Lista ut M- & ST-skruvar utifrån bilder!

Permalänk

Lista ut M- & ST-skruvar utifrån bilder!

Tjo igen!

Jag köpte följande arbetsbord: https://www.dpj.se/hoj-och-sankbart-skrivbord/14842-219116-ho... förra veckan vilket kom i två paket. Nu ska jag sätta ihop själva stativet och dessvärre så är inte skruvfickorna med de olika skruvarna märkta med vilka som är vilka M- respektive ST-skruvar så jag måste gissa mig fram utifrån antal och skruvkunskaper där jag saknar det sistnämnda.

Den som det är tre (högst upp till höger i andra bilden, dvs., tredje plastfickan från vänster i första raden) av ser jag i plastfickan att de verkar inte ha något "huvud" som de övriga skruvarna så de kanske är då M8*8 Machine Screw. Jag vet inte vad första och andra siffran i M- respektive ST-beteckningarna betyder!

Jag tänkte sätta etiketter på varje plastficka när jag listat ut vilken skruv som är vilken då instruktionerna anger bara M- respektive ST- och bilderna på skruvarna går knappt och se annars i instruktionerna/manualen.

Tack för all hjälp på förhand! \[^_^]/

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem

*läste fel*
Första siffran är diametern och andra är längden i mm.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

ST är träskruvar och som borrar sig in.
M är maskinskruvar och är fin gängade.
M Countersunk har ett platt huvud och fin gängade.

Permalänk
Medlem

Första raden andra bilden, från vänster till höger

  • Okänd, (2 Styck M4*10?)

  • ST5*16 tapping screw

  • M8*8 Machine Screw

Andra raden andra bilden, från vänster till höger

  • ST5*20 Tapping Screw

  • M6*10 Machine Screw

  • M6*14 Machine Screw

  • M6*25 Machine Screw

  • M6*16 Countersunk Screw

Permalänk
Skrivet av Spretcher:

*läste fel*
Första siffran är diametern och andra är längden i mm.

Aha, då får jag ta fram mätband och köra uteslutningsleken. Det jag vet är att bordsskivan kommer med icke-förborrade hål så vissa skruvar bör därför vara ämnade för dem? Hm, den mellersta plastfickan i den tredje bilden så finns det ingen chans i världen att de skulle bara vara 25 mm långa, de ser helt klart ut som 3-4 cm långa. Men jag ska mäta, kanske ögonen bedrar mig!

Skrivet av jreklund:

ST är träskruvar och som borrar sig in.
M är maskinskruvar och är fin gängade.
M Countersunk har ett platt huvud och fin gängade.

Som jag skrev till föregående så kanske detta innebär att ST är skruvar ämnade för icke-förborrade hål till bordsskivan? Vad menas med "fin gängade"? Hur kan motsatta "ful gängade" se ut? Ett gäng skruvar har en slags konformad del på baksidan av gänghuvudet (där man stoppar skruv-bit i).

Skrivet av nmc:

Första raden andra bilden, från vänster till höger

  • Okänd, (2 Styck M4*10?)

  • ST5*16 tapping screw

  • M8*8 Machine Screw

Andra raden andra bilden, från vänster till höger

  • ST5*20 Tapping Screw

  • M6*10 Machine Screw

  • M6*14 Machine Screw

  • M6*25 Machine Screw

  • M6*16 Countersunk Screw

OJ! Tack så hemskt mycket, då har jag en bra start att utgå ifrån!

Hm, ja, jag är smått förvirrad över att det finns två plastfickor där det bara finns 2 skruvar när innehållsförteckningen inte visar 2 för två olika Ms eller STs. De övriga Qty-siffrorna till vänster i första bilden är endast övriga delar av bordsprylen.

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"