Elektronikbranschens krav: Avskaffa elektronikskatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

EU ≠ Utlandet

Men du verkar vara väldigt fokuserad på att skatt skall in istället för att kemikalier skall bort.

Du påstod att kemikalier endast kan minska genom förbud, jag motsatte mig det och skrev att både förbud och beskattning är sätt att göra det på. Det har redan bevisats många gånger att pengar fungerar bra för att styra beteende.

Jag vet inte varför du tolkar det som att jag vill att skatt ska in, jag har inte påstått det alls.

Skrivet av Ibymafayhas:

Läs på om REACH så finns just detta arbete. Skatten i Sverige var bara tänkt att dra in mer pengar, inte rädda miljön för inget företag anpassar sig för "lilla Sverige".

Det är vi överens om men det var inte det det handlade om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

dum? Användningen av engångsplastpåsar störtdök efter införandet av den skatten, är inte det exakt vad vi alla vill?

Nej, det största det gjorde var ju att starkt bidra till mer utsläpp. Tror inte någon ville ha det.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Det finns en CE (China Export) märkning i kina oxå, så det är inte alls bara påklistrat en CE-märkt som du försöker påskina.
<Uppladdad bildlänk>

Nä hehe.
Det här är en internetskröna. Som fortsätter dyka upp igen och igen och igen.
China export finns bara som internetskämt.
Ingenstans finns någon organisation på riktigt som sköter "china export". Det har undersökts otal gånger och är i grunden påhitt.

Att det finns jpegs på internet med den här skrönan gör den inte mer sann.

Dags att begrava det här nu

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebez:

Tror dock inte det kommer påverka priset nämnvärt, det lär ju behålla dagens höga priser och plocka vinsten

Stämmer, lite som banker(ränta), bensinbolag och matbutiker (plastpåsar).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av osgorth:

Instämmer helt, bort med s*iten. När de ändå passar på, avskaffa CopySwede och allt som har med det att göra också - yttterligare ett exempel på en irrelevant skatt som missgynnar hela branschen och samtliga invånare.

Skrivet av JBerger:

Den här skatten är ju ändå lite relevant. Men borde väl förfinas och elektronik som inte har farliga kemikalier helt kan undgå den osv. Men skatt på lagringsmedium för att man "kan" spara ner något program från svt eller något annat hittepå på dem? Satans idioti.

Njää. Privatkopieringsavgiften är ingen skatt.
Avgiften samlas in av en privatägd organisation - och pengarna går inte heller in i statskassan utan de hamnar också i privata ägares fickor.
Omfattning, utformning och prisnivåer är också något som bestäms av privata aktörer. Staten är inte inblandad i det heller.

Så inte en skatt ;).

Däremot har staten givit privata organisationer juridiskt spelrum att plocka in den här avgiften nästan som att det vore en skatt. Utan krav på kontroll av rimlighet i omfattning eller storlekar. Lägg på vilken avgift ni vill på varor som ni inte säljer. Fritt blås att tvina andra att betala in helt utan krav på att copyswede ska leverera något alls.
Det här ansvaret klarar inte en privat aktör med vinstsug av. Vem kunde ha anat det?
Här har staten misskött sig på området.
Jag är inte mer glad i privatkopieringsavgiften än ni är. Tro mig!

Men en skatt är det alltså inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag kanske anses vara kommunist för det här men jag tycker att sjukvård, att min son får skolmat och att vägar lagas känns bättre än att jag sparar 100kr på ett datorchassi men vad vet jag.

Absolut, kärnkostnaderna för ett samhälle är viktiga, som de du listar. Sjukvård, utbildning, äldrevård, infrastruktur.

Har du sett hur det ser ut i samhället idag? Hur många miljarder som de trycker ut på precis allt annat förutom detta? Dessa kärnverksamheter är sånt de skär ner på. Sjukvården går på knäna, skolan blir sämre varje dag, äldrevård är mer fängelser för gamla, och infrastrukturen är så eftersatt att vi vid detta laget skulle snart behöva börja bygga om allt från början.

Jag är 200% för att skatt skall gå till viktiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Absolut, kärnkostnaderna för ett samhälle är viktiga, som de du listar. Sjukvård, utbildning, äldrevård, infrastruktur.

Har du sett hur det ser ut i samhället idag? Hur många miljarder som de trycker ut på precis allt annat förutom detta? Dessa kärnverksamheter är sånt de skär ner på. Sjukvården går på knäna, skolan blir sämre varje dag, äldrevård är mer fängelser för gamla, och infrastrukturen är så eftersatt att vi vid detta laget skulle snart behöva börja bygga om allt från början.

Fast vi har ju sänkt skatterna med motsvarande över 400 miljarder kronor de senaste 20-25 åren.

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/skatt/skattetryck/skat...

Det är inte som att vi börjat lägga de pengarna på annat som är orsaken till nedskärningarna.

(Eller ja, många miljarder rinner ut i vinster för privata aktörer eller går till att lappa hål som privatiseringen lämnat efter sig.)

Kemikalieskatten är en rätt ineffektiv och klumpigt utformad skatt även om tanken är bra, att beskatta farliga och miljöskadliga ämnen osv är ändå i grunden en bra tanke, även på nationell nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Detta stämmer inte, det finns ingen sådan falsk märkning som heter ’china export’

Vad som stämmer är att kinesiska produkter använder CE märkning utan att uppfylla test/säkerhetskrav alltså för att luras, sen om märkningen har eller saknar annan betydelse är ganska orelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Du menar precis som den sänkta diesel/bensinskatten inte heller påverkade, nä men vänta nu.

Klart priserna går ned om en onödig skatt tas bort.

Bränsle har alltid marginal, så är det om man tillhandahåller något som måste finnas och som alla måste ha (tänk storleksordning länder kontra enskillda konsumenter).

Elektronik är inte riktigt samma sak som olja, dvs varans värde är långt mycket lägre. Det är också gissningsvis ofantligt mycket enklare att konkurrera på marknaden för elektronik-produkter, vilket resulterar i fler aktörer och lägre pris. Jag tror att om ÅF av elektronikvaror ser chansen att vända 0-marginal till en liten vinst-marginal så är det inte svårt att se vad utfallet kommer bli. Man skulle eventuellt kunna tänka sig att en ny mindre aktör tar sig in, men det är nog inte helt sannolikt, konsolideringen är så pass stor att det är svårt att lyckas med sådant.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Var inte hela tanken att kemikalierna skulle bort än att dra in pengar till staten/EU?

Det kanske var syftet med skatten, men implementationen lämnar en del att önska. T.ex. att även varor som är helt fria från kemikalierna beskattas, om än på en lägre nivå. Och förra året ändrade de även reglerna så att tillverkarna inte längre har något incitament att använda säkrare metoder för att tillsätta brom, klor, eller fosfor.

Permalänk
Medlem

Den här skatten kommer aldrig försvinna. Den är en integrgerad del av inkomsterna för staten nu. Att ta bort den betyder att man måste täcka upp bortfallet på något annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

T.ex. att även varor som är helt fria från kemikalierna beskattas, om än på en lägre nivå.

OM importör orkar hantera administrationen för att kunna sänka skatten vilket är tungrott, tänker killgissa att det är enklare/billigare att bara strunta i det och lägga på full kemikalieskatt på produkten även om man hade varit berättigad till en sänkt nivå.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThreadRipper:

De påsarna är inte engångs...
Däremot förblev användningen av engångsplast i allt som är förpackat - livsmedel liksom elektronik mm.

De limmade papperspåsarna är däremot vidriga och håller inte alls lika länge som plastpåsarna. De rivs om man tar dem lite fel, tar lång tid att rulla ihop, de skramlar och låter förfärligt, går inte att snabbt rulla eller knöckla ihop så de blir små och kan rymmas även i en ficka. Låter man dem stå så tar de upp förfärligt med utrymme hemma i hallen och överallt. De klarar inte väta, det går inte att slänga sopor i dem heller. Fruktansvärt miljövänliga påsar.

Plastpåsarna kunde man ta med enkelt 10-tals gånger till butik och sedan slutligen kasta avfall i dem. Behövde aldrig köpa riktiga plastavfallspåsar förut.

Jag hade alltid en stor plastpåse fylld med påsar - påse med påsar. En påse rymde väldigt många andra, var bara att knöckla ihop och pressa in. Hur gör man nu om man inte vill stå i en halvtimme och fin-vika varje pappers-styggelse för att den ska rymmas platt i en annan papperspåse och inte gå sönder?

Sedan, jag såg inte att vi hade problem i Sverige med plastpåsar i vattendrag, natur, parker, på gator och torg i någon större utsträckning heller. Så påsarna blev antingen kastade i en soptunna åtminstone eller i en plastinsamling.

Det man istället skulle ha gjort från politikernas sida är att se till att en större andel plast som lämnas in till återvinning faktiskt återvinns till ny plast istället för att "energiåtervinnas" som det görs idag och så fint heter när man bränner saker för värme.

Jag tror väl också att det hade gjort mer nytta för både utsläpp och nedskräpning att återvinna mer plast än att få ner antal plastpåsar. Inte minst med tanke på att vi ökat mängden plastanvändning enormt per person och år. 30 kilo mer PER PERSON från 2010 till 2030. Det är rimligen mer än plastpåsar här...
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/avfall/avfallsla...

Men ja - det är så att större delen av nedskärpningen i Sverige består av just plast. Så vill man komma åt nedskräpning så är plast iaf rätt område.
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/plast/om-plast/n...

Men det är större politiska beslut på EUnivå - och globala problem som avgjort fokus på just plastpåsar. Vi har problem att på nationell nivå få ner utsläppen globalt. Flertalet svåra frågor kräver mer samordnade satstningar där många fler är med på tåget. Det ger dessutom möjlighet att sätta press på de länder där det missköts mer om flera andra länder är med i satsningen. Det ger legitimitet.
Därför är det ändå rimligt att det görs satsningar med globala eller iaf kontinentala satsningar så som neddragning av antal plastpåsar - även om det är olika effektivt på regional nivå som här i Sverige.

Här får man alltså ha ett lite mer holistiskt perspektiv på det hela.

Skrivet av ThreadRipper:

Elektronikskatten dock...skulle givetvis aldrig ha införts. Det var det dummaste man hört på länge. Trodde att det var ett aprilskämt när det föreslogs, men sen kom man på att regeringen var kapad av ett infiltrerat 4-procentsparti med extremistkopplingar och meteorologer som varnade för snöfria vintrar i Sverige idag för 20 år sedan...och man förstod att det var inget aprilskämt.

Njä. Det är faktiskt inte riktigt såhär det sett ut.
Det var alliansen som börjat undersöka hur man ska agera för att få ner givtiga ämnen i hemmen.
Alliansen är den part som lagt fram förslaget här. Det var alliansen som satte igång en utredning kring lösningar där de valt omfång och fokus för vad som ska undersöka. Och det var alliansen som valde vem som skulle leda den här utredningen.
Utredningen kom fram till en lösning som föreslogs. När utredningen var klar var emellertid regeringen utbytt - och den nya regeringen följde helt enkelt rådet i utredningen. Att genomföra ändringen med skatt. Man följde alltså alliansregeringens utrednings råd om utförande.
Till grund för det här hade man tittat på hur PCB fasades ut i norden där sverige valde förbud och norge/damnark valde bestkattning. Utfasningen av PCBprodukter gick lika snabbt i alla tre länder.

Det här handlade aldrig om miljöpartiet. Att försöka få det att framstå så blir missvisande.

