Windows 11 passerar 35 procent marknadsandel

Permalänk
Melding Plague

Windows 11 passerar 35 procent marknadsandel

Med mindre än ett år kvar till supportavgrunden har andelen användare som byter från Windows 10 till 11 börjat stiga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och min känsla för att hålla kvar i Win10 har börjat stiga ännu mer

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Tänk om man fick byta ut "Windows 11" i texten mot "Linux"

Statistiskt har jag runt 40år kvar att vandra på denna jord, o jag tror innerligt att jag kommer få uppleva det......

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Skrivet av Kasken:

Statistiskt har jag runt 40år kvar att vandra på denna jord, o jag tror innerligt att jag kommer få uppleva det......

Det kan bli en kombination, där Windows blir en av linuxdistarna.

Permalänk
Medlem

win wista, 7, 8, 10, 11... skillnad är ju att man får skit man inte vill ha med nyaste win, som reklam å avlyssning.

har kört med linux från å till å det e kul i nån månad men sen inser man hur begränsande det är, som om man körde en mac liksom... bläh.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Snart kommer väl windows 12?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

har kört med linux från å till å det e kul i nån månad men sen inser man hur begränsande det är

Är det inte tvärtom? Du kan göra precis vad du vill och om du mot förmodan inte kan det så kan du göra det ändå.

(för all källkod finns tillgänglig)

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Inget Microsoft annonserat officiellt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

win wista, 7, 8, 10, 11... skillnad är ju att man får skit man inte vill ha med nyaste win, som reklam å avlyssning.

Man kan ju undra om denna ovilja hos massan att migrera till det senaste har ökat under årens gång?

Jag är så pass hårig i öronen att jag varit med hela resan, o jag kan inte minnas att MS hade dessa svårigheter "förr i tiden".
Då såg man fram emot och tog emot det nya med öppna armar för att det gav en överlag bättre användarupplevelse och rättade till mycket som inte fungerade bra med det nuvarande.....
Många höll krampaktigt kvar i XP, men den statistiken blev ju dopad av att det stod så många datorer vid maskiner inom produktionen hos många företag runt om i världen som körde mjukvara som inte var kompatibel med något annat...

Det var först vid övergången från 7an till 10an (praktfiaskot 8an pratar vi inte ens om) som jag själv upplevde att "vanliga användare" på bred front började motsätta sig utvecklingen.... Måhända är min verklighetsbild färgad av att det går i linje med hur jag själv kände.
Nu har ju de flesta valt att acceptera all övervakning och kartläggning som är inbyggd i 10an eftersom de måste kunna "spela alla spel"....

Själv ansåg jag mycket av det som infördes med 10an som helt oacceptabelt och gjorde ett aktivt och medvetet val att helt sluta använda produkter från MS efter att 7an nådde EOL.
Det är nu snart dags att fira 5år av det beslutet o jag har inte ångrat det en enda gång, ni som ännu inte vågat släppa snuttefilten är helt oförmögna att greppa hur otroligt befriande det faktiskt är.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Även om det är så, hoppas jag att 11 var ett undantag i sina tvingande hårdvarukrav: när inga mainstreamdatorer säljs utan stöd för Win 11 ska lyftet därifrån upp till Win12 förhoppningsvis vara lika smärtfritt (nåja) som alla uppgraderingar fram till och med Win 10.

Och som folk i dessa trådar alltid påpekar: för dem som verkligen stör sig finns det ju faktiskt öppna operativsystem. Men de flesta som klagar är bara stora i orden, och när det väl gäller viker de ner sig för sin egen bekvämlighets skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Tänk om man fick se en Windows-tråd på SweC där den andra kommentaren inte är "MEN LINUX!!!111".

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem

Skumt det inte är högre procent.

Jag märkte en markant prestanda ökning när jag bytte från win 10 samt trevlig med nytt utseende.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 7900xtx Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Är det inte tvärtom? Du kan göra precis vad du vill och om du mot förmodan inte kan det så kan du göra det ändå.

Så är det. Det finns inga inbyggda begränsningar i mjukvara som är baserad på öppen källkod.

Men man behöver även ta med i ekvationen att man som användare även blir begränsad av sina kunskaper.
"allt" går att göra, det är bara olika svårt och kräver olika mängd arbete att genomföra.

Det är väldigt lätt att någon som kommer ifrån en värld där det mesta serveras väl paketerat på silverfat upplever det som begränsningar när vad som är möjligt begränsas av dina egna kunskaper och dina egen förståelse för vad du gör, och varför.

Visa signatur

Permalänk
Snusfri

Helt absurt vilket hat Windows 11 får motstå.

Det är absolut inte perfekt, det är inget operativsystem, och kan kräva lite mer handpåläggning för powerusers än Windows 10.
Men det är nyare, mer säkert (och kommer få säkerhetsuppdateringar) bland annat.

Med program som Rufus så kan man installera Windows 11 på väldigt gammal och utdaterad hårdvara så där har vi plockat bort kritiken om att det kommer bli massa elskrot.

Sedan har vi tex Raphire's Win11Debloat eller ChrisTitusTech WinUtil för att ta bort diverse saker som man inte vill ha samt få bort telemetri osv.

Det bästa vore ju om man inte behövde sådan program/script, men nu är det så, jag ser det på samma vis som att man installerar Add-Ons i browsern.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Man kan ju undra om denna ovilja hos massan att migrera till det senaste har ökat under årens gång?

Jag är så pass hårig i öronen att jag varit med hela resan, o jag kan inte minnas att MS hade dessa svårigheter "förr i tiden".
Då såg man fram emot och tog emot det nya med öppna armar för att det gav en överlag bättre användarupplevelse och rättade till mycket som inte fungerade bra med det nuvarande.....
Många höll krampaktigt kvar i XP, men den statistiken blev ju dopad av att det stod så många datorer vid maskiner inom produktionen hos många företag runt om i världen som körde mjukvara som inte var kompatibel med något annat...

Det var först vid övergången från 7an till 10an (praktfiaskot 8an pratar vi inte ens om) som jag själv upplevde att "vanliga användare" på bred front började motsätta sig utvecklingen.... Måhända är min verklighetsbild färgad av att det går i linje med hur jag själv kände.
Nu har ju de flesta valt att acceptera all övervakning och kartläggning som är inbyggd i 10an eftersom de måste kunna "spela alla spel"....

Själv ansåg jag mycket av det som infördes med 10an som helt oacceptabelt och gjorde ett aktivt och medvetet val att helt sluta använda produkter från MS efter att 7an nådde EOL.
Det är nu snart dags att fira 5år av det beslutet o jag har inte ångrat det en enda gång, ni som ännu inte vågat släppa snuttefilten är helt oförmögna att greppa hur otroligt befriande det faktiskt är.

Det stämmer nog till stor del vad du säger, man får mycket mindre nyheter och stora förbättringar från version 7 av Windows.

Men, att Windows 11 bara har 35% av marknaden tror jag till mycket stor del beror på att inte folk får uppgradera när de har en liten äldre dator. Om kravet på TPM-modul skulle försvinna skulle nog det se helt annorlunda ut. Tror t.ex att man kan vända på siffran mellan Windows 10 och 11. Windows 11 skulle nog ha en klar dominans av marknaden.

Se bara på Android eller Apple. Där dunkar vanligt folk in nya OS-uppdateringar så fort de kommer, eller övergången från Win 8.1 till Win 10 var väl inte så här seg heller?

Kravet på TPM är och förblir en av de sämsta besluten när det gäller miljön och även säkerheten på Internet (om ett år och framåt)

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema (Jultema), m.m.
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det är absolut inte perfekt, det är inget operativsystem, och kan kräva lite mer handpåläggning för powerusers än Windows 10.
Men det är nyare, mer säkert (och kommer få säkerhetsuppdateringar) bland annat.

Med program som Rufus så kan man installera Windows 11 på väldigt gammal och utdaterad hårdvara så där har vi plockat bort kritiken om att det kommer bli massa elskrot.

Sedan har vi tex Raphire's Win11Debloat eller ChrisTitusTech WinUtil för att ta bort diverse saker som man inte vill ha samt få bort telemetri osv.

Det bästa vore ju om man inte behövde sådan program/script, men nu är det så, jag ser det på samma vis som att man installerar Add-Ons i browsern.

Jag tror bara det är att folk inte kan lära sig nya grejer och därför klankar ner på saker istället.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 7900xtx Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vi som är nördar är ju bara en liten liten % av befolkningen, vanliga användare kastar ju datorn när OS:et inte fungerar längre och kommer således göra det nu när de får reda på att de inte uppdateras längre. Rufus är bara för oss nördar som sitter hemma och leker vilket skulle ge noll utslag på statistiken.

De flesta företagen kommer att köpa in nya datorer som klarar Windows 11 och kommer att få kassera de gamla för inbytesföretagen kommer inte kunna sälja vidare de gamla för att Windows 10 inte får uppdateringar längre.

