Misslyckat skärmbyte ipad

Permalänk
Medlem

Misslyckat skärmbyte ipad

Skulle byta skärm på en iPad 9th gen. Efter att pluggat i kontakter och därefter testar att starta den så ser skärmen konstig ut. Ljus längs hela kanten och annan färg mitt på. Någon som vet vart det kan gått snett?

Permalänk
Moderator
Moderator

Svårt att avgöra med skyddsfilm och reflektioner, men det ser ut som att skärmen kan ha spruckit i nedre vänstra hörnet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Desvärre är skrämen är trasig. Svårt och veta om den var defekt från början eller blev det under installationen.
Vart köpte du skärmen?

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar. Skärm ska vara helt så långt ögat kan nå. Jag vet inte om detta är ett tecken på att kontakt, någon kabel, eller annat är fel.

Det jag vill framhäva med första bilden är vad den visar när jag startar den.

Så ser det ut i avstängt läge

Permalänk
Medlem

Den är köpt på teknikdelar.se 199kr man får vad man betalar för då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av devaal:

Den är köpt på teknikdelar.se 199kr man får vad man betalar för då?

199kr för en LCD?
Som normalt kostar 1200kr+?

Då är jag inte förvånad över resultatet 🫣

Permalänk
Medlem

Nu var det ett tag sedan jag roa mig med sådant på mobiltelefoner. Fast om jag inte minns fel så finns det dels en skärm sedan en digitizer. Vad bytte du?

Permalänk
Medlem

Det är touch glaset jag bytt. Men är det alltså LCD-skärmen som är trasig. I så fall har jag orsakat det själv under bytet.

Detta köpte jag

https://www.teknikmagasinet.se/tablet-skydd/apple/ipad/ipad-1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av devaal:

Det är touch glaset jag bytt. Men är det alltså LCD-skärmen som är trasig. I så fall har jag orsakat det själv under bytet.

Detta köpte jag

https://www.teknikmagasinet.se/tablet-skydd/apple/ipad/ipad-1...

Haha va? Du har köpt ett skärmskydd och satt på?! Det är ju enbart för skydda den riktiga skärmen mot repor och sådant.

Tyckte det lät lite väl billigt. Det här kan nog hamna på prispallen för darwin awards I guess

Permalänk
Medlem
Skrivet av devaal:

Det är touch glaset jag bytt. Men är det alltså LCD-skärmen som är trasig. I så fall har jag orsakat det själv under bytet.

Detta köpte jag

https://www.teknikmagasinet.se/tablet-skydd/apple/ipad/ipad-1...

Så du försökte bara byta glaset och inte skärmen i sig men nu har du istället råka förstöra skärmen och sitter med ett nyköpt skärmskydd.. Beglagar...

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Det är inte säkert att det är helt kört. Panelen kan ha klarat sig. Du ska köpa en passande digitizer för din ipadmodell.

Permalänk
Medlem

Haha ja nu fick ni er ett skratt, fram med popcornen. Ser att det blev fel länk.

Skärmen var sprucken men LCD fungerade tidigare. Så skulle byta touchskärmen som alltså var blästrad men underliggande LCD fungerade. Vet iofs inte om det var så mycket bättre att misslyckas med att byta den men förstöra LCD…..

https://www.teknikdelar.se/produkt/ipad-10.22020-touch-glas-s...

Permalänk
Medlem

Ja nu fick du oss allt att skratta =). Så ser en digitizer ut. Min erfarenhet när det kom till byte av sådant, var att det var enbart original som jag fick det att fungera.

Lämna in? Det kräver att man är stadig och pillig på handen för att få det bra.

Permalänk
Medlem

Men hur vet jag om digitizer eller LCD som det är fel på? Går det att ta reda på det själv på något sätt. Ja jag hade tänkt lämna in men det var så dyrt så nu blev det så här istället

Permalänk
Medlem

Ne det vet du ju inte förrän efteråt. Dom samverkar med varandra. Är det något som en kines tillverkat i sin källare så kommer systemet inte riktigt acceptera din billiga digitizer bara rakt av.

Sådant skall man alltid köra på original har jag fått lära mig. Framförallt apple är ju extremt petiga med originaldelar.

Du behöver ju en digitzer i vilket fall ändå. Så om du tänkt fortsätta med ditt projekt. Börja i den ändan. Det blir billigast så.

Edit: Kan ju berätta hur det oftast slutade för min del. Det är inte helt ovanligt att den där ipaden kommer kosta vad 2 nya kostar

Permalänk
Skrivet av devaal:

Tack för snabbt svar. Skärm ska vara helt så långt ögat kan nå. Jag vet inte om detta är ett tecken på att kontakt, någon kabel, eller annat är fel.

Det jag vill framhäva med första bilden är vad den visar när jag startar den.

Så ser det ut i avstängt läge

<Uppladdad bildlänk>

Vad händer om du drar bort filmen på insidan? (röda flärpen på insidan av nya skärmen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av devaal:

Tack för snabbt svar. Skärm ska vara helt så långt ögat kan nå. Jag vet inte om detta är ett tecken på att kontakt, någon kabel, eller annat är fel.

Det jag vill framhäva med första bilden är vad den visar när jag startar den.

Så ser det ut i avstängt läge

<Uppladdad bildlänk>

Hur ser den ut här utan skärmglas när du startar den? Fortfarande samma flimmer?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Ne det vet du ju inte förrän efteråt. Dom samverkar med varandra. Är det något som en kines tillverkat i sin källare så kommer systemet inte riktigt acceptera din billiga digitizer bara rakt av.

