Studie: Ståskrivbord lika dåligt för hälsan som sittskrivbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Meningen är ju att man ska växla mellan sitta och stå...

Exakt.

Blir drygt att sitta efter ett tag, då höjer jag bordet och står. Blir drygt att stå efter ett tag, då sänker jag och sitter.

Bra att folk som gillar att sitta hela tiden inte måste känna press att stå om det nu inte fins några fördelar med det. Men tänker annars att det är just variationen som kan bli en fördel.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB storage macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Så är det ju alltid: vad man än gör eller äter i sin strävan att vara hälsosam så kommer det forskning som visar att det minsann är jättedåligt. Är det ens någon idé att försöka? ¯\_(ツ)_/¯

En del studier speciellt när det kommer till hälsa är till för att skapa förvirring och en känsla av att det inte är värt att försöka. Enligt insatta individer.

Men frukta icke! Det finns några på folkets sida i motsats till industrins på youtube som nystar i det hela och finner mer än vad som först är uppenbart.

Det må vara vetenskap men är datan dålig...

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

En del studier speciellt när det kommer till hälsa är till för att skapa förvirring och en känsla av att det inte är värt att försöka. Enligt insatta individer.

Men frukta icke! Det finns några på folkets sida i motsats till industrins på youtube som nystar i det hela och finner mer än vad som först är uppenbart.

Det må vara vetenskap men är datan dålig...

När det gäller vetenskap ska man inte hålla på med russinplockning. Det gäller att kolla på helheten av all forskning inom ett visst ämne, annars kommer man vilseledas av aktörer med vinst- eller egointressen. Du borde ha ännu mera misstro mot Youtubers dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

När det gäller vetenskap ska man inte hålla på med russinplockning. Det gäller att kolla på helheten av all forskning inom ett visst ämne, annars kommer man vilseledas av aktörer med vinst- eller egointressen. Du borde ha ännu mera misstro mot Youtubers dock

Så är det. Man måste kolla på helheten och se åt vilket håll riktiga kvalitetsstudier pekar. Charlataner utnyttjar ständigt att man kan plocka russinen för att "bevisa" nästan vad som helst. Blanda tveksamma studier, bro-science, gissningslekar och sälj så har du snart startat en ny trend som folk hoppar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Så är det ju alltid: vad man än gör eller äter i sin strävan att vara hälsosam så kommer det forskning som visar att det minsann är jättedåligt. Är det ens någon idé att försöka? ¯\_(ツ)_/¯

Nix, jag väntar t.ex. på undersökningen som påvisar att högt saltintag förlänger livet. Salt är gott, salt är viktigt, snart nyttigt också.

Permalänk

Jag klarar inte av att stå rakt upp helt stilla och jobba på datorn, men med mitt löpband under bordet kan jag gå och jobba i timmar utan problem

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

"Forskarna påpekar att regelbundna pauser samt fysisk aktivitet är de enda fungerande metoderna för att undvika hälsorisker med ett stillasittande, eller stillastående, arbete."

Jag är före min tid, som vanligt. När jag har suttit vid skrivbordet i några timmar så brukar jag se till att ta en paus och går och sätter mig i soffan istället. Det är ju viktigt att tänka på hälsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Meningen är ju att man ska växla mellan sitta och stå...

Detta! 👍
Det handlar inte om det ena eller det andra. Det är variationen som är viktig. Min rygg pajjar om jag sitter konstant, och mina fötter och knän pajjar om jag står konstant. Att växla mellan sittande och stående gör att min kropp mår bättre.
Sen får man även se till att röra på sig så man får motion också.

Permalänk
Medlem

Skönt att jag inte har ett jobb framför en skärm 8 timmar om dagen! Kan gå typ 24 000 steg på jobb.
Men har ett höjd o sänkbart bord hemma, då det kan bli många timmar på fritiden i sträck, och det är rätt skönt att sträcka på benen ibland. Sen så ser det coolt ut med, att kunna höja o sänka

rättstavning
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

När det gäller vetenskap ska man inte hålla på med russinplockning. Det gäller att kolla på helheten av all forskning inom ett visst ämne, annars kommer man vilseledas av aktörer med vinst- eller egointressen.

Håller med!

Citat:

Du borde ha ännu mera misstro mot Youtubers dock

Jaså varför då? Jag anser mig ha förmågan att sålla och jämföra ny information med äldre.
Om man undviker allt bara på grund av platformen går man miste om mycket bra. Även om det vore bättre och ha råd/tid/kunskap att få tillgång till publicerade studier och kunna förstå fackspråket.

Är man intresserad av sin egen och andras hälsa gör man rätt i att hålla sig uppdaterad om de senaste fynden och faktiskt våga ta kommando över bedömningen om vad som är sanning snarare än att lämna den uppgiften till andra. Som kanske också har vinstintressen.

Så det är inte för alla och kräver kritiskt tänkande.

Tycker hälsa har blivit mer intressant än datorer nu för tiden.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Skönt att jag inte har ett jobb framför en skärm 8 timmar om dagen! Kan gå typ 24 000 steg på jobb.
Men har ett höjd o sänkbart bord hemma, då det kan bli många timmar på fritiden i sträck, och det är rätt skönt att sträcka på benen ibland. Sen så ser det coolt ut med, att kunna höja o sänka

Vad jobbar man med för att komma upp i 24k steg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vad jobbar man med för att komma upp i 24k steg?

Hemtjänst och servitör känner jag som båda snittar långt över 20000 per dag, men det beror ju på hur man jobbar också

Permalänk
Medlem

När jag läser ~”cirkulationsproblem av att stå upp” så föreställer jag mig en individ i uselt- om inte i det närmaste förbrukat skick, som rimligen är påtagligt gammal och egentligen skall götta sig hemma på verandan.

För övrigt är vägen till kaffeapparaten helig och märkligt nog kan det ta olika tid beroende på dagsform.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk

Har för mej att man skulle kunna hissa och sänka skrivbordet för att ha en "kombo". Ibland sitta och ibland stå för att inte göra det ena eller det andra hela dagarna.
Där av var det väl bra med att kunna stå. Sedan är studien en knasig grej, då vi vet att inte är bra att stå. Exempel om jag bara står en lägre period på en konsert exempel, så får jag ont i nedre delen av ryggen. Eller ont i fötter och ben. Där av ska det alltid finnas möjlighet att stå eller sitta. Är dock kritisk till att man hela tiden trott att det är bra att stå.

Permalänk
Medlem

Omöjligt att stå upp om jag behöver tänka, typ skriva kod. För att kunna stå upp så måste jag syssla med något mer hjärndött. Märkligt det där.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hemtjänst och servitör känner jag som båda snittar långt över 20000 per dag, men det beror ju på hur man jobbar också

Ja vilken skillnad, jag jobbade tio år i hemtjänsten och var aldrig i närheten av 24k steg pågrund av jobbet.

Permalänk

Jag tror att en stillasittande livsstil inte är så problematisk som det ofta ges sken av. Det är ju också vad denna artikel på sätt och vis visar. Finns många exempel på personer som levt väldigt länge och varit friska lång upp i åren ända till slutet trots minimal motion.

När det gäller forskning om vilken livsstil som är bäst för oss så är det allra viktigaste att skilja mellan de studier som visar på statistiska samband (nästan alla) och de som visar på orsakssamband. Den senare typen är ofta kostsam och svår att genomföra, därför görs dom mer sällan.

Det är oftast studierna som visar på statistiska samband som skapar förvirring. Och den enda slutsatsen man bör dra av dessa är att det behövs mer forskning.
Ena stunden är ett glas vin om dagen bra för hälsan, andra stunden är det dåligt.

När konsumtionen av glass ökar så ökar också drunkningsolyckorna. Så kom ihåg! äter du glass så ökar du risken för att drunkna, men det beror inte på glassen.

Permalänk
Medlem

Ledordet är variation för din kropp! Jobba sittandes varvat med ståendes i 45-60min om möjligt, ta paus och kör ett gäng åkarbrasor upphopp o annat! Rör på nacke axlar rygg armar ben, få igång kroppen. Det behöver inte ta mer än 2-5min. Om du inte kan göra det utan att folk blir störda av det gå till kaffemaskinen iallafall o kör träningen på rasten eller nåt^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fast halva grejen med "ståbord" är ju att du kan variera ställningen under arbetspasset.
Ingen har väl trott att stå stilla skulle vara bättre än att sitta stilla.
I princip allt statiskt med belastning är ju skadligt i längden.
Ställ sitt-eller-stå klockan på 30 minuter och kroppen kommer att tacka dig.

Vet inte riktigt varför det skulle behövas en ny studie om det här, det är ju nånting vi vetat om i åtskilliga generationer.

Poängen är att det inte gör någon större skillnad om du sitter eller står, så ställa klockan på 30 minuter för att stå, gör föga skillnad. Däremot att gå ifrån och ta mindre pauser, där pratar vi om hälsoeffekter.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Poängen är att det inte gör någon större skillnad om du sitter eller står, så ställa klockan på 30 minuter för att stå, gör föga skillnad.

Vad baserar du det påståendet på?