Steam tydliggör att kunder inte äger ”köpta” spel

Permalänk
Medlem

Länge leve piratebay.........

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Undrar om de gör en skillnad spel som är DRM fria?
Inte många på steam men de finns. De ser ju dock bara spel som använder deras drm men utvecklare hade kunnat ha en bock. Kanske ger utvecklare som kanske bara använder basic att köra drm fritt för att de står ut i köpkorgen

de och de, många här pekar ju finger åt Valve, men i slutändan så är det väl egentligen respektive speldistributör som styr om det du köpt är spelet eller bara en licens för att få lov att använda det via Steam.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Folk köper ett spel för säg $70 när det släpps, men så fort som de har spelat klart eller har tröttnat så kommer så kommer många att vilja sälja spelet. Så då kommer det finnas mängder av, billigare möjligheter än om man då köper ett "nytt" exemplar, så då tvingas ju distributören att sänka priset för att fortfarande kunna sälja något alls, vilket då får de som vill få tillbaka pengar att sänka priset ytterligare, osv...

Det var så det fungerade med fysiska kopior av spel. Det du beskriver är hur marknaden sätter priserna för saker som går att sälja och är inte en dålig sak.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Det var så det fungerade med fysiska kopior av spel. Det du beskriver är hur marknaden sätter priserna för saker som går att sälja och är inte en dålig sak.

Utan tvekan, skillnaden är det här som du klippte bort från mitt inlägg:

Citat:

ett digital spel kan säljas direkt till hela världen utan i, stor stort sett, någon form av ansträgning

Att sälja ett fysiskt spel kräver mer arbete, mer av ens tid, och som redan påpekats, den nåbara marknaden för ett begagnat digitalt spel är många gånger större än för ett begagnat fysiska spel.

Det och det faktum att det inte är någon som helst skillnad i kvalitet mellan ett nytt och ett begagnat och använt digitalt spel, vilket inte då gäller för fysiska kopior av spel eller andra saker, säg ett grafikkort. Även om skillnaden gällande en fysisk kopia av ett spel bara handlar om att det öppnats, lådan kan ha fått skavanker, saknas helt, och dylikt, men bara små saker får en hel del att inte köpa begagnade fysiska spel.

Permalänk
Medlem

Tröttnar man på sitt spel på Steam borde man ges möjlighet att "panta" spelet. Nyckeln dras bort från ens konto. Du får en summa och Steam nyckeln verifieras och säljs vidare eller returneras. Pengarna du får tillbaka skulle troligtvis inte vara så jättemycket men beroende på prissättningen på spelet och hur länge du ägt rätten till licensen.

Steam själv skulle inte behöva ge ut egna pengar utan väntar tills någon köpt licensen plus att de tar ut vinst för den.

Permalänk
Medlem

Tycker det är skit att man inte kan ge bort spel. Fast man kan å andra sidan inte ge bort något som inte är ens eget, så det är logiskt.

Jag saknar big box pc spel.
Forever in my heart.

Permalänk

"Det är inte stöld med pirakopiering trots det rättighetslobbyn lurar i våra politiker, det gör ingen skada det bara ökar allt det goda i världen och är en enkelbiljett till himlen"

Också SweC: Wuähhhh jag äger inte mina 1or och 0r wuähhhh :(((( Ge mig ensamrätt på min kopia som jag äger wuhähhh jag har ju betalat för att producera det här exemplaret wuähhhh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Tröttnar man på sitt spel på Steam borde man ges möjlighet att "panta" spelet. Nyckeln dras bort från ens konto. Du får en summa och Steam nyckeln verifieras och säljs vidare eller returneras. Pengarna du får tillbaka skulle troligtvis inte vara så jättemycket men beroende på prissättningen på spelet och hur länge du ägt rätten till licensen.

Steam själv skulle inte behöva ge ut egna pengar utan väntar tills någon köpt licensen plus att de tar ut vinst för den.

Fast det finns ju inget som helst värde för Steam att sälja samma licens flera gånger eftersom de kan generera nya licenser i stort sett gratis. Det skulle bara göra att spelen blir dyrare för att kompensera för "panten" och straffa kunder som inte pantar sina spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hegemoniux:

"Det är inte stöld med pirakopiering trots det rättighetslobbyn lurar i våra politiker, det gör ingen skada det bara ökar allt det goda i världen och är en enkelbiljett till himlen"

Också SweC: Wuähhhh jag äger inte mina 1or och 0r wuähhhh :(((( Ge mig ensamrätt på min kopia som jag äger wuhähhh jag har ju betalat för att producera det här exemplaret wuähhhh

Märkliga påståenden här.

Du inser väl ändå att det även är ettor och nollor på ett fysiskt spel som du köper, anser du att du inte äger ett spel som du har en fysisk kopia som du har köpt i butik?

Det är också en enorm skillnad på att stjäla den fysiska kopian, och göra en kopia på den fysiska kopian.
I det första exemplet så förlorar något det exemplaret, i det andra exemplet så har ägaren av den fysiska kopian kvar sitt exemplar.

Känns som att det är många som inte var med i diskussionerna i början av 2000-talet där vi fick förklara det här för boomers som inte förstod.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Skrivet av d0b:

Märkliga påståenden här.

Du inser väl ändå att det även är ettor och nollor på ett fysiskt spel som du köper, anser du att du inte äger ett spel som du har en fysisk kopia som du har köpt i butik?

Det är också en enorm skillnad på att stjäla den fysiska kopian, och göra en kopia på den fysiska kopian.
I det första exemplet så förlorar något det exemplaret, i det andra exemplet så har ägaren av den fysiska kopian kvar sitt exemplar.

Känns som att det är många som inte var med i diskussionerna i början av 2000-talet där vi fick förklara det här för boomers som inte förstod.

Exakt, därför är det så märkligt att nu behöva upplysas om att man inte äger via Steam.

Man har betalat produktionen av en kopia och tror nu att man äger spelet, vilket man förstås inte gör och som Steam måste förtydliga. Det man köper är upphovsrättsinnehavarens tillstånd att ta del av verket, en licens.

Att du äger en bit plast eller en fysisk hårddisk du målat omslag och klistrat en manual på i datorn spelar ju ingen roll.

Värdet ligger ju i verket, se hovrättens bedömning av det inte är stöld av ett kontokort eftersom plastbiten i sig saknar värde, det är inte där värdet ligger.

Permalänk
Medlem

Känns samtidigt som detta är lika mycket för att Valve ska undgå någon EU-lagstiftning som säger att man måste ha möjlighet att sälja vidare digitala produkter som man har köpt, för man kan ju inte sälja vidare något man i utgångspunkten inte äger.

Skrivet av Hegemoniux:

Är så glad att du reggade ett konto idag, du har uppenbarligen så många välformulerade visdomsord att dela med dig av 😄

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Skrivet av Kyraal:

Känns samtidigt som detta är lika mycket för att Valve ska undgå någon EU-lagstiftning som säger att man måste ha möjlighet att sälja vidare digitala produkter som man har köpt, för man kan ju inte sälja vidare något man i utgångspunkten inte äger.

Är så glad att du reggade ett konto idag, du har uppenbarligen så många välformulerade visdomsord att dela med dig av 😄

Jag brukade bara läsa men det är så märklig jargong i kommentarsfälten. Självklart äger man inte spelet, precis som swecare är noga med att de bara bryter mot upphovsrätten och inte stjäl borde man ju vara införstådd med de affärer man gör och dess villkor.

Permalänk
Medlem

Då får de i fortsättningen ge mig kraftiga rabatter innan jag "köper" något. Kommer förvisso inte hända så då blir det nog inga nya spel om de inte finns i fysiska kopior.

Skönt, vad mycket pengar jag kommer spara!

