Permalänk
Medlem

Behövs FiberKoax i BRF?

Hej,

Jag har nyligen tagit över ekonomin i vår bostadrättsförening och har en fundering angående en faktura från Tele2 och vad den innebär. På fakturan står det ”Distribution FiberKoax” och ”Copyswedeavfigt avseende SVT” och kostar 175/mån och lägenhet.

Vad innebär detta och är det något vi måste ha?
Om ja, finns det andra alternativ?

Som jag förstår det gör FiberKoax att vi kan få anslutning genom ”tre hål i väggen” och sen tillkommer en SVT-avgift för att vi har tillgång till tv-kanaler via uttaget (trodde det ingick i public-service-skatten).

Men mitt hushåll betalar ju även en annan operatör för att få bredband, och då via fiber som också är indraget till vårat Brf-hus. Kan inte varje hushåll fixa sitt eget bredband och att vi avslutar avtalet med Tele2?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Hur får ni leverans av TV?

Strunta i deras lingo för olika tjänster. Det som hänt tekniskt sett sedan jag var lite insnöad i kabel-TV längre tillbaka i tiden är att man numera kan mata ut fiberkabel till underförstärkare, en naturlig utveckling antar jag för att minska risk för störningar i dessa stora TV-nät som ofta täcker upp ganska många lägenheter. Summan du anger är antagligen för att ni ska få grundutbudet av TV-kanaler och där ingår alla SVT kanaler, TV3, Kanal5, TV10 osv. En bunt kanaler som alla kan titta på utan något speciellt kort, box osv.

Nu vet inte jag längre hur Tele2 (Comhem) fungerar men om jag inte minns fel så konverterade man det analoga utbudet för ett antal år sedan till att vara rent digitalt. Kravet var att man måste ha DVB-C mottagning via box eller inbyggt i TV. Om det stämmer får någon annan bekräfta. Jag vill också minnas att man hade börjar rulla ut det man redan då kallade för FiberKoax vilket var fibermatning längre ut i nätet hos kunderna men hur det ser ut rent tekniskt vet jag inte.

Folk i BRFen kommer nog bli rätt sura om du vill att alla ska fixa eget bredband, det kommer GARANTERAT kosta mycket mer pengar. Det ni ska göra är att fixa något avtal som är bättre än det ni har nu, där TV samt bredband ingår även om det bara är 100/100 per lägenhet och att man sedan kan betala extra om man vill ha högre hastigheter. Det finns andra trådar om detta i forumet och det finns ingen som är missnöjd med det eftersom kostnaden blir betydligt lägre jämfört med om alla ska skaffa individuellt.

Är det så att ni har t.ex. fiberkablar indraget och det är ett stadsnät som inte ägs av Tele2 (Comhem) så kan ni istället fixa kollektivt bredband den vägen såklart. Det är bara höra sig för och börja förhandla och vill ni sedan inte ha kvar någon TV från Tele2 så kan ni säga upp det men jag misstänker att folk nog vill ha kvar ett grundutbud av kanaler. Så länge ni inte har några problem med koax-nätet i området varför inte fortsätta använda det. Dom som vill ha en massa extra kanaler antingen via Tele2 eller IPTV via fibernätet kan ordna med det på egen hand, utöver det grundutbud av tjänster som BRFen kollektivt har via avtal.

Har själv på annan ort analog-TV från en fiberdosa, det sitter en DVB-C modul i den. Fibernätet är anslutet till ett stadsnät och själva TV-leveransen sker på en annan våglängd i fibern jämfört med Internettrafiken. TVn kommer från en huvudcentral där man sätter ihop paketen och distribuerar allt i ett stort fibernät. Ungefär på samma sätt som Comhem fungerar men skillnaden är att det endast är TV-distribution och Internet går över vanliga fibernätet och inte över några koax-kablar. Smidigt men det är klart jag hade önskat att kanalerna var digitala numera. Jag klagar inte då jag tror det kostar cirka 140kr per månad för 16 kanaler.

