Apple Intelligence kommer det någonsin till Europa?

Permalänk
Medlem

Apple Intelligence kommer det någonsin till Europa?

Jag frågade Apple om det finns några planer alls på att AI (Apple Intelligence) kommer till Europa.

Efter väldigt många undvikande luddiga svar så svarar de citat: ”eventuellt om det tillåts av EU i framtiden”.
Och hänvisar till EU’s riktlinjer, men Apple kunde inte visa på vilka riktlinjer detta skulle gälla.
Det enda man kunde säga var att det berodde på DMA specifikt för Apple.

Vad jag har förstått så har EU inte förbjudit Apple Intelligence vilket Apple alltså påstår ovan.
Någon annan här kanske har läst igenom EU’s DMA och kortfattat kan återberätta om det är så att EU specifikt har förbjudit Apple Intelligence via DMA som Apple påstår.

Jag har iaf svårt att tolk svaren då det känns som att Apple inte vill svara helt ärligt på dem.

Jag har däremot funderingar på hur Android agerat kring detta, har de byggt in Open AI eller likvärdigt?
Finns det planer på det nu när Apple (som jag tolkar det) släpper den Europeiska marknaden helt?

För mig personligen kommer det att vara en dealbreaker vid inköp av kommande enheter, vi får ju trots allt betala för funktioner som inte är aktiverade i EU när vi köper Apple’s produkter, som det är just nu iaf.

Permalänk
Medlem

Jag är ganska så övertygad att det kommer att komma hit men det kan nog ta ett tag till tyvärr. EU har inte förbjudit det så vitt jag vet utan det är att Apple måste ändra en del för att det ska passera dom nya digitala lagarna som EU har nu. Men jag kanske har fattat fel?

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Jag frågade Apple om det finns några planer alls på att AI (Apple Intelligence) kommer till Europa.

Efter väldigt många undvikande luddiga svar så svarar de citat: ”eventuellt om det tillåts av EU i framtiden”.
Och hänvisar till EU’s riktlinjer, men Apple kunde inte visa på vilka riktlinjer detta skulle gälla.
Det enda man kunde säga var att det berodde på DMA specifikt för Apple.

Vad jag har förstått så har EU inte förbjudit Apple Intelligence vilket Apple alltså påstår ovan.
Någon annan här kanske har läst igenom EU’s DMA och kortfattat kan återberätta om det är så att EU specifikt har förbjudit Apple Intelligence via DMA som Apple påstår.

Jag har iaf svårt att tolk svaren då det känns som att Apple inte vill svara helt ärligt på dem.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Jag har däremot funderingar på hur Android agerat kring detta, har de byggt in Open AI eller likvärdigt?
Finns det planer på det nu när Apple (som jag tolkar det) släpper den Europeiska marknaden helt?

För mig personligen kommer det att vara en dealbreaker vid inköp av kommande enheter, vi får ju trots allt betala för funktioner som inte är aktiverade i EU när vi köper Apple’s produkter, som det är just nu iaf.

Grejen är väl att Apple inte riktigt vet var de har EU än. Vill man se det elakt, gör de allt för att uppfylla lagens bokstav men inte dess avsikt. Vill man se det generöst försöker de hitta en balans där de följer lagen men inte gör saker som kollapsar säkerheten för deras användare. Sanningen ligger troligen någonstans däremellan.

Min gissning vad gäller Apple Intelligence, baserat på vad Craig Federighi sagt i intervjuer på andra men relaterade teman, är att Apple inte är nöjda nog med sina API:er än för att spika dem på det sätt som skulle krävas för att göra dem offentliga. Chansen är ju rätt stor att EU kommer kräva av dem att ge andra företag samma tillgång till funktionerna som de själva har när de väl blir tillgängliga här.
Men visst: jag tror också att en del av undanhållandet är en strategi för att få folk/väljare i EU att tycka att ledarna för kommissionen är dumma som blockerar roliga leksaker från oss medborgare och skapa någon nivå av missnöje.

Med det sagt: om Apple Intelligence är enda orsaken för dig att investera i en iPhone av nuvarande generation så är det ett ekonomiskt sundare val att vänta ett tag med att bränna dina pengar. Första versionen är garanterat också den sämsta.

Permalänk
Medlem

Man ska ju komma ihåg att Apple inte är redo för den europeiska marknaden på många andra sätt som gör att dom inte hade släppt det här även om EU aldrig hade sagt något.

Språken är ju t.ex. inte redo och som vi vet så brukar många funktioner släppas senare i EU ändå. Det är ju väldigt enkelt att säga "Det är EUs fel" när dom ändå inte hade tänkt släppa det här ännu.

Det är ju inte ens släppt i USA ordentligt och kommer inte vara förrän någon gång runt mars 2025.

Jag har sagt det förut men det tåls att upprepas; Vi har fortfarande inte tillgång till Apple News+ eller Fitness+ i Sverige, trots att det har funnits i flera år i "resten av" EU, så vad säger att just Apple Intelligence skulle gå supersnabbt?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Självklart kommer det till EU, men ja frågan är när. Det handlar ju om att Apple måste ge vika för EU's direktiv och komma fram till en gemensam lösning mer eller mindre. Vilket Apple inte direkt är kända för vara snabba för.

Apple Intelligence är så pass stor marknadspush för Apple nu att de inte kan ignorera hela EU.
Men ja, hur länge kommer det dröja? Det lär dröja ett bra tag.
Och sen som alltid kommer ju Sverige vara längre ner på EU listan också i lanseringsdatum.

Jag personligen kommer inte köpa en ny iPhone fören de funktioner de fokuserar på faktiskt är tillgängliga här.