Dell T310 startar sporadiskt, PSU ERROR. Moderkort bränt eller mjukvarurelaterat?

Permalänk
Medlem

Dell T310 startar sporadiskt, PSU ERROR. Moderkort bränt eller mjukvarurelaterat?

Hej!

Köpte en serverdator av bekant för att leka/lära mig. En gammal Dell T310 som användes fram tills jag tog över.

Har två nätverkskort och två power supplies för redundans. Fick den med helt blanka hårddiskar (En SSD som hänger löst inuti chassi och en HDD 2 TB som sitter i sin SLOT)

Jag tog ur BIOSbatteri för att återställa BIOS
BIOS version bibehölls till V 1.14.0 (Rekommenderat av Dell), BOOT-MODE UEFI, EJ RAID
Hittar inte SSDn i BIOS, enbart HDDn

Hade problem att komma in i bios då laddningsskärmen hängde sig (Visade sig att jag inte fick ha en mus inkopplad)
Lyckades efter fler BIOSproblem att installera PROXMOX OS

Efter att serverdatorn stått IDLE i terminalen ett tag dör den och går ej att starta igen. Går igenom felsökningen från Dell och olika forum. Skriver längre ner vad jag testat.

Det som konsekvent verkar fungera är att montera ur båda PSU, ladda ur datorn, montera tillbaka båda PSU och koppla in strömmen samtidigt.
Då går alla fläktar i datorn på MAX ett tag, den startar upp som vanligt och jag kommer in i BIOS

Står datorn på ca 15 minuter eller jag startar om den/stänger av den från BIOS måste tidigare sekvens upprepas.

Den lilla ledterminalen på framsidan av datorn har konstant ström och ger olika errors såsom
PSU 1|2 Error
System software event Power supply sensor, failure (communications error) was asserted

Jag har testat
-Går ej att starta datorn med fysisk "startknapp", men det går att hålla inne den för att döda datorn
-Datorn kan bara startas automatiskt genom att koppla in ström trots att detta är ändrat i BIOS
-När den väl startar får den full kräm, men kan dö efter några sekunder. Grön lampa lyser under vardera PSU men slocknar helt plötsligt. Lämnas den ett tag testar den att starta sig själv igen och dör gång på gång.
-Försökte resetta iDRAC genom att hålla inne "i"-knappen front tower, händer inget
-Testade att starta med enbart 1 PSU monterad (testade med vardera i båda slotten), ingen skillnad, går enbart att starta med båda monterade. Vilken som sitter var verkar inte spela någon roll
-Testade att resetta BIOS igen, hjälper ej
-Testade att ändra power settings och security i BIOS, ändrar inget
-Försökt hitta kortslutningen till moderkortet, vet inte om jag testade rätt men ingen skillnad
-Tagit ut alla ramminnen i samband med urladdning av datorn
-En kondensator på styrkortet för PSU sitter väldigt löst, men kanske inte något konstigt, den sitter ju "fast"

Lämnade den nu ifred med strömkablar inkopplade i ca 2 timmar. Den stod helt död tills alla fläktar plötsligt gick igång och den bootade. Spökar det?

Kan va så att moderkortet eller styrkortet för PSUs är bränt/defekt. Men konstigt då det funkar en stund & min kompis inte hade några som helst problem.

Det var en billig burk, men kul om den kan funka, alla tips uppskattas. Även tips på ny billig burk att leka server med

Tack!