Krönika: 9800X3D är processorn jag inte visste att jag ville ha

Permalänk
Melding Plague

Krönika: 9800X3D är processorn jag inte visste att jag ville ha

Efter lanseringen kan Edin pusta ut – och känna att företag fortfarande kan hålla sina löften.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma reaktion som du! Hade inga planer på att uppgradera först Zen 7/Nova Lake men nu funderar man lite!

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem

Här får jag ju inflika om din fundering angående de förbyggda systemen som nu presenteras på Swec..

Här är det samma sak, I detta fall att välja en CPU som kommer flaska alla grafikkort i spelupplösningar ett bra tag framöver..
Så JA jag fill också ha en, men kanske det är bättre att spara lite mindre på CPU och lägga mer pengar på grafikkortet?

Grafikkort byts dock mycket mer ofta än CPUer i våra system, för att de är viktiga i just Spel..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Jag ser rejält fram emot att bygga ny dator. 2025-2026. Begagnade 9800X3D eller ytterligare en processorgeneration och billigare moderkort hade inte skadat. Än så länge har jag ingen flaskhals i de spel jag kör (där jag bryr mig om fps) förutom kanske RAM men jag har redan fyra stickor så det vore för dyrt att uppgradera från 32 till 64GB.
Men det börjar iaf hända en del på processormarknaden. För var det 5-10% per gen.. Sen kom CPU-core rushen och nu kommer nya innoationer som gör allt bättre.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är en stor dag för alla som spelar i 720p.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Hardware Unboxed testar ju i 1080p med maxade inställningar, och även de ser stora prestandasförsprång. Har du ett modernt snabbt grafikkort är ju till och med 1440p mer eller mindre mellanmjölk idag

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Sponsrat av AMD. Undrar om Edin sitter på ett par aktier också kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Här får jag ju inflika om din fundering angående de förbyggda systemen som nu presenteras på Swec..

Här är det samma sak, I detta fall att välja en CPU som kommer flaska alla grafikkort i spelupplösningar ett bra tag framöver..
Så JA jag fill också ha en, men kanske det är bättre att spara lite på CPU och lägga mer pengar på grafikkortet?

Grafikkort byts dock mycket mer ofta än CPUer i våra system..

Din sista rad där tror jag väldigt väl fångar exakt poängen med processorer som 9800X3D, och också varför ett byte från till exempel 7800X3D till 9800X3D är lite överflödigt. De flesta uppgradera sällan CPU, och CPU är förhållandevis liten del av kostnaden när man bygger en dator. En CPU som 9800X3D som lämnar rejält i tak lär låta ens nuvarande grafikkort och förmodligen ett par generationen framåt sträcka på benen utan problem. Detta känns mer relevant än någonsin med FSR/DLSS osv och spel som finals som på något sätt flyter något helt otroligt bra och ändå är snygga.

Sedan behöver man ju veta om man tänker jaga FPS i den högre ändan av spannet eller bara den lägre änden (alltså, maxa kvalitet). Om man aldrig tänker bry sig om höga FPS så behöver man inte tänka så mycket på CPU så klart.

Hardware unboxed hade ett bra argument för några år sedan angående 6 vs 8 cores för spel- 6 cores av senaste generation var då generellt bra nog för allt. Men för nästa generation borde man inte räkna med det- då kanske 8 cores av nuvarande generation räcker men om man sitter på 6 cores kanske man då vill uppgradera till nästa generations 6-core. Lite så är det med processorer som 13400f också- den är nog great för att bygga något som är bra nog nu men något man kanske vill uppgradera om ett par år om man faktiskt vill jaga FPS. Om man vill slippa tänka på uppgradering alltför snare men ändå vill jaga FPS så är X3D processorerna väldigt nice.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

En sak som är värt att ha i åtanke är att AMD cpuer brukar faktiskt gå ner i pris rätt så fort.

7800x3d kostade ju strax under 6000kr men tog ej många månader innan den närmade sig höga 4000-låga 5000.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk

Förstår fortfarande varför inte varför folk är så lyriska över en åttakärnig processor. Vi hade åttakärniga med Zen 1. Om några år kommer man förstå att åttakärnig inte hänger med längre. Inte efter nästa generation konsoller.

När vi gick från en kärna till två sedan fyra det var stort! Detta är det inte! Vi borde istället vara oroliga att Intel totalt tappat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Skrivet av Klappkossa5000:

*leeer* = )
Ni har båda missat Målet här.. = )

Visa signatur

► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappkossa5000:

Haha, om det var Intel som för stunden hade bästa spelprocessorn - hade du kommenterat på samma sätt men skrivit Intel istället?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Förstår fortfarande varför inte varför folk är så lyriska över en åttakärnig processor. Vi hade åttakärniga med Zen 1. Om några år kommer man förstå att åttakärnig inte hänger med längre. Inte efter nästa generation konsoller.

När vi gick från en kärna till två sedan fyra det var stort! Detta är det inte! Vi borde istället vara oroliga att Intel totalt tappat det.

Finns absolut inte någon överhuvudtaget indikation på att nästa generations konsoler kommer med något annat än liknande CPU'er med 8 kärnor som de har i dagsläget.

Däremot tror jag att nästa generation kommer med mycket vassare ray tracing och gott om grafikprestanda och möjligtvis en "X3D" variant av CPU för att maximera spelprestandan ytterligare.

Det som får dagens konsoler att kännas lite sletna är GPU prestanda och lagring samt fokuset på att "tvinga" konsumenterna att köpa digitala spel.

Glöm inte att vår första 8 kärniga konsol kom redan 2006 och den nämnda produkten blir myndig på måndag

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Om några år köper man en ny propp, hårdvara blir gammal.

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Spel behöver inte mer än 8. Både 58/78 X3D spöar en 12900.

Jag går från 12900 till 9800 då jag endast spelar. Precis samma när HT kom. 9700 var i vissa fall bättre än 9900 pga. dålig skalning i HT.

Ännu sämre är det med 96 core, spelet hoppar fram och tillbaka.

Du ser ju testerna. Fler kärnor har spelar ingen roll, förutom i program som kan nyttja det.

Skulle jag titta på CB23 är det inga roliga siffror, gå från nästan 30 till typ 23 men jag spelar mer än jag kör CB.

Kan fatta om man köper en ny dator och man har den kanske i 6-8 år att man vill tänka lite framåt men många byter oftare så då måste man tänka på vad som är bäst för tillfället, för sitt ändamål.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Frågan är när en äldre cpu börjar bromsa fps vid spelande i 1440p eller 4k? För den som har ett grafikkort som klarar 1440p spelar cpu mindre roll. Den här är grym, för spelande i låga upplösningar (så absolut, de som kör fps-spel med hög uppdateringsfrekvens lär jubla), men vill gärna se testresultat på högre upplösningar. Rimligtvis ger det sällan utslag där då grafikkortet blir flaskhals, men att säga att det är den bästa cpun för gaming - ja det stämmer, men för de som lirar 1440p eller 4k ger det kanske inte mycket att uppdatera. Så jag undrar hur gammal cpu en kan ha innan det verkligen skulle spela roll och vara värt att uppgradera cpu? Jag har en 5600X och ett 3080, tror jag klarar mig på den cpun ett bra tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

*leeer* = )
Ni har båda missat Målet är.. = )

Målet med den är precis samma som tidigare flaggskepp. Vinna prestandatester, leda grafer, vara en halo-produkt

Men egentligen är den bara lämpad (prisvärd) för väldigt fall och spel. Det finns exempel, absolut. BG3 lategame, Factorio, och såklart CS eller annat som satsar på 480Hz eller mer. Men även i de specialfallen är det antagligen någon annan specialprocessor som är ännu lite bättre, typ 9950X3D som snart kommer

Det är världens bästa spelprocessor, men inte i varje enskilt spel, och i normala inställningar inte tillräckligt mycket bättre för priset att det är värt det

Om man kollar på senaste tidens artiklar med färdigbyggda system ser man tydligt: skitprocessor och bättre grafikkort ger mer spelprestanda än bättre plattform och billigt grafikkort

Ställer man 9800X3D + 4070 mot 7700X med 4080 så vet (väl) alla vem som vinner i spel?

Slutsatsen är att denna processor inte är värd att köpa för de allra flesta. Man ska hellre köpa bättre GPU, troligen gå hela trappan upp till 4090 om budgeten räcker innan denna börjar bli värd att stoppa in i en burk, även om målet är bra prestanda i ’alla’ spel

Och även om du spelar ett av de spel där denna gör stor skillnad är köpet inte helt uppenbart på grund av prispåslaget

Har man fått tag i ett förexemplar av 6090 Super ti Ultra så är det såklart bara att köra på, men för de flesta som har en budget att hålla sig till, och då finns det nästan alltid bättre val

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Haha, om det var Intel som för stunden hade bästa spelprocessorn - hade du kommenterat på samma sätt men skrivit Intel istället?

Ingen hade skrivit en sån här artikel för en Intel processor. AMD är the underdog, budgetfavoriten och allas lilla älskling, speciellt här på Sweclockers. Har aldrig sett så många AMD GPUs rekommenderade någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Målet med den är precis samma som tidigare flaggskepp. Vinna prestandatester, leda grafer, vara en halo-produkt

Wall of text..

Gissar att du quotat mig fel här?
9800X3D är en fantastisk CPU.
Framför allt ( i min humla, som vanlight) att den är 10% (i genomstitt) snabbare än tidigare generation.
(( vill inte ens nämna de 2-5% vi sett innan när Intel körde fast och inte kunde krympa sin lillverkning. och (löste) problemet med Watt. ))

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men egentligen är den bara lämpad (prisvärd) för väldigt fall och spel. Det finns exempel, absolut. BG3 lategame, Factorio, och såklart CS eller annat som satsar på 480Hz eller mer. Men även i de specialfallen är det antagligen någon annan specialprocessor som är ännu lite bättre, typ 9950X3D som snart kommer

Det är världens bästa spelprocessor, men inte i varje enskilt spel, och i normala inställningar inte tillräckligt mycket bättre för priset att det är värt det

Om man kollar på senaste tidens artiklar med färdigbyggda system ser man tydligt: skitprocessor och bättre grafikkort ger mer spelprestanda än bättre plattform och billigt grafikkort

Ställer man 9800X3D + 4070 mot 7700X med 4080 så vet (väl) alla vem som vinner i spel?

Slutsatsen är att denna processor inte är värd att köpa för de allra flesta. Man ska hellre köpa bättre GPU, troligen gå hela trappan upp till 4090 om budgeten räcker innan denna börjar bli värd att stoppa in i en burk, även om målet är bra prestanda i ’alla’ spel

Och även om du spelar ett av de spel där denna gör stor skillnad är köpet inte helt uppenbart på grund av prispåslaget

Har man fått tag i ett förexemplar av 6090 Super ti Ultra så är det såklart bara att köra på, men för de flesta som har en budget att hålla sig till, och då finns det nästan alltid bättre val

Mitt tankesätt i just CPU djungeln är att jag så sällan som möjligt vill byta ut den medans grafikkort är enkelt.
Drygt att montera cpu kylare och priset kan snabbt sticka iväg om man behöver nytt moderkort och minnen, helt klart värt att fläska på med CPU och köra en lite billigare GPU

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Intel har vart körda länge..
Precis som Biden, det skulle de tänkt om för länge sedan (Intel).

Vad vi som konsumenter behöver är konkurrens.

Jag menar om vi föredrar Intel eller AMD som konsument. Båda av oss vinner även om konrutenten ( som vi inte gillar ) har en bättre produkt.

Intel just nu har gjort en betydande förändring, vilket de behöver. Hoppas de blir konkurenskraftiga igen. för allas skull..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Spel just nu, ja detta är en CPU för spel, behöver inte fler trådar.
I produktion är denna CPU inte alls lika kul! så har vi avklarat det..?

(( Lite som att jämföra en Dragracer med en rallybil, en höjdhoppare mot en maraton löpare ))

Det sagt.. AMD har släppt något som är nytt. En innovation. Å i min humla det är stort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Gissar att du quotat mig fel här?
9800X3D är en fantastisk CPU.
Framför allt ( i min humla, som vanlight) att den är 10% (i genomstitt) snabbare än tidigare generation.
(( vill inte ens nämna de 2-5% vi sett innan när Intel körde fast och inte kunde krympa sin lillverkning. och (löste) problemet med Watt. ))

Jag vet faktiskt inte varför du blev citerad, kanske började jag med en annan tanke från början. Texten har inte mycket med ditt inlägg att göra, utan är ganska orelaterat. Inget illa menat

Permalänk
Medlem
Skrivet av martyb0i:

Frågan är när en äldre cpu börjar bromsa fps vid spelande i 1440p eller 4k? För den som har ett grafikkort som klarar 1440p spelar cpu mindre roll. Den här är grym, för spelande i låga upplösningar (så absolut, de som kör fps-spel med hög uppdateringsfrekvens lär jubla), men vill gärna se testresultat på högre upplösningar. Rimligtvis ger det sällan utslag där då grafikkortet blir flaskhals, men att säga att det är den bästa cpun för gaming - ja det stämmer, men för de som lirar 1440p eller 4k ger det kanske inte mycket att uppdatera. Så jag undrar hur gammal cpu en kan ha innan det verkligen skulle spela roll och vara värt att uppgradera cpu? Jag har en 5600X och ett 3080, tror jag klarar mig på den cpun ett bra tag till.

Min 1920x börjar kännas lite gammal och jag funderar på om det skulle innebära en skillnad i spel (3440*1440) att byta CPU. En del i det är skillnaden jag upplever i windows/andra program när jag sitter med grabbens 5800x. Å andra sidan kan jag köra cyberpunk med höga inställningar och mycket (inte allt) RT utan uppskalning, så jag är inte helt övertygad än:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag vet faktiskt inte varför du blev citerad, kanske började jag med en annan tanke från början. Texten har inte mycket med ditt inlägg att göra, utan är ganska orelaterat. Inget illa menat

Så... om du inte vill ha svar från dem du citerar... kanske det är en ide att inte citera??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Min 1920x börjar kännas lite gammal och jag funderar på om det skulle innebära en skillnad i spel (3440*1440) att byta CPU. En del i det är skillnaden jag upplever i windows/andra program när jag sitter med grabbens 5800x. Å andra sidan kan jag köra cyberpunk med höga inställningar och mycket (inte allt) RT utan uppskalning, så jag är inte helt övertygad än:)

Upplösning brukar göra att GPU'n får jobba mer.. än CPU'n. Kolla i aktivitetshandteraren.. om GPU kör 100% så är chansen stor att det är där flaskhalsen är...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Otroligt många ledsna intel fanboys i forumet helt plötsligt

Permalänk
Medlem

Sitter idag på en intel i7 13700K.

Den dagen CPU:n krashar blir det att titta på AMD.
Men jag spelar inte enbart spel.

Permalänk
Medlem

Efter ha tänkt hel del runt just lanseringen av denna cpu. Är detta helt klart betydligt bättre än vad Intel har kommit med i år, dock inte om du också vill ha bra produktions prestanda förutom spel prestanda.

Framför allt priset gör denna till sämre cpu än vilken annan CPU du väljer för 1080 pixlar och upp (förutom Intels nya serie som inte ger mycket extra till just spelare). Men de har i alla fall tagit rätt design beslut att flytta på cachen, de har ju hämmat rätt hårt framförallt produktions prestandan.

Hittills har jag tyckt Ryzen har haft svag produktions prestanda och börjar i alla fall med 9XXX se betydligt bättre ut (AMD påstod ju de fixade det redan i 7XXX, men var ju i vissa fall ganska långt bakom Intel). Så kanske med 10XXXX det är dags att uppdatera eller norpa en 9XXX då troligen priserna gått ner betänkligt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Tycker det var en lite konstig artikel. Processorn du inte visste att du ville ha har väl aldrig hänt. Möjligen processorn du inte visste att du ville betala för.

Alla som vet något om hårdvara och spel vet väl att X3D är "bäst". Alla dessa bör även veta att processorn nästan inte spelar någon roll, då det främst är GPU som avgör om det blir något.

Och dessutom är det få som bygger en dator utan att ha någon sorts budget? I detta sammanhang är troligen X3D, speciellt den senaste, inte alls den bästa cpun, då kostnaden kunde ha gått till gpu istället. Även om budgeten är relativt hög, säg 15-20k, så är det inga problem att bränna det på ett grafikkort och den "bästa" processorn är då troligtvis den billigaste du kan komma undan med.

I verkligheten är det dock trevligt att inte vara fullt så smalsynt utan fördela sin budget lite mer efter kvalitet och robusthet, men även då har jag svårt att se att just denna processor (eller rättare sagt kostnaden för den) skulle vara bästa valet.

Undrar hur många som trots det köper den och har helt snedfördelad prestanda i sin burk..? Den är ju ändå "bäst".