Uppgradera färdigbyggd OMEN dator - Vilket moderkort, chassi osv?

Permalänk

Uppgradera färdigbyggd OMEN dator - Vilket moderkort, chassi osv?

Hej!

Under COVID köpte jag en färdigbyggd speldator från HP - OMEN då det under den tiden inte fanns några grafikkort att få tag på på något annat sätt, typ. Plus att jag väl var lat.

Dock har jag nu tröttnat på hur fantastiskt dålig kylningen är på denna! Den låter som fan så fort jag spelar något ens lite krävande.

Så jag tänkte byta chassi, moderkort, CPU kylare, fläktar osv för att få en bättre kyld dator men jag vet inte hur jag vet vad jag skall välja!

Vad är kompatibelt? Vad behöver jag? Behöver jag ett bättre nätaggregat för att driva det osv. osv.

Det var denna jag köpte med RTX 3070 och ett Ryzen 7 3700X. https://support.hp.com/se-sv/document/c07015292

All hjälp med val av komponenter och var jag skall köpa dom för att få en bra tyst dator hade uppskattats.

Tusen tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ser ut som att moderkortet är helt standard AM4.
Vilket betyder att du enkelt kan byta CPU kylare, kanske t.o.m. utan att ta ut moderkortet ur chassit.

Utöver det så kan du ju enkelt biffa upp chassiventilationen en hel del med lite extra fläktar.
Och vill du göra det bra så byter du även de fläktar du redan har, för jag antar att dom är av den billiga sorten.
Bra chassiventilation gör så att både CPU och framförallt GPU kan jobba betydligt svalare (= tystare).

Men var jag i din situation så skulle jag börja med CPU kylaren.
Den billigaste Thermalright Peerless Assassin du kan hitta är en massiv uppgradering och kommer att lösa alla dina CPU temp/ljud problem.
Och vill du snika lite så hör med dina polare, nån kanske har en AMD "Wraith prism" kylare liggandes (heatpipe modellen).
Även den bör vara en redig (och billig) uppgradering.

Så du behöver inte byta vare sig chassi eller moderkort för att få tyst på din dator