Ett mediacenter-OS to rule them all

Permalänk
Medlem

Ett mediacenter-OS to rule them all

Hej!

Har en HP Elite T655 över som jag tänkte testa att köra som en HTPC/Streamer.

Jag testade att lägga på LibreElec, men då får jag ju "bara" Kodi, men jag vill även ha appar som NetFlix, Disney+, Allente mm.

Vad har ni för tips på OS man kan lägga på? Andriod x86, Android TV eller annat?

Eller är det bara att glömma att hitta en medelväg och satsa på en Nvidia Shield som jag har tänkt på länge.

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield är nog enklast, men den klarar inte att spela allt kodat i AV1, vilket kan bli ett problem i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Hej!

Har en HP Elite T655 över som jag tänkte testa att köra som en HTPC/Streamer.

Jag testade att lägga på LibreElec, men då får jag ju "bara" Kodi, men jag vill även ha appar som NetFlix, Disney+, Allente mm.

Vad har ni för tips på OS man kan lägga på? Andriod x86, Android TV eller annat?

Eller är det bara att glömma att hitta en medelväg och satsa på en Nvidia Shield som jag har tänkt på länge.

Undrar lite smått det samma.
Angående Android så har iaf inte jag hittat nån färsk installerbar version, jag hittade nån ISO som var ett antal år och versioner gammal. Borde kanske finnas, men jag har inte lyckats hitta.

Jag landade i android-TV-box. Kodi går att lägga in, men jag lyckades inte få till en databas-koppling till en sql-server.
Så jag gav upp med en Jellyfin-server på den servern som kör sql. Inte lika användarvänligt som Kodi, men jag får iaf lite synkning mellan enheter som jag hade i Kodi.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Undrar lite smått det samma.
Angående Android så har iaf inte jag hittat nån färsk installerbar version, jag hittade nån ISO som var ett antal år och versioner gammal. Borde kanske finnas, men jag har inte lyckats hitta.

Jag landade i android-TV-box. Kodi går att lägga in, men jag lyckades inte få till en databas-koppling till en sql-server.
Så jag gav upp med en Jellyfin-server på den servern som kör sql. Inte lika användarvänligt som Kodi, men jag får iaf lite synkning mellan enheter som jag hade i Kodi.

Är det en specific box med Android TV förkonfigurerad eller random hårdvara som du har lagt Android TV på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Är det en specific box med Android TV förkonfigurerad eller random hårdvara som du har lagt Android TV på?

Specifik.
En Amazon Firestick (skitseg, rekommenderas ej). Ligger och skäms i en låda
En Xiaomi TV Stick 4K (lite småseg, ok). Sitter i sovrummet på en LG-tv
En SDMC DV8919X (funkar helt ok). Sitter i vardagsrummet, kopplad till en Panasonic-tv.

Ingen av dem vill byta refreshrate baserat på vad man spelar upp, har inte hittat nån uppenbar orsak heller.
Och då är det Jellyfin, nån IPTV-app samt Telias egen IPTV-app jag har provat med.

Random hårdvara, lite därför jag försökte hitta nån ISO för en PC, men icke.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Beror såklart på vad man har för krav på sin mediaspelare, men generellt finns ingen klockren allt-i-ett box. Dolby låser P7 FEL (full Dolby vision kan man kanske kalla det) till diskspelare. Ugoos am6b+ är en spelare som lyckats kringgå Dolbys lås. Det verkar vara en bra spelare men sen ska man kan kanske ta i beräkning att det är ca 500 filmer som har P7 FEL. Så huruvida det är värt det är en annan fråga.

Själv kör jag Zidoo Z30 för lokala filer, och den fungerar klockrent till det bortsett avsaknaden av FEL då.
För streaming kör jag Apple TV/Tvns egna appar.
Tycker detta är en ganska ultimat lösning för mina behov.
Sen har du Shield som är en slags medelväg. Personligen föredrar jag Apple TV för streamingtjänster och Zidoo för lokala filer. Men finns inget rätt eller fel, det beror på vad du tänkt spela och dina krav

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal