Så trissar hyresvärdar upp priset på bredband

Permalänk
Melding Plague

Så trissar hyresvärdar upp priset på bredband

Bredband kan kosta många gånger mer i en hyresrätt än i en bostadsrätt på andra sidan gatan, rapporterar DN.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som att internet blir snart en klassfråga. För många i hyresrätt har helt enkelt inte råd.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Känns som att internet blir snart en klassfråga. För många i hyresrätt har helt enkelt inte råd.

Bor i villa och betalade 20.000kr i anslutningsavgift för vår fiber. Priset för 100/100 har gått från 199 —> 435kr.
När barnen flyttar blir det att slopa fibern och köra 4/5G istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Känns som att internet blir snart en klassfråga. För många i hyresrätt har helt enkelt inte råd.

Och hus/villa.
Det är banne mig inte billigt med standard/lägsta hastigheten.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Det är oftast ännu dyrare om man inte ens kan ha fiber.
Där jag bor kan man enbart ha via Coax, annars får man köra via mobilen.
Det är inte billigt, 429 för 150/10 typ.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

En vanlig missuppfattning är också att bredbandet blir gratis i en bostadsrätt. Beroende på förening så kan det uppfattas så eftersom det kan vara inbakat i avgiften till föreningen. Hos oss är 100/100 "gratis" och var likadant i förra föreningen vi bodde, och mot ytterligare pengar i månaden kan den höjas. Men någonstans i bakgrunden ligger ett avtal mellan förening och operatör som inte alls behöver vara särskilt förmånligt och tvingar alla medlemmar betala oavsett om de nyttjar tjänsten eller inte.

Största nackdelen som varit med att bredbandet ingår är att vi varit bundna till den operatör föreningen har avtal med. Då vi bodde i hyresrätt var det fritt fram att välja själv via stadsnätet, eller helt låta bli om så önskades. Det kan också ha ett värde för vissa.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Hyresvärdar borde kunna ha samma gruppavtal som bostadsrättsföreningar. 100 kr extra i månaden i hyra för snabbt bredband är det nog väldigt få som skulle klaga på. Om man verkligen vill låta hyresgästerna välja kan väl hyresvärden ta ut 10% mer i avgift (110 kr/mån?) för att täcka upp för de få % som absolut inte vill ha bredband. Det borde gå att lösa även för hyresrätter. Marknaden för bredband i hyresrätter verkar helt enkelt inte riktigt frisk.

Permalänk
Medlem

Rätt dyrt om man bor i villa , betalar 549 per månad för 1000/1000 plus någon hundralapp per år till nätägaren för serviceavtal, och stadsnätet som också finns kostar nån hundring mer i månaden (utöver indragning då ), var inte mycket billigare där jag bodde tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Största nackdelen som varit med att bredbandet ingår är att vi varit bundna till den operatör föreningen har avtal med. Då vi bodde i hyresrätt var det fritt fram att välja själv via stadsnätet, eller helt låta bli om så önskades. Det kan också ha ett värde för vissa.

"Förmånen" att välja mellan flertalet operatörer som alla är 5 ggr dyrare? Det är ju det som är problemet. Om bostadsrättsinnehavare är nöjda med att "tvingas" till ett gruppavtal ser jag inte varför det skulle vara någon skillnad för hyresgäster.

Permalänk
Medlem

Bredband har gått upp rätt rejält senaste året tycker jag.. "Alla" har höjt med en hundring typ. Men jag försöker surfa på "erbjudandevågen" och tecknar nytt lite då och då. Just nu betalar jag 449 för 1000 Mbps. Är man lite aktiv och är villig att binda upp sig 1-2 år kan man hitta bra deals. Särskilt kring black friday.. Det är precis som med mobilabonnemang. Folk klagar över att de betalar 5-600 för endast abonnemanget. Själv pröjsar jag 200 spänn i månaden och får 100 GB data varje månad också, och fick en telefon på köpet också. Black friday återigen..

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband funkar för alla oavsett bostadsform. En fredsmäklande router

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture72:

Bor i villa och betalade 20.000kr i anslutningsavgift för vår fiber. Priset för 100/100 har gått från 199 —> 435kr.
När barnen flyttar blir det att slopa fibern och köra 4/5G istället

maken av dumhet har jag nog aldri hört.

Inte träffat en person som är nöjd med 4g än mindre att det skulle vara billigare.

4/5g låter trevligt i teorin men när det buffrar på kvällen för 25'de gången så är dom där kronorna du kanske sparat (troligen inte) inte värt mycket. Köp en chipspåse mindre i månaden så gör du upp mellanskillnaden.