Så det kommer bli massor av extra elskrot när inte Windows 11 går att installera på en äldre dator på ett officiellt sätt.

Det kommer bli massor fungerande datorer som kommer skrotas i närmsta framtiden!

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema (Jultema), m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

när det gäller operativsystem så är jag som många här är när det gäller tuning av deras system i bios, skall funka utan att jag rör något. Sen är det många saker som är artificiellt begränsade, om ett datorprogram bara stödjer x86 win så är det det enda som stöds(punkt) som många professionella cad program.

så fort jag ska börja pilla med kommandon å trixa vid installationer för att få nått att bara funka, well, då kan jag lika gärna använda i princip vilken windows version som helst än just linux eller mac.

att använda linux elelr mac som en surf/media burk, inga problem men så fort det är jobbrelaterat, nope.

har en 6700hq, 64GB, 1060 lenovo pc i sovrummet med win11 och det är sjukt segt ibland när man kör med firefox, så blir not en Ubuntu installation snart på den.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Lagers:

Vi som är nördar är ju bara en liten liten % av befolkningen, vanliga användare kastar ju datorn när OS:et inte fungerar längre och kommer således göra det nu när de får reda på att de inte uppdateras längre. Rufus är bara för oss nördar som sitter hemma och leker vilket skulle ge noll utslag på statistiken.

De flesta företagen kommer att köpa in nya datorer som klarar Windows 11 och kommer att få kassera de gamla för inbytesföretagen kommer inte kunna sälja vidare de gamla för att Windows 10 inte får uppdateringar längre.

Så det kommer bli massor av extra elskrot när inte Windows 11 går att installera på en äldre dator på ett officiellt sätt.

Det kommer bli massor fungerande datorer som kommer skrotas i närmsta framtiden!

Nej.
De flesta kommer att uppdatera till Windows 11, om de inte redan gjort det, sälja datorn om den är relativt ny (Intel 8th Gen, Ryzen 1/2 etc) eller skänka till Second Hand.

Företag säljer sina gamla datorer till Inrego, ITAStore eller liknande aktörer som refurbar dom och säljer vidare.

Så det kommer inte att bli en massa extra elskrot.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har använt Windows 11 länge och har inte upplevt några större problem. Bluetooth är väl det enda som inte fungerar så bra som jag hoppats på. Annars har problemen jag upplevt varit pga dåliga drivrutiner från produkttillverkare och inte något som har med operativsystemet att göra. Vet inte om det är någon prestige i att vara den sista som använder ett åldrande operativsystem?

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

har kört med linux från å till å det e kul i nån månad men sen inser man hur begränsande det är, som om man körde en mac liksom... bläh.

- Påpekar att problemet med Windows är att inte kunna bestämma vilka paket man själv vill ha
- Tycker att den enda lösningen som mer eller mindre ger dig nycklarna till slottet och göra precis vad du vill är begränsande

Japp.

Jag fattar precis vad du menar, men jag tror minsann du har vänt på det ändå…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Nej.
De flesta kommer att uppdatera till Windows 11, om de inte redan gjort det, sälja datorn om den är relativt ny (Intel 8th Gen, Ryzen 1/2 etc) eller skänka till Second Hand.

Företag säljer sina gamla datorer till Inrego, ITAStore eller liknande aktörer som refurbar dom och säljer vidare.

Och vem ska köpa alla dessa begagnade datorer? Utom för några få entusiaster som installerar Linux eller tar sig förbi hårdvarukraven så kan de ju inte användas.

Lite som när Ben Shapiro sa att alla som bor vid havet skulle sälja sina hus ifall de riskerade att hamna under vatten på grund av global uppvärmning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

@Lagers
Detta blir nog inte Greta glad åt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Nej.

Så du menar att en person som har en dator och inte har en nörd att vända sig till kommer att ladda ner Rufus och lägga Windows 11 på en USB-sticka och installera om sin dator till Windows 11?
Tror inte så många har den kunskapen eller viljan utan de kommer att köpa en ny dator och kassera den fungerande datorn, eller att de kommer sitta med en till slut mycket osäker dator med windows 10.
Och vem säger att Windows 11 kommer att fungera att installera/köra utan TPM-module alls i framtiden?

Citat:

Det är ju det jag säger inte kommer bli en marknad längre. Vad kommer Inrego och de andra kunna göra för att sälja en dator med ett OS som inte får säkerhetsuppdateringar längre. Vem vill köpa dom datorerna?
Så det kommer bli mer elskrot i framtiden för att Microsoft vill att alla datorer ska ha en TPM-module.

Men tiden får utvisa vad som kommer hända. Vi vet inte exakt vad som kommer hända i framtiden. Jag hoppas ju du har rätt, men tror inte det i detta fallet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Och vem ska köpa alla dessa begagnade datorer? Utom för några få entusiaster som installerar Linux eller tar sig förbi hårdvarukraven så kan de ju inte användas.

Vi pratar om hårdvara från innan 2018. Win10 har support även nästa år. Handen på hjärtat, hur många bekanta/släktingar känner du som kör PCs som är 8+ år?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Jag har använt Windows 11 länge och har inte upplevt några större problem. Bluetooth är väl det enda som inte fungerar så bra som jag hoppats på. Annars har problemen jag upplevt varit pga dåliga drivrutiner från produkttillverkare och inte något som har med operativsystemet att göra. Vet inte om det är någon prestige i att vara den sista som använder ett åldrande operativsystem?

Jag har bara problem med Bluetooth på en HP Elitebook från 2012, men där tror jag inte att det är Windows som är problemet då jag har haft problem med Bluetooth så länge jag haft enheten, vilket är från slutet av 2016. Vad är det för problem du har med Bluetooth? Fungerar bra på de enheter jag använt Bluetooth

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Iskra:

Lite som när Ben Shapiro sa att alla som bor vid havet skulle sälja sina hus ifall de riskerade att hamna under vatten på grund av global uppvärmning.

Skrivet av Lagers:

Så du menar att en person som har en dator och inte har en nörd att vända sig till kommer att ladda ner Rufus och lägga Windows 11 på en USB-sticka och installera om sin dator till Windows 11?
Tror inte så många har den kunskapen eller viljan utan de kommer att köpa en ny dator och kassera den fungerande datorn, eller att de kommer sitta med en till slut mycket osäker dator med windows 10.
Och vem säger att Windows 11 kommer att fungera att installera/köra utan TPM-module alls i framtiden?

Det är ju det jag säger inte kommer bli en marknad längre. Vad kommer Inrego och de andra kunna göra för att sälja en dator med ett OS som inte får säkerhetsuppdateringar längre. Vem vill köpa dom datorerna?
Så det kommer bli mer elskrot i framtiden för att Microsoft vill att alla datorer ska ha en TPM-module.

Men tiden får utvisa vad som kommer hända. Vi vet inte exakt vad som kommer hända i framtiden. Jag hoppas ju du har rätt, men tror inte det i detta fallet.

Vi börjar med när företag avyttrar sina äldre datorer.
De köps in i bulk av aktöre som Inrego som rensar de gamla diskarna eller sätter in egna och går sedan igenom så att allt fungerar.
Sedan läggs de upp för försäljning och där kan du som kund välja vilket OS du vill ha installerat.

Kollade just nu på Inrego och där kan du få välja mellan inget eller Windows 11.

När det gäller privatpersoner så kanske det är Klas-Yngve 39 år som vill ha en dator homelab eller 84 årige Ulla som bara vill kunna betala räkningarna och hon bryr sig inte.

Oavsett så kommer det inte att bli någon extrem ökning av elskrot.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Även om det är så, hoppas jag att 11 var ett undantag i sina tvingande hårdvarukrav: när inga mainstreamdatorer säljs utan stöd för Win 11 ska lyftet därifrån upp till Win12 förhoppningsvis vara lika smärtfritt (nåja) som alla uppgraderingar fram till och med Win 10.

Och som folk i dessa trådar alltid påpekar: för dem som verkligen stör sig finns det ju faktiskt öppna operativsystem. Men de flesta som klagar är bara stora i orden, och när det väl gäller viker de ner sig för sin egen bekvämlighets skull.

Är man gamer måste man ha windows....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Läser vi på samma forum? Det förs fram mycket kritik från olika håll men jag har inte sett till något hat. Att börja prata om hat när det förs fram kritik är väl snarast ett demagogiskt knep.

Permalänk
Medlem

Är logiskt det tar tid pga hårdvaru kraven. Kommer ju öka med tiden när hårdvara byts ut. Folk köper nya laptops etc.

Nördarna är ju en extrem minoritet av användarna.

Jag är i samma sits med Apple.
Min ipad Pro 2017 kan inte längre få nyare iPad OS, v17 är stopp och kan inte använda nya ipad OS 18.