Grafikkort brann vid felsökning, kan man byta det säkert?

Permalänk
Medlem

Grafikkort brann vid felsökning, kan man byta det säkert?

Tjena!
För någon vecka sedan dog polarens dator, han försökte felsöka själv men beslutade att köpa nya delar istället för det var ändå dags.

Allt är nytt förutom gpu.

I7-14700k
Msi z790 wifi
Corsair ram 32gb
Corsair 1000w gold

Gigabyte 1080ti

Han & en annan vän byggde ihop allt men de fick inte den till att starta, så fick jag den.

Började med att lyfta ur moderkortet från chassit & starta det med integrerad grafik från cpun. Var inga problem, hade jag tänkt steget längre här så hade jag satt i gpun & testat med den utanför chassit.

Var väl helt inne i att det var nya saker så tänkte inte på det. Satte i & kopplade allt i chassit, dubbelkollade alla kontakter med.

När jag då sen skulle starta så hände inget, psu klickade bara men datorn var inte sugen på att starta. Stängde då av strömmen & satte igång en gång till för att testa igen, då sprakade något till & det kom rök.

Konstaterade direkt att det var grafikkortet då det luktade, så jag antar att det var det som var problemet med förra datorn med.

Min fråga är nu: Vågar man byta ut grafikkortet med ett nytt? Pcie platsen i moderkortet ser fin ut & datorn lirar fortfarande med integrerad grafik från cpu.

Planen just nu är att köpa något billigare att prova med men tänker ändå jag ställer frågan här.

Lägger även två bilder på kortet, tack!

Permalänk
Medlem

Om någon har samma fundering så gick det bra

Permalänk
Medlem

Användes originalsladdarna för PSU (om det är modulärt dvs)?
Mätt spänning?