Samsung eller Philips TV med ambilight

Permalänk
Medlem

Samsung eller Philips TV med ambilight

Hej!

Har några frågor angående val av smart-tv:

1) Jag vill använda ambilight, helst att kunna koppla ihop min befintliga samling av hue lights med TV. Har jag förstått det rätt att med Samsung kan man styra LED-strips som du kopplar in externt på baksidan av TV tillsammans med andra Hue lights?

2) Vad behöver man ifall man kör Hue lights på en Samsung TV? Har jag förstått det rätt att du behöver ingen sync box men du behöver en Hue Bridge antar jag?

3) Går det att synka philips inbyggda ambilights med Hue lights?

4) Vilken av Samsung och Philips har mest tillgång till appar? Jag vill använda främst dessa: Netflix, chromecast, Disney plus, Max och youtube.

5) Jag har en hemmabioreceiver och vilken av dessa upplever ni har minst problem att synka med receivern? Jag kör idag en LG tv och det kan ofta strula (en orsak till att jag vill byta TV).

Permalänk
Medlem

Ambilight är nice! Android TV som de flesta av deras modeller kör har stöd för alla appar och inbyggt stöd för cast. Dvs ”inbyggd” chromecast.

Philips har haft vissa utmaningar med förstärkare back in the day så kolla upp specifik modell. Det var tre år sedan jag läste om det så mycket kan ha hänt.

Permalänk
Medlem

Philips har dessutom fördelen att de stödjer Dolby Vision till skillnad från Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av legaim:

Hej!

Har några frågor angående val av smart-tv:

Båda har en del bättre och en del sämre TV. Så om du vill ha hjälp så skriv gärna modeller. Rent generellt är Phillips ett budgetmärke till oftast inte budgetpris idag. Samsung är störst vilket gör att de kan ta en del genvägar och ändå sälja bäst så vad är viktigt för DIG?

Permalänk
Medlem

Här lite av mina "krav":

1) Jag vill gärna ha en TV som har en jämförbar bildkvalitet som min LG CX 2020 års modell.
2) Vill kunna använda ambilight, det spelar ingen roll för mig om den är inbyggd. Om det går gärna att man även kan synka med övriga hue lights. Vad jag förstår går det inte med philips TV men det ska gå med Samsung?
3) Bra möjligheter till androida appar, kunna synka med min mobil
4) Fungera med min Denon AV receiver

Permalänk
Permalänk
Bildexpert 📺

Ambilight är Philips varumärke och inget de erbjuder till andra tillverkares TV-apparater i den mening som Ambilight finns inbyggt i chassit på Philips bästa och bättre modeller. Det innebär att systemet agerar direkt ihop med vad som visas i bild och detta oavsett källan, oavsett om du kör inbyggda appar eller extern bild via HDMI.

Vill du ha du direkt koppling Philips Hue och Ambilight, så som man tänker på Ambilight, är det Philips Ambilight-TV som gäller.

Vad samsung erbjuder är att Philips Hue-appen i en Samsung-TV kan interagera ihop med ett Philips Hue-system ihop med Samsungs Ambient Mode (lätt att förväxla Ambient med Ambilight) som alltså är ett slag bildspelsläge där du kan köra till exempel dina semesterbilder eller liknande och ditt Philips Hue-system följer med färgerna i den bilden. Har man då en Philips Hue-slinga bakom TV kan det bli en snarlik effekt.

Det lilla jag lyckas läsa mig till är att detta då inte fungerar på samma sätt som Ambilight där allt som visas i bilden styr över färgerna. Bara när man kör bildspel i "Ambient mode". Inte när man kör film, spel etc. Den som har prövat och testat kan korrigera mig om jag missar information här.

Det finns också diverse tredjepartslösningar som då inte heter Ambilight eftersom det vore varumärkesintrång och dessa kan fungera med vilken TV som helst och effekten och funktionen är snarlik. Då är det ofta en dosa som går via HDMI och analyserar färgerna i bildsignalen.

Så kort och koncist: full integration med Philips Hue och ständigt ha ett ljus som följer med bildens innehåll, då är det Philips TV som gäller. Rekommenderat är den variant av Ambilight som heter Next Generation som har högre upplösning och mer distinkt följer bildens variation. Modellen OLED759 är en snikmodell och den har enligt Philips den äldre/traditionell Ambilight som ger mer sammanblandning av färgerna i bilden. Du behöver modellen OLED8x8 (2023) eller OLED8x9 (2024) för den modernare Ambilight-versionen.

