Permalänk
Medlem

Ultrawide? Att välja skärm

Ska köpa en skärm och var inställd på en 27-tums 4K-skärm men har börjat fundera på ultrawide då jag ofta vill ha två saker uppe samtidigt. Känner ofta ett behov av att ha både webbläsaren och nått program framme alternativ två bilder bredvid varandra. Då jag vill köra 1080p skalning så blir det inte så mycket utrymme. Vore ultrawide något för mig då? Vad är motsvarigheten till 4K på ultrawide? Antar det blir mycket dyrare? Kan iofs tänka mig köpa begagnat också.
Skärmen ska förutom surf, dokument osv. användas för att redigera foto/video så bra färgrymd uppskattas. Bryr mig inte om uppdateringsfrekvens eller dylikt då jag inte spelar något alls (säkert inte fel med hög uppdateringsfrekvens heller men jag har inga problem med 60 Hz mot lägre prislapp).

För övrigt undrar jag om alla skärmar ha glapp/mellanrum mellan skärm och ramens nedre kant? Kört LG 27UP650 och upplevde att där samlas damm... Finns det inte typ laminerade skärmar eller det är exklusivt för skärmar på telefoner och surfplattor, som inte har något glapp eller springor för damm att ta sin in i. Upplever det mer tight på laptops mellan ram/skärm.

Ändrade ord, ultrawide istället för widescreen.
Permalänk

Antar att du menar ultrawide 32:9 format panel.

3840x2160 = 16:9 4k

7680x2160 = 32:9 4k

Aka en ultrabred 4k är som 2 vanliga 4k paneler brevid varandra.

Nedskalat till 32:9 1080p blir det 3840x1080

vet inte riktigt vad du menar med laminerad skärm för jag förstår inte riktigt problemet du beskriver men skulle gissa att det du söker efter är en skäm med ett panelglas framför lcdpanelen som täcker hela framsidan?

att det generellt nog är ett nej iaf inget jag stött på annat än på någon asgammal laptop då när "glossy panels" var en grej vilket idag tror jag knappt existerar för de va pest att försöka använda med ett fönster bakom sig eller en lampa och allt spelglades i plastskivan framför lcdpanelen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Antar att du menar ultrawide 32:9 format panel.

3840x2160 = 16:9 4k

7680x2160 = 32:9 4k

Aka en ultrabred 4k är som 2 vanliga 4k paneler brevid varandra.

Nedskalat till 32:9 1080p blir det 3840x1080

vet inte riktigt vad du menar med laminerad skärm för jag förstår inte riktigt problemet du beskriver men skulle gissa att det du söker efter är en skäm med ett panelglas framför lcdpanelen som täcker hela framsidan?

att det generellt nog är ett nej iaf inget jag stött på annat än på någon asgammal laptop då när "glossy panels" var en grej vilket idag tror jag knappt existerar för de va pest att försöka använda med ett fönster bakom sig eller en lampa och allt spelglades i plastskivan framför lcdpanelen.

Tack, då vet jag vad jag ska titta efter. Fanns så många upplösningar så visste inte vad jag skulle sortera efter. Vad är 1080p på ultrawide? Ja, jag skrev widescreen men det heter väl ultrawide.

Nä, vet inte om laminerad är vad jag söker. Vad jag menar är att jag upplevde glapp eller mellanrum mellan skärm och ram i nederkant på LG 27UP650 där damm samlades. Jämför jag med en laptop skärm (alltså inte nödvändigt glas såsom på telefon/surfplatta) så är det typ inget glapp/mellanrum alls. Finns det skärmar som är mer tighta mellan skärm/ram?

Permalänk
Medlem

Hm... Hittar inga med måtten 7680x2160. På Inet hittar jag 3440x1440, 3840x1600, 5120x1440 och 5120x1440 (alla för dyra förutom 3440x1440). Tänker på Mac som "kräver" hög PPI om man ska skala utan att det blir suddigt.

Edit: 3440x1440 på 34-tum ger tydligen godkänd PPI för non-Retina enligt Bjango. Antar 3440x1440 motsvarar QHD/1440p och inte FHD/1080p?

Kanske vettigare att köra standardformat ändå. Får mer för pengarna. Kan alltid komplettera med en skärm men känns opraktiskt med två skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweuser:

Hm... Hittar inga med måtten 7680x2160. På Inet hittar jag 3440x1440, 3840x1600, 5120x1440, 5120x1440. Billigast 3440x1440. Övriga för dyra tyvärr. Tänker på Mac som "kräver" hög PPI om man ska skala utan att det blir suddigt.

Inet kan vara tusenlappar dyrare på samma modell som Proshop säljer. Köpt skärm, moderkort och lite smarta hem-prylar hos dem.

Överraskande nog är Komplett en av de billigast på en 3440x1440 som jag tittat på. Billigast är en halvskum butik som har dåliga betyg senaste tiden med ett återkommande tema. Deras kundtjänst får bottenbetyg.

Vad tänkte du för budget?

Glöm inte att kolla så din hårdvara stödjer skärmen. Min MacBook stödjer exempelvis inte 5K om jag minns rätt.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Inet kan vara tusenlappar dyrare på samma modell som Proshop säljer. Köpt skärm, moderkort och lite smarta hem-prylar hos dem.

