Så trissar hyresvärdar upp priset på bredband

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

En vanlig missuppfattning är också att bredbandet blir gratis i en bostadsrätt. Beroende på förening så kan det uppfattas så eftersom det kan vara inbakat i avgiften till föreningen. Hos oss är 100/100 "gratis" och var likadant i förra föreningen vi bodde, och mot ytterligare pengar i månaden kan den höjas. Men någonstans i bakgrunden ligger ett avtal mellan förening och operatör som inte alls behöver vara särskilt förmånligt och tvingar alla medlemmar betala oavsett om de nyttjar tjänsten eller inte.

Största nackdelen som varit med att bredbandet ingår är att vi varit bundna till den operatör föreningen har avtal med. Då vi bodde i hyresrätt var det fritt fram att välja själv via stadsnätet, eller helt låta bli om så önskades. Det kan också ha ett värde för vissa.

Det är oftast betydligt mycket dyrare när man har "öppen fiber" och kan välja mellan olika leverantörer.
För min förening när jag drog in så skulle det skiljt hundra lappar varje månad mot att ha gemensam leverantör.

Men visst om man vill betala mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture72:

Bor i villa och betalade 20.000kr i anslutningsavgift för vår fiber. Priset för 100/100 har gått från 199 —> 435kr.
När barnen flyttar blir det att slopa fibern och köra 4/5G istället

La också in fiber förra året och summan landade på ca 20'000kr. Är dock lyckligt lottad för att samfälligheten har förhandlat fram 1000/1000 för 239kr/mån som ej förändrats de senaste åren.

När jag bodde i lägenheten hade de avtal med Telenor och man var tvungen att ha de, men betalade då 399kr/mån för 250/250.

Stor skillnad i månadspris!

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

tror du verkligen det kostar 100kr?

Jobbade med sån där för ett gäng år sen o kostnaden var fortfarande bra mycket högre än det per lägenhet. Föreningen hade god ekonomi och det gjorde månadskostnaden för boende var låg, så priset på bredband o TV kunde inkluderas utan att avgiften blev skyhög.

Man betalar nog ganska likt det hushållen betalar, för man fick förutom uppkopplingen bekosta grävning/blåsning av fiber till alla boende, el för nätverkgrejer och en plats att ha detta på.

500kr månaden är en spottstyvel, med tanke på vad man betalade för telefon och olika former av kabel-tv förut.

Sen behöver inte en villa 1000mbps heller, en fjärdedel räcker gott. Men som datanörd kanske större siffror är bättre, trots att den kapaciten är oanvänd 99% av tiden.

Ja, min förening bytte precis avtal, från att kunna teckna 10/10 för 329kr/månad via Bahnhof (enda möjliga fiberoperatör) på lägenhetsbasis, till 1000/1000 från Bahnhof inkluderat i avgiften.
Detta ledde till 99kr mer i månadsavgift blev prisuppgiften från föreningen

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Fiberföreningar/stadsnät är ju exakt lika illa som elnätsleverantörerna... man är fast vid dem och det är inte lätt att byta ut dem.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Och hus/villa.
Det är banne mig inte billigt med standard/lägsta hastigheten.

Jag kan ej klaga för bas tv med typ 10 kanaler och 500/500 för 185 kr i månaden. För bostadsrätt.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du har inte träffat mig så tekniskt har du rätt, men du ha nu officiellt mött en person digitalt som gillar mobilt bredband. Syrran bor på en liten ö så var enda alternativet. Funkar hur bra som helst.

Och när jag tänker efter så har jag själv använt det många gånger. Ibland har vår fiber legat nere i flera dagar pga kabelbrott. Då delar jag wifi från mobilen och Apple tv kopplar upp sig via den. Inga problem alls att kolla på film.

Enda undantaget som funkar sämre är snabba FPS spel online. Men det är en väldigt liten nisch.

Buffrar det verkligen när du kollar på nån film på mobilen? Har inte upplevt det sen 4g uppfanns. Säker på att du inte bara överreagerar och låter upplevelser från förr påverka ditt intryck?

