Permalänk
Medlem

AP som kan verka som VPN client

Hej,
Då min mor bor i ett annat land hade jag velat sätta upp en Ap som stödjer vpn client. Lättast hade varit om den stödjer WireGuard. Verkar dock vara svårt att hitta och bästa lösningen kanske är att köpa en router och stänga av DHCP. Har ni några tips?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pelegrino:

Hej,
Då min mor bor i ett annat land hade jag velat sätta upp en Ap som stödjer vpn client. Lättast hade varit om den stödjer WireGuard. Verkar dock vara svårt att hitta och bästa lösningen kanske är att köpa en router och stänga av DHCP. Har ni några tips?

Den kan per definition inte finnas men möjligen kan man göra om en hemmarouter så att den får en liknade funktionalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den kan per definition inte finnas men möjligen kan man göra om en hemmarouter så att den får en liknade funktionalitet.

Hur menar du?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pelegrino:

Hur menar du?

En ap kan inte köra en vpnklient för då är det inte en ap.
Vissa routrar kan köra en vpnklient och vissa en vpnserver och kan ibland även samtidigt ge ap funktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns förstås enterprise-accesspunkter som har denna funktion, dvs som är tänkt att kunna anslutas mot valfri internet-förbindelse och som därefter kopplar upp GRE/IPSec-tunnel in mot huvudkontoret.

Närmsta du kan komma en konsumentprodukt som kan åstadkomma detta är antingen valfri trådlös router som stödjer DD-WRT/OpenWRT, alternativt Mikrotik router/RouterOS. En korrekt konfigurerad satellit-router med VPN-förbindelse bör ha en konfigurerad blackhole-regel för routingen så att inte trafiken skickas rakt ut mot internet och nätet framför om exempelvis tunneln inte kopplar upp sig av en eller annan anledning.

Enklast skulle jag säga är att gå WRT-vägen då GUI:t där är mer användarvänligt kontra det i RouterOS, och det finns tydligare guider på nätet hur du går tillväga. Du kan förstås göra mycket mer med RouterOS, men inlärningskurvan där är relativt brant.

Några exempel på hårdvara som kan lösa det du är ute efter:
WRT
Valfri supporterad modell från exempelvis Asus, Netgear, D-Link eller TP-Link (kolla på denna lista https://wiki.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices)

Mikrotik
Mikrotik hAP ac lite - RB952UI-5AC2ND (100Mbps)
MikroTik hAP ac² - RBD52G-5HacD2HnD-TC (Gigabit)

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD