AI-datorn är årets pryl 2025

Permalänk
Melding Plague

AI-datorn är årets pryl 2025

Elektronikbranschen har instiftat en ny årlig utmärkelse och först ut är alltså AI-datorn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Menar dom AI darorn såsom tjänsterna, eller menar dom datorer som marknadsförs som AI såsom microsoft copilot laptops?

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av draanexle:

Menar dom AI darorn såsom tjänsterna, eller menar dom datorer som marknadsförs som AI såsom microsoft copilot laptops?

Mer Copilot-laptops. Dvs vanliga bärbara datorer med AI-knapp.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

AI-datorn (alltså Copilot+-laptops) är väl mer som årets axelryckning?

Permalänk
Medlem

"Den ska även fokusera på hållbarhet". Märkligt med tanke på att vilken "dum-dator" som helst har möjlighet att använda AI i dagsläget oavsett om den omnämns som en AI-dator eller inte. Verkligen mycket hållbart.

Förmodligen går det inte tillräckligt bra för AI produkter och då vill branschen såklart peka på att "Kolla detta är en super produkt som gör livet enklare för alla!" eftersom vinsterna inte är lika stora som de förväntade sig.

Permalänk
Medlem

Det är inte alltid den förutspådda "årets juklapp", "årets pryl" och så vidare faktiskt blir det. Jag blir lite anti när de påstår att något har AI. "Jaha, den har inbyggd massövervakning?" tänker jag då. Copilot fick väl ganska mycket kritik när det lanserades?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ichnusai:

Förmodligen går det inte tillräckligt bra för AI produkter och då vill branschen såklart peka på att "Kolla detta är en super produkt som gör livet enklare för alla!" eftersom vinsterna inte är lika stora som de förväntade sig.

Tror det ligger väldigt mycket i detta. Man har plöjt ner miljoner och åter miljoner i olika AI-produkter. Sen har inte vinsten visat sig till kvartalsrapporten...

Permalänk
Medlem

Juryn som utser Årets Pryl består av framstående branschrepresentanter och tekniska experter som har gedigen kunskap om marknadens utveckling. Bland jurymedlemmarna finns:

Niclas Eriksson, vd El-Giganten
Andreas Rylander, vd Kjell & Co
Onur Dogay, CPO Elon Group
Roger Sandberg, CPO NetOnNet
Eddie Hernandez, försäljningschef Power
Tomas Gate, VP Vendor Management & Procurement

Källa: https://elektronikbranschen.se/#/embedded/release/3680152/are...

Permalänk
Medlem

AMD Ryzen 7 9800X3D lär ha blivit årets produkt om Swecs medlemmar satt i juryn

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är inte alltid den förutspådda "årets juklapp", "årets pryl" och så vidare faktiskt blir det. Jag blir lite anti när de påstår att något har AI. "Jaha, den har inbyggd massövervakning?" tänker jag då. Copilot fick väl ganska mycket kritik när det lanserades?

Det räcker med att den kör Windows för att jag ska tänka så 😅

Permalänk
Medlem

Detta var nog det dummaste jag hört på länge. 🤣🤣.
AI är här men att du ska behöva en speciell dator å krets för gemene man? Nej, inte per idag. Det är servrar som gör nästan allt jobb så länge du inte själv kör lokala modeller eller realtime saker som ansikts igenkänning. Vilken jävla pc som helst kan köra det mesta om du inte ska hålla på med typ stable diffusion och då är det mängden Vram som har mer betydelse. Argumentet här blir lite som 3D-hypen. 99% av folk behöver per idag, 2024 ingen speciell pc för att utnyttja AI även om detta snabbt kan förändras. Försäljnings argument för snart allting är AI. Väntar bara på att det ska stå på kaffe paketet. Så länge folk går på det så är det bra för "elektronik branschen" för generellt sett finns det väldigt lite okunnighet på butiker som elgiganten, OnOff etc. Så fort man sätter det på prov så faller de även om undantag finns. De sälja en AI produkt till morfar om så skulle vara.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk

Inget konstigt vad skulle det annars varit? Teleporters som de i Star Trek använder?

Det jag är mest facinerad över är hur många datanördar är väldigt negativ till ny teknik. Detta till den grad att jag upplever de vara mer negativ än random person som man träffar på gatan.
Många unga datanördar (egentligen gamers) såg ingen mening med internet början av 90talet. De såg ingen vits med mobiltelefon, absolut inte en sådan som gick att surfa på. De skulle aldrig i hela sitt liv få för sig att använda bluetouth på mobilen, det finns hur många problem som helst. Som butiker som kan logga Bluetouth Id osv.

Ändå sitter inte dessa datanördar idag på en mekanisk skrivmaskin..

Nå Ai är stort. Ai kommer med ungefär samma problem som internet kom med. Jag skulle påstå att problemen som internet och AI har kommit med är otroligt snarlika. Alltifrån någon får felaktig rådgivning, texter kopieras osv.
I början så var internet för en vanlig person ganska meningslös, jag pratar före år 1995 i sverige. Det var inte så mycket information som var lätt att få där som inte gick att få i biblioteket. T.ex. recept på en Schwarzwaldtårta.

Permalänk
Medlem

Det var bättre när fidget spinnern vann. Den kunde man åtminstone roa sig med några minuter.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inget konstigt vad skulle det annars varit? Teleporters som de i Star Trek använder?

Det jag är mest facinerad över är hur många datanördar är väldigt negativ till ny teknik. Detta till den grad att jag upplever de vara mer negativ än random person som man träffar på gatan.
Många unga datanördar (egentligen gamers) såg ingen mening med internet början av 90talet. De såg ingen vits med mobiltelefon, absolut inte en sådan som gick att surfa på. De skulle aldrig i hela sitt liv få för sig att använda bluetouth på mobilen, det finns hur många problem som helst. Som butiker som kan logga Blue SLIM ID osv.