Kan meddela att mina vänner som sitter på 4g för att det är för dyrt att dra fiber till dem (enligt fiberbolagen) från byn ett par hundra meter bort inte alls är lika nöjda som du/din syster.
Det största problemet med 4g/5g är ju att prestandan på det beror på användning just då, vilket gör att hastigheter och allt annat droppar om det är många uppkopplade vissa tidpunkter, speciellt om den hastighet sen ska delas inom större hushåll/större antal enheter.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Sen kan man ju undra vad incitamentet för hyresvärden är att skaffa ett gruppabonnemang. Ingen ekonomisk vinst och man blir IT support åt alla hyresgäster som kommer klaga över att det inte fungerar när de har glömt att komma in internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

maken av dumhet har jag nog aldri hört.

Inte träffat en person som är nöjd med 4g än mindre att det skulle vara billigare.

Fast jag sitter lite i den situationen. Valde att gräva in fiber när jag fick möjlighet. Har däremot inte kopplat på det ännu (några tiotusen i anslutningsavgift) så jobbet har inte kostat mig mer än en dags jobb och lite diesel till grävaren. Sedan har jag väl haft annat att poa med också som gjort att anslutningen hamnade långt ned på todo-listan.. Nå, lägsta månadsavgiften för ett 100/100-abbonemang via fiber är 300 kronor.

Skaffade under tiden ett obegränsat mobilt bredband för 300 kronor per månad och dels ger det mig ganska konsekvent 5-7 MB/s i bandbredd, dels kan jag enkelt ta med mig den batteridrivna routern om jag ska iväg någonstans. Har svårt att se hur en sådan lösning inte skulle duga åt det absolut flertalet, iaf de över 25 som slutat spela och därmed inte har behov av låga svarstider och att kunna ladda hem patchar på 100+ GB på några timmar.

Jag byter just nu alltså hastighet mot flexibilitet. Ett fullt naturligt val. Men då bor ju inte alla med samma förutsättningar och jag bör ha en mast ganska nära och få användare som delar på den. Men har även en kompis som bodde ute på landet och där var 4G enda alternativet under flera år. Hon låg på under 1Mb/s på kvällarna och inte mycket snabbare dagtid. Då är det en värdelös lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte94:

Tyckte själv det var helt sjukt , bott i hyresrätt nästan hela livet , nu sist var det ett så kallat comhem hus , var tvungen att köra med exakt deras tyvärr dåliga router och betalade 600kr för 500/100 och finns flera kostnader som skiljer exempelvis parkeringplatsen kostade mig 1300kr också , flyttade ihop med min tjej som har bostadsrätt , där ingår det i månads avgiften 500/500 nätverk samt parkering i garage för 300kr månaden. så det finns flera saker som är mycket billigare för dom som har bostadsrätt , även försäkringar för fordon mm blir månadskostnaden billigare. Gym på föreningen för 500kr året mm

Räknar man ihop allt så blir bostadsrätt med lån billigare än hyresrätten för tillfället men just internetet blev jag jätte chockad över att det ingår och kan höja till 1000/1000 för 139kr extra i månaden.

( Göteborg )

Har väldigt liknande.
Har en IT ansvarig i BRFen som är väldigt aktiv, så vi bytte nyligen operatör där vi hade 250/250 till alla för 150kr i månaden (ingår i hyran).
Nu har vi 500/500 till alla, är ca 70 lägenheter. Betalar fortfarande 150/månad.
Kan välja att uppgradera till 1000/1000 för mellanskillnaden av deras ordinarie 500-1000 pris. Är väl nånstans där 150kr extra per månad.

Kallgarage ingår helt, men vi betalar för fjärrvärme, vill vi ha extra parkering så är det ganska snålt med parkeringsplatser, så då får man stå i kö. Eller parkera längs vägen.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Mobilt bredband funkar för alla oavsett bostadsform. En fredsmäklande router

"funkar" är kanske tekniskt sant men 2 Mbps i snitt med flertalet avbrott per minut är synd att kalla för "bredband".

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Vi har det separat från hyran, kan välja på 1Mbit gratis, eller 10Mbit+ för 400kr+

Lätt värt! (Not)

Jag kör mobilt bredband nu, men jag gissar att det bara gör sakerna värre för de som behåller fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Hyresvärdar borde kunna ha samma gruppavtal som bostadsrättsföreningar. 100 kr extra i månaden i hyra för snabbt bredband är det nog väldigt få som skulle klaga på. Om man verkligen vill låta hyresgästerna välja kan väl hyresvärden ta ut 10% mer i avgift (110 kr/mån?) för att täcka upp för de få % som absolut inte vill ha bredband. Det borde gå att lösa även för hyresrätter. Marknaden för bredband i hyresrätter verkar helt enkelt inte riktigt frisk.

