Flera buggar upptäckta i Windows 11 24H2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Fick BSOD vid varenda boot och när jag startade Diablo 4. Det visade sig att det var hårddisken som hade fel värde på HMB, det ska gå att hacka sig runt det men köpte en ny hårddisk istället

Problemet gällde sn770 hårddisken, så får ni problem rekomenderar jag att ni kikar här:

https://community.wd.com/t/windows-24h2-wd-blue-screens/29786...

Surt att det sitter en WD SN580 i dotterns dator. Denna disk verkar också vara problematisk

Har inte fått in 24H2 på den maskinen än så jag kanske får lägga in en paus på Windows Update tills vidare.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

sfc /scannow är fixat. KB5044384 fixade det problemet för mig iaf.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

I och med den historik som Microsoft har med deras Windows-uppdateringar, så blev jag inte förvånad. Man undrar ju vad för utvecklare de har där egentligen, och vad som händer under huven.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett att dom tog tillbaka deras tänk dom hade ett tag under windows 10 (fanns dock inte i home tror jag) när det kommer till uppdateringar.

Alltså att man väljer kanal, sen hur långt bakom du vill ligga bakom feature, och quality updates. Får nog säga att detta var det som har funkat bäst på windows om man vill lämna uppdateringar "automatiskt", körde att den väntade med feature updates i 180 dagar, och quality i sju. Att kunna kontrollera specifikt feature updates på ett enkelt sätt (alltså utanför register och policies), känns som något man borde kunna förvänta sig när dom använder stable som en preview/beta-kanal.

Skrivet av Airikr:

I och med den historik som Microsoft har med deras Windows-uppdateringar, så blev jag inte förvånad. Man undrar ju vad för utvecklare de har där egentligen, och vad som händer under huven.

“Move Fast and Break Things”-mentalitet antar jag, fast i deras fall kanske det är “Move Slow and Break Things”. Med tanke på att det är 12 år sedan Windows 7 ersattes och vi har fortfarande inte fått ett sammanhängande GUI som fungerar. Ibland undrar man inte om det inte är snabbare att börja om , än att skriva om.

Hur som, även om jag uppskatter en hel del saker MS gör nu för tiden, t ex wsl osv, så är jag rätt säker på detta är min sista daily driver med windows. Stått ut med ett destruktivt wintel förhållande i 30år, men nu tror jag det får vara nog, nu har jag nog med gråa hår, nu när det finns så atraktiva alternativ. Trivs väldigt mycket med Ubuntu, hoppas att det finns någon atraktiv laptop (arm kanske till och med) med officiellt stöd när det är dags för byte. Annars blir det nog Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

I och med den historik som Microsoft har med deras Windows-uppdateringar, så blev jag inte förvånad. Man undrar ju vad för utvecklare de har där egentligen, och vad som händer under huven.

Har svårt att tro att det är utvecklarna det är fel på.

Det är nog den i mångt och mycket antika kodbasen som är den stora boven här. Och att det är svårt att förutsäga problem som kan uppstå när man har miljontals helt olika systemkonfigurationer i drift.

Dessutom är hårdvara generellt sett slarvigare utvecklad också. Mycket mer problem med nysläppta produkter idag än det var förr. Delvis för att man har mer bråttom att få ut saker, vilket inte blir bättre av att teknik överlag är mer komplext idag än det var förut.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk

jag kan tycka det är konstigt att detta inte vart fixad innan det släpptes ut.
jag är med i Insder Program och rapportera detta tidigt. det måste ha vart mer än bara jag som rapportera detta kan jag tycka..
hur kan man ha missat detta...
då vet jag att deras rapporter ta dom inte på allvar jämt då..
sitter nu på version: Dev Build 27718, just nu i skrivande stund. men har en ny version att fixa ner under dagen.
det är 27723.
jag fattar inte att dom ej tog detta på allvar när man rapportera in dom buggar som nu kommer fram på fulla version...
sitter även på Enterprise Versionen med....

Edit: Min storlek på data jag ej kunna ta bort va 9-9.5Gb, glömde tillägga detta och gör det nu. när man kom på det..

lägger till min storlek på data jag ej kunde ta bort.
Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk

Behöver inte nödvändigtvis va länkat till just 24H2 men har nu Cumulative update för Oktober som inte vill installera sig, väntar på omstart men sen vid omstart så installeras den bara inte är fortfarande och väntar på att installeras efter omstart. Inte råkat ut för sånt tidigare på hemmadatorn men nog i jobbet ett par gånger (gäller ju 1000+ datorer samtidigt så finns lite större risk att råka ut för där...)

Blir väl att städa upp cache update foldern och låta söka uppdateringen pånytt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av nikwid:

Det fanns för länge sen nån funktion att man kunde trycka på en knapp på tangentbordet så pingade man muspekaren så det strålade ut som ringar från den. Skulle tro det var Win 2000 eller nåt sånt. Nån som vet om den funktionen finns kvar?

den finns kvar, bara så du vet, se länk...:P

https://support.microsoft.com/en-us/windows/find-your-mouse-p...

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Skrivet av Lussarn:

Har så stor skärm så jag hittar aldrig muspekaren ändå

jaså, sitter du som mig. har 6st skärmar och tappar bort din mus. då bör du kolla in detta, se länk..

https://support.microsoft.com/en-us/windows/find-your-mouse-p...

detta kommer hjälpa dig mycket tro mig använder detta ofta ja.. xD

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem

Hähä tur i oturen då att man inte fått den uppdateringen än då.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickeko:

Mycket mer problem med nysläppta produkter idag än det var förr.

Låter som att du aldrig upplevt AMD med VIA 4-in-1

Tror det är främst löjligt många fler unika konfigurationer tillsammans med 30 år av legacy som ställer till det.

Skulle säga att i snitt tar det 2-3 månader för Microsoft att få ordning på en ny Windows-release. Detsamma gäller även Apple med macOS samt Canonical med Ubuntu.

Dock är väl främst macOS mer förskonat mot allvarligare buggar, då Apple själva har koll på all hårdvara (och kan enkelt blockera enstaka system som strular).

Permalänk
Medlem

Microsoft lade väl i sin fantastiska avsaknad av visdom ned testavdelningen för länge sedan, och låter privata masochister (även kallat "insiders") leka testkaniner åt dem.

Därav är jag alltid lika överraskad varje gång det kommer en Windowsuppdatering med problem: noll, intet, nada, zilch.

Det finns fler än en anledning varför jag fortsätter köra Win 10 tills det inte går längre.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Detta är anledning till att man kör varje version så länge man bara kan, stabila och bra efter några år.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Detta är anledning till att man kör varje version så länge man bara kan, stabila och bra efter några år.

Största fördelen med Windows 11 enligt mig, då det nu enbart är en feature release per år. Att göra två större uppdateringar årligen som 10:an tjurades med fram tills version 1903 var rent vansinne.

Samtidigt som en specifik version blev stabil, så upphörde supporten...

Inte konstigt att folk lovordar Windows 7, som enbart fick en servicepack! Jämför det med ett tiotal feature releases för Windoww 10.

Permalänk

Jag har testat både att uppgradera och ren installation, men erfarenheten blev denna.
Uppgradering = ingen copilot, ren installation =copilot läggs till.
Men både uppgradering och ren installation lider utav en del buggar, bland annat får jag bara felmeddelande och kan inte logga in på nas lagringen i 24h2, det blev droppen för mig och rollback till 23h2.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Största fördelen med Windows 11 enligt mig, då det nu enbart är en feature release per år. Att göra två större uppdateringar årligen som 10:an tjurades med fram tills version 1903 var rent vansinne.

Samtidigt som en specifik version blev stabil, så upphörde supporten...

Inte konstigt att folk lovordar Windows 7, som enbart fick en servicepack! Jämför det med ett tiotal feature releases för Windoww 10.

Det är istället 200+ uppdateringar som ska installeras efter SP1 på en Windows 7 installation idag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är istället 200+ uppdateringar som ska installeras efter SP1 på en Windows 7 installation idag

Rollup finns i 7:an

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Rollup finns i 7:an

Hur hittar man dom? Jag har då inte hittat den. Sist jag höll på med Windows 7 tog det flera, flera timmar för datorn att installera alla uppdateringar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hur hittar man dom? Jag har då inte hittat den. Sist jag höll på med Windows 7 tog det flera, flera timmar för datorn att installera alla uppdateringar

Här plockar jag alla ifrån:
https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB5044...

Tyvärr är det nog sista uppdateringen för 32-bitars versionen av Windows 7 Ultimate. 64-bitars kommer däremot att få uppdateringar ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallan_86:

jag kan tycka det är konstigt att detta inte vart fixad innan det släpptes ut.
jag är med i Insder Program och rapportera detta tidigt. det måste ha vart mer än bara jag som rapportera detta kan jag tycka..
hur kan man ha missat detta...
då vet jag att deras rapporter ta dom inte på allvar jämt då..
sitter nu på version: Dev Build 27718, just nu i skrivande stund. men har en ny version att fixa ner under dagen.
det är 27723.
jag fattar inte att dom ej tog detta på allvar när man rapportera in dom buggar som nu kommer fram på fulla version...
sitter även på Enterprise Versionen med....

Edit: Min storlek på data jag ej kunna ta bort va 9-9.5Gb, glömde tillägga detta och gör det nu. när man kom på det..

😯😯😯😯😯😯😯😯😯😯😜😜😜😜😜😜😜😜

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallan_86:

Edit: Min storlek på data jag ej kunna ta bort va 9-9.5Gb

Går det inte ens att radera med högre rättigheter? Inte direkt första gången Microsoft lämnar filer efter sig. Har tappat räkningen på alla gånger jag har raderat Windows.old manuellt efter att Windows Cleanup misslyckats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Går det inte ens att radera med högre rättigheter? Inte direkt första gången Microsoft lämnar filer efter sig. Har tappat räkningen på alla gånger jag har raderat Windows.old manuellt efter att Windows Cleanup misslyckats.

Vad jag förstått står det fortfarande 8.X även om man manuellt raderar Windows.old mappen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av walkir:

Går det inte ens att radera med högre rättigheter? Inte direkt första gången Microsoft lämnar filer efter sig. Har tappat räkningen på alla gånger jag har raderat Windows.old manuellt efter att Windows Cleanup misslyckats.

nepp, så va det för mig då iaf.
men det va då innan jag körde version som släpptes efter fulla version.
då funka det ta bort allt utan problem för mig på den version man sitter på idag.
nu har man inte något av följande problem iaf.

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )