Postnord varnar för fler bluffmeddelanden under reaperioden

Permalänk
Melding Plague

Postnord varnar för fler bluffmeddelanden under reaperioden

Enligt Postnord är bluffringningar inte lika vanliga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Postnord och deras hemkörning är ju bland de största bedragarna.
"Tyvärr kunde vi inte leverera varorna, du får ett sms när du kan hämta paketet hos närmsta ombud".

Fast man betalat ibland upp mot 100 kr för hemkörningen. Har hänt mig typ 7-8 gånger bara i år vilket är typ minst 500 kr som man betalat för hemkörning utan att de faktiskt levererat.

Om jag tänker tillbaka typ 10 år bak i tiden, enda gångerna jag faktiskt blivit bedragen är just av Postnord och ingen annan.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Skypad 4.0 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

"Tyvärr kunde vi inte leverera varorna, du får ett sms när du kan hämta paketet hos närmsta ombud".

"Du var inte hemma vid leveransen."

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

"Gick inte nås via telefon"
Samtidigt som man sitter typ med mobilen i handen och följer deras jävla GPS.

En gång ringde jag upp Postnord direkt och lyckades faktiskt få dem att kontakta köraren som fick vända och leverera. Då kunde han helt plötsligt ringa mig när han va framme. Men oftast bleklagar dem bara och skiter i det.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Skypad 4.0 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

"Du såg mig genom fönstret. Jag flinade. Du blev ägd."

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Så mycket rena lögner om hemleverans och deras falska meddelanden om leveranstider, leveransförsök som aldrig skett, och allt annat

För att inte tala om borttappade paket och långsamma leveranstider, framförallt när paketet skickas runt i halva europa

Nej, är det någon som är bedragaren så är det nog paketbolagen själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Har just nu en spinningcykel på ca 60kg på väg med PostNord där frakten kostade hela 1200 spänn för hemleverans, och jag bara väntar på att något liknande ska hända 😬

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Tja aldrig själv haft problem med postnords hemleveranser har nog en snitt i veckan och de alla kommer fram utan problem, vist ibland händer det att paket tagit tid, senaste den här veckan men såg också på paketet att adress lappen vart nästan helt borta och satt en ny lapp så de hade ändå lyckats spåra upp vart det skulle.

Vist bor ute på landet där de har relativt långa sträckor att köra med men aja

Dock när det gäller UPS... ja vi ska inte snacka om dom, många gånger de krävt att åka 9 mil för de själva vägrar leverera.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Säker leverans år 2024 = lägga ett paket utanför ens ytterdörr.

Permalänk

Jag tar allt jag kan till ombud (eller helst box) för att det är enklare och bekvämare än hemleverans. Samtliga transportörer brukar göra mig besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

Jag tar allt jag kan till ombud (eller helst box) för att det är enklare och bekvämare än hemleverans. Samtliga transportörer brukar göra mig besviken.

Jag provade box nyligen, tyvärr behövde man inte bara app och bankID utan även e-post m.m för att få ut skiten, det ena paketet på leveransen fick dock inte plats heller (datorchassi & såsgryta), så poängen att slippa släpa stora paket på cykeln från ombud var ju helt meningslös. (ombudet har ändå öppet 06:00-23:00).
Det löste sig till slut, men som vanligt måste PostNord cruisa runt med paketet minst 24h och den här gången tog det 72h.

Det ska dock sägas att vissa brevbärare plingar iaf på dörren, så hinner man dit på max 5 sekunder så kan man få paketet i handen.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

För att joina hjorden och klaga på postnord; det är ju skoj också när leverans enbart sker till deras företagscenter, där öppettiderna är 8-10, lunch i 5h, sedan öppet 15-18... Fungerar ju tipptopp när man jobbar..

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Är väl större sannolikhet att postnords system strular än att någon försöker lura av mig ett paket.

Leverans från inet, datorkomponenter med hemleverans.

Postnord meddelar att chauffören är på g, anländer om 15 minuter enligt appen. Kan numera spåra chauffören på dennes rutt. Ser när denne är utanför på appen (bor i lägenhetshus) och strax därpå får jag en notis om att leverans inte kunde göras, adressen är fel och det har nu gått i retur direkt. Kan inte göra något.

Kontaktar inet och dubbelkollar adressen de avgett och allt ser bra ut, de skickar ut igen så fort dom får returen...
Dagen efter får jag notis om att försändelsen nu kan hämtas? Ok, det gick snabbt för returen tänker jag.
Kollar i appen och det står att jag kan hämta paketet på "null"??
Har en kod som ska anges vid paketboxen.. men vart?

Ser att jag även fått en notis i appen "Mina Paket" där det faktiskt står att paketet finns på Ica runt hörnet, men där har jag en helt annan kod - fyra siffror istället för de 8 i postnords app.

Traskar iväg till ica och knappar in mina 8 siffror vid boxarna och möts av en felkod om att paketet inte finns. De måste dessutom ha 8 siffror så de 4 i "Mina Paket" går ju inte heller.

Kollar andra appen igen och där står det att jag kan hämta på ombudet.. alltså i kassan istället för boxen? Väl där så anger jag mina 4 siffror. Ombudet skriver ut en lapp med en Qr-kod på.. 8 siffror under. Den ska jag skanna vid boxarna, helt andra siffror än i postnords app Scannar koden och jag får mitt paket...

/rant

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Mycket gnäll om Postnord här, som inte har något med nyheten att göra. Jag tycker Postnord fungerar fint.

On-topic:
Låt denna jul bli scam'arnas förlust:
* Leverans först, betala sen
* Låt inte några kr lägre pris avgöra att välja en okänd butik
* Håll koll på vad och när du beställde
* Håll dig till svenska butiker
* Skapa bevakningar på Prisjakt och filtrera bort lågt betyg
* Se upp för dropshipping. Cdon han många shady anslutna
* Planera med en stående inköpslista och håll dig till den
* Nyttja Tradera och Blocket. Dem har båda köpskydd

Permalänk
Medlem

Postnord har skött sig förvånansvärt bra sedan vi flyttade till villa. Kommer alltid upp till dörren som är uppför en stentrappa, endast en gång som de lämnade nere vid garagedörren. Till och med paket som är tunga (20kg+) tar de upp trots att det står att det lite för tungt och ska evereras till tomtgräns. Blev förvånad den gången de lämnade ett tungt paket vid gränsen. Samt en gång jag skrev att de kunde lämna några tunga paket nere vid garaget men killen sprang upp med dem ändå.

Permalänk
Skrivet av krEJZi:

Fast man betalat ibland upp mot 100 kr för hemkörningen. Har hänt mig typ 7-8 gånger bara i år vilket är typ minst 500 kr som man betalat för hemkörning utan att de faktiskt levererat.

Om jag tänker tillbaka typ 10 år bak i tiden, enda gångerna jag faktiskt blivit bedragen är just av Postnord och ingen annan.

Hänt 2ggr och båda var tungt paket, osäker dock om det var posten men tror det. Var hemma och telefonen intill mig.
Däremot ringer brevbäraren på när paket kommer som inte får plats i brevlådan och bortsett från de gångerna så har det aldrig varit problem med Postnord.
Jobbade med postorder för ett antal år sedan och gick smidigt med Postnord. Vi prövade en annan leverantör men fick förfrågningar var paketen var så vi gick tillbaka till Postnord.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Postnord har skött sig förvånansvärt bra sedan vi flyttade till villa. Kommer alltid upp till dörren som är uppför en stentrappa, endast en gång som de lämnade nere vid garagedörren. Till och med paket som är tunga (20kg+) tar de upp trots att det står att det lite för tungt och ska evereras till tomtgräns. Blev förvånad den gången de lämnade ett tungt paket vid gränsen. Samt en gång jag skrev att de kunde lämna några tunga paket nere vid garaget men killen sprang upp med dem ändå.

Tolkar det som att de skiter i instruktionen eller inte läser alls. Näeh.. är det ett viktigt paket så hämtar jag hellre hos postombud än betala extra för hemleverans och blir besviken.
Not. PostNord har försnillat mitt paket ett par ggr samt även öppnat brev utan förklaring.

Permalänk

Postnord påstår att de har lämnat grejer i mitt postfack som fysiskt inte får plats.
Har skickat dem bilder på prylen från internet men de bryr sig ändå inte.
Genom att de säger sig ha levererat så har jag ingen talan mot säljaren trots försäkring.
Detta är bedrägeri, men någon på posten är glad med min pryl.
Varnar för bedrägerier , snacka om att kasta glas i stenhus..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Postnord påstår att de har lämnat grejer i mitt postfack som fysiskt inte får plats.
Har skickat dem bilder på prylen från internet men de bryr sig ändå inte.
Genom att de säger sig ha levererat så har jag ingen talan mot säljaren trots försäkring.
Detta är bedrägeri, men någon på posten är glad med min pryl.
Varnar för bedrägerier , snacka om att kasta glas i stenhus..

beställ till ombud ifall orolig. En gång lämnade de paket i en påse utanför dörren, de har börjat med sådant också (endast från företag dock).

Stod "levererad" till postlåda en annan gång utan att produkten var där. Jag reklamerade, en vecka efter dyker den upp utan förvarning.