Ambilight är Philips varumärke och inget de erbjuder till andra tillverkares TV-apparater i den mening som Ambilight finns inbyggt i chassit på Philips bästa och bättre modeller. Det innebär att systemet agerar direkt ihop med vad som visas i bild och detta oavsett källan, oavsett om du kör inbyggda appar eller extern bild via HDMI.
Vill du ha du direkt koppling Philips Hue och Ambilight, så som man tänker på Ambilight, är det Philips Ambilight-TV som gäller.
Vad samsung erbjuder är att Philips Hue-appen i en Samsung-TV kan interagera ihop med ett Philips Hue-system ihop med Samsungs Ambient Mode (lätt att förväxla Ambient med Ambilight) som alltså är ett slag bildspelsläge där du kan köra till exempel dina semesterbilder eller liknande och ditt Philips Hue-system följer med färgerna i den bilden. Har man då en Philips Hue-slinga bakom TV kan det bli en snarlik effekt.
Det lilla jag lyckas läsa mig till är att detta då inte fungerar på samma sätt som Ambilight där allt som visas i bilden styr över färgerna. Bara när man kör bildspel i "Ambient mode". Inte när man kör film, spel etc. Den som har prövat och testat kan korrigera mig om jag missar information här.
Det finns också diverse tredjepartslösningar som då inte heter Ambilight eftersom det vore varumärkesintrång och dessa kan fungera med vilken TV som helst och effekten och funktionen är snarlik. Då är det ofta en dosa som går via HDMI och analyserar färgerna i bildsignalen.
Så kort och koncist: full integration med Philips Hue och ständigt ha ett ljus som följer med bildens innehåll, då är det Philips TV som gäller. Rekommenderat är den variant av Ambilight som heter Next Generation som har högre upplösning och mer distinkt följer bildens variation. Modellen OLED759 är en snikmodell och den har enligt Philips den äldre/traditionell Ambilight som ger mer sammanblandning av färgerna i bilden. Du behöver modellen OLED8x8 (2023) eller OLED8x9 (2024) för den modernare Ambilight-versionen.
Finns också en tredje variant på Ambilight Plus som endast finns på modellen 65OLED959 och den har egenskapen att kunna projicera ljuset olika mot väggen.