Det är så det brukar fungera i studentlägenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

maken av dumhet har jag nog aldri hört.

Inte träffat en person som är nöjd med 4g än mindre att det skulle vara billigare.

4/5g låter trevligt i teorin men när det buffrar på kvällen för 25'de gången så är dom där kronorna du kanske sparat (troligen inte) inte värt mycket. Köp en chipspåse mindre i månaden så gör du upp mellanskillnaden.

Nackdelen med mobilt är att det är beroende av så många faktorer du inte kan kontrollera och även där stiger priserna varje år - har folk missat att det varit skenande inflation och svenska kronan är typ värdelös? vad får man ens för 400kr? två krokiga plankor på k-bygg?

Där jag bor en bit utanför Oslo i vad som tydligen klassas en sommarstuga så kan jag tyvärr ha nånting annat än trådlöst bredband över 5G, tyvärr eftersom det kostar 680 spänn i månaden, men annars så har jag inga problem med det med en hastighet på runt 75/75 och en ping runt 12ms trots att jag betalar för 50/50. Stabilt är det också, gått ner en enda gång vad jag märkt men annars tuffar det på finfint utan någon som helst buffring.

Permalänk

Tycker artikeln Sweclockers hänvisar till är lite missvisande. Är det inte driftoperatören som höjt priserna mot operatörerna snarare än hyresbolagen som höjer mot operatörerna som sedan tar ut det
På kunden?

Känns väldigt konstigt att hyresbolag skulle göra så mot sina egna hyresgäster. Som att sticka hål på sin egna båt.

Har alltid trott det är driftoperatören som driver stadsnäten som är bovarna i dessa kraftiga prishöjningar senaste åren. Jag tror det fortfarande och inget ändrats där.

Tycker inte post och telestyrelsen (PTS) gör sitt jobb! Detta problem har funnits länge och de borde ha reglerat för längesedan men det märks nu när stadsnätsoperatörern höjt kraftigt senaste åren med inflation och där även operatörerna vill höja sina priser. Jag har tagit upp det i en annan tråd och även swec har tagit upp det i en annan artikel. Länkar dem lite senare.

Sverige halkar bara längre och längre ned i bredbandsligan bland andra länder. Vi har inte längre bredband med humana priser. Riktigt tråkigt att se när myndigheterna och politikerna inte gör sitt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Hyresvärdar borde kunna ha samma gruppavtal som bostadsrättsföreningar. 100 kr extra i månaden i hyra för snabbt bredband är det nog väldigt få som skulle klaga på. Om man verkligen vill låta hyresgästerna välja kan väl hyresvärden ta ut 10% mer i avgift (110 kr/mån?) för att täcka upp för de få % som absolut inte vill ha bredband. Det borde gå att lösa även för hyresrätter. Marknaden för bredband i hyresrätter verkar helt enkelt inte riktigt frisk.

Jag läste artikeln i DN och problemet är inte att en hyresvärd inte KAN hålla ett vettigt pris, utan är giriga och spelar ut bredbandsleverantörerna mot varandra om högst kickback.
Att det här med kickback överhuvudtaget kommit till, det är sjukt.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Hyresvärdar borde kunna ha samma gruppavtal som bostadsrättsföreningar. 100 kr extra i månaden i hyra för snabbt bredband är det nog väldigt få som skulle klaga på. Om man verkligen vill låta hyresgästerna välja kan väl hyresvärden ta ut 10% mer i avgift (110 kr/mån?) för att täcka upp för de få % som absolut inte vill ha bredband. Det borde gå att lösa även för hyresrätter. Marknaden för bredband i hyresrätter verkar helt enkelt inte riktigt frisk.

självklart kan hyresvärdar fixa exakt samma avtal som bostadsrätter, eller bättre, men varför skulle dem vilja göra det?
hyresvärdarna förlorar pengar på det, precis som artikeln nämner så med det systemet dem kör nu kan dem mer eller mindre sätta vilka priser dem vill...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det är bara bygga hyresrätter tills det finns fler bostäder än folk som vill bo. Så behöver hyresvärdarna börja anstränga sig lite.

