Erbjudanden från Amazon Prime Days!

Hur får jag mitt FTP program att funka med min Router och brandvägg?

Permalänk
Medlem

Lite förklaringar om vanliga ping-meddelanden. Det finns naturligtvis fler situationer, som att brandväggar dödar ICMP (ping) paket längs med vägen.
https://stackoverflow.com/questions/22110622/ping-response-re...

Citat:

Destination host unreachable
- means that there was no valid route to the requested host. (Wrong IP perhaps)
Request timed out
- means that the local host did not receive a response from the destination host, but it was able to reach it.

Permalänk
Medlem

Ok! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Eftersom du sitter bakom en router så måste du köra passive mode. Det kräver i sin tur att skolans ftp är konfigurerad för active mode. Den aktiva parten i ftp-kommunikationen är den som tar emot anslutningar, vilket betyder att man behöver ha koll på portar som kan användas och att de är öppna osv osv. Det krävs normalt inga portöppningar eller brandväggsöppningar för att köra passive. ftp-protokollet är ett härke.

Med detta sagt, kan du inte bara ansluta med din webläsare? Det brukar funka med ftp://anvnamn:lösenord@ftp.server.se/path

Webbläsare har plockat bort stöd för ftp

TS: du är säker på att det är ftp och inte sftp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Webbläsare har plockat bort stöd för ftp

TS: du är säker på att det är ftp och inte sftp?

Hej! Nej jag är inte säker på det hela? Men jag har testat både och och det har inte funkat med någon av dem?

Permalänk
Hedersmedlem

Är det en ip-adress eller domän du försöker nå?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Är det en ip-adress eller domän du försöker nå?

Jag har bara fått en ipadress från en av lärarna idag. Vi har haft kontakt med lärarna två gånger på sex veckor. Deras system gällande läroplattformen funkar inte och lärarna har varit sjuka nonstop. Så någon direkt hjälp har jag inte fått därifrån. Det är distanskurs. Ipadressen skulle i alla fall gå till deras FTP server var det sagt. Vi använder VPN också. I mailet jag fick av en av lärarna så skulle den vara på när vi ska använda FTP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Källport: Fylls normalt inte i, operativsystemet väljer en lämplig.
IP adress för mål: IP-adress för servern att ansluta till.
Målport: Beror på, se nedan.
Protokoll: TCP. Märkligt att det finns ett val.
Kommentar: Spelar ingen roll.
Passive mode: Påslaget. Detta är kritiskt, som du ser på diskussionen ovan.

Inlägget du svarade på gällde hur man öppnar portar i TS router för framtida bruk.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Inlägget du svarade på gällde hur man öppnar portar i TS router för framtida bruk.

Ja och även i min uppgift nu egentligen, eftersom Filezilla sa ifrån att jag inte kan nå FTP servern på grund av antingen brandväggen eller routern.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RobbanV:

Ja och även i min uppgift nu egentligen, eftersom Filezilla sa ifrån att jag inte kan nå FTP servern på grund av antingen brandväggen eller routern.

Du har mycket att lära här. Så mitt förslag är att du sitter ner och börjar om.
Felmeddelandet du fick från FileZilla handlar om active mode. Det ska du mest troligt inte använda.
När du är uppkopplad på VPN så går trafiken förbi din router över VPN-länken. Så vad du gör med din router och vilket IP du har på din router spelar noll roll i sammanhanget. Du är på ett annat nätverk.

Gissningsvis VPN'ar du in på skolans nätverk och kan nå denna FTP-server utan att gå genom någon router. Jag gissar att ni är på samma nätverk.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du har mycket att lära här. Så mitt förslag är att du sitter ner och börjar om.
Felmeddelandet du fick från FileZilla handlar om active mode. Det ska du mest troligt inte använda.
När du är uppkopplad på VPN så går trafiken förbi din router över VPN-länken. Så vad du gör med din router och vilket IP du har på din router spelar noll roll i sammanhanget. Du är på ett annat nätverk.

Gissningsvis VPN'ar du in på skolans nätverk och kan nå denna FTP-server utan att gå genom någon router. Jag gissar att ni är på samma nätverk.

Tack för svar! Jag kan inte så mycket om det här. Det har du rätt i. Du menar att VPN tunneln går rakt igenom routern och därför spelar inte vissa inställningar någon roll i routern? För det är den enda vägen ut till Internet från mitt hem, via den mobila routern, då det inte finns fiberuppkoppling här. Jag pluggar på distans. Ja det är skolans VPN, där har du helt rätt. Jag har testat en miljon gånger, men jag kommer inte in på skolans FTP server? Jag har nu tagit bort mina inställningar från routern. Men det funkar ändå inte? Går det att återställa FileZillan med någon knapptryckning, då jag har testat olika inställningar med ipomfång o.s.v. Sedan får jag nog också slänga iväg ett mail till Movants lärare om det hela. Börjar tröttna då jag har hållt på i två dagar med samma uppgift.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RobbanV:

Tack för svar! Jag kan inte så mycket om det här. Det har du rätt i. Du menar att VPN tunneln går rakt igenom routern och därför spelar inte vissa inställningar någon roll i routern? För det är den enda vägen ut till Internet från mitt hem, via den mobila routern, då det inte finns fiberuppkoppling här. Jag pluggar på distans. Ja det är skolans VPN, där har du helt rätt. Jag har testat en miljon gånger, men jag kommer inte in på skolans FTP server? Jag har nu tagit bort mina inställningar från routern. Men det funkar ändå inte? Går det att återställa FileZillan med någon knapptryckning, då jag har testat olika inställningar med ipomfång o.s.v. Sedan får jag nog också slänga iväg ett mail till Movants lärare om det hela. Börjar tröttna då jag har hållt på i två dagar med samma uppgift.

