Permalänk

Ska man fokusera på energiklass?

Letar ny TV för första gången och wow vad alla har låga energiklasser... Alla bra jag hittar har rätt höga. Nästan allt på F eller G. Funderar på en TV med energiklass G (105 kWh/1000, HDR 269 kWh/1000). Har ingen aning vad detta betyder eller hur mycke högre mina elkostnader kommer bli på grund av det... Ska man satsa på något med högre klass?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mognabananen:

Letar ny TV för första gången och wow vad alla har låga energiklasser... Alla bra jag hittar har rätt höga. Nästan allt på F eller G. Funderar på en TV med energiklass G (105 kWh/1000, HDR 269 kWh/1000). Har ingen aning vad detta betyder eller hur mycke högre mina elkostnader kommer bli på grund av det... Ska man satsa på något med högre klass?

Om du vill spara energi, drar för gardinerna och titta bara i mörkret på låga ljusnivåer. Köp den minsta TV:n du kan finna för den har ju färre lysdioder som ska täcka en mindre yta.

Energiklassningen, den där bokstaven, följer en skala som baseras på storleken. Du kan köpa en 85-tummare som har betyget G och den kommer ändå kosta dig mer per månad än en 55-tummare som har betyget E.

Titta därför på kWh-siffran. Lägg mindre vikt vid betyget. Den siffran är i sin tur baserad på ett typiskt scenario med TV:n i kartonginställningarna som ofta är en apdålig bild. Därav alla dryga varningar om att du kan öka förbrukningen när man försöker åtgärda den apdåliga bilden, även fast den ändring man gör faktiskt minskar förbrukningen.

Permalänk

Är de kWh nummer jag listade hemska eller är de ok? Jag har ingen aning vad kWh ens betyder. Och E är ju högre än G så jag hade väl tänkt mig att en 85" i G hade kostat mer ändå? Eller missförstår jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mognabananen:

Är de kWh nummer jag listade hemska eller är de ok? Jag har ingen aning vad kWh ens betyder. Och E är ju högre än G så jag hade väl tänkt mig att en 85" i G hade kostat mer ändå? Eller missförstår jag?

https://www.energimyndigheten.se/effektiv-energianvandning/fo...

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Om du inte tittar våldsamt mycket på tv så spelar det inte så stor roll.
Räknar vi relativt högt med 200W förbrukning så kostar 5 timmar om dagen 30-50:- i månaden ungefär.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."