Winamp släppt som öppen källkod

Permalänk
Melding Plague

Winamp släppt som öppen källkod

Nu kan vem som helst ladda ned och kompilera den ikoniska mp3-spelaren, som visar sig vara utvecklat med DirectX 9.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Winamp - It really whips the llama's ass

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Medlem

Aaah Winamp, trevliga minnen. Men ett otrevlig minne dyker alltid upp när någon säger Winamp.
Jag var på en fest hemma hos en kompis. Han hade Winamp igång på sin dator, kopplat till två stora högtalare. Vi var väl ett tjugotal personer.
Jag, vid den tiden typ 20 år, satte mig vid hans dator och kollade igenom hans spellistor, lite förfriskad.

Hittade en spellista med en bra technolåt. Dubbelklickade på låten, men istället började en låt från Celine Dion att spela. Fattade inget och dubbelklickade snabbt på technolåten igen. Samma resultat, började kännas jobbigt. Efter typ femte gången den låten startade om så började folk skratta i bakgrunden. Jobbigt-känslan ökade och jag vågade knappt vända mig från skärmen.

Fattade till slut, efter vad som kändes som en evighet, att låtarna i spellistan faktiskt inte fanns på hårddisken, så Winamp hoppade till nästa låt automatiskt, vilket visade sig vara en låt från Celine Dion.

Lite skamsen gick jag ut för att ta lite frisk luft

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Gamla klassiska Winamp det va tider det. Slutade använda programmet när de gjorde om det o började med reklam etc.

Permalänk
Medlem

Winamp, en del av ens uppväxt. Bra skit.

Permalänk
Medlem

Favoritspelaren till att lyssna på 🏴‍☠️ musik.

Skämt åsido, skulle lätt använt den om den kunde synca ihop med mina spotify listor med något coolt custom skin.

Har för mig tidigt i spotifys livscykel att vi hade tillgång till 3e parts appar som kunde spela upp spotifys innehåll? Nästan säker på att jag körde en inofficiell spotify app på min Nokia N9.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hjälpsam

Llama på grönbete, ska bli spännande att projekt som kommer från detta.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

När använda jag Winamp sist? 2007? Kommer inte ihåg.

Permalänk
Medlem

Nice!
Tycker fortfarande att deras UI, med stöd för skins, känns intuitivt.

Permalänk
Medlem

Detta är inte "öppen källkod" (open source), utan en form av "source available". Läser man licensen så står det "No Distribution of Modified Versions: You may not distribute modified versions of the software, whether in source or binary form."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusL:

Detta är inte "öppen källkod" (open source), utan en form av "source available". Läser man licensen så står det "No Distribution of Modified Versions: You may not distribute modified versions of the software, whether in source or binary form."

Precis. Tredje punkten i definitionen av öppen källkod:

Citat:

The license must allow modifications and derived works, and must allow them to be distributed under the same terms as the license of the original software.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Precis. Tredje punkten i definitionen av öppen källkod:

Det finns dock ingen enskild definition av öppen källkod, och det finns andra definitioner som inte har lika strikta krav (t.ex. Richard Stallmans). Så om detta är öppen källkod eller inte beror på vem man frågar, däremot är nog alla överens om att det inte är fri källkod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perost:

Det finns dock ingen enskild definition av öppen källkod, och det finns andra definitioner som inte har lika strikta krav (t.ex. Richard Stallmans). Så om detta är öppen källkod eller inte beror på vem man frågar, däremot är nog alla överens om att det inte är fri källkod.

Richard Stallman har inte ens någon egen definition av öppen källkod (open source) så vitt jag vet. I bästa fall refererar den här till andras definitioner av öppen källkod. Han är mer intresserad av fri programvara (free software), som är ett bredare och striktare begrepp än öppen källkod.

En licens som inte tillåter spridning av modifierade kopior är inte öppen källkod enligt någon definition från någon trovärdig källa, så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande Winamp.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Gamla klassiska Winamp det va tider det. Slutade använda programmet när de gjorde om det o började med reklam etc.

Reklam? Jag har inte sett någon reklam

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Använder det nästan dagligen, fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det finns dock ingen enskild definition av öppen källkod, och det finns andra definitioner som inte har lika strikta krav (t.ex. Richard Stallmans). Så om detta är öppen källkod eller inte beror på vem man frågar, däremot är nog alla överens om att det inte är fri källkod.

Open Source Initiative var grundat för att göra begreppet "Open Source" populärt. Även om de inte lyckats få en varumärkesskydd för det så är det i praktiken de som äger begreppet. De har publicerat sin Open Source Definition och har en lista över licenser som de godkänt.
Gratis källkods-repo-tjänster på webben kan ibland kräva att den källkod man lägger upp där lyder under en OSI-godkänd licens.

Det är ganska lätt att se att Webamps källkod inte skulle godkännas som "open source" under OSI's definition.

Visa signatur
Permalänk

Nostalgi. Minns att jag sprang ner till det lokala biblioteket med en näve full utav floppies och tankade ner senaste versionen utav Winamp och jagade skins som en galning under de korta 30 minuterna man hade tillgång till internet. The struggle was real.

Visa signatur

Ryzen 5 1600X | ROG STRIX b350-f Gaming | Corsair 32GB 3200MHz | ASUS GTX 1060 6GB

Permalänk

Använder det i stort sett dagligen, bl.a. för musik jag faktiskt äger och inte streamar.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Alltid kul när "riktiga" företag släpper sin kod på ålderns höst så man kan gräva och se att de har samma barnsliga beteende som en själv

static void doMyDirtyShitholeDockingShit(HWND myWnd, RECT newr, int sedge) // -1 to do all Delete "$INSTDIR\Plugins\gen_nomad.dll" ; ha ha fuck off creative if (*p) { MessageBox(NULL,"Yo, this is some long ass shit","FUCK!",MB_OK); //FUCKO }

Permalänk
Hedersmedlem

Sista vettiga versionen är ändå 2.97 eller vart det nu var de slutade. Det känns som det är ganska många år före DX9 ändå

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Reklam? Jag har inte sett någon reklam

Kom att tänka på "lama" bröten som spammades, kanske det han tänker på?
Känner igen att det var något som störde i senare släpp av Winamp, men osäker på om det var reklam.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)