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Utan tvekan, skillnaden är det här som du klippte bort från mitt inlägg:

Att sälja ett fysiskt spel kräver mer arbete, mer av ens tid, och som redan påpekats, den nåbara marknaden för ett begagnat digitalt spel är många gånger större än för ett begagnat fysiska spel.

Det och det faktum att det inte är någon som helst skillnad i kvalitet mellan ett nytt och ett begagnat och använt digitalt spel, vilket inte då gäller för fysiska kopior av spel eller andra saker, säg ett grafikkort. Även om skillnaden gällande en fysisk kopia av ett spel bara handlar om att det öppnats, lådan kan ha fått skavanker, saknas helt, och dylikt, men bara små saker får en hel del att inte köpa begagnade fysiska spel.

Anledningen till att jag klippte bort resten av inlägget var att det var oväsentligt för min poäng.

Marknaden för begagnade spel var mindre i betydelsen att färre personer kunde traska in i samma butik som hade ett specifikt exemplar av ett spel, men den var också större för små okända spel. Jag brukade till exempel hitta massor av intressanta spel på TV-Spelsbörsen som var billiga för att de flesta inte gillade eller inte hade hört om dem.

Att det skulle vara svårt att sälja stämmer inte så bra i praktiken heller. När man ändå var där och handlade spel så tog man med sig spelen som man ville sälja och spenderade någon minut eller två vid kassan innan man började leta på hyllorna. Snabb koll på skivan eller kasetten för att avgöra skick (testkonsoler för kassetter om jag minns rätt), sedan ett enkelt uppslag i tabell med titeln och så fick man ett prisförslag för spelen. Mycket snabbare och enklare än att sälja något spel på Tradera eller Blocket idag.

Vad gäller kvalitén på exemplaret så spelar det oftast ingen roll så länge spelet går att spela. Jag köpte ofta nyare spel billigare när de hade lite skadat omslag eller hade okritiska skador på skivan. Felkorrigering gjorde att skivorna inte behövde vara perfekta och de var dessutom mycket robustare än vad många har intrycket av numera. Jag har flertalet spel från min barndom där skivan ser hemsk ut men som går helt utmärkt att läsa från början till slut när jag testar dem.

De som verkligen bryr sig är samlare och de som ser spelexemplar som en finansiell investering, och ärligt talat har jag nästan ingen respekt för den anda kategorin. Resten spelar spelet mer än de kollar på kosmetiska skicket av plasten och pappret.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Borde vara obligatorisk att redovisa hur länge en begränsad licens är giltig, garanterar X månader. Eller ännu hellre, om det är en tidsbegränsad licens borde men bara få sälja det som abonnemang, typ Y kr/månad.

Att sälja en licens som godtyckligt kan avslutas av säljaren när som helst är bisarrt

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det är spännande det här ändå. Kravet är semantiskt inriktat.
Innebär det att man inte köper biljetter till en biovisning eller en konsert heller? Behöver de också ändra sina knappar till att man köper visningslicenser snarare än biljetter för en konsert?

Jag tänker att det blir lurigt redan vid översättningen. Är purchase och köp samma ord? I många fall är svaret ja.
Men kanske är det inte helt givet i just det här läget?

Frågan är onekligen intressant i många olika aspekter här. Jag har inga bar svar

Du köper en biljett som ger dig inträde till konsert/bio för en visning. Väldigt klart och väl avgränsat. Inget licensköp.

Permalänk
Medlem

Senast idag så stod det "köp" och inte "hyr" eller "betala" eller liknande på steam när jag kollade runt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asken12345:

Du köper en biljett som ger dig inträde till konsert/bio för en visning. Väldigt klart och väl avgränsat. Inget licensköp.

Det var inte riktigt frågan 😅.
Frågan var om man får kalla något för köp när det gäller upphovsrättslicenser och det inte vara för alltid.

