Hur öppna upp retro Full Tower chassi?

Permalänk
Medlem

Hej! Har denna dator som jag göra mig av med men lyckas inte ta mig in i burken för att se vad som sitter. Någon som har tips.

Som ses på bild har jag lyckats ta av fronten samt skruva ut två skruv på baksidan som jag tycker borde hålla sidoplåten men den sitter fortfarande som berget. Har försökt skjuta både framåt och bakåt, till och med med lite bankande med en hammare och träkloss utan framsteg...

Permalänk
Medlem

Mycket drämel och möda?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk

inte så att den ska vikas ut åt sidan som en dörr bara?

har för mig jag öppnat nått liknande för skitlänge sen och vill minnas att sidan viks ut som en dörr med gångjärnet vid fronten och kan sen hakas ur helt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Mycket drämel och möda?

Helst icke destruktiv lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

inte så att den ska vikas ut åt sidan som en dörr bara?

har för mig jag öppnat nått liknande för skitlänge sen och vill minnas att sidan viks ut som en dörr med gångjärnet vid fronten och kan sen hakas ur helt.

Ska försöka det imorgon!

Permalänk
Medlem

En del äldre lådor som har "skjutmekanismen" kan sitta nåt så in i helvete och det redan när dom var nya och dom varit stängda i 3sek.
Några tips att få upp dom är.
Lägg chassit på sidan med den sida du vill öppna uppåt och använd det mesta av din vikt/kraft till att trycka ned sidan (dvs på övre och undre delen samt i en del fall även på framsidan av "sidodörren" om chassit hade stått upp) och sedan försök skjuta den bakåt.
Fler personer, en som läggar all vikt/kraft på att trycka ned sidan och en som försöker skjuta sidan, och JA det kan behövas i en del fall.
Hammare/plast/gummi hammare och en bit trä/plast/nåt som går att slå på och ger lite svar men som samtidigt ej skadar plåten och heller mejsel/nåt annat platt som man kan bända med, om det går vill säga kan behövas ibland med.

Men först bör du ju kolla så att det verkligen är ett chassi där sidorna kan öppnas!
Dvs så att det inte är ett chassi som ytter plåten är en låda och innehållet dras ut, och dom kan sitta fast lite med men oftas inte så mycket.
Och har råkat ut för det själv runt 2005 höll på ett bra tag att försöka skjuta båda sidorna för att öppna chassit och vred o vände på skiten många gånger för att helt plötsligt så lossnade insidan och och åkte ut till hälften innan jag fick stop på det, samtidigt som jag nästan sket på mig.
Hade åkt i cement golvet från stående annars.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Bilder på högra sidan?
Fler bilder på fronten med och luckan.
Verkar vara en dörr vad jag kan se utifrån på bilderna.
Ps: kan finnas en liten spärr i fram i mitten.
Återkom med ett slutresultat

Permalänk
Hedersmedlem

Brutalt chassi! Den där vill jag gärna se insidan på!

Lägg den på sidan när du försöker öppna. Det kan vara så att sidan sitter i spänn och därför inte vill släppa.

Troligen ska högersidan öppnas genom att dra den framåt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Brutalt chassi! Den där vill jag gärna se insidan på!

Lägg den på sidan när du försöker öppna. Det kan vara så att sidan sitter i spänn och därför inte vill släppa.

Troligen ska högersidan öppnas genom att dra den framåt.

Har för mig insidan skriker sent 90tal tidigt 2000 oem dator. Mycket luft lite innehåll.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har för mig insidan skriker sent 90tal tidigt 2000 oem dator. Mycket luft lite innehåll.

Tror nog chassit är äldre än sent 90-tal.
IO-plåt, nätagg och kontakter mm på baksidan (samt hela platta monolitiska baksidan och den grova plåten mm) ger nog mer vibbar av några år tidigare än så tror jag? @OSkar000 kanske har lite input där

Men jepp lär nog finnas en del luft där i mitten

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Du är nästan 10 år fel.

Mycket talar för tidigt 90-tal.

1. AT moderkort. Ser ut att kunna finnas plats för fullsize AT kort.
2. Fullstort AT nätaggregat.
3. Designen på fronten påminner mycket om tidigt 90-tal.

