Permalänk
Medlem

Bygga första gamingdator

Hej! Varit konsolspelare hela livet men börjar bli sugen på att skaffa dator istället.
Vill gärna bygga en egen så jag kan uppgradera den i framtiden, är dock helt okunnig och känner igen kunnig.

Vill kunna köra spel som Fortnite, overwatch, cs:go, minecraft och liknande med okej fps/ping.
Spelar just nu på ett gammalt Xbox One och Nintendo Switch så har inte superstora krav, gärna bättre kvalitet än på konsolerna iallafall!
Mina enda krav är
-vitt chassi med rgb (+ gärna så mycket vitt och rgb i datorn som möjligt)
-2tb lagring
-budget ca 15k

Kommer antagligen köpa en Samsung Odessy 180 Hz, 1080p skärm om det spelar någon roll!

Har kikat igenom några andra trådar men som sagt, alla specs säger mig 0 så fattar inte så mycket.

Byggde ihop nått på Inet för ca 15.2k, vet dock inte om allt är skit eller om det är ok komponenter! Kom gärna med synpunkter och rekommendationerFörslag på datorbygge

Edit 16/9: kommer antagligen behöva beställa via Inet eller Webhallen med ihopbyggnad då jag har noll koll på hur man gör själv. Sålänge det inte är superenkelt att bygga själv.

Förtyligade var jag tänkt köpa
Permalänk
Medlem

Windows 11: https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-com...

Permalänk
Medlem

Med Alastors förslag kan du köra på 1440p skärm utan några problem.

Kanske läge att byta stock cpu cooler dock. Phantom spirit finns i rgb.

Permalänk
Medlem

Kommer antagligen bygga och beställa via inet eller webhallen, la till det nu i mitt inlägg för att förtydliga. Enligt inet är ram och moderkortet inte kompatibla med varandra?

+ behövs ingen kylare?

glömde lägga till en fundering
Permalänk
Medlem
Skrivet av amlenim:

Kommer antagligen bygga och beställa via inet eller webhallen, la till det nu i mitt inlägg för att förtydliga. Enligt inet är ram och moderkortet inte kompatibla med varandra?

+ behövs ingen kylare?

Jodå, moderkortet ska klara upp till 8 000 MHz. Dock behöver man aktivera EXPO-profilen i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Jodå, moderkortet ska klara upp till 8 000 MHz. Dock behöver man aktivera EXPO-profilen i BIOS.

Ah okej, tack! Du har inga andra förslag på komponenter som fungerar i Inets datorbyggare? Kommer antagligen beställa via där då jag inte har någon aning hur man bygger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amlenim:

Ah okej, tack! Du har inga andra förslag på komponenter som fungerar i Inets datorbyggare? Kommer antagligen beställa via där då jag inte har någon aning hur man bygger.

Jag hade nog kört på något i denna stil. Försökte få med så mycket vitt som möjligt men ändå hålla det prisvärt.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/dgsuAYs9RGU_ynxMj_IC5t-ailY/amlenim

Permalänk
Medlem
Skrivet av amlenim:

+ behövs ingen kylare?

Ja det följer ju med en stock kylare, men de brukar inte vara tysta direkt så beror lite hur pass känslig du är för oljud