Ändå sitter inte dessa datanördar idag på en mekanisk skrivmaskin..

Nå Ai är stort. Ai kommer med ungefär samma problem som internet kom med. Jag skulle påstå att problemen som internet och AI har kommit med är otroligt snarlika. Alltifrån någon får felaktig rådgivning, texter kopieras osv.
I början så var internet för en vanlig person ganska meningslös, jag pratar före år 1995 i sverige. Det var inte så mycket information som var lätt att få där som inte gick att få i biblioteket. T.ex. recept på en Schwarzwaldtårta.

Jag är inte emot Ai eller ny teknik, är trött på att köpa prylar som jag bara vill ska fungera där jag får betala extra för att den har Ai, fast egentligen inte.

Lite som när RTX-korten släpptes och man tryckte in det på instegskort som inte ens klarade av spelen när RTX var aktiverat.

Tvingar man på saker så kan man förvänta sig kritik.

Anledningen till att folk som är insatta i det är mer negativa mot det är för att de fattar att 90% är rent säljsnack och BS.

Permalänk
Medlem

När man ska ha personlig AI som fullt ut analyserar en, börjar det blir creepy. Windows telemetri och googles massövervakning som bonus:)

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

När man ska ha personlig AI som fullt ut analyserar en, börjar det blir creepy. Windows telemetri och googles massövervakning som bonus:)

Mysigt

Permalänk
Medlem

Trams

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

fyfan vad töntig grej att hitta på

office datorn har mircrosoft office förinstallerat årets kontorslaptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det räcker med att den kör Windows för att jag ska tänka så 😅

Jo fast Windows kan man byta ut. Är väl mer att jag inte vill gynna sådana produkter.

Permalänk
Medlem

Känns grymt krystat och saknar substans.

Konsumenter vill inte ha AI (än!) och det är tydligt…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av JonasT:

AI-datorn (alltså Copilot+-laptops) är väl mer som årets axelryckning?

Jag tenderar att vara mindre balanserad än Jonas och blev istället frustrerad över marknadsföringen.

"Den anpassar sig efter användarens behov och skapar en personlig upplevelse. […] En framtidssäker och hållbar investering som förblir relevant och konkurrenskraftig över tid."

Här ställer jag mig lite frågande till vad exakt de menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Juryn som utser Årets Pryl består av framstående branschrepresentanter och tekniska experter som har gedigen kunskap om marknadens utveckling. Bland jurymedlemmarna finns:

Niclas Eriksson, vd El-Giganten
Andreas Rylander, vd Kjell & Co
Onur Dogay, CPO Elon Group
Roger Sandberg, CPO NetOnNet
Eddie Hernandez, försäljningschef Power
Tomas Gate, VP Vendor Management & Procurement

Källa: https://elektronikbranschen.se/#/embedded/release/3680152/are...

Jag ser bara en kartellbildning.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag tenderar att vara mindre balanserad än Jonas och blev istället frustrerad över marknadsföringen.

"Den anpassar sig efter användarens behov och skapar en personlig upplevelse. […] En framtidssäker och hållbar investering som förblir relevant och konkurrenskraftig över tid."

Det där är nog rakt igenom lögn, hela poängen med AI är väl just att INTE ge en personlig upplevelse, utan samma upplevelse som andra får. Sedan med tanke på vilka framsteg som AI gör så borde ju dagens produkter bli gamla väldigt fort, alternativet är att ingen vill ha AI när bubblan spricker och då blir dom inte bara gamla, utan helt värdelösa.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Haha tror den texten är AI genererad 😂.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Kommer dessa enheter med etiketten "AI inside" så man vet vad som ska undvikas som den pest det är?

"AI" i datorer och telefoner är insteget mot ett totalt övervakningssamhälle. Någonstans ska datan som språkmodellerna tränas på komma från. Recall i Microsoft OS är förmodligen bara mjukstarten. Skulle du lita på att Microsoft (eller annat bolag) inte i någon form i framtiden vill komma åt den träningsdata som samlas på hög i dina enheter?

Ja, jag vet att jag är teknikfientlig. Det kommer med ålder och visdom.

Permalänk
Medlem

Min personliga AI kommer svara åt mig här i framtiden

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Aktiverade Apple Intelligence på min MacBook för någon vecka sedan. Avaktiverade det ungefär samtidigt Smidigt på English (US) men vill även kunna använda svenska och japanska innan det blir användbart för mig personligen.

Kul med Stable Diffusion och LLM lokalt, men lär undvika CoPilot+ på samma sätt som Apple Intelligence i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Årets pryl 2025 i 2024, är de gurus tro.

Copilot & Apple Intelligence Enabled antar jag de kommer stå överallt snart
Apple vet vi inte ens om de kommer med stöd på Svenska 2025 på deras enheter typ så länge de inte gör upp med EU.

Permalänk
Medlem

Känns som att "Årets Pryl" har spelat ut sin betydelse; att komma med koncept istället för produkt är superflummigt och visar att man inte brytt sig mer än att ta reda på vad det är för buzz-words som gäller.
Lägg ner eller skärp er!
Identifiera en produkt, som existerar, runt följande:
* Lågkonjuktur
* Oroligt världsläge
* Minimal miljöpåverkan
* Återvinning
* Nyttig

Så kan det blir något intressant!!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CrispVanDahl:

De menar:

"Skriv en motivation på corpo lingo till varför AI-datorn är årets pryl 2025".

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system