Bygga "budget" dator för spel, tips till en orutinerad
Jag har tyvärr varit helt borta från PC världen de senaste åren i princip men tänkte jag skulle försöka mig på en ny dator. Jag tyvärr dålig koll men försökte sätta mig in i så gott jag kan men jag är inte den mest tekniskt kunniga.
Tanken är en dator främst för spel (ingen streamingdator, jobba i avancerade bildprogram osv osv). Vad gäller spel så spelar jag mest spel som CK 3, Total War snarare än FPS (även om det händer att jag lirar sånt också). Jag hade tänkt att det skulle vara 1080p eller ev. 1440p och inte 4k. Det skulle vara trevligt om grafikinställningarna kunde vara på "hög" ett par år fram i tiden om det ger något riktvärde. Tanken är en dator som har bra bra prestanda en 4-5 år framåt i tiden.
Det jag hade tänkt mig
Moderkort: TUF GAMING B650-PLUS WIFI
RAM: 32 gb
CPU AMD Ryzen 5 9600x
Gpu: Gigabyte (alt ASUS Dual Radeon) Rx 7600xt 16 gb
Funkar denna kombo eller är grafikkortet för starkt för processorn eller tvärtom? Finns det någon annan fallgrop som jag missar?
Detta hamnar på runt 10.000 kr (beroende på vart man handlar) och det är hyffsat min smärtgräns vad avser dessa komponenter (sen tillkommer ju kostnader för PSU, hårdisk, case mm mm).
Jag funderar även på, om man vill få ner priset lite, om man ska ta som CPU en AMD ryzen 5 7600x med ett Radeon rx 6750 xt 12 gb (om man vill pressa ner priset lite men jag tycker egentligen inte det blir så oerhört mycket billigare).
Jag tar tacksamt emot tips och råd från alla er kloka här på forumet.
Stort tack!