SCUF Envision PRO (PC controller) - Bra, eller sämst?

Permalänk
Medlem

SCUF Envision PRO (PC controller) - Bra, eller sämst?

Hej,

Vad tror ni om: "SCUF Envision PRO" för PC gaming om man inte vill lira shoters lir utan mus och tangentbord?
Eller hade ni valt en annan controller?

Kör mest Fortnite, och Overwatch-2

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om SCUF alls tyvärr.
Men är det mekaniska knappar/d-pad/hall effect styrspakar du är ute efter så finns det en del andra kontrollers.

Tex beitung zeus2
Som har dom absolut bästa A/B/X/Y knapparna jag använt, LT/RT limit funktionen (så det blir en trigger istället för analog) är som vanligt det blir typ 25% kvar av ned trycket och det är ingen känsla alls i nedtrycket.

D-pad väldigt bra, analoga spakar inte dom absolut bästa men fortfarande bra.
Har 6st extra knappar fyra på undersidan=oanvändbara för mig men det gäller alla andra kontrollers med, hatar dom och bara ivägen.
2st finns på baksidan mellan LT/RT och är ganska användbara för mig och alla 6st extra knappar är mekaniska brytare.

Medföljande programmet är ok dvs det finns bättre o det finns framförallt mycket sämre.
Det behövs för att ställa in extraknapparna men man kan spara fyra profiler till kontrollern självt och dom funkar då utan prg igång/på annan dator.
Har en stor fin på/av knapp vilket enligt mig borde vara ett minimum krav på en trådlös kontroller (den går även att köra med usbkabel).

LED finns det extra många och extra starka av som går att slå av heller sänka till en ganska låg nivå (JA det ÄR sant LED skit som går att slå av/låg nivå på finns ju knappt).
Kommer ej ihåg men har för mig att om det är avslaget så blinkar färgerna till när man ändrar profil dvs en färg per profil, kör själv med LED på lägsta nivå därav kommer jag ej ihåg hur det var med dom av.
Och detta kommer från en som verkligen hatar att LED sitter överallt och det är oerhört sällan dom gör någon som helst nytta och dom är vid 99,9999999999% av fallen minst 10 gånger för starka!

En annan är flydigi vader 4 pro (Flydig=Xiaomi's spel division, dvs inget litet skit företag direkt).
ALLA knappar är mekaniska även LT/RT när dom sätts i trigger mode och har även då ett väldigt kort tryck (OCH det är mekaniska brytare även där), A/B/X/Y är väldigt bra men zeus2's knappar är lite bättre.
Analoga spakarna är ställbara i motstånd skönt i racing att ha lite högre motstånd tex.
Ställbart motstånd och LT/RT som har kort tryck/mekaniska så är detta en av dom bästa kontrollers till FPS spel.

D-pad något bättre än zeus2, 6st extra knappar även här dom fyra på undersidan är oanvändbara för mig 2st finns under ABXY knapparna.
Dom är användbara men inte riktigt lika användbara som dom två mellan LT/RT på zeus2.

Medföljande programmet är det samma sak med dvs ok, det är lite bättre på en del saker o lite sämre på en del andra än zeus2 prg.
För att stänga av kontrollern så måste man hålla ned en liten halvt osynlig halvt undangömd knapp i 5sek enligt manualen men det är mer 6-7sek.
Det är inget man kommer att göra om man ska gå på toa heller nåt kort och då man inte gör det då så kommer man inte in i det så man kommer troligen aldrig att göra det även när man är klar med spelet.
Dvs dom kunde lika gärna ha skippa det!

LED lite mindre av dom här och mindre yta lite starkare på lägsta och enligt mig just över gränsen för att vara ok.
Men dom går att slå av även här.

Nästa är bigbig won blitz (Ett plus är att maxgaming.se säljer den).
LT/RT är inte analoga bara triggers MEN alla fyra LT/RT/LB/RB har ganska stort avstånd att trycka ned som JAG inte gillar men dom går att använda dock.
D-pad lite sämre än dom två övre främst att den är lite för lätt att trycka ned för min smak men har bra känsla i övrigt.
Två extra knappar på undersidan som är oanvändbarta för mig, två mellan LT/RT som är användbara men inte riktigt lika bra som zeus2 då dom är lite för låga vs zeus2 knapparna.

Kommer inte ihåg hur programmet eller LED var men tror att LED gick att stänga av.

Och som lågpris alternativ så är 8bit do's ultimate 2,4Ghz (dvs INTE bluetooth) bland det bästa du kan hitta.
https://www.maxgaming.se/sv/gamepads/8bitdo-ultimate-2c-wirel...
Dock ej mekaniska knapp men har hall effect spakar.

SCUFF har en hel del klagomål att dom slits fort, inte funkar bra osv, och inte är prisvärda.
Dom övre har ju en del klagomål med, men dom är billigare även zeus2 men inte med så mycket.
Och tack vare att dom är billigare så gissar jag att dom har sålt oerhört mycket fler ex än SCUFF sålt, och har då SCUFF fått ungefär lika mycket klagomål/skit så får ni dra era egna slutsatser!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Tack för utförligt svar, har pumpat genom många review på youtube nu av olika controllers, ännu svårare att bestämma sig.

Kollar även på denna: 'Turtle beach stealth ultra'. Den verkar också intressant. Någon åsikt om den annars?

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att jag tittade på den men inte nåt om varför jag inte köpte den, förutom priset då.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!