Följ Black Week på SweClockers

Formatering av USB-minne för Mac och PC?

Permalänk

Formatering av USB-minne för Mac och PC?

Jag behöver hjälp. Jag har ett USB-minne som ska kunna användas på både PC och Mac. Något har hänt med det så det behöver formateras om, men jag lyckas inte få det läsbart på Mac.

USB-minnet har två bokstavsenheter och på PC har jag lyckats formatera om det (inte snabbformatering utan fullständig) i filsystemet exFAT, så att det fungerar på PC, men Macen säger att den inte kan läsa "skivan". Vad göra?

Jag är inte bekväm med MacOS, så jag vill helst göra jobbet på PC.

Permalänk
Medlem

Testa MacDrive och formatera om det via det, så blir et läsbart både för din Windows PC du har MacDrive installerat på, samt din Mac.
Var med och liknande nyligen och löstes för mig att använda mig av det (trial) så löser problemet iallafall tillfälligt.

Permalänk
Skrivet av Gunior:

Testa MacDrive och formatera om det via det, så blir et läsbart både för din Windows PC du har MacDrive installerat på, samt din Mac.
Var med och liknande nyligen och löstes för mig att använda mig av det (trial) så löser problemet iallafall tillfälligt.

Tack för svar. Är det alltså ett program för PC? Formaterar man i exFAT då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av solmattsolhatt:

Jag behöver hjälp. Jag har ett USB-minne som ska kunna användas på både PC och Mac. Något har hänt med det så det behöver formateras om, men jag lyckas inte få det läsbart på Mac.

USB-minnet har två bokstavsenheter och på PC har jag lyckats formatera om det (inte snabbformatering utan fullständig) i filsystemet exFAT, så att det fungerar på PC, men Macen säger att den inte kan läsa "skivan". Vad göra?

Jag är inte bekväm med MacOS, så jag vill helst göra jobbet på PC.

Om det inte handlar om någon uråldrig version av MacOS (typ 10+ år gammal) så lär det ju inte vara exFAT i sig som är problemet, men kanske något med partitioneringen?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

https://rufus.ie/sv/

jag har löst lite problem med denna mjukvara när jag haft strul med usb-minnen men orkar inte skriva mer

Permalänk
Rekordmedlem

USB-minnet har två bokstavsenheter

Menar du egentligen att det är 2 partitioner på minnet ?
Kan du posta en bild från diskhanteraren som visar hur minnet är partitionerat ?
Eller så raderar du helt enkelt alla partitioner på det innan du ska formatera det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

https://rufus.ie/sv/

jag har löst lite problem med denna mjukvara när jag haft strul med usb-minnen men orkar inte skriva mer

vad hjälpsamt det blev

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd

Kort och gott försök återställa USB standardvärde med Rufus sedan formatera det till exfat i win och testa nu om det funkar i Mac och win

Se till att win och Mac är någorlunda uppdaterat

Tex gör en bootdisk i Rufus sedan formatera bort den, prova dig fram

Om det är köpt från Alibaba express eller vad det heter så kan du ge upp

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Är det alltså ett program för PC? Formaterar man i exFAT då?

Den installerar drivrutin via programmet för att kunna läsa och skriva till Mac format, så syns direkt som vanlig drive, men i det format man väljer som är kompatibelt mest med Mac (inte bara exFat)

Permalänk
Medlem

Uppfattar det som att minnet har två partitioner. Behöver det verkligen ha det? Känns som en typisk grej som kan spöka mellan plattformar.

Är minnet 32GB eller mindre kan du utan omsvep testa att formatera det med FAT32 istället för ExFAT, är det större får du använda något tredjepartsverktyg typ Fat32Formatter. Det är inte helt ovanligt att ExFAT-implementationer är lite lätt omogna, FAT32 är idiotsäkert i den meningen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!