Permalänk
Medlem

Jag vet nu inte exakt hur det står i vår BRF-avtal med telia som kör allt via fiber. Men Koax-kontakterna som är kvar sen comhem-tiden används inte till någonting längre. TV och så borde ju gå och köra via fiber hos er också. Nu beror väl allt på vad ni har för avtal, men jag skulle omförhandla det illa kvickt så fort möjlighet finns, avgiften ni betalar verkar sjukt hög, och det bara för SVT

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

När jag satt i styrelsen så använde en majoritet av de boende internet via 3 hål i väggen, även om vi hade fiber, för Tele2 hade sålt in det som bättre till dem. Så se till att kolla upp vad de boende använder innan du gör något drastiskt.

Permalänk
Medlem

@Hakinger vet du om Tele2 levererar TV över fiberkablar likt det jag beskrev eller är det någon form av IPTV. Har man stadsnät brukar det vara någon form av IPTV och då måste man ha boxar.

Sedan som du säger om den avgiften bara är för SVT kanalerna så är något knas, det borde vara för SVT kanaler plus betalkanaler som man har kollektivt för annars är det något lurt. Vad är det för avtal i sådana fall ?

SVT kanalerna plus bredband som ingår i hyran eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marwL:

Hej,

Jag har nyligen tagit över ekonomin i vår bostadrättsförening och har en fundering angående en faktura från Tele2 och vad den innebär. På fakturan står det ”Distribution FiberKoax” och ”Copyswedeavfigt avseende SVT” och kostar 175/mån och lägenhet.

Vad innebär detta och är det något vi måste ha?
Om ja, finns det andra alternativ?

Som jag förstår det gör FiberKoax att vi kan få anslutning genom ”tre hål i väggen” och sen tillkommer en SVT-avgift för att vi har tillgång till tv-kanaler via uttaget (trodde det ingick i public-service-skatten).

Men mitt hushåll betalar ju även en annan operatör för att få bredband, och då via fiber som också är indraget till vårat Brf-hus. Kan inte varje hushåll fixa sitt eget bredband och att vi avslutar avtalet med Tele2?

Tacksam för svar.

Beror ju på vad som är avtalat etc. Bara börja leta avtal och kontakta övrig styrelse för att besluta hur ni ska gå till väga. Tror inte att det är ett beslut ekonomi ansvarig kan ta.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

I förra föreningen så installerade man riktig fiber. I samband med det fick "comhem" panik och vbörjade jiddra om kollektivanslutning och gamla avtal.

Vi hade som tur är papper på att nätet var X antal år gammalt och tillhörde föreningen.

Så det var enkelt säga "ni får behålla nätet iu fastigheten genom att ni levererar baskanalerna gratis. Om ni bråkar så teckar vi tv via bredbandet kollektivt och tömmer era skåo"

Så från 35.000 i årsavgift för föreningen för "bas-tv" till noll.

Men som sagt innan. Ta ett helhetsgrepp med resterande styrelse.

Kabeltäväleverantörerna är nojjiga över att deras kunder dör ut och inga nya tillkommer. Så de går att pressa.

Börja med att se till att alla avgifter till föreningen ska bort iaf.

Edit:
Vi kollektivanslöt alla medlemar i BRF till bredbandet. Senast jag såg så betalade man i princip 250 kr för 1000/100
Föreningen hade dock fördel att kabelstammar för fiber för en del av södra sthlm hade accesspunkter inne på vårt område. Där vi hade ett fint skrivet servitutsavtal som gjorde att vi inte hade nån ersättning för "det lastande servitutet". Men även ingen kostnad för svartfibern/stadsnätet.

DVS, orkar styrelsen eller nån som utses av styrelsen engagera sig OCH är duktig förhandlare/avtalsnisse så... Finns det pengar att tjäna.

Den föreningen höjde inte avgifterna på i princip 20 år samtidigt som man erbjöd ett bättre boende än i fastigheterna runt

Permalänk

har för mig att copyswede avgiften är inte riktigt samma sak som tv licens skatten som privatpersoner betalar och innefattar avgiften för vidaredistribueringen från inkommande i huset till varje bostad.

Skrivet av https://www.tele2.se/fastighetsagare/fragor-svar:

https://www.tele2.se/fastighetsagare/fragor-svar
Det finns ett avtal mellan tv-operatörerna och Copyswede kring upphovsrättsersättningen för vidaresändningen av Sveriges Televisions kanaler i trådbunden infrastruktur, dvs. via fiber-, LAN-, koppar- och kabelnät.