Men ja - skatten har varit både kass och kontroversiell på flera sätt ändå. Den har ju uppenbarligen inte fått bort flamskyddsmedlen från textilier, elektronik med mera i våra hem. Dessutom frågades det efter utvärdering av regeringen efter 2 år vilket de sa att det var för tidigt att utvärdera. Samtidigt höjde de skattesatsen med motiveringen att den var för låg. Ja hur kan de veta att den var för låg när de själva påstått att de inte går att utvärdera effektivieten av skatten ännu?
Högst anmärkningsvärt!
Det är bara en av flera märkligheter här. Tar inte upp alla ;).

Om du är ute efter att peka ut tokar i riksdagen kring utsläppspolitiken så finns det idag fortfarande en del liksdagsledamäter som förösker förneka att människan birar till den globala uppvärmningen. Den nivån av vetenskapsförnekare hittar du emellertid på högersidan hos moderaterna och SD.
Men - det här är out of scope för ämnet. Tror vi ska återgå till kemikalieskatten.

Skrivet av ThreadRipper:

Det var bara ytterligare ett steg i den generella agendan att trycka till gemene man, tänja gränsen lite mer och lite mer gång på gång; att plocka tråd efter tråd från dennes kläder tills denne står naken kvar och fryser - varvid den nakne kommer att trycka sig mot din herres fötter för värme och minsta för att äta. Detta är det äldsta tricket i boken och alla går med på det varje gång. Simpel psykologi.

Elektronikskatten, plastskatten, höjda energiskatten, alla skatter argumenterade för med miljön är en riktig guldgruva för denna agenda, copyswede-idiotin, okontrollerat bistånd, straffskatter på nya bilar, skattehöjningen på bilförsäkring ett antal år sedan, ca 250 000 000 000kr som Göran Perssons regering stal från pensionärerna, "pensionsbromsen" (ja, visst låter det som att man bromsar rätt höginkomstgrupp då?), flygskatt (som åtminstone nu verkar slopas) genom att först inducera flygmiljöångest i folk så att man kunde motivera skatten, "public service" (konstigt namn då den endast tjänar sin herre i egenskap av propagandamaskineri och inte folket i min mening) som du inte längre kan välja bort att betala, reduktionsplikt som förlamade all transport i landet och drev på inflationen osv osv.

I det stora hela är plastskatten bara en liten kugge, men man får väl vara glad för det lilla, naken plockad kyckling som man är där vid våra herres fötter och fryser, i väntan på att någon ska kasta oss ett frö att plocka med näbben från den åtminstone relativt plastfria marken.

Det här är lite för mycket konspirationsteorier för att jag ska ge mig in på det. De övre delarnrna av inlägget fanns det däremot rimliga delar jag ville tilläga saker kring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Vad som stämmer är att kinesiska produkter använder CE märkning utan att uppfylla test/säkerhetskrav alltså för att luras, sen om märkningen har eller saknar annan betydelse är ganska orelevant.

Det finns kläder att köpa med Adidas logotyp som inte är tillverkade av Adidas också, inget som är konstigt med det. Samma finns det ju fejkade PS5-kontroller som inuti bara är PS4-kompatibla kopior

I grund och botten är den som importerar/exporterar/säljer till europa ansvarig för att följa de krav/regler/föreskrifter som gäller här avseende säkerhet/brandrisk/garanti/… de som säljer skit kommer åka på det helt enkelt

Jag menar bara att det finns dåliga aktörer överallt, men så genomsyrat fusk som den där konspirationen handlar om finns inte, det är inte kinesiska staten eller liknande som ligger bakom (troligen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Ja, den skatten bör aldrig ha införts. Dåligt utformad och helt värdelös för sitt syfte.

Absolut den är lika genomtänkt som plastpåse skatten och den försvann ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag vet inte vilka butiker du går till men här har alla butiker plastpåserullar för frukt och grönt, de är inte gratis bara

Här i götet håller dom krampaktigt fast i papp än så länge iaf på hemköp coop och willys

Permalänk
Medlem

Bra. Denna skatt är ogenomtänkt.

Skrivet av robbe60:

Du skulle bara veta vilka övriga länder på Jordklotet som är skyldiga till att plast hamnar i naturen och i haven, Sverige ligger väldigt långt ner på den listan

Tänk om alla skulle resonera på detta sättet? Då skulle Sverige skjuta i höjden på nämnda lista.

Skrivet av Vexo:

Du menar precis som den sänkta diesel/bensinskatten inte heller påverkade, nä men vänta nu.

Klart priserna går ned om en onödig skatt tas bort.

Inte riktigt samma sak. Man sänkte reduktionsplikten vilket i sin tur sänkte priset eftersom det är dubbel beskattning på drivmedel i detta land i och med att man beskattar både oljan i form av moms och sedan även moms på bioämnet man reducerar med. Skatt på diesel och andra drivmedel generellt kommer först i början av 2025.

I praktiken gjorde detta dock betydligt mindre skillnad än att Oljepriset råkade sjunka rejält under samma tid.

Skrivet av mrpijey:

Det är ju nästan som problematiken inte bara är ekonomisk? Att sjukvården går på knäna, skolan blir sämre etc. har inte bara med ekonomin att göra utan det är ett problem som är resursbaserad generellt. Inom både vård och skola är problemen framförallt personalbaserad.. man har helt enkelt för få lärare och vårdpersonal som i sin tur gör att de som jobbar inom yrket får jobba längre och hårdare.. vilket i sin tur leder till att färre söker sig till yrket. Infrastrukturen är inte problemet heller.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det finns kläder att köpa med Adidas logotyp som inte är tillverkade av Adidas också, inget som är konstigt med det. Samma finns det ju fejkade PS5-kontroller som inuti bara är PS4-kompatibla kopior

I grund och botten är den som importerar/exporterar/säljer till europa ansvarig för att följa de krav/regler/föreskrifter som gäller här avseende säkerhet/brandrisk/garanti/… de som säljer skit kommer åka på det helt enkelt

Jag menar bara att det finns dåliga aktörer överallt, men så genomsyrat fusk som den där konspirationen handlar om finns inte, det är inte kinesiska staten eller liknande som ligger bakom (troligen)

Jag sade inget om kinesiska staten, men då du nämner dem så verkar de inte direkt bry sig heller (snarare tvärtom).

Visst kan kläder innehålla farliga kemikalier också så det ska man också se upp med, men om en vanlig tröja tillverkad i Turkiet får Adidas märke påklistrat på sig är det varken någon fara eller något om säkerhet. Stor skillnad på en säkerhetscertifiering och en företagslogotyp.

Det är som du säger försäljaren som är ansvarig, men gifter ska heller inte tillåtas importeras in även för privatbruk. Då elektronik även kan skada andra i följd är det allvarligare än så, blir inte minst obekvämt särkilt nu med alla cykelbatterier (dock påstår jag inte att alla som exploderat är kinesiskt fejk-certifierade, finns tyvärr ingen information om det).

Tyvärr verkar ingen åka på för att sälja sådana småsaker då det inte är något polisen jobbar med aktivt, nu med all dropshipping, second-hand försäljningar och privata aktörer är det även oehört svårt att komma åt allt och alla. Hårdare importregleringar och mer/bättre kontroller vid tullen så kan man nog stoppa en del saker som inte ska vara här, annat också, men elektronik. Man kan ju enkelt ta reda på eg. vilka företag som skickar produkter som inte följer reglrena, så kan man fokusera på dem. Fast det sista är klart bara min åsikt, ska inte bli för politiska här.

Permalänk
Medlem

Börja med att ta bort skatten till copy sweden, har verkligen tjänat ut sin roll.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klein:

Börja med att ta bort skatten till copy sweden, har verkligen tjänat ut sin roll.

Det är ingen skatt.
Har skrivit om det ovan:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Dina länkar innehåller endast statistik för bärkassar, så det blir svårt att dra någon slutsats om total plastpåsanvändning utifrån dem.
Jag har även hört motsatsen angående avfallspåsar, d.v.s. att de skulle vara ett sämre miljöval då merparten importeras och är tillverkade av fossila material.