Överraskande nog är Komplett en av de billigast på en 3440x1440 som jag tittat på. Billigast är en halvskum butik som har dåliga betyg senaste tiden med ett återkommande tema. Deras kundtjänst får bottenbetyg.

Vad tänkte du för budget?

Glöm inte att kolla så din hårdvara stödjer skärmen. Min MacBook stödjer exempelvis inte 5K om jag minns rätt.

Tack för tipset. Vet inte varför jag bara glor på Inet, trevlig hemsida helt enkelt. Ska kolla på Komplett. Proshop är lite mindre lockande då de inte ligger i Sverige men verkar seriösa. Köper inte från okända butiker, kan jag lika gärna köpa begagnat och tjäna en hacka.

Har inte satt nån budget faktiskt men vill gärna ha billigt. Hade räknat med 4-5 tusen för en 27-tums 4K-skärm (LG).

Har du äldre Mac för har för mig att alla nya stödjer 5K? Alltså alla med Apple Silicon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweuser:

Tack för tipset. Vet inte varför jag bara glor på Inet, trevlig hemsida helt enkelt. Ska kolla på Komplett. Proshop är lite mindre lockande då de inte ligger i Sverige men verkar seriösa. Köper inte från okända butiker, kan jag lika gärna köpa begagnat och tjäna en hacka.

Har inte satt nån budget faktiskt men vill gärna ha billigt. Hade räknat med 4-5 tusen för en 27-tums 4K-skärm (LG).

Har du äldre Mac för har för mig att alla nya stödjer 5K? Alltså alla med Apple Silicon.

Du har rätt och jag mindes fel. Min stödjer två 6K-skärmar i 60 Hz. Tror att det är M2 Pro som stödjer 8K-skärmar. Jag har länge suktat efter en 5K-skärm, men billigaste kostar typ 15 400 kr.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Skrivet av sweuser:

Hm... Hittar inga med måtten 7680x2160. På Inet hittar jag 3440x1440, 3840x1600, 5120x1440 och 5120x1440 (alla för dyra förutom 3440x1440). Tänker på Mac som "kräver" hög PPI om man ska skala utan att det blir suddigt.

Edit: 3440x1440 på 34-tum ger tydligen godkänd PPI för non-Retina enligt Bjango. Antar 3440x1440 motsvarar QHD/1440p och inte FHD/1080p?

Kanske vettigare att köra standardformat ändå. Får mer för pengarna. Kan alltid komplettera med en skärm men känns opraktiskt med två skärmar.

3440x1440 är typ ett mitt imellan 16:9 och 32:9 formatet på den är 21:9 vilket är srax under 1.5 16:9 paneler brevid varandra.

5120x1440 är 32:9 bred som 2 st 2.5K (2560x1440) skärmar.

men har för mig att en 34" 21:9 panel är typ bortåt ~80cm bred, och en 49" 32:9 panel är bortåt ~120cm bred har jag för mig men i runda slängar lika höga.

du kan ju alltid kolla på 2st 27-30" vanliga 16:9 panelet annars de blir ungefär lika stora som en 49" 32:9 panel fast du har en skarv på mitten.

och ja priset på ultrawide paneler är högt i princip som att köpa 2st vanliga 16:9 skärmar oftast med liknande panelkvalitet.

och inte äns säker på om ultrawide 4k eller ultrawide 1080p 32:9 paneler säljs bara sa att det är upplösningarna som de kommer ha isf.

tror de flesta ultrawide 32:9 paneler brukar köra 2.5K UW och de är väl mer avsedda för spel än "kontorsarbete" så färgåtergivning osv brukar kunna vara lite si och så med dem men iaf åt hållet rätt oftast iaf bättre än TN paneler.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

3440x1440 är typ ett mitt imellan 16:9 och 32:9 formatet på den är 21:9 vilket är srax under 1.5 16:9 paneler brevid varandra.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS9no_kbRifI0jxaMVj-RXB_zJkTk5hO2KwDg&s

5120x1440 är 32:9 bred som 2 st 2.5K (2560x1440) skärmar.

men har för mig att en 34" 21:9 panel är typ bortåt ~80cm bred, och en 49" 32:9 panel är bortåt ~120cm bred har jag för mig men i runda slängar lika höga.

du kan ju alltid kolla på 2st 27-30" vanliga 16:9 panelet annars de blir ungefär lika stora som en 49" 32:9 panel fast du har en skarv på mitten.

och ja priset på ultrawide paneler är högt i princip som att köpa 2st vanliga 16:9 skärmar oftast med liknande panelkvalitet.

och inte äns säker på om ultrawide 4k eller ultrawide 1080p 32:9 paneler säljs bara sa att det är upplösningarna som de kommer ha isf.

tror de flesta ultrawide 32:9 paneler brukar köra 2.5K UW och de är väl mer avsedda för spel än "kontorsarbete" så färgåtergivning osv brukar kunna vara lite si och så med dem men iaf åt hållet rätt oftast iaf bättre än TN paneler.

Tack för info. Ja, ultrawide ger nog sämre valuta för pengarna. En vanlig får duga så jag kan välja en med bättre färgåtergivning. Kan ju alltid komplettera med en till. Har krav på IPS panel och visst finns det ultrawide med det men då får jag istället non-Retina upplösning och inte riktigt lika stor färgrymd.