Detta är en avgift som följer av lagstiftning och enligt de avtal Tele2 har med fastighetsägare ska kostnader som dessa betalas av fastighetsägarna.

Frågor från fastighetsägare eller bostadsrättsföreningar besvaras av Tele2s Fastighetsägarservice: Telefon: 90 333, e-post: fastighetsagare@tele2.com.

*Copyswede är en samarbetsorganisation för konstnärsorganisationer som förhandlar och tecknar avtal på upphovsrättsområdet för upphovsmän och utövande konstnärer som musiker, författare, skådespelare och fotografer. Organisationen har bland annat till uppgift att se till att medlemmarna får ersättning när deras produktioner sänds i TV.

som det låter på tele2´s beskrivning är det nog inget ni kommer undan sålänge ni erbjuder tvkanaler i huset som ingår i hyran.

osäker dock hur det blir om ni tar bort denna tjänst och varje inneboende får skaffa eget tv abonnemang via valfri leveransväg aka inget gruppavtal för TV i hyran.

Citat:

Företag, organisationer & myndigheter https://www.copyswede.se/licensiering/priser-och-villkor/
Svenska kanaler

Priset för SVT:s kanaler (SVT1, SVT2, SVT24/SVT Barn och Kunskapskanalen), TV4:s kanaler (TV4, Sjuan, TV12) är 1,07 kr/kanal per anslutning och månad.
Utländska kanaler

För upp till två utländska tv-kanaler betalar företag, myndighet eller institution 4,58 kr per anslutning och månad. För varje ytterligare tv-kanal därutöver blir det 1,49 kr per anslutning och månad. Minimiavgiften är 500 kr per år.

gissar att ni distribuerar till nånstans mellan 10-35 lägenheter typ? inga utländska kanaler.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@AppendixSE najs. Får man till något sådant så är det bara fram champagne

Däremot är det nästan givet att alla BRFer oavsett fiber, koax-internet osv kan teckna kollektiva avtal och spara pengar jämfört med om du ska skaffa egna avtal. Jag har ingen koll på TV men Internet har blivit ganska kostsamt i vissa stadsnät, vi pratar i grova dra om cirka 400kr per månad för hastigheter 100/100 bara för att ha Internet.

Permalänk
Rekordmedlem

Vem äger coaxnätet och vem äger fibernätet ? Vem distribuerar tv, fri respektive betalkanaler, finns det nått tv paket som går ut till alla lägenheter ?
Du får se till att ha hela bilden klar för dig om vem som äger vad i tv och datanätet och hur avtalen ser ut, de kan tex vara tidsbundna eller ha lång uppsägningstid.

Börja därför med att sätta dig in i hur avtalen ser ut i stället för att bara titta på en faktura.
Men en gruppanslutning till bredband lär vara billigare än individuella och troligen går det även att få ett grundutbud av tvkanaler paketerat med bredband billigare än vad lägsta bredbandshastighet kostar individuellt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Hakinger vet du om Tele2 levererar TV över fiberkablar likt det jag beskrev eller är det någon form av IPTV. Har man stadsnät brukar det vara någon form av IPTV och då måste man ha boxar.

Sedan som du säger om den avgiften bara är för SVT kanalerna så är något knas, det borde vara för SVT kanaler plus betalkanaler som man har kollektivt för annars är det något lurt. Vad är det för avtal i sådana fall ?

SVT kanalerna plus bredband som ingår i hyran eller ?

Jag vet tyvärr inte hur Tele2 levererar idag, det är möjligt att de kör via den gamla comehem-koaxen fortfarande, men vår styrelese vet jag blev förolämpad av Comhem/tele2s fortsatta erbjudande (kommer inte ihåg om Tele2 tagit över då) och beslöt sig för Telia istället (inte stadsnät). Men ja, det är IP-TV via Fiber och med box. Vi har i och för sig bara 100/100 som ingår i BRF-avgiften och telia har höjt priserna om man vill ha snabbare. Men som du säger så är det köparnas marknad och går att pressa priserna om man står på sig. I alla fall om man är någorlunda stor förening (antar jag)

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.