Sådant skall man alltid köra på original har jag fått lära mig. Framförallt apple är ju extremt petiga med originaldelar.

Du behöver ju en digitzer i vilket fall ändå. Så om du tänkt fortsätta med ditt projekt. Börja i den ändan. Det blir billigast så.

Edit: Kan ju berätta hur det oftast slutade för min del. Det är inte helt ovanligt att den där ipaden kommer kosta vad 2 nya kostar

Jo jag ser framför mig att det här kommer bli dyrt. Tips på vart man köper originaldelar billigast?

Nu har jag ju gjort grovjobbet o fått vart allt glassplitter o skit så nu ska det ju ”bara” vara att sätta tillbaks det nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SKYNET 84:

Vad händer om du drar bort filmen på insidan? (röda flärpen på insidan av nya skärmen)

Tänker att det som händer är att den klistras fast och att det blir jobbigt att ta bort den sen. Eller får det någon mer effekt tänker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Hur ser den ut här utan skärmglas när du startar den? Fortfarande samma flimmer?

Inte testat men kan man köra igång den utan dom kontakterna i?

Permalänk
Medlem

Ta INTE bort flärparna. Den kommer sugas fast mot panelen då. Då är det klippt. Här finns en film längre ner på hur man byter digitizer:

https://www.amazon.com/A2428-Screen-Display-Digitizer-Replace...

Känner du igen dig i alla steg?

En original verkar ligga runt tusenlappen. Har svårt att se att din 200kr variant lever upp till originalet.

Edit: det var visst lcd panelen som byttes där på filmen också.

Permalänk
Medlem

Testade att starta den utan digitizer nu och skärmen ser likadan ut då, vit ute i kanten och rosa i mitten. Så antar att det då är LCD som är paj eller kan den bete sig så får att den saknar en digitizer? Känns långsökt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Ta INTE bort flärparna. Den kommer sugas fast mot panelen då. Då är det klippt. Här finns en film längre ner på hur man byter digitizer:

https://www.amazon.com/A2428-Screen-Display-Digitizer-Replace...

Känner du igen dig i alla steg?

En original verkar ligga runt tusenlappen. Har svårt att se att din 200kr variant lever upp till originalet.

Edit: det var visst lcd panelen som byttes där på filmen också.

Känner inte igen mig i att det fungerade när det var klart 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av devaal:

Känner inte igen mig i att det fungerade när det var klart 😂

Alltså det verkar finnas kit för runt 1000 lappen och även billigare med lcd+ digitizer. Fast det är ju inte original då. Sedan blir ju inte bilden lika bra som du är van vid om du kör någon alibaba variant

Vad kostade en sådan ny? 4000?! Vad kan få en begagnad för? Är det värt detta?

Det är sådana frågor som du måste ställa dig innan du går och lägger dig.

Jag tyckte det var kul och lärorikt när jag fixade mobiler. Så jag var beredd på att det kommer kosta mycket mer än vad det smakar. Om jag ens lyckades få igång den efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devaal:

Testade att starta den utan digitizer nu och skärmen ser likadan ut då, vit ute i kanten och rosa i mitten. Så antar att det då är LCD som är paj eller kan den bete sig så får att den saknar en digitizer? Känns långsökt.

Det låter som det, ja.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Alltså det verkar finnas kit för runt 1000 lappen och även billigare med lcd+ digitizer. Fast det är ju inte original då. Sedan blir ju inte bilden lika bra som du är van vid om du kör någon alibaba variant

Vad kostade en sådan ny? 4000?! Vad kan få en begagnad för? Är det värt detta?

Det är sådana frågor som du måste ställa dig innan du går och lägger dig.

Jag tyckte det var kul och lärorikt när jag fixade mobiler. Så jag var beredd på att det kommer kosta mycket mer än vad det smakar. Om jag ens lyckades få igång den efteråt.

Ja det är säkert ungefär lika dyrt att köpa en begagnad. Nu hade det varit lite kul att få igång det när man ändå lagt 2-3 timmar på skiten. Men ja det är nog inte värt det. Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

Det verkar som skärmen kan bete sig så utan digitizer eller med någon som inte vill samarbeta med din ipad. Jag minns också jag fick konstiga ljusfenomen när jag använde billigare variant. Här är några på reddit som upplever likadant.

https://www.reddit.com/r/mobilerepair/comments/1bfpghi/please...

Jag tycker allt du skall köpa en original nu när du ändå kommit halvvägs.

Edit: -FAULTY DIGITZER- TRIED DIFFRENT ONE WORKS FINE så skriver personen som fick norrsken på sin ipad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Det verkar som skärmen kan bete sig så utan digitizer eller med någon som inte vill samarbeta med din ipad. Jag minns också jag fick konstiga ljusfenomen när jag använde billigare variant. Här är några på reddit som upplever likadant.

https://www.reddit.com/r/mobilerepair/comments/1bfpghi/please...

Jag tycker allt du skall köpa en original nu när du ändå kommit halvvägs.

Edit: -FAULTY DIGITZER- TRIED DIFFRENT ONE WORKS FINE så skriver personen som fick norrsken på sin ipad.

Finns hopp då, tack för du tog dig tid. Vet jag vad jag gör nästa helg då 😅

Permalänk
Medlem

Stäng locket och lämna in den på en verkstad.