Ursprunlig hårdvara troligen en 486 DX33 eller liknande. Kan vara 386 men så gammalt tror jag inte.

Visa signatur

|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Du är nästan 10 år fel.

Mycket talar för tidigt 90-tal.

1. AT moderkort. Ser ut att kunna finnas plats för fullsize AT kort.
2. Fullstort AT nätaggregat.
3. Designen på fronten påminner mycket om tidigt 90-tal.

Ursprunlig hårdvara troligen en 486 DX33 eller liknande. Kan vara 386 men så gammalt tror jag inte.

Håller med. Notera strömkontakten för monitorn, det hade jag på min första 486:a.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

En del äldre lådor som har "skjutmekanismen" kan sitta nåt så in i helvete och det redan när dom var nya och dom varit stängda i 3sek.
Några tips att få upp dom är.
Lägg chassit på sidan med den sida du vill öppna uppåt och använd det mesta av din vikt/kraft till att trycka ned sidan (dvs på övre och undre delen samt i en del fall även på framsidan av "sidodörren" om chassit hade stått upp) och sedan försök skjuta den bakåt.
Fler personer, en som läggar all vikt/kraft på att trycka ned sidan och en som försöker skjuta sidan, och JA det kan behövas i en del fall.
Hammare/plast/gummi hammare och en bit trä/plast/nåt som går att slå på och ger lite svar men som samtidigt ej skadar plåten och heller mejsel/nåt annat platt som man kan bända med, om det går vill säga kan behövas ibland med.

Men först bör du ju kolla så att det verkligen är ett chassi där sidorna kan öppnas!
Dvs så att det inte är ett chassi som ytter plåten är en låda och innehållet dras ut, och dom kan sitta fast lite med men oftas inte så mycket.
Och har råkat ut för det själv runt 2005 höll på ett bra tag att försöka skjuta båda sidorna för att öppna chassit och vred o vände på skiten många gånger för att helt plötsligt så lossnade insidan och och åkte ut till hälften innan jag fick stop på det, samtidigt som jag nästan sket på mig.
Hade åkt i cement golvet från stående annars.

Instämmer. Särskilt så när det rör sig om ett gammalt pansarchassi med plåt som inte ger efter i första taget, och det förmodligen spenderat ett antal år i någon källare med sådär klimat. Det kan sitta något så fruktansvärt.

Instämmer förstås också i att man verkligen bör läsa lusen av chassit så gott det går innan man börjar fundera på att använda våld, och då genomtänkt och med måtta.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Success! Att lägga på sidan var ett bra tips! Plåten gick att ta loss från framkant, att dra utåt dvs inte skjuta framåt. Bild på innehållet som önskat, ser ut att ha nytta över tid.

Tack för alla tips och råd! Nu är nästa uppgift att hitta ny ägare

Permalänk
Medlem

Socket 7, Pentium av något slag?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babbar:

Success! Att lägga på sidan var ett bra tips! Plåten gick att ta loss från framkant, att dra utåt dvs inte skjuta framåt. Bild på innehållet som önskat, ser ut att ha nytta över tid.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Nice.
Men nån har varit där och bytt ut original prylarna.
Nätagget hör nämligen till en betydligt tidigare maskin än vad moderkortet är

Förslagsvis så säljer du chassit separat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babbar:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Snyggt jobbat!

Japp, den där burken har garanterat uppgraderats, moderkortet är typ ett decennium nyare än chassit.

Asus P/I-P55T2P4 är lite av en helig graal för många när det kommer till P55C (Pentium MMX)-moderkort. 430HX, fixar högre multipliers utan mods, osv. Riktigt trevligt fynd. Sitter det redan en P233MMX i det är det helt perfekt för i stort sett allt DOS-spelande fram tills att VESA-grafik och högre upplösningar blev aktuella. Grejen med just MMX är att man har tillgång till TR12-testregistrena och med hjälp av dem och cacherna kan ställa in hastigheten i väldigt små steg.

Det enda tråkiga med det är väl Dallas-RTC-modulen. Det inbyggda batteriet lär vara tokslut, och modulen ser inte ut att vara socklad. Det är dock inte skitsvårt att modda dem och stoppa dit batterihållare för ett vanligt CR2032. Gör man snabbvarianten av det där man inte tar bort gjutmassan och det gamla batteriet helt går det nog rent av för den försiktige att reda ut det utan att löda loss modulen.

Släng upp lite bilder på instickskorten också vettja

Och japp, håller med föregående skribent om att chassi och moderkort bör avyttras separat. Det där kortet ska sitta i nån liten smidig Baby AT-låda, inte den där monstrositeten. Den tilltalar en helt annan marknad eller vad man ska säga.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Många kloka ord och saker jag har väldigt lite koll på! Att sälja chassi och delar separat låter bra, skönt om någon kan komma och hämta chassi medan delarna ganska lätt skickas. Lägger upp chassit på Sweclockers köp och sälj i så fall, förslag på pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babbar:

Många kloka ord och saker jag har väldigt lite koll på! Att sälja chassi och delar separat låter bra, skönt om någon kan komma och hämta chassi medan delarna ganska lätt skickas. Lägger upp chassit på Sweclockers köp och sälj i så fall, förslag på pris?
<Uppladdad bildlänk>

Har tyvärr ingen aning om vad det är värt.
Vill bara tacka för nostalgin. Jag har både ägt och använt likadana delar som på den bilden. Och hade jag haft kvar minnesuppgraderingen till matroxkortet så hade du fått den.
Men allt är återvunnet sen minst tjugo år sen.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babbar:

<Uppladdad bildlänk>

Etherlink III satt i allt i mitten av nittiotalet
Matrix Grafikkort
ett scsi kort är diskarna oxå scsi?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sinsei

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Etherlink III satt i allt i mitten av nittiotalet
Matrix Grafikkort
ett scsi kort är diskarna oxå scsi?

Yes, två SCSI diskar. En Quantum och en WD tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babbar:

Yes, två SCSI diskar. En Quantum och en WD tror jag.

Det var riktigt coolt på den tiden

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sinsei

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det var riktigt coolt på den tiden

Har en stapel på ca 15 SCSI diskar som jag inte vet vad gör med. Finns det något värde i dessa fortfarande tror ni? Och då antar jag att det är entusiast värde vi snackar om, inte regelrätt lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Snyggt jobbat!

Japp, den där burken har garanterat uppgraderats, moderkortet är typ ett decennium nyare än chassit.

Asus P/I-P55T2P4 är lite av en helig graal för många när det kommer till P55 (Pentium MMX)-moderkort. 430HX, fixar högre multipliers utan mods, osv. Riktigt trevligt fynd. Sitter det redan en P233MMX i det är det helt perfekt för i stort sett allt DOS-spelande fram tills att VESA-grafik och högre upplösningar blev aktuella. Grejen med just MMX är att man har tillgång till TR12-testregistrena och med hjälp av dem och cacherna kan ställa in hastigheten i väldigt små steg.

Det enda tråkiga med det är väl Dallas-RTC-modulen. Det inbyggda batteriet lär vara tokslut, och modulen ser inte ut att vara socklad. Det är dock inte skitsvårt att modda dem och stoppa dit batterihållare för ett vanligt CR2032. Gör man snabbvarianten av det där man inte tar bort gjutmassan och det gamla batteriet helt går det nog rent av för den försiktige att reda ut det utan att löda loss modulen.

Släng upp lite bilder på instickskorten också vettja

Och japp, håller med föregående skribent om att chassi och moderkort bör avyttras separat. Det där kortet ska sitta i nån liten smidig Baby AT-låda, inte den där monstrositeten. Den tilltalar en helt annan marknad eller vad man ska säga.

Det bästa med 430HX korten är att de brukar stödja 75/83 MHz FSB. Detta är väl ett rätt sent kort för Socket 7 om jag minns rätt.
De skojigaste socket 7 korten tycker jag var/är SS7 korten med 100 MHz FSB.

Permalänk
Hedersmedlem

Ur entusiastsynpunkt så gillar jag scsi-diskar och jag vet det finns fler. Beroende på storlekar så går det få olika bra betalt men räkna inte med mycket mer än enstaka hundringar styck.

Chassit... jag gav runt tusenlappen för ett liknande för några år sedan. Det innehöll en trasig 486a men var i övrigt i gott skick. Sweclockerspriset är troligen lite lägre men mycket beror på vart i landet grejerna finns.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babbar:

<Uppladdad bildlänk>

Grafikkortet ser ut att vara ett Matrox Mystique. Kanske inte ett optimalt kort om man vill ha kompatibilitet med de gamla DOS-spel som moderkort/processor är perfekt för, men det går ju att ersätta. Ett S3 Virge eller Trio64 kan man få för kaffepengar, det blir bara jobbigt att få tag i om man är picky med tillverkare osv (vilket man iofs kan ha anledning att vara). Något jag gillar med Matrox är att bilden alltid är knivskarp, även på moderna inte särskilt förlåtande LCD-skärmar.

Nätverkskortet är ett 3com 3c509. En riktig arbetshäst. En mycket trevlig grej med dem är att såväl W95 som W98 (som väl är vad som är aktuellt att köra på en Pentium-burk) har drivers inbyggda. Dvs inget bökande med floppies etc för att kopiera över drivers. Notera att USB-headern på moderkortet levererar USB 1.0, dvs det funkar inte med USB-stickor. I bästa fall är USB-tangentbord och möss kompatibla.

SCSI-kortet vet jag ingenting om. SCSI har aldrig varit min pryl, med dagens mått mätt är det bara bullrigt och slött, och dessutom är förstås en 25-30 år gammal mekanisk hårddisk opålitlig oavsett interface. Det finns bättre vägar att gå nu, om man inte är typen som tycker det är den del av upplevelsen att det ska yla och knattra om datorn

Kan inte utläsa märkningen och i förlängningen frekvensen på processorn, men det är en P54C-pentium, dvs "original-Pentium" hursomhelst. Lite synd, det där moderkortet vill ha en P233MMX och inget annat

Skrivet av Dunde:

Det bästa med 430HX korten är att de brukar stödja 75/83 MHz FSB. Detta är väl ett rätt sent kort för Socket 7 om jag minns rätt.
De skojigaste socket 7 korten tycker jag var/är SS7 korten med 100 MHz FSB.

Jo, detta är ett av 430HX-korten som klarar 75/83 MHz, även om jag inte vill gå så långt som att säga att 430HX-kort brukar stödja det. Den högre frekvensen är dock inofficiell och odokumenterad, och det är tveksamt om det är superstabilt med den.

Personligen tycker jag det är helt poänglöst att hålla på och överklocka den här kategorin grejer. Tycker man det är för slött med en P233MMX på 66MHz FSB är det ju bara att skaffa nåt lämpligt 440BX-kort med tillhörande PII/PIII-propp. Man behöver inte offra något när det kommer till kompatibilitet osv. Det är ju inte som det var när det begav sig, att det helt enkelt inte fanns något bättre till rimligt pris, och att överklockning var det enda som stod till buds.

Enda gången det finns fog för att överklocka idag är om det helt enkelt inte finns alternativ, säg att man exempelvis vill bygga en så vass DOS-dator med ISA-portar som möjligt utan att böka med industrimoderkort, och råkar ha nåt najs KT133A-mobo och en Thoroughbred XP2400+ eller så

Hehe, jo, SS7 har sin charm - har en burk baserad på Asus P5A-B med en 570MHz K6-2+ moddad till 256kB L2 - men de har också sina nackdelar. Intels tidiga chipset är svårmatchade när det kommer till stabilitet och sådant. Med SS7 blir det VIA, ALi, SiS, osv. Inte alltid helt friktionsfritt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babbar:

Har en stapel på ca 15 SCSI diskar som jag inte vet vad gör med. Finns det något värde i dessa fortfarande tror ni? Och då antar jag att det är entusiast värde vi snackar om, inte regelrätt lagring

Beror på vad det är för diskar.
Äldre 50 pin diskar är mer värda än senare 68 pinnare.
Mest p.g.a. Amiga och Mac använde dom.

Men inga fungerande diskar är värdelösa.

Permalänk
Medlem

SCSI kortet är ett Adaptec FGT1522A )Har ett sådant liggandes och kände igen det, så letade fram det och visst va det exakt likadant.

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Tjena alla

Handel kör vi i marknaden, tack

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NordhNet:

Tjena alla

Handel kör vi i marknaden, tack

Du missade auktionen med ett par veckor

Visa signatur