Finns också en tredje variant på Ambilight Plus som endast finns på modellen 65OLED959 och den har egenskapen att kunna projicera ljuset olika mot väggen.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Den som har prövat och testat kan korrigera mig om jag missar information här.

Philips (Signify) säljer en Hue Sync-app till nyare Samsung TV som får den att fungera ungefär som ambilight på alla ingångar och appar. Jag har inte köpt den själv trots att jag gillar ambilight och har en kompatibel TV. Varför?

Därför att följande krävs för t.ex. en 65" TV:

Philips Hue bridge: 549 kr
Philips Hue Gradient Light Strip 65": 2189 kr
Hue Sync TV app: 1499 kr

Det är alltså mer än 4000 kr extra om man vill ha ambilight på en Samsung. Har man tur och hittar lite deals kanske man kan få ner det till 3500. Fortfarande orimligt enligt mig.

Permalänk
Bildexpert 📺

@InteIdiot: Ah, bra att känna till. och +4000 kronor är ju en hel del extra och värt att tänka på jämfört med att köpa Philips direkt.

Lite mer googlande på ämnet pekar på att det fungerar som tänkt ifall man har en Samsung Q60 och bättre från 2022 och nyare. Hue-appen för 1499 kr har fördelen att man därmed slipper köpa en Philips Hue Play HDMI Sync Box (från ca 2400 kr) som är kravet för andra TV-modeller. Man slipper extra pryl+sladdar och man sparar pengar.

Nackdelen är att Samsung-Hue-appen knyts till just exakt den TV:n och det är inte en generell licens man kan ta med sig.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara en djungel med olika uttryck. Jag har förstått det som att via Hue appen som kan köpas när man har en Samsung TV skall man kunna få en riktig ambilight såtillvida man har lightstrips och bridge. Men jag har kanske förstått det fel?
Jag börjar luta åt att kanske ändå köpa en Philips TV då jag vill ha Dolby Vision och skulle gärna vilja testa det märket. Spontant tänker jag att det borde vara det enklaste att köra en native ambilight så att säga. Har idag en LG TV med lightstrips + sync box och bridge. Detta sedan tillsammans en AV receiver. Det blir ofta någon felande länk med så många olika komponenter och skulle jag kunna slippa sync boxen tror jag att det blir betydligt enklare.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av legaim:

Det verkar vara en djungel med olika uttryck. Jag har förstått det som att via Hue appen som kan köpas när man har en Samsung TV skall man kunna få en riktig ambilight såtillvida man har lightstrips och bridge. Men jag har kanske förstått det fel?
Jag börjar luta åt att kanske ändå köpa en Philips TV då jag vill ha Dolby Vision och skulle gärna vilja testa det märket. Spontant tänker jag att det borde vara det enklaste att köra en native ambilight så att säga. Har idag en LG TV med lightstrips + sync box och bridge. Detta sedan tillsammans en AV receiver. Det blir ofta någon felande länk med så många olika komponenter och skulle jag kunna slippa sync boxen tror jag att det blir betydligt enklare.

Jag ser ingen djungel med olika uttryck. Däremot är Philips Hue-utbudet rörigt med många olika produkter där man lätt kan köpa fel och det är svårt att finna rätt produkt. Väldigt mycket fokus på hur häftigt det är men det riskerar bli en huvudvärk när man ska ta reda på vad som krävs för att få det att fungera. Då försöker Philips "hjälpa" genom att bundla paket med olika komponenter varpå det blir ännu fler produkter och ännu rörigare.

Du får med Samsung Hue Sync Appen (för 1499:-) + Hue bridge + moderna samsung + Philips Hue Play Gradient Lightstrip (då anpassad för storleken på TV:n) troligtvis samma effekt som att köra Philips TV direkt. Men det måste nog någon bekräfta och testa, likt hur mycket fördröjning det är i en sådan lösning som lär behöva gå omvägar för att ändra ljuset. Det som kan göra Ambilight distraherande på en Philips TV är att det ofta är en liten fördröjning i hur ljuset ändras i förhållande till bilden. Hue Bridge är en koppling till Wifi och då ska alltså Hue appen sända info över Wifi till bridge som i sin tur ska sända info över Wifi till Gradient lightstrip. Jag vet inte om detta är ett större problem men här i alla fall min skepticism.

Så ja, lättare att köpa Philips TV och få det inbyggt och jag tror Philips är rätt medvetna om detta. "Titta! Vi ger dig Ambilight på vilken TV du vill! Pssst. Det blir enklare och billigare om du köper vår TV direkt. Tänk på det nästa gång.".