Nackdelen med mobilt är att det är beroende av så många faktorer du inte kan kontrollera och även där stiger priserna varje år - har folk missat att det varit skenande inflation och svenska kronan är typ värdelös? vad får man ens för 400kr? två krokiga plankor på k-bygg?

Permalänk
Medlem

Bor i villa, betalar 450 kr i månaden för 300/300

Permalänk
Medlem

Bor i hyrsrätt o betalar ungefär samma som mine föräldrar gör som bor i villa.
Öppen portal o fritt fram o välja operatör.
Hellre betala lite mer (suger att det är mycket mer) än bostadrätt med gruppavtal o då få välja ISP istället för att vara låst med en ISP som kanske suger. Säg att dom bara erbjuder CGNAT för det va billigaste som föreningen upphandlade. Då är man låst.
Jag gillar att det är öppet o fritt fram o välja bland dom som finns.
Finns inte publikt IP så skippar man den ISP bara. ISP ska ha bra support oxå.
Sitter med obenetwork. O jävlar va bra support dom har. Svarar alltid snabbt i telefon o mail. O tekniskt kunnig personal.
Det betalar jag gärna 500kr/mån för 500/500 istället för att vara låst med nån mega ISP som har 2 timmar kö till support o det är en åsna som svarar som inte ens vet vad publikt IP är.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Rätt dyrt om man bor i villa , betalar 549 per månad för 1000/1000 plus någon hundralapp per år till nätägaren för serviceavtal, och stadsnätet som också finns kostar nån hundring mer i månaden (utöver indragning då ), var inte mycket billigare där jag bodde tidigare

Hemma i stockholm får jag pröjsa 479kr/mån för 250/250kr.
Hrä nere på jobbet, om jag inte vill dela smalbandet med alla andra på det trådlösa, så får jag betala 900kr/månaden för egen 100/100.

Skrivet av Eismannen:

Bredband har gått upp rätt rejält senaste året tycker jag.. "Alla" har höjt med en hundring typ. Men jag försöker surfa på "erbjudandevågen" och tecknar nytt lite då och då. Just nu betalar jag 449 för 1000 Mbps. Är man lite aktiv och är villig att binda upp sig 1-2 år kan man hitta bra deals. Särskilt kring black friday.. Det är precis som med mobilabonnemang. Folk klagar över att de betalar 5-600 för endast abonnemanget. Själv pröjsar jag 200 spänn i månaden och får 100 GB data varje månad också, och fick en telefon på köpet också. Black friday återigen..

Jag får betala 20kr mer i månaden för 1/4-del av din hastighet. Får se om jag kan få ner priset nu på "BF".

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Hyresvärdar borde kunna ha samma gruppavtal som bostadsrättsföreningar. 100 kr extra i månaden i hyra för snabbt bredband är det nog väldigt få som skulle klaga på. Om man verkligen vill låta hyresgästerna välja kan väl hyresvärden ta ut 10% mer i avgift (110 kr/mån?) för att täcka upp för de få % som absolut inte vill ha bredband. Det borde gå att lösa även för hyresrätter. Marknaden för bredband i hyresrätter verkar helt enkelt inte riktigt frisk.

tror du verkligen det kostar 100kr?

Jobbade med sån där för ett gäng år sen o kostnaden var fortfarande bra mycket högre än det per lägenhet. Föreningen hade god ekonomi och det gjorde månadskostnaden för boende var låg, så priset på bredband o TV kunde inkluderas utan att avgiften blev skyhög.

Man betalar nog ganska likt det hushållen betalar, för man fick förutom uppkopplingen bekosta grävning/blåsning av fiber till alla boende, el för nätverkgrejer och en plats att ha detta på.

500kr månaden är en spottstyvel, med tanke på vad man betalade för telefon och olika former av kabel-tv förut.

Sen behöver inte en villa 1000mbps heller, en fjärdedel räcker gott. Men som datanörd kanske större siffror är bättre, trots att den kapaciten är oanvänd 99% av tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Det är oftast ännu dyrare om man inte ens kan ha fiber.
Där jag bor kan man enbart ha via Coax, annars får man köra via mobilen.
Det är inte billigt, 429 för 150/10 typ.

Ja, där jag bor finns det bara ADSL som kostar 529kr/mån för runt 12/2mbit upp/ner 🤣

Permalänk
Skrivet av deltascu:

"Förmånen" att välja mellan flertalet operatörer som alla är 5 ggr dyrare? Det är ju det som är problemet. Om bostadsrättsinnehavare är nöjda med att "tvingas" till ett gruppavtal ser jag inte varför det skulle vara någon skillnad för hyresgäster.

Precis, det är ju hur hyresvärden begränsar den egentliga marknaden med ett carte blanch avtal som ger helt tokiga incitament för både Zitius (Telia, som också agerar operatör..) och operatörerna som är problemet. Bahnhofs vd uttalande sig
"– När man tänker på hyresgästerna så reagerar jag. Som bredbandsbolag kan vi tjäna lika mycket om vi säljer billigt utan mellanhänder till många i en fastighet som om vi säljer dyrare lösningar till flera enstaka hyresgäster, säger han.
Bahnhofs vd pekar på att det krävs statliga regleringar som bestämmer hur mycket bredbandsmäklare, så kallade kommunikationsoperatörer, och hyresvärdar får skära emellan.
– Vi har i åratal fört samtal med PTS, Post- och telestyrelsen, om att bredbanden är en form av naturliga monopol. Hyresgästen sitter med Svarte Petter. Det bästa är om staten genom PTS inför en prisreglering, men det händer ingenting."
tidigare artikel.
Dock kan ju PTS inte reglera vad fastighetsägare gör med sina leverantörer och investeringar i fiber..en helt öppen marknad med de ~60kr till fiberförvaltaren borde väl vara det bästa.. Supporten som t ex Svebo har kring bredband är ju ända rätt meningslös, alla ärenden dupliceras ju bara manuellt hos operatören..men några extra jobb skapar det väl 😣

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | 16GB@2800MHz | Dell U2719DE | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

tror du verkligen det kostar 100kr?

Jobbade med sån där för ett gäng år sen o kostnaden var fortfarande bra mycket högre än det per lägenhet. Föreningen hade god ekonomi och det gjorde månadskostnaden för boende var låg, så priset på bredband o TV kunde inkluderas utan att avgiften blev skyhög.

Man betalar nog ganska likt det hushållen betalar, för man fick förutom uppkopplingen bekosta grävning/blåsning av fiber till alla boende, el för nätverkgrejer och en plats att ha detta på.

500kr månaden är en spottstyvel, med tanke på vad man betalade för telefon och olika former av kabel-tv förut.

Sen behöver inte en villa 1000mbps heller, en fjärdedel räcker gott. Men som datanörd kanske större siffror är bättre, trots att den kapaciten är oanvänd 99% av tiden.

Man skulle verkligen behöva burstable abonnrmang likt t ec2 instancerna i aws har burstsble cpu. Man borde få ett visst antal credits per månad för att ha snabbare hastighet under en tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

tror du verkligen det kostar 100kr?

Ja, för det är ju precis vad det står i artikeln:

Citat:

Många bostadsrättsföreningar köper in bredband via gruppavtal och varje lägenhetsinnehavare betalar en spottstyver. Det är inte ovanligt med en halv eller rent av en gigabit per sekund i båda riktningarna för runt hundra kronor i månaden.

Poängen är inte att det kostar exakt 100 kr/mån utan att det är såpass mycket billigare med gruppavtal och att det inte finns någon principiell anledning till att inte också hyresgäster i motsvarande mångfamiljshus skulle kunna dra nytta av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Hyresvärdar borde kunna ha samma gruppavtal som bostadsrättsföreningar. 100 kr extra i månaden i hyra för snabbt bredband är det nog väldigt få som skulle klaga på. Om man verkligen vill låta hyresgästerna välja kan väl hyresvärden ta ut 10% mer i avgift (110 kr/mån?) för att täcka upp för de få % som absolut inte vill ha bredband. Det borde gå att lösa även för hyresrätter. Marknaden för bredband i hyresrätter verkar helt enkelt inte riktigt frisk.

Det är bara bygga hyresrätter tills det finns fler bostäder än folk som vill bo. Så behöver hyresvärdarna börja anstränga sig lite.

Permalänk
Medlem

Så i princip konkurrerar man inte med lägst pris, utan med vem som kan ta ut högst pris från kunderna.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Kickbacks av detta slaget är riktigt osmakligt.

Moraliskt så landar det inte särskilt långt bort från rena mutor kan jag tycka!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av boibo:

tror du verkligen det kostar 100kr?

Vår förening betalar 130kr per månad och lägenhet för 1000/1000, det inkluderar TV. Medlem betalar bara om de vill ha mer kanaler.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

maken av dumhet har jag nog aldri hört.

Inte träffat en person som är nöjd med 4g än mindre att det skulle vara billigare.

4/5g låter trevligt i teorin men när det buffrar på kvällen för 25'de gången så är dom där kronorna du kanske sparat (troligen inte) inte värt mycket. Köp en chipspåse mindre i månaden så gör du upp mellanskillnaden.

Nackdelen med mobilt är att det är beroende av så många faktorer du inte kan kontrollera och även där stiger priserna varje år - har folk missat att det varit skenande inflation och svenska kronan är typ värdelös? vad får man ens för 400kr? två krokiga plankor på k-bygg?

Du har inte träffat mig så tekniskt har du rätt, men du ha nu officiellt mött en person digitalt som gillar mobilt bredband. Syrran bor på en liten ö så var enda alternativet. Funkar hur bra som helst.

Och när jag tänker efter så har jag själv använt det många gånger. Ibland har vår fiber legat nere i flera dagar pga kabelbrott. Då delar jag wifi från mobilen och Apple tv kopplar upp sig via den. Inga problem alls att kolla på film.

Enda undantaget som funkar sämre är snabba FPS spel online. Men det är en väldigt liten nisch.

Buffrar det verkligen när du kollar på nån film på mobilen? Har inte upplevt det sen 4g uppfanns. Säker på att du inte bara överreagerar och låter upplevelser från förr påverka ditt intryck?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

I min bostadsrättsförening så "ingår" det 100/100 fiber från Telia för 190kr/mån i avgiften, vill man sedan öka hastigheten så blir det snabbt dyrare. 500/500 kostar 299kr/mån extra och 1000/1000 kostar 399kr/mån extra.

Visa signatur

GameMachine: AMD Ryzen 9 58003DX - Gigabyte X570 Aorus Master - 32GB G.SKill Trident Z Neo RGB 3600MHz CL16 - Corsair iCUE H150i RGB PRO XT - ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC - Acer Predator X34P - Corsair Force MP600 M.2 NVMe 1TB, Intel 660p M.2 NVMe 1TB, Corsair MP600 Core XT M.2 NVMe 4TB - Seasonic SS-1000XP 1000W - Fractal Design Meshify S2 Blackout

Permalänk
Medlem

Tyckte själv det var helt sjukt , bott i hyresrätt nästan hela livet , nu sist var det ett så kallat comhem hus , var tvungen att köra med exakt deras tyvärr dåliga router och betalade 600kr för 500/100 och finns flera kostnader som skiljer exempelvis parkeringplatsen kostade mig 1300kr också , flyttade ihop med min tjej som har bostadsrätt , där ingår det i månads avgiften 500/500 nätverk samt parkering i garage för 300kr månaden. så det finns flera saker som är mycket billigare för dom som har bostadsrätt , även försäkringar för fordon mm blir månadskostnaden billigare. Gym på föreningen för 500kr året mm

Räknar man ihop allt så blir bostadsrätt med lån billigare än hyresrätten för tillfället men just internetet blev jag jätte chockad över att det ingår och kan höja till 1000/1000 för 139kr extra i månaden.

( Göteborg )

Visa signatur

CPU:Intel i9 10900KF ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk

Hyresvärdar kan också ofrivilligt bli målvakter. Alltså någon hyr ut en bostad, med detta ingår det bredband. Den man hyr ut till laddar till hem något som t.ex. Hollywood ej gillar. Hyresvärden kan få hem ett brev där de hotar med stämning om man ej betalar en summa, gissa vem som är anklagad?
Vi pratar nu civilrättslig process som inte precis fungerar som den andra vanliga. Dessutom kan de vilja hålla denna i USA eller annat land långt borta.

I framtiden kommer vi även stöta på problem med ström till el-bilar. Jag hade en granne här som vägrade betalade hyran, hyresvärden satte brev på dens dörr så att alla grannar såg detta. Om hyresgästen också hade haft elbil och laddat som tusan och vägrat betala kostnaden, så får hyresvärden en fin räkning som den kan välja att betala eller så stänger dens elleverantör ner strömmen för hela fastigheten. Oavsett vad så ska den ligga ute ett bra tag med pengar.

Det tillkommer alltså "administrativa kostnader" för att vara en mellanhand och det är naturligt med en prispåslag som är rimlig för detta, självklart kan prispåslaget vara på tok för högt. När det gäller bredband, så om hyresgästen ej betalar en månad, så måste ändå hyresvärden betala räkningen och ligga ute med pengar tills hyresgästen betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Mobilt bredband funkar för alla oavsett bostadsform. En fredsmäklande router

Vill gärna ha mer än 5-10Mbps via "4G".

Du får gärna försöka koppla upp dig mot mobilt bredband i en avlägsen by i Lappland. Som tur är drogs fiber till alla hushåll där för kanske 20 år sedan genom EU-bidrag.

Nu är det 100/100 för 299:-/mån istället

Edit:
Nog få saker förstört semestern mer än just alla problem mobilt bredband skapat för oss. Under påsk när fjällvärlden fylls av påskfirande sörlänningar, så är inte 1-2Mbps en ovanlig syn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte94:

samt parkering i garage för 300kr månaden. så det finns flera saker som är mycket billigare för dom som har bostadsrätt

Där jag bor i stockholm, parkering på gatan 501kr/månaden på en skittrång plats, bor i hyreslägenhet.