Om spelköpet inte är för evigt får man inte kalla det köp. Det bör då rimligen gälla även biobesök och konserter. De är ju inte för evigt heller - right?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ser att flera tycker man ska "äga" sina spel man köpt digitalt. Tror dock att att lönsamheten kraftigt skulle begränsas om så var fallet, och vi skulle inte ha den mängd eller kvalité på spel som vi har idag.

Skrivet av VinterSolen:

Senast idag så stod det "köp" och inte "hyr" eller "betala" eller liknande på steam när jag kollade runt.

Begreppet "köp" verkar finnas kvar med svenska översättningen av sidan. Dock ej på engelska.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7 5800X3D | Radeon RX 7900 XTX | 32GB DDR4 | Arch Linux
Laptop: Ryzen 5 5600H | Nvidia RTX 3050 | 16GB DDR4 | Arch Linux

Permalänk

Steam är ju väldigt godtyckligt med sin VAC, där jag "köpt" ett spel, sen blivit hackad, pga Steams obefintliga säkerhet och bannad från det spelet, tidigare CS:GO....och får noll hjälp, så det var första...och sista gången jag betalade för nått på Steam. Kör nu endast via EA... Xbox...ja kunde till och med spåra kapningen till Usa med ip adress...men det hjälper inte. Steam menade på att jag själv gett ut mina inloggningsuppgifter, vilket är ett horribelt påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larswad:

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.

Exakt så, utgivarna skapar detta problem själva. Noll medlidande.

Visa signatur

4080 super, 5800x3d

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Borde vara obligatorisk att redovisa hur länge en begränsad licens är giltig, garanterar X månader. Eller ännu hellre, om det är en tidsbegränsad licens borde men bara få sälja det som abonnemang, typ Y kr/månad.

Att sälja en licens som godtyckligt kan avslutas av säljaren när som helst är bisarrt

Håller med, att ge en licens som ena sidan kan bryta helt arbiträrt utan varning när de känner för det är galet att det ens skulle vara lagligt. Som minimum kan man tycka att en minimum tidsperiod måste specificeras.

Enda anledningen att det inte har hamnat i rätten är för det generellt sett inte händer så folk bryr sig inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MelwinsHusse:

Steam är ju väldigt godtyckligt med sin VAC, där jag "köpt" ett spel, sen blivit hackad, pga Steams obefintliga säkerhet och bannad från det spelet, tidigare CS:GO....och får noll hjälp, så det var första...och sista gången jag betalade för nått på Steam. Kör nu endast via EA... Xbox...ja kunde till och med spåra kapningen till Usa med ip adress...men det hjälper inte. Steam menade på att jag själv gett ut mina inloggningsuppgifter, vilket är ett horribelt påstående.

Nu blev man ju nyfiken. "Steams obefintliga säkerhet", är det med deras 2-faktorautentisering påslagen eller inte?

Jag menar inte alls att vara spydig, om du nu inte haft den påslagen, utan undrar genuint då jag själv "upplevt" steam som väldigt säker iom steamkoderna från appen som krävs vid inlogg. Förstås intressant om folk skulle bli hackade trots det

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det var inte riktigt frågan 😅.
Frågan var om man får kalla något för köp när det gäller upphovsrättslicenser och det inte vara för alltid.

Om spelköpet inte är för evigt får man inte kalla det köp. Det bör då rimligen gälla även biobesök och konserter. De är ju inte för evigt heller - right?

Skillnaden är i avtalet. Du kan köpa en biljett som ger dig begränasad tillgång till något. Med spellicensen är det just "för evigt" man tydligen inte köper rättigheten till. Väldigt klart i fallet med bio/konsert. Inte med spelen. De är inte jämförbara händelser.

Ett köp är det oavsett.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asken12345:

Skillnaden är i avtalet. Du kan köpa en biljett som ger dig begränasad tillgång till något. Med spellicensen är det just "för evigt" man tydligen inte köper rättigheten till. Väldigt klart i fallet med bio/konsert. Inte med spelen. De är inte jämförbara händelser.

Ett köp är det oavsett.

Jag håller ju med dig om att det är ett köp oavsett. Jag har inte valt den här utformningen riktigt 😅.
Men det nyheten handlar om är ju att man inte får använda en "köpknapp" för licensköp. För att det inte är för evigt.

Alltså utformningen ser ut att innefatta licensköp som inte är för evigt. Och där ginns det alltså fler kategorier som skulle kunna kvala in.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jag håller ju med dig om att det är ett köp oavsett. Jag har inte valt den här utformningen riktigt 😅.
Men det nyheten handlar om är ju att man inte får använda en "köpknapp" för licensköp. För att det inte är för evigt.

Alltså utformningen ser ut att innefatta licensköp som inte är för evigt. Och där ginns det alltså fler kategorier som skulle kunna kvala in.

Ja, så är det men att köpa en biljett till konsert eller bio är inte ett licensköp.

Permalänk
Medlem

Eran för fysisk media är över, det var en oundviklig utveckling. Problemet är dock att branschen har valt att smyga in omfattande försämringar för konsumenten, framförallt rättighetsmässigt, vilket påverkar balansen i den ekonomiska kalkylen avsevärt till företagens fördel. Det hade varit fullt möjligt att överföra liknande rättigheter från fysiska till digitala spel, men branschen har valt en annan väg, en omfattande förändring som i grunden kan tyckas uppenbar men som kommer leda oss in i en modell som är minst sagt ogynnsam för konsumenten.

Andrahandsvärdet på spel går från ibland 80 % till 0 %, detta utan att det finns någon som helst ekonomisk kompensation. I förlängningen kan det dessutom leda till en monopolmarknad där vissa spel endast går att köpa från en specifik onlinebutik.

Nu erbjuder i alla fall Steam öppet köp på sina spel i 2 timmar, vilket de mycket motvilligt tvingades införa efter påtryckningar. PlayStation Store har än så länge lyckats undvika detta, så köper man ett spel där för säg 800 kr och inser efter 20 minuter att det inte var för dig, då är pengarna förlorade förgott. Det finns inget öppet köp och ingen möjlighet att sälja vidare.

Konsumentmarknaden äger makten, men tyvärr är den lättlurad, framförallt i övergångsfaser som dessa.

Det finns stor risk att detta leder till prenumerationstjänster där konsumenten måste betala en månadskostnad oavsett typ av spel, lite som våra streamingtjänster där man alltid klagar på priserna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ingen är väl förvånad? Får man inte dom faktiska filerna som kan köras offline så äger du det inte, punkt.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det hade varit fullt möjligt att överföra liknande rättigheter från fysiska till digitala spel, men branschen har valt en annan väg, en omfattande förändring som i grunden kan tyckas uppenbar men som kommer leda oss in i en modell som är minst sagt ogynnsam för konsumenten.

Om man har möjligheten att både låna ut och sälja spel digitalt, varför skulle man någonsin köpa spel direkt från återförsäljaren? Med fysisk media finns det fördelar att köpa nytt exemplar, såsom nyskick och att det ofta är smidigare än att köpa begagnat.

Håller med att det skulle vara fördelaktigt för konsumenten, men det uppstår nya problem som inte funnits tidigare.

Skrivet av Exydia:

Ingen är väl förvånad? Får man inte dom faktiska filerna som kan köras offline så äger du det inte, punkt.

Nu är det ju så att flesta singleplayer-spel på Steam går att köra offline. Steam Deck hade varit helt värdelös annars.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7 5800X3D | Radeon RX 7900 XTX | 32GB DDR4 | Arch Linux
Laptop: Ryzen 5 5600H | Nvidia RTX 3050 | 16GB DDR4 | Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qw3rty:

Nu är det ju så att flesta singleplayer-spel på Steam går att köra offline. Steam Deck hade varit helt värdelös annars.

Men du har fortfarande inte fått filer som kan användas utan Steam (läs GOG).

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V