Laptop med 16gb RAM men verkar bara kunna använda en liten del av det.

Permalänk

Laptop med 16gb RAM men verkar bara kunna använda en liten del av det.

Hej,
Jag har en laptop med 16GB ram.

am.

Jag tycker att jag upplever en väldigt låg fps när jag spelar diverse spel. När jag tittar i aktivitetshanteraren så ser jag att användning av minnet ligger på 80-90% nästan hela tiden. Ser man över listan tycker jag knappast jag kommer över 4-5GB i ram som används, men 80-90% är ju närmare 14GB. Vad är det som slukar så mycket RAM eller vart tar det vägen?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Hur mycket minne är avsatt till grafikkortet? (Den inställningen brukar finnas i BIOS.)
Sen vore det fint om du kunde berätta om vad det är för grafik i just din maskin, eller ännu hellre: Fullständigt modellnummer så att vi kan ta reda på om det är en singel channel 16 GB sticka, eller 8+8 varav en kanske är lödd på moderkortet. Om det är singel channel lär det påverka prestandan. Har du studerat reviews och tester på just din maskin för att se hur den bör prestera?

Så länge det inte finns ett tryck på minnet så bryr sig inte operativet om att tömma ut just nu oanvända sidor, de ligger kvar utifall att du kommer att starta samma program igen, eller titta i samma katalog igen (cachade kataloguppgifter). Därav kan de se ut som att mycket minne är använt, men egentligen ligger 75% kvar oanvänt som en sorts beredskap.

Permalänk

Ursäkta den dåliga informationen. Jag är inte så skarp på det här...

Min dator är en : Lenovo Legion 5 17ACH6H.

Permalänk
Medlem

17ACH6H : https://psref.lenovo.com/syspool/Sys/PDF/Legion/Lenovo_Legion...

AMD Ryzen 5600H alternativt 5800H
RTX 3060 Laptop GPU 6GB GDDR6
RTX 3070 Laptop GPU 8GB GDDR6
Up to 16GB DDR4-3200 via dual SO-DIMM slots.
Up to two M.2 SSD

Som du ser så finns det fortfarande detaljer att ta hänsyn till om du jämför med tester för 17ACH6H då den existerar i flera olika konfigurationer. Tänk lite mindre på minnet, satsa på att bekräfta att din dator presterar som förväntat enligt grafiktester, helst för det spel du mest använder. Annars duger syntetiska tester också. Någon annan kan säkert ge dig bättre råd om vidare tester.

Permalänk
Medlem

Processlistan i aktivitetshanteraren brukar inte vara särskilt bra för att visa minnesanvändningen, du kan kolla under performance-tabben (eller vad den heter på svenska) istället. Där borde du kunna se hur mycket minne som faktiskt används, och om du klickar på de tre prickarna uppe till höger så ska du kunna öppna Resource Monitor som kan ge mer information om vad som faktiskt använder minnet.

Skrivet av mc68000:

Så länge det inte finns ett tryck på minnet så bryr sig inte operativet om att tömma ut just nu oanvända sidor, de ligger kvar utifall att du kommer att starta samma program igen, eller titta i samma katalog igen (cachade kataloguppgifter). Därav kan de se ut som att mycket minne är använt, men egentligen ligger 75% kvar oanvänt som en sorts beredskap.

Cachat minne räknas inte in som använt, så det borde inte vara relevant här.