"Slöjor" när objekt rör sig i Last of us, Asus TUF 4070 Super

Permalänk

"Slöjor" när objekt rör sig i Last of us, Asus TUF 4070 Super

Ah, surt. Jag testade ett 7800xt som tillfälligt kort efter ett RTX 3080 innan 5080/90 är tillgängliga. Radeon-kortet presterade sådär så jag skickade tillbaka det och fixade ett Asus TUF 4070 Super. Nu är Last of us snyggt igen men ibland när det går fort så bildas slöjor efter t ex huvuden och annat som rör sig. Man har ju haft några grafikkort genom åren men jag har aldrig sett något liknande. Det är som att någon skulle smeta ut färgen på en tavla som inte torkat.

Jag kör 1080@240Hz. Med RTX 3080 10 Gb hade jag inga sådana problem alls. I Auto hamnar jag på Ultra men det är ju många andra inställningar som kan "spöka till det", pun intended. (OT: 10 Gb förresten vilket ska vara ospelbart om man tror på hypen)

Någon som känner igen fenomenet, kan jag dra ner på någon inställning?

Visa signatur

AMD 7800X3D@? | RTX 4070 Super |

Permalänk
Medlem

Är det "ghosting" du pratar om? Det brukar vara skärmen och eventuellt dess inställningar. Kanske också kan hända om du kör frame interpolation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel Raftö:

Ah, surt. Jag testade ett 7800xt som tillfälligt kort efter ett RTX 3080 innan 5080/90 är tillgängliga. Radeon-kortet presterade sådär så jag skickade tillbaka det och fixade ett Asus TUF 4070 Super. Nu är Last of us snyggt igen men ibland när det går fort så bildas slöjor efter t ex huvuden och annat som rör sig. Man har ju haft några grafikkort genom åren men jag har aldrig sett något liknande. Det är som att någon skulle smeta ut färgen på en tavla som inte torkat.

Jag kör 1080@240Hz. Med RTX 3080 10 Gb hade jag inga sådana problem alls. I Auto hamnar jag på Ultra men det är ju många andra inställningar som kan "spöka till det", pun intended. (OT: 10 Gb förresten vilket ska vara ospelbart om man tror på hypen)

Någon som känner igen fenomenet, kan jag dra ner på någon inställning?

Vad menar du med slöjor och vad har du för skärm?
Går det att filma så vi vet hur det ser ut?

Permalänk
Medlem

Vad kör du för antialiasing? Vissa typer av temporal antialiasing har mer problem med ghosting än andra. Kör du nvidia så kör med DLSS, den brukar vara snäppet bättre än FSR

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Är det "ghosting" du pratar om? Det brukar vara skärmen och eventuellt dess inställningar. Kanske också kan hända om du kör frame interpolation.

Åt ghosting-hållet men bilden är bra förutom det som släpar i bakkant på t ex huvuden. Samma skärm som drevs med 3080 och där fanns inget sådant.

Skrivet av Shiftypants:

Vad menar du med slöjor och vad har du för skärm?
Går det att filma så vi vet hur det ser ut?

Ska testa att filma faktiskt. Det måste ju varit fler än jag som haft detta. Ett par år gammal Asus TUF 1 ms gtg typ.

Skrivet av Nioreh83:

Vad kör du för antialiasing? Vissa typer av temporal antialiasing har mer problem med ghosting än andra. Kör du nvidia så kör med DLSS, den brukar vara snäppet bättre än FSR

Ska kolla, är rätt säker på att det är DLSS.

Visa signatur

AMD 7800X3D@? | RTX 4070 Super |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel Raftö:

Åt ghosting-hållet men bilden är bra förutom det som släpar i bakkant på t ex huvuden. Samma skärm som drevs med 3080 och där fanns inget sådant.

Ska testa att filma faktiskt. Det måste ju varit fler än jag som haft detta. Ett par år gammal Asus TUF 1 ms gtg typ.

Ska kolla, är rätt säker på att det är DLSS.

Typiskt DLSS beteende. Testa slå av det innan du lägger tid på att filma.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Ladda hem den senaste DLSS filen om den som kommer med spelet inte är uppdaterad.
Du kan även titta om Frame Gen är aktiverat och då stänga av det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Stängde av DLSS, ingen Frame Gen - problem solved. Spelet är skitsnyggt igen. Tack för svar!

Visa signatur

AMD 7800X3D@? | RTX 4070 Super |

Permalänk
Medlem

Hade samma grej med Elder Scrolls Online i kombination med mitt 4060 i början. Borde vara tydligare att det är påslaget i en titel. Blev så sjukt mycket snyggare utan. Visserligen gammal implementation av DLSS i det spelet

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE