Bytt till luftkylare från AIO, error vid uppstart

Permalänk
Medlem

Bytt till luftkylare från AIO, error vid uppstart

Fick tummen ur igår och bytte kylaren på min HP omen 40l till en Thermalright peerless assassin. Gick från HP omens egna 120mm AIO till denna och är otroligt nöjd hittils.
Då AIOn var inkopplad till LC pump och jag kopplade in luftkylaren till lcfan istället så får jag error vid uppstart att pumpen saknas. Ska jag koppla in kylaren till den istället eller vad tror ni?

Mycket trevliga temperaturer för övrigt med denna kylaren. Första gången jag ser en idle temp under 40. Wooop wooop

Permalänk
Medlem

Sitter allt i rätt uttag på moderkortet? AIO bör ha utmärkta pins?

Visa signatur

🎮 Intel 13900K - RTX 4090 - 32GB 6000Mhz RAM - Samsung 990 PRO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frunten:

Sitter allt i rätt uttag på moderkortet? AIO bör ha utmärkta pins?

Jo jag tror det iallafall. Gamla kylaren hade ju två kablar, en till Pump och en till fläkten. Jag har ju ingen pump direkt till min luftkylare så den kontakten används ju inte.

Permalänk
Medlem

Läste tvärsemot, du har alltså gått från vatten till luft? Känns som du glömt några pins i från AIO kylaren. Annars skulle inte mobo känna av vilken pump du har.

Visa signatur

🎮 Intel 13900K - RTX 4090 - 32GB 6000Mhz RAM - Samsung 990 PRO 2TB

Permalänk
Medlem

Det är inte bara så att du behöver ändra i bios att du inte använder pump längre ? Om det går.
Då borde ju datorn sluta fråga om det.
Tänker att det finns en sådan inställning av säkerhets skäl i fall pumpen slutar fungera.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Kan du komma in i BIOS?
Där kan det finnas någon inställning för att stänga av den övervakningsfunktionen (beroende på hur mycket HP har låst ner det).

Nackdelen med att koppla in den till det uttaget är att de kanske inte har någon styrning på den porten (pumparna brukar villa gå 100%) så då kommer du kanske tappa styrningen på fläkten.

Men det är bara att testa!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Det är inte bara så att du behöver ändra i bios att du inte använder pump längre ? Om det går.
Då borde ju datorn sluta fråga om det.
Tänker att det finns en sådan inställning av säkerhets skäl i fall pumpen slutar fungera.

Ja det tänkte jag också först. Men som med allt annat som HP omen har lagt händerna på så går det inte komma åt något sånt i bios eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Kan du komma in i BIOS?
Där kan det finnas någon inställning för att stänga av den övervakningsfunktionen (beroende på hur mycket HP har låst ner det).

Nackdelen med att koppla in den till det uttaget är att de kanske inte har någon styrning på den porten (pumparna brukar villa gå 100%) så då kommer du kanske tappa styrningen på fläkten.

Men det är bara att testa!!

Har kollat i bios, vilket är det största problemet med dom här datorerna. Hade det bara gått att underklocka i bios från början så hade jag nog inte ens kollat på att byta kylare. Ser att fläktarna snurrar i bios men kommer inte åt att ändra dom eller välja ur någon..
Sen har jag kunnat ställa pumpen i Omens gaminghub tidigare när jag körde AIOn

Permalänk
Medlem
Skrivet av frunten:

Läste tvärsemot, du har alltså gått från vatten till luft? Känns som du glömt några pins i från AIO kylaren. Annars skulle inte mobo känna av vilken pump du har.

Ja precis. Grejen är ju att jag inte använder pump-pinsen längre utan bara CPUfläkt-pins. Tänkte om jag skulle kopplat in luftkylaren på pumpen istället bara så jag slipper att få error när jag startar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlinde1:

Har kollat i bios, vilket är det största problemet med dom här datorerna. Hade det bara gått att underklocka i bios från början så hade jag nog inte ens kollat på att byta kylare. Ser att fläktarna snurrar i bios men kommer inte åt att ändra dom eller välja ur någon..
Sen har jag kunnat ställa pumpen i Omens gaminghub tidigare när jag körde AIOn

I så fall så kan du testa att koppla dem fläkt i pumputtaget, och eftersom du har två fläktar på kylaren så kan du ju sätta en i vardera CPU uttag (för den kommer antagligen att gnälla på samma sätt ifall den inte får signal på fläktuttaget) och sedan sätta samma PWM kurva på båda uttagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

I så fall så kan du testa att sätta en fläkt i uttaget, och eftersom du har två fläktar på kylaren så kan du ju sätta en i vardera CPU uttag (för den kommer antagligen att gnälla på samma sätt ifall den inte får signal på fläktuttaget) och sedan sätta samma PWM kurva på båda uttagen.

Ja jag får nog prova att göra så helt enkelt. Dock sitter just det uttaget ganska precis bakom kylaren nu så isåfall måste jag nog bort med den igen för att komma åt riktigt med mina korvfingrar. Men det får bli kvällens projekt isåfall!
Funderar även på att byta ut chassits egna fläktar till två stycken Arctic 12 fläktar jag har liggandes som har 4pin istället för chassisfläktarnas 3 pin så att dom går att styra i omen gaming hub också. Även om dom bara är utblås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlinde1:

Ja jag får nog prova att göra så helt enkelt. Dock sitter just det uttaget ganska precis bakom kylaren nu så isåfall måste jag nog bort med den igen för att komma åt riktigt med mina korvfingrar. Men det får bli kvällens projekt isåfall!
Funderar även på att byta ut chassits egna fläktar till två stycken Arctic 12 fläktar jag har liggandes som har 4pin istället för chassisfläktarnas 3 pin så att dom går att styra i omen gaming hub också. Även om dom bara är utblås.

Är ju nackdelen med att ha stora luftkylare, men brukar gå att lösa med spetsig tång och/eller skruvmejsel att trycka fast kontakten med.

Innan du byter chassifläktarna så kolla först att uttagen på moderkortet har 4 pinnar/stödjer PWM så du inte byter först och behöver byta tillbaka för att det inte fungerar (vet ju inte vad HP har sparat in på).

Lycka till med pillandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Är ju nackdelen med att ha stora luftkylare, men brukar gå att lösa med spetsig tång och/eller skruvmejsel att trycka fast kontakten med.

Innan du byter chassifläktarna så kolla först att uttagen på moderkortet har 4 pinnar/stödjer PWM så du inte byter först och behöver byta tillbaka för att det inte fungerar (vet ju inte vad HP har sparat in på).

Lycka till med pillandet.

Ja verkligen klumpig, men ack så trevlig kylare!
Jag köpte ju dom fläktarna innan jag lämnade in min dator för chassibyte (ja jag vågade inte på mig det själv) och satte in dom som som utblås i toppen av mitt HP chassi. Hör och häpna, ingen större skillnad alls.
Då kopplade jag dock in dom i de 2 4pins uttagen för fläktar och har för mig att dom gick ändra på i omen gaming hub.
Nu är det 3 pins som används i de 4 pins uttagen och dom fläktarna står fast vid 1200 rpm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlinde1:

Ja verkligen klumpig, men ack så trevlig kylare!
Jag köpte ju dom fläktarna innan jag lämnade in min dator för chassibyte (ja jag vågade inte på mig det själv) och satte in dom som som utblås i toppen av mitt HP chassi. Hör och häpna, ingen större skillnad alls.
Då kopplade jag dock in dom i de 2 4pins uttagen för fläktar och har för mig att dom gick ändra på i omen gaming hub.
Nu är det 3 pins som används i de 4 pins uttagen och dom fläktarna står fast vid 1200 rpm.

OK, då är det ju bara att köra då!!

Permalänk
Medlem

Händer något om du nollställer bios om det går?