Skrivet av NDanielN:

Sen kan man ju undra vad incitamentet för hyresvärden är att skaffa ett gruppabonnemang. Ingen ekonomisk vinst och man blir IT support åt alla hyresgäster som kommer klaga över att det inte fungerar när de har glömt att komma in internetsladden i hårddisken.

Skrivet av MatsDahlgren:

Jag läste artikeln i DN och problemet är inte att en hyresvärd inte KAN hålla ett vettigt pris, utan är giriga och spelar ut bredbandsleverantörerna mot varandra om högst kickback. Att det här med kickback överhuvudtaget kommit till, det är sjukt.

Skrivet av Jagers:

självklart kan hyresvärdar fixa exakt samma avtal som bostadsrätter, eller bättre, men varför skulle dem vilja göra det hyresvärdarna förlorar pengar på det, precis som artikeln nämner så med det systemet dem kör nu kan dem mer eller mindre sätta vilka priser dem vill...

Ja, det är nog en stor anledning till problemet, att hyresvärdar inte behöver konkurrera om hyresgäster samtidigt som kickbacks är ett sätt att dra in mer pengar per hyresgäst. Att hyresvärdar skulle bli IT support är dock inget skäl, för samma skulle då gälla BRF där det uppenbarligen inte är något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Jag läste artikeln i DN och problemet är inte att en hyresvärd inte KAN hålla ett vettigt pris, utan är giriga och spelar ut bredbandsleverantörerna mot varandra om högst kickback.
Att det här med kickback överhuvudtaget kommit till, det är sjukt.

"sverige, ett av dem minst korrupta länderna i världen" jo tjena, bara för att man anser att sånna här system är "lagliga" i sverige gör det fan inte mindre korrupt.

Permalänk
Medlem

Nu kommer alla svettiga gamers ramla ur stolen men 5G funkar faktiskt förvånansvärt bra, även att spela på.

Har runt 20-25 ms i alla spel och aldrig märkt av några spikes.

Får runt 600-800 mbits beroende på tid på dagen.

Kollar man här innan så var de ju inte ens fråga att ha 5G men för någon som spelat competitive i flera år kan jag helt klart säga det funkar bra. Så klart fiber är bättre men 5g funkar för de flesta!

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Nu kommer alla svettiga gamers ramla ur stolen men 5G funkar faktiskt förvånansvärt bra, även att spela på.

Har runt 20-25 ms i alla spel och aldrig märkt av några spikes.

Får runt 600-800 mbits beroende på tid på dagen.

Kollar man här innan så var de ju inte ens fråga att ha 5G men för någon som spelat competitive i flera år kan jag helt klart säga det funkar bra. Så klart fiber är bättre men 5g funkar för de flesta!

Det gäller ha tur med belastningen på 5G också, de kan fungera bra på vissa ställen men sämre på andra..
Givetvis fungerar det men ibland är det misär.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Lägger inga moraliska värderingar i det, men är någon förvånad över att hyresvärdarna tar ut vinsten någon annanstans när bruksvärdesprincipen hindrar dem att sätta marknadsmässiga hyror?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Lägger inga moraliska värderingar i det, men är någon förvånad över att hyresvärdarna tar ut vinsten någon annanstans när bruksvärdesprincipen hindrar dem att sätta marknadsmässiga hyror?

Ja, om vi inför marknadshyror kommer hyresvärdarna helt sluta försöka ta ut så mycket vinst som möjligt på allting...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Bor i bostadsrätt och betalar 509kr för 500/500 från Bahnhof. Så inget dunderpris direkt men det är lite principsak att ha Bahnhof. Hade 250/250 för typ 480 fram till i somras då jag insåg att jag kunde lägga på en skitsumma och få dubbel bandbredd så jag gick på det. Har utan bindningstid. Men har ju polare som betalat lika eller mer för 100/100 I hyresrätter såateh...

Vi har inom styrelsen diskuterat att fixa något gemensamt för alla boende som bakas in i avgiften efter önskemål (var nog en i dåvarande styrelsen som hade egenintresse och ville spara pengar för det var många förslag som gick till just denne hela tiden, sedan de gick ur i samband med flytt har antalet förslag vi får in sjunkit till noll typ) men vi röstade ned det med motivationen att det tvingar de som inte vill ha bredband är betalda. Och om man vill ha en specifik leverantör tex så blir det inte ens möjligt kanske eller så får man betala dubbelt helt i onödan.

Får se, för egen del vore det ju grymt att få till en deal åt vår BRF med Bahnhof då men jag tänkte ju på helheten snarare än mig själv när jag röstade.

Men kanske något som man tex borde ta upp på nästa årsstämma. Se om det kanske finns ett nära 100% intresse på det. Vi har inte undersökt saken på den nivån faktiskt. Finns ju kanske möjlighet att spara en del pengar åt våra medlemmar.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Ja, om vi inför marknadshyror kommer hyresvärdarna helt sluta försöka ta ut så mycket vinst som möjligt på allting...

Är helt ointresserad av att dividera bruksvärdesprincipens existensberättigande.

Oavsett vad får inte folk magiskt mer pengar över till fasta boendekostnader. Kakan är vad den är, och alla försöker hugga åt sig så stor bit av den som möjligt tills den tar slut. Kan man inte ta ut det på den faktiska hyran, så tar man istället betalt av underleverantörer för tillgång till fastighetens kundunderlag, säljer förstahandskontrakt, osv, osv.

Vad jag menar är att det nog är ganska hugget som stucket vad man gör, totalkostnaden för boendet kommer till sist bli densamma.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

hyresrätt 1000/1000 549kr mån

Permalänk
Medlem

Tidigare bodde jag i hyresrätt där kostade det 349:- för 100/10 idag bostadsrätt där 1000/1000 ingår i hyran.

Jag sparar över 5k i månaden efter byte till bostadsrätt, men den köpte jag också utan lån. Men även vid ett lån så hade jag sparat varje månad. Dessutom är min bostadsrätt större än vad hyresrätten var.

Är det inte skevt att de fattigaste i samhället som tvingas bo i hyresrätt har högre månadsutgifter för bostad än de som har råd att köpa sin bostad?! Smuts!

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Ja, om vi inför marknadshyror kommer hyresvärdarna helt sluta försöka ta ut så mycket vinst som möjligt på allting...

Du glömde snedstreck ironi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Lägger inga moraliska värderingar i det, men är någon förvånad över att hyresvärdarna tar ut vinsten någon annanstans när bruksvärdesprincipen hindrar dem att sätta marknadsmässiga hyror?

Man kan ju tycka att kommunala bostadsföretag borde kunna se bortom sin egen vinstoptimering.

Skrivet av Pepsin:

Ja, om vi inför marknadshyror kommer hyresvärdarna helt sluta försöka ta ut så mycket vinst som möjligt på allting...

Nej, de skulle såklart höja hyrorna till smärtgränsen vilket skulle motivera fler hyresrätter tills konkurrens om hyresgäster uppstod. I teorin nås en balans där hyreslägenheter är så billiga de kan bli och samtidigt vara lönsamma för hyresvärden. I en sådan konkurrenssituation kan prisvärd bredbandsuppkoppling vara en konkurrensfördel. Dock så gäller att i teorin är teori och praktik samma sak, men i praktiken är den inte det.

Permalänk
Medlem

Betalade 299:- för 500/500 i hyresrätt från 2016-2024. Kan tipsa andra att alltid hota med uppsägning vid slutet av bindningstiden så brukar det gå att binda om till samma pris. Fick dock ge mig vid senaste omförhandlingen och betalar nu 379:- vilket ändå kändes rimligt med tanke på prishöjningarna som skett varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Man kan ju tycka att kommunala bostadsföretag borde kunna se bortom sin egen vinstoptimering.

Till syvende og sidst är väl dock även de kommunala bostadsbolagen AB, och lyder som sådana under aktiebolagslagen. Utgångspunkten är att AB ska bedrivas med vinstsyfte i första rummet, även om det finns visst utrymme för avvikelser.

Men ja, tycka kan man förstås, även om bolagen i sak inte gör fel när de kramar varenda möjlig krona ur kunderna.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!