Inställningar du gör i din router spelar ingen roll om du kopplar upp mot skolan på VPN.
Jag förstår att du börjar tröttna, men du kanske ska kontakta någon på skolan istället. Om du inte kan få tag på lärarna hade jag ringt rektorn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Inställningar du gör i din router spelar ingen roll om du kopplar upp mot skolan på VPN.
Jag förstår att du börjar tröttna, men du kanske ska kontakta någon på skolan istället. Om du inte kan få tag på lärarna hade jag ringt rektorn.

Tack för svar! Jag ska ha internetmöte med en av extralärarna imorgon. Jag ska ta upp det med honom och en miljon andra frågor då vi bara haft ett möte sedan 19 augusti, vilket är i underkant. Meningen med studerande är ju att det ska vara en genväg till kunskap. Här känns det tvärtom då Movants läroplattform håller på att uppdateras. Det kanske har med det att göra? Fast då tycker man ju att de borde ha sagt någonting, och inte hålla inne med det. Jag har förlorat två dar på något som borde funkat direkt. Får jag inga tillfredställande svar så kontaktar jag rektorn. Tack för ditt tips i alla fall. Ha det gott! Robban

Permalänk
Medlem

Kan någon utifrån IIS exemplet nedan visa vilka inställningar det ska vara i Telias router inställningar? Vid en port forwarding? Det hela gäller egentligen Källport och Målport. Hur vet jag vilka portnummer och var som ska skrivas vid portforwarding i Routern? t. ex. i en av uppgifterna som jag ska göra så ser det ut såhär:

"Installera IIS på din server och öppna en port i din bredbandsdelare för IIS tjänsten
Installera IIS tjänsten på din server.
Konfigurera bredbandsdelaren till att vidarebefordra port 80 till rätt IP-adress.
Anslut till IIS för att verifiera att det fungerar.
Omdirigera IIS port till 11080
Använd din laptop för att ansluta till IIS tjänsten för att verifiera att det fungerar "

Källport: Vad ska jag skriva här i IIS exemlet? 21 eller?
IP adress för mål: Vad ska jag skriva här IIS exemplet?
Målport: Vad ska jag skriva här i IIS exemplet?
Protokoll: TCP + UDP har jag valt.
Kommentar: Här kan man namnge vad som förmodar jag.

Tack för er hjälp som vanligt. Robban

Permalänk
Hedersmedlem

Aningen förvirrande uppgift i mina ögon. Men du kör IIS som webbserver antar jag, eftersom det står port 80 i texten (och inte 21 som är FTP)?
Till en början ska då källport och målport båda vara 80.
Protokoll är bara TCP för gammal vanlig HTTP (TCP + UDP för HTTP/3).

När de säger att du ska "omdirigera" så tycker jag det är lite oklart vad de menar...
Om IIS ska vara oändrat men svara på 11080 utifrån ska du ändra källport på routern.
Om det istället är IIS du ska ändra till 11080 men den ska svara på 80 utifrån ändrar du inställningarna i IIS och ändrar målport på routern.
Eller så kan man ju göra båda, ändra IIS till 11080 och ändra både målport/källport på routern.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Jag får kolla igenom ditt svar. Sedan av någon märklig anledning så kom inte detta med i mitt förra inlägg:
"Hej alla och tack för er hjälp! Problemet var att skolan ännu inte hade ordnat till sin FTP server. Idag klickade jag på snabbanslut med de inställningar jag haft från början och kom in direkt på skolans FTP server. Så mycket för två dagars grovgöra i onödan. I alla fall! Tack ska ni ha alla för er hjälp ännu en gång. Det jag egentligen skulle vilja veta nu är hur man gör en portforwarding I Telias router då jag nog inte förstått riktigt ännu utifrån de svaren jag fått än så länge?".

Permalänk
Medlem

Hej Thomas!

Du skriver: ” Aningen förvirrande uppgift i mina ögon”. Det är mycket som har varit förvirrande, läroplattformen är inte uppdaterad och fungerar som det ska, alla uppgifterna ska tydligen inte göras från läroplattformen, men vi har inte fått reda på vilka vi ska eller skulle ha gjort, då de nu menar på att vi bara ska göra uppgifterna från FTP servern och inte de på läroplattfomen Omniway? Jag som redan gjort de flesta uppgifterna får nu en hel drös andra som vi inte visste om innan.

Du skriver: ” Men du kör IIS som webbserver antar jag, eftersom det står port 80 i texten (och inte 21 som är FTP)?”. Jag har lagt denna uppgift på hyllan eftersom jag nu gått över till Movants FTP server istället för att lösa de nya uppgifterna. Jag kan inte så mycket om serverhantering då jag aldrig befattat mig med det hela.

Du skriver ” jag det är lite oklart vad de menar” Jag håller med.

För att ännu en gång påpeka att jag förlorade två dagars arbete på en FTP server som inte var igång och en massa uppgifter från läroplattformen Omniway som tydligen inte skulle göras, utan att få information om det. Otroligt enligt mig, jag hade ju kunnat göra de korrekta uppgifterna från Movants FTP server och kommit mycket längre än vad jag är nu om jag bara hade fått någon information om det hela.

Tack ändå Thomas och alla andra som försökt hjälpa till i denna tråd. Ha det gott!