Här är en graf på försäljningen av avfallspåsar såg ut före och efter plastpåseskatten.
Ca 50 miljoner rullar 2019 vs ca 110 miljoner 2021.
<Uppladdad bildlänk>

Finns mer statistik i https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1647891/FULLTEXT0...

Och tog inte heller i beaktande att användningen av papperspåsar också ökade markant - papperspåsarna är inte heller ett bra alternativ för miljön (inte tygpåsarna heller för den delen).

De flesta plastpåsar du får köpa i mataffären i Sverige är tillverkade till stor del av sockerrör - och tror att plastpåsarna faktiskt är det bästa alternativet för miljön:
https://www.expressen.se/debatt/ga-inte-pa-myten-om-miljofarliga-plastpasar/

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är ingen skatt.
Har skrivit om det ovan:

Den är en onödig avgift.. För folk piratkopiera knappt något längre. Att då "beskatta" lagrinsmedia är sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Den är en onödig avgift.. För folk piratkopiera knappt något längre. Att då "beskatta" lagrinsmedia är sjukt.

PRIVAT
kassettskatten är inte till för att kompensera bortfall från illegal fildelning, utan som kompensering till upphovsrättsinnehavare för det bortfall som sker på grund av legal privatkopiering.
Jag har läst någonstans att alternativet till att ha en "kassettskatt" skulle vara att helt förbjuda privatkopiering (pga EU-direktiv kring inskränkning av upphovsrätt), vilket i mina ögon är sämre då de flesta av avgifterna är försvinnande låga ändå.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror väl också att det hade gjort mer nytta för både utsläpp och nedskräpning att återvinna mer plast än att få ner antal plastpåsar. Inte minst med tanke på att vi ökat mängden plastanvändning enormt per person och år. 30 kilo mer PER PERSON från 2010 till 2030. Det är rimligen mer än plastpåsar här...
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/avfall/avfallsla...

Men ja - det är så att större delen av nedskärpningen i Sverige består av just plast. Så vill man komma åt nedskräpning så är plast iaf rätt område.
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/plast/om-plast/n...

Men det är större politiska beslut på EUnivå - och globala problem som avgjort fokus på just plastpåsar. Vi har problem att på nationell nivå få ner utsläppen globalt. Flertalet svåra frågor kräver mer samordnade satstningar där många fler är med på tåget. Det ger dessutom möjlighet att sätta press på de länder där det missköts mer om flera andra länder är med i satsningen. Det ger legitimitet.
Därför är det ändå rimligt att det görs satsningar med globala eller iaf kontinentala satsningar så som neddragning av antal plastpåsar - även om det är olika effektivt på regional nivå som här i Sverige.

Här får man alltså ha ett lite mer holistiskt perspektiv på det hela.

Njä. Det är faktiskt inte riktigt såhär det sett ut.
Det var alliansen som börjat undersöka hur man ska agera för att få ner givtiga ämnen i hemmen.
Alliansen är den part som lagt fram förslaget här. Det var alliansen som satte igång en utredning kring lösningar där de valt omfång och fokus för vad som ska undersöka. Och det var alliansen som valde vem som skulle leda den här utredningen.
Utredningen kom fram till en lösning som föreslogs. När utredningen var klar var emellertid regeringen utbytt - och den nya regeringen följde helt enkelt rådet i utredningen. Att genomföra ändringen med skatt. Man följde alltså alliansregeringens utrednings råd om utförande.
Till grund för det här hade man tittat på hur PCB fasades ut i norden där sverige valde förbud och norge/damnark valde bestkattning. Utfasningen av PCBprodukter gick lika snabbt i alla tre länder.

Det här handlade aldrig om miljöpartiet. Att försöka få det att framstå så blir missvisande.

Men ja - skatten har varit både kass och kontroversiell på flera sätt ändå. Den har ju uppenbarligen inte fått bort flamskyddsmedlen från textilier, elektronik med mera i våra hem. Dessutom frågades det efter utvärdering av regeringen efter 2 år vilket de sa att det var för tidigt att utvärdera. Samtidigt höjde de skattesatsen med motiveringen att den var för låg. Ja hur kan de veta att den var för låg när de själva påstått att de inte går att utvärdera effektivieten av skatten ännu?
Högst anmärkningsvärt!
Det är bara en av flera märkligheter här. Tar inte upp alla ;).

Om du är ute efter att peka ut tokar i riksdagen kring utsläppspolitiken så finns det idag fortfarande en del liksdagsledamäter som förösker förneka att människan birar till den globala uppvärmningen. Den nivån av vetenskapsförnekare hittar du emellertid på högersidan hos moderaterna och SD.
Men - det här är out of scope för ämnet. Tror vi ska återgå till kemikalieskatten.

Det här är lite för mycket konspirationsteorier för att jag ska ge mig in på det. De övre delarnrna av inlägget fanns det däremot rimliga delar jag ville tilläga saker kring.

Tack för intressant svar!
Visste inte att det var Alliansen som startade utredning, men Alliansen var å andra sidan ingen höjdare heller. Speciellt med Reinfeldt där.
Dock, oavsett vad en utredning kommer fram till (de är inte heller opartiska - titt som tätt kommer utredningar och "experter" i regnbågens alla färger fram till att bensinen borde kosta 40kr/L och sådant. Inget holistiskt synsätt alls i sådana expertutlåtanden). Riksdagen, och framförallt regeringen som har makten (om de nu har majoritet) ska inte bara slaviskt följa sådana utfall, de måste ha egen hjärna och inse:
1. Får det önskad politisk effekt?
2. Får det önskad påstådd effekt?
3. Hur påverkar det tilltron till nuvarande politikers kompetens och "välvilja" som folkets tjänare?
4. Skapar vi en revolutions situation med ytterligare ett slag i ansiktet på gemene man?
5. Finns det något förtroende kvar hos folket efter det uppenbara finansiella (istället för påstått miljömässiga) intresset med elektronikskatten, när vi nu ska inför plastpåseskatt på minst lika lösa grunder?
Osv

Oavsett vem som startade utredningen, anser jag att den sittande makten har det yttersta ansvaret att säga ja eller nej - och det är inte samma sak som att slaviskt följa en icke-holistiskt utförd utredning av tveksamt slag genomförda av människor med tveksam politisk färg. Lite som att lita på allt som SVT förmedlar är sant, bara för att de säger det, utan att göra en rimlighet analys och titta på partisympatierna bakom alla anställda som de dessutom varken kan eller för den delen vill dölja i sin verksamhet.

Röda blocket med MP som kapade regeringen satt vid makten och beslutet togs. Alliansen kunde mycket väl ha gjort samma sak, men den teorin kan vi inte testa. Som sagt dock, Alliansen var inte mycket att hänga i julgranen, speciellt med Reinfeldts "nya moderaterna" och "öppna era hjärtan"-skandalen och mycket mer av konstig politik.

Jag håller med precis om att miljöfrågor nte skall lösas nationellt, utan utnyttja åtminstone det för Sverige mycket dyra EU-medlemskapet för att ta frågorna på den nivån. I högen kommer att ställa om något bara för svenska marknaden. Det nämns överallt, men det faktum att politikerna ändå går vidare med sådana skatter med miljön som argument tycker jag är mer än bevis för att det du valde att kalla konspirationsteorier inte alls är det.

Stalin förde samma ideologi med att plocka fjädrar från kycklingar och jag ser samma sak hända här, om än med något annan implementerade hastighet och motivering.

Jag tror inte att människan är den största orsaken till klimatförändringarna. Klimatförändringar beror på många andra saker och har funnits även före oss. Visst kan människan bidra till både gott och ont. Koldioxiden gör planeten grönare, skövlingen gör den inte det. Solens astronomiska cykler, det faktum att magnetiska polerna byter plats och rör på sig påverkar enormt också. Utsläpp av partiklar från tunga elbilars däck kan påverka människors hälsa mer här och nu än växthusgaserna. Kemikalierna som svenskar betalat in miljarder för att stoppa genom åren till trots - det är ju därför vi har kemikalieskatten - ökar problem med hormonella förändringar, tidig pubertet, minskad fertilitet. De ökade levnadskostnaderna bidrar kanske också till lågt barnafödande osv. Det är ett dyrt pris och låg effektivitet på svensk skattepolitik/miljöpolitik.

Det bevisar också att de som ledde utredningen och kom fram till att en sådan skatt är ett bra förslag ...kan man lita på dem i något annat fall? Är detta verkligen det bästa de kunde komma med efter att ha jobbat för våra skattepengar under långa tid?

Jag håller med dig i stora delar, sedan har vi skillnader, men att miljöskatterna skulle lösa problemen globalt bara för att vi begränsar våra friheter och förutsättningar nationellt, tror jag att vi båda håller med om är fel.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

kassettskatten är inte till för att kompensera bortfall från illegal fildelning, utan som kompensering till upphovsrättsinnehavare för det bortfall som sker på grund av legal privatkopiering.

När var senast du kopierade en låt som en familjmedlem har köpt d.v.s. privatkopierat? Sen har de krystat till det med att offline-spellistor skulle vara privatkopiering...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

När var senast du kopierade en låt som en familjmedlem har köpt d.v.s. privatkopierat? Sen har de krystat till det med att offline-spellistor skulle vara privatkopiering...

Jag privatkopierar alla mina ljudböcker jag köper på Audible för att kunna lägga över dem på min Audiobookshelf-server som sedan delas med familjen, så det är ungefär en vecka sedan?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag privatkopierar alla mina ljudböcker jag köper på Audible för att kunna lägga över dem på min Audiobookshelf-server som sedan delas med familjen, så det är ungefär en vecka sedan?

Ok, snyggt, tänker killgissa att du tillhör en rätt liten och exklusiv grupp numer. Jag känner ingen längre som privatkopierar. (om man bortser från offline-spellistor då, det använder alla... )

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ok, snyggt, tänker killgissa att du tillhör en rätt liten och exklusiv grupp numer. Jag känner ingen längre som privatkopierar. (om man bortser från offline-spellistor då, det använder alla... )

säkert, men tycker det är bättre att betala 30kr(?) extra på en hårddisk, än att vi måste göra privatkopiering helt olagligt (så tolkade jag EUs syn på det)

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klein:

Ja det håller jag med om. Jag tar också upp kritik mot det i inlägget jag länkade in i mitt svar ovan.

Problemet här är att kasettskatt/copyswedeskatt och liknande används så flitigt som begrepp att flertalet börjat tro att det i nuläget faktiskt är en skatt. Det smyger in fel i förståelsen vilket sedan leder till kritik som inte stämmer.
Och ja, dålig kritik är inget hot.
Jag önskar motsatsen. Vässa argumenten så de är skarpa nog att kännas i frågan. För jag håller ju med dig helt i hur tokiggt nuvarande upplägg är

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det håller jag med om. Jag tar också upp kritik mot det i inlägget jag länkade in i mitt svar ovan.

Problemet här är att kasettskatt/copyswedeskatt och liknande används så flitigt som begrepp att flertalet börjat tro att det i nuläget faktiskt är en skatt. Det smyger in fel i förståelsen vilket sedan leder till kritik som inte stämmer.
Och ja, dålig kritik är inget hot.
Jag önskar motsatsen. Vässa argumenten så de är skarpa nog att kännas i frågan. För jag håller ju med dig helt i hur tokiggt nuvarande upplägg är

Branschorganisationen kan jag tycka bör fokusera på en sån här avgift istället.
Den tas ut på varje såld enhet. Där enheten inte används för vad avgiften är till för. Både p.g.a nya tekniska lösningar som används istället, samt att i praktiken kan du inte privatkopiera eftersom du måste kringgå ett kopieringsskydd. Vilket är olagligt.
Så musik/filmbranschen tjänar pengar på alla svenskar som köper USB minnen för arbete och personliga filer. Som de själva har upphovsrätten för.
Det blir ju lite knasigt kan man ju tycka.