Kopplar ni ur era laddare?

Permalänk
Medlem

Kopplar ni ur era laddare?

Tjena!

Har det senaste funderat lite på alla laddare man har till telefoner och liknande. Tidigare har jag skamlöst låtit mina sitta kvar i vägguttaget även när de inte används men mitt hjärtas dam har varit väldigt strikt åt det andra hållet. Hon tycker de ska kopplas ur direkt de inte används och skulle till exempel aldrig låta en laddare sitta i väggen oanvänd utan någon mobil kopplad och vill helst inte ladda mobilen över natten heller!

Vad säger ni om detta? Behöver man vara orolig? Jag själv kan förstå att man är orolig om man har köpt någon riktigt billig laddare med något konstigt namn men använder jag något känt varumärke känner jag mig inte särskilt oroligt men har ju börjat tänka lite mer på att man kanske borde koppla ur ändå.

Visa signatur

7600X + 6750 XT

Permalänk
Medlem

Nej det är inget jag oroar mig speciellt mycket över men jag köper inte billiga ”no name” laddare av just den anledningen.

Ikea har erkänt säkra laddare för liten peng även om den senaste blev tillbakadragen pga av sladden iirc. Nu senast köpte jag en från ugreen som verkar bra (men dom är dyrare).

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Skaffa en effekt/energimätare och kolla hur mycket ström/effekt som går genom laddaren när den är utan last. Om det är noll spelar det rimligen inte mycket roll om laddaren sitter i eller inte.

Risken finns rimligen primärt när laddaren laddar.

Permalänk
Medlem

Jag tänker att det inte finns någon nackdel med att alltid koppla ur men det kan potentiellt finnas nackdelar med att inte göra det. Då blir valet enkelt, jag kopplar alltid ur.

Permalänk
Medlem

Frågan man kan ställa till de som drar ut laddaren är om de även pluggar ur stationär dator, tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, kaffebryggare, micro, dvd/mediacenter, router osv.

Allt som har kommit sedan millenieskiftet har inbyggt spänningsaggregat, varför skall just mobilladdare vara annorlunda?
Men visst köper man billigaste kinaskiten med fejkad ce-märkning väljer man kanske det säkra före det osäkra men i det fallet är det säkrare att inte använda alls.

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Frågan man kan ställa till de som drar ut laddaren är om de även pluggar ur stationär dator, tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, kaffebryggare, micro, dvd/mediacenter, router osv.

I största möjliga mån ja. Har satt enkla överspänningsskydd med avstängningsknapp på det viktigaste (dator, router, TV, spelkonsol...) och stänger av dem via knappen när de inte används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strumpa:

Tjena!

Har det senaste funderat lite på alla laddare man har till telefoner och liknande. Tidigare har jag skamlöst låtit mina sitta kvar i vägguttaget även när de inte används men mitt hjärtas dam har varit väldigt strikt åt det andra hållet. Hon tycker de ska kopplas ur direkt de inte används och skulle till exempel aldrig låta en laddare sitta i väggen oanvänd utan någon mobil kopplad och vill helst inte ladda mobilen över natten heller!

Vad säger ni om detta? Behöver man vara orolig? Jag själv kan förstå att man är orolig om man har köpt någon riktig billig laddare med något konstigt namn men använder jag något känt varumärke känner jag mig inte särskilt oroligt men har ju börjat tänka lite mer på att man kanske borde koppla ur ändå.

En vanlig brick-laddare ska , under förutsättning att den inte är trasig, inte vara satt under ström när den inte används även om den är ikopplad i ett vägguttag. No-name laddare medför kanske (vet inte säkert, är ett anekdotiskt antagande) större risk att något går fel under laddning (kortslutning/överhettning) men det kan ju även hända laddare producerade av kända aktörer. Producenter (producent här i betydelse uppdragsgivare) som t.ex Asus, Samsung, Google m.fl tillverkar säkert inte sina egna laddare utan lägger nog ut det på lego-tillverkning så kvaliten på laddaren är i slutändan beroende på hur mycket producenten är villig att lägga ut. Är man orolig för att något ska gå fel tycker jag att det är en bra id'e att övervaka laddningsprocessen dvs inte ladda när man sover eller inte är hemma, min sambo tycker heller inte om att ladda telefonen om hon inte är hemma t.ex, ibland känner hon på laddare och säger att hon tycker de känns för varma. Själv bryr jag mig inte även om man kanske borde? Det finns kanske premiumladdare att tillgå? Titta tillsammans med din hjärtevän och införskaffa, kanske skulle hon om hon var med vid informatinsinsamlande/införskaffande av laddare få ett annat förftroende för produkten.

Trevlig söndag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Nej det är inget jag oroar mig speciellt mycket över men jag köper inte billiga ”no name” laddare av just den anledningen.

Ikea har haft erkänt säkra laddare för liten peng även om den senaste blev tillbakadragen pga av sladden iirc. Nu senast köpte jag en från ugreen som verkar bra.

https://youtu.be/G0yrCSD3FAM?si=xz64VECiqlqP1BKu

Bra video! Hade vart kul att se honom jämföra med laddare av varierande kvalité så man förstod lite mer vad som gör en laddare bra eller dålig. Samt vad som kan gå fel.

Skrivet av ojz0r:

Allt som har kommit sedan millenieskiftet har inbyggt spänningsaggregat, varför skall just mobilladdare vara annorlunda?
Men visst köper man billigaste kinaskiten med fejkad ce-märkning väljer man kanske det säkra före det osäkra men i det fallet är det säkrare att inte använda alls.

Jo precis, har tagit upp den frågeställningen också. Men sedan så finns det väl dessutom många exempel där just sådana hushållsmaskiner du nämner har börjat brinna? Kretsar blir väl samtidigt mer och mer komplexa så kanske mer som kan gå fel?

Bara för man lämnar vissa saker inkopplade(kan ju inte börja koppla ur frysen när man går hemifrån) så behöver det ju inte vara meningslöst att koppla ur andra saker som är mindre mödosamt att frånkoppla kanske?

Det är sådana tankar som börjat få mig att ibland koppla ur

Visa signatur

7600X + 6750 XT

Permalänk
Medlem

Brukar alltid koppla ur laddaren från väggen när den ej används. Känns dumt att chansa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte X570 AORUS ELITE | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 32GB | WD Black SN770 1TB Gen 4 | XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming | Corsair 4000D Airflow | Corsair RM850x 850W | Arctic Liquid Freezer III 240

Permalänk
Medlem

Mina vägguttag sitter så dumt till så det hade inte gått ändå, om jag nu hade velat ta ur laddaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strumpa:

Tjena!

Vad säger ni om detta? Behöver man vara orolig? Jag själv kan förstå att man är orolig om man har köpt någon riktig billig laddare med något konstigt namn men använder jag något känt varumärke känner jag mig inte särskilt oroligt men har ju börjat tänka lite mer på att man kanske borde koppla ur ändå.

Dom sitter i en förgrenare med strömbrytare.
Och allt som laddas ligger i en keramikskål med en brandvarnare i taket ovanför.

Permalänk
Medlem

Har aldrig tagit ut mina laddare typ. Inget jag kommer göra heller Om jag börjar noja med det så får man ju dra ut allt man äger typ eller slå av strömmen på allt förutom kyl/frys när man åker hemifrån.

Permalänk
Medlem

En lite mindre extrem mellanväg om man vill hålla på el-säkerheten är att inte ladda när man inte är i närheten. D.v.s. ladda inte när du sover, t.ex.:)

Jag själv gör alltid det, men hört att det nog inte är det bästa ur brandsäkerhets-synvinkel.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag brukar dra ur det mesta hemma när jag åker bort över en helg eller så, annars sitter dom i. Samma med vatten till diskmaskinen. Bara som en försiktighetsåtgärd typ.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem

Använder du en originalladdare eller en från ett välkänt märke som är CE-märkt så skulle inte jag vara orolig. Så länge du inte köpt den från Wish eller liknande ställen.

När laddaren inte används ser jag ingen större risk för brand. En genomsnittlig mobilladdare drar cirka 0,05 watt när den inte används. Så risken för brand är som jag uppfattar det, när saker laddas. Men skulle laddaren vara varm även när du inte använder den så skulle jag byta ut den. Ha också koll på sladden så den inte har fått sig några skador.

Elsäkerhetsverket råder bland annat att håll uppsikt över laddningen och undvik att ladda när du sover.

De listar också tecken på att din USB-laddare kan bli farlig.

Saknar laddaren CE-märkning eller information om tillverkaren bör den kasseras. Följande punkter kan vara indikation på att laddaren har en dålig konstruktion eller att den har skadats på något vis.

• Är det svårt att få in laddaren i vägguttaget? Det kan tyda på brister i dimensioneringen av stickproppsdelen. Byt ut laddaren!

• Finns det sprickor, glipor eller skramlar det när man skakar på laddaren? Byt ut den!

• Finns det sprickor eller skador på laddkabeln? Byt ut kabeln omedelbart!

• Tar det ovanligt lång tid att ladda den anslutna produkten? Då kan det vara laddaren som har svårt att leverera den ström som produkten kräver. Notera att en mobilladdare inte ska användas till att ladda en surfplatta. Byt ut laddaren om den inte verkar räcka till.

• Laddare blir ofta varma vid laddning, Ett tips är att när mobilen eller surfplattan är helt urladdad, sätt den på laddning och vänta cirka 10-15 minuter. Känn sedan efter om laddaren är så het att den är obehagligt att ta i, eller om det luktar bränd plast. Byt ut laddaren i så fall!

• Hörs ett kraftigt surr eller brum från laddaren? Byt ut den!

• Slutar radion funka eller går WIFI:t ner när du laddar. Laddaren kan ge sådana störningar på andra produkter när den börjar gå sönder. Byt ut laddaren!

Om din hjärtas dam inte känner sig säker med det så kanske en lösning skulle kunna vara att ni skaffar till exempel smarta stickproppar? Som man kan stänga av smidigt, istället för att dra ut och stoppa i laddare hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EWS:

Om din hjärtas dam inte känner sig säker med det så kanske en lösning skulle kunna vara att ni skaffar till exempel smarta stickproppar? Som man kan stänga av smidigt, istället för att dra ut och stoppa i laddare hela tiden.

Tänk om den smarta stickproppen börjar brinna!!!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Förutsatt att den aktuella laddaren används någorlunda frekvent så får den sitta i

Permalänk
Medlem

För husfridens skull är det nog bäst att ta ut dem..
Tänker jag.. = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Ja, självklart.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Kopplar alltid ur laddaren efter att laddningen är klar.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av JonasT:

Förutsatt att den aktuella laddaren används någorlunda frekvent så får den sitta i

Dags att recensionen tar in lite laddare och någon expert på frågan? Känner att många köper dåliga laddare lite här o där 👌

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig få för mig att kopplar ur laddare runt om i hemmet.
Ska jag även koppla ur vår väckarklocka som också är en trådlösladdare och då behöva ställa in tiden varje dag?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Har en skarvsladd med knapp och drar ut de flesta laddare. Undantaget är robotdammsugaren.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Jag har en strömbrytare med 2-pol avstängning och stänger av/på laddaren till mobilen, så slipper jag dra ut och in och hålla på.

Men tror de flesta laddare som brinner är för att folk använder skadade sladdar.

...men man har också många nätagg/transformator till andra prylar (tv,dator/lampor, osv) igång hela tiden, och alla dessa Hue lampor som också har ström till sig hela tiden. Det är ju lika stor risk med dessa som med en bra mobilladdare.

Alltid 2 eller fler brandvarnare i sitt hem!

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema (Jultema), m.m.
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KAD:

Skaffa en effekt/energimätare och kolla hur mycket ström/effekt som går genom laddaren när den är utan last. Om det är noll spelar det rimligen inte mycket roll om laddaren sitter i eller inte.

Risken finns rimligen primärt när laddaren laddar.

i princip 0 i förbrukning o tomlast !!..så vidare vi inte pratar om gamla laddare (+15 år)..som t.ex till laptopar

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Tänk om den smarta stickproppen börjar brinna!!!

Det vore ju inte så smart av den.

Permalänk
Medlem

Aldrig, litar på att alla Apple-pluggar i varje rum inte börjar brinna... Men det kanske man ska tänka om?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Egentligen inte, reser vi alla bort och lämnar lägenheten tom i flera dagar/veckor så kopplas allt förutom vitvaror bort och alla vattenkopplingar stängs ner ( Diskmaskin/Tvättmaskin ).

Annars är allt inkopplat 24/7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Har faktiskt grendosor med avstängningsknapp för de flesta av dessa saker. Laddar även oftast mobilen via ett grenuttag med inbyggd USB och avstängningsknapp (om jag inte behöver snabbladda).

Undantaget är väl främst diskmaskinen (känns lite sketchy att börja med grenkontakter med närheten till vatten, strömledande diskbänk o.s.v.) och tvättmaskin o.s.v. (har ingen, använder tvättstugan) samt router/mediabox (så jag får behålla min publika IP).

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Om man väljer det säkra före det osäkra köper man inte billigt noname-skräp dock...