimligt. Anledningen till varför företagen kan fortsätta med den orimliga prissättningen är att folk är fortfarande villiga att betala de summorna, hade man däremot sett till att bojkotta så skulle priserna se annorlunda ut. Nu är det så att folk verkligen sitter med höga säckar av pengar.

Ja, priserna stiger men är fortfarande låga om man tittar en lite längre bit tillbaka i tiden. Jämför jag mig själv med mina föräldrar så har jag väldigt mycket mer dyra prylar och annan lyx än de hade, trots att vi nog ligger hyfsat lika i ekonomisk standard för våra respektive tider. Bortsett från de senaste åren så har den disponibla inkomsten överlag ökat en hel del under många år så det finns pengar, tillsammans med en stor efterfrågan på prylar och lyx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

6700 utan xt har i prestanda index ca 73 (105) vilket landar runt 3070 med upp till 45% ökning, vilket inkluderar uppskalning... Som alla dagens presentationer gör

Ehh näe, 45% bättre rasterisering prestanda. Inkluderar ingen uppskalning alls. Vilket är självklart, två helt olika saker.

I praktiken så kommer nyttjandet av PSSR faktiskt minska rasteriserings prestandan efter PSSR kostar en hel del cykler.

Men poängen med PSSR är förstås att ge ett för ögat bättre resultat eftersom uppskalning till 4K ofta är nödvändigt.

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta här är ju GPU:n, vad är det för någon? Är det någon form av RDNA4?
Dom nämner ju specifikt RDNA2 för PS5, och det finns väl egentligen inget i den generationen som har betydligt bättre Ray tracing? Är det här något RDNA3 chip eller något helt nytt?

Permalänk
Skrivet av ipac:

Ehh näe, 45% bättre rasterisering prestanda. Inkluderar ingen uppskalning alls. Vilket är självklart, två helt olika saker.

I praktiken så kommer nyttjandet av PSSR faktiskt minska rasteriserings prestandan efter det kostar en hel del cykler.

Men poängen med PSSR är förstås att ge ett för ögat bättre resultat eftersom uppskalning till 4K ofta är nödvändigt.

Det står ingenstans att det är 45% native, så sluta gissa. De mesta idag är med uppskalning och best case scenario. Du sade väl i en annan tråd att denna skulle ha prestanda som 4070 Ti Super dessutom.

Hur de lyckas enbart få 45% högre prestanda med 65% mer CU är otroligt dåligt...

7600 har 32cu
7800 xt har 60 cu och har 200% bättre prestanda...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Det mest intressanta här är ju GPU:n, vad är det för någon? Är det någon form av RDNA4?
Dom nämner ju specifikt RDNA2 för PS5, och det finns väl egentligen inget i den generationen som har betydligt bättre Ray tracing? Är det här något RDNA3 chip eller något helt nytt?

Ps5 poor har 37 CU
Nya har 60 därav bättre RT.
Jämför rx6650/6700 mot rx6800 I rt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Det står ingenstans att det är 45% native, så sluta gissa.

Sluta gissa?

Alltså, du är helt ute och cyklar. Upp till 45% högre raster prestanda kommer från utvecklar-dokumentationen. Där dravllar man inte om "inkl uppskalning" för det är rent tekniskt totalt goddag yxskaft.

Citat:

De mesta idag är med uppskalning

Ehh, näe. Uppskalning ingår inte i begreppet raster prestanda i huvudtaget. That's not how it works.

Att det sen finns värdelösa reklamblad som försöker lura konsumenten må så vara men det innebär inte att DU automatiskt kan stoppa in "inkl uppskalning" i alla prestandasiffror du hör.

På riktigt, du är helt snett ute.

Citat:

Du sade väl i en annan tråd att denna skulle ha prestanda som 4070 Ti Super dessutom.

Haha, näe det gjorde jag inte.

Citat:

de lyckas enbart få 45% högre prestanda med 65% mer CU är otroligt dåligt...

Lägre klockning och måttlig ökning av bandbredd dock. Så tjaa, lite lågt kanske men inget jätteöverraskande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

I praktiska verkligheten så är 6700 utan XT en bättre matchning mot PS5 Poor, som visat av DF.

Så snarare 7700XT-ish för Pro, plus troligen bättre RT plus framförallt bättre uppskalning till 4K pga PSSR.

6700 utan xt har i prestanda index ca 73 (105) vilket landar runt 3070 med upp till 45% ökning, vilket inkluderar uppskalning... Som alla dagens presentationer gör

Jag tolkar det som att upp till 45% prestandaökning är rastreringsprestanda.
Sen att Pro ska ha bättre tekniker för RT och uppskalning än vanliga PS5.
Så med uppskalning och RT kan skillnaden bli större.

De talade ju om upp till 3 gånger högre prestanda vid RT.
3X är mer än 45%

Sen även om man får 3X prestanda så behöver det inte innebära 3X i FPS om man istället använder en del av extra prestandan till att höja detaljnivå.

Men det är väl enklare att se vad det blir av det efter lansering när kunder och recensenter har fått chansen att prova.

Permalänk
Medlem

Svenska priser blir väl runt 10.000 kr pga Sverige har massa hittepå skatter och straffavgifter.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Svenska priser blir väl runt 10.000 kr pga Sverige har massa hittepå skatter och straffavgifter.

Glöm inte vår sketna krona xD

Permalänk
Skrivet av krigarkungen:

För någon som köpte ps5 vid release med en 120hz oled och blev ordentligt besviken på att tvingas spela performance mode för spelbar fps så är jag mycket nöjd!

Samma här faktisk och i princip redan fixat köpare för min Ps5

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW3225QF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Iphone 15 pro max | 🎧Airpods max|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Det står ingenstans att det är 45% native, så sluta gissa. De mesta idag är med uppskalning och best case scenario. Du sade väl i en annan tråd att denna skulle ha prestanda som 4070 Ti Super dessutom.

Hur de lyckas enbart få 45% högre prestanda med 65% mer CU är otroligt dåligt...

7600 har 32cu
7800 xt har 60 cu och har 200% bättre prestanda...

Hur ska du ha det? Är 45% för lite för att vara native rendering eller är det för mycket? :'D

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Gissarna på DF eller vilka det nu var kallade det RDNA 3.5.

Men vad spelar alla akronymer och sånt egentligen för roll. Det är en maskin som inte går att byta delar i. Det är inte som att man kommer behöva tänka på vad som inte är kompatibelt med APIs och motorer från en viss utvecklare. För vad den klarar av kommer ju framgå av hur spelen funkar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Sluta gissa?

Alltså, du är helt ute och cyklar. Upp till 45% högre raster prestanda kommer från utvecklar-dokumentationen. Där dravllar man inte om "inkl uppskalning" för det är rent tekniskt totalt goddag yxskaft.

Ehh, näe. Uppskalning ingår inte i begreppet raster prestanda i huvudtaget. That's not how it works.

Att det sen finns värdelösa reklamblad som försöker lura konsumenten må så vara men det innebär inte att DU automatiskt kan stoppa in "inkl uppskalning" i alla prestandasiffror du hör.

På riktigt, du är helt snett ute.

Haha, näe det gjorde jag inte.

Lägre klockning och måttlig ökning av bandbredd dock. Så tjaa, lite lågt kanske men inget jätteöverraskande.

Jag är säkert ute och cyklar, men varför går det inte hand i hand? Spel som spelas i native kan få upp till 45% prestanda, spel som spelas mha uppskalning kan få upp till 45% extra prestanda. Vem säger att det är varken eller?

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jag är säkert ute och cyklar, men varför går det inte hand i hand? Spel som spelas i native kan få upp till 45% prestanda, spel som spelas mha uppskalning kan få upp till 45% extra prestanda. Vem säger att det är varken eller?

Vi vet inte om PSSR är en rent dedikerad hårdvarudel eller bara en rutin att köra på en mer generell bit av chipset?

Visst, allt som sagts pekar på det förra. Men det har man ju hört förr.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Gissarna på DF eller vilka det nu var kallade det RDNA 3.5.

Men vad spelar alla akronymer och sånt egentligen för roll. Det är en maskin som inte går att byta delar i. Det är inte som att man kommer behöva tänka på vad som inte är kompatibelt med APIs och motorer från en viss utvecklare. För vad den klarar av kommer ju framgå av hur spelen funkar.

Det spelar roll på så sätt att AMD är på g att lansera sin RDNA4-kort och skulle det vara en föraning dessa GPU:er i PS5 pro så hade det varit väldigt intressant...

Ps5 poor har 37 CU
Nya har 60 därav bättre RT.
Jämför rx6650/6700 mot rx6800 I rt

...fast ryktet sa väl att läckta resultat för RDNA4 visade på ett 56 CU-kort? Om det är kortet med högst CU-antal så lär det inte vara någon nyare krets i PS5 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Märkligt ändå, förra vändan var jag rätt taggad med Xbox One X då för min del. Den här omgången känner jag verkligen inget ha-begär. Hur kommer det sig, är det bara priserna som är problemet? MS har ju dessutom droppat sin uppgradering, så något hade ju även de på känn.

One X var ju ett jättesteg upp gentemot vanliga One/One S. Grafikprestandan hoppade från 1,3 till 6 TF. Dessutom 12 GB istället för 8 GB minne och en processor som var klockad 30 procent högre. Förvisso ännu en slö processor men den högre klockfrekvensen gjorde att många spel som tidigare legat kring och ibland under 30/60 fps nu landade på dessa stabilt.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att det blir ett nytt grafikkort istället och vänta ut till 2028 när GTA 6 kommer till PC, tvärvägrar digitala titlar på konsol.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag var taggad men priset är för högt. Kör vidare med min launch konsol och om den går sönder blir det nytt grafikkort. Det här är bara löjligt

Priset på en PS5 är nu skevt på alla sätt. En vanlig PS5 kostar mer idag än för (snart) 4 år sedan. Samtidigt är Pro versionen alldeles för dyr. Hoppas innerligt att Sony fortsätter vara PC-vänliga och kör Dag 1 släpp + Trophys på PC.

Permalänk
Medlem

Lagom till stundande julhandeln då.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

12-13k om man vill ha ställ och en EXTERN läsare. Lär inte fungera med en vanlig usb läsare för 299kr antar jag?

Dom kanske borde döpt den till PS5 light istället?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Hur ska du ha det? Är 45% för lite för att vara native rendering eller är det för mycket? :'D

45% är med uppskalning och väldigt kass uppgradering